2020-04-19, 21:23
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Men verkar extremt i just Kina. Vart tredje cigg är tänd där enligt WHO. https://www.who.int/westernpacific/health-topics/tobacco

Det förvånar mig inte, det är trots allt väldigt dålig luft i de kinesiska städerna, det är samma grej med Aten, alla som är där röker för att det är lättare att andas genom en cigg än utan.

Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast fler av dessa rökare verkar inte dö av COVID-19?

Jag skulle nog gissa att majoriteten av de rökare som har dött är de som har rökt under hela sitt liv och därmed sett till att ha en värdelös lungkapacitet så det är inte de på 20 eller 30 år utan de som har rökt i 30+ år som riskerar att få ett helvete
Citera
2020-04-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Visst, men hjärtproblem är vanligt i sig. Ingen läkare skulle väl säga till en överviktig med högt blodtryck, som kanske inte motionerade på grund av kombinationen övervikt+graviditet, att hon inte behövde oroa sig för hjärt- och kärlsjukdomar?

Det bästa är nog att hålla frågan öppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fast om du inte blir immun av att ha varit sjuk i covid kommer heller inte ett vaccin funka och då har vi betydligt större problem än du någonsin hade kunnat ana - ett slut på civilisationen såsom vi känner den.
Såg en intervju med Matti Sällberg, professor i biomedicin vid Karolinska Institutet. Bland alla ordbajare och teoretiker framstod han som ett under av saklighet och kunskap. Han klargjorde att covid-19 viruset inte var exeptionellt på något sätt och beskrev proceduren att framställa ett verksamt vaccin som tämligen okomplicerat. Inte för ett ögonblick tvivlade han på att det kommer fram ett effektivt vaccin. Om två veckor börjar man testa på apor och inom 18 mån finns definitivt ett vaccin för kommersiellt bruk, låt ingen domedagsprofet inbilla er nåt annat.
Citera
2020-04-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
Covid är inte cancer, idiot

Läs mitt inlägg igen så kanske du inte tolkar som ett jävla mongo nästa gång.
Citera
2020-04-19, 21:24
Medlem
Covids avatar
Ja, vi måste sluta slösa ofantliga skattemedel på sådant som mord och terrorism, med helt försumbara dödstal i jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Det dör folk i Sverige och världen hela tiden.
Citera
2020-04-19, 21:25
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Men vart har du faktan för att vattnet är smittat av covid-19 och ska stängas av som du skrev?

Vart är källan?

Vart är bevisen?

Kom igen nu? Vem är tragisk? Jag står för att jag är rasist. Men du står inte för att du är en lögnare.

Citerade just vad jag sa.

Du är ju totalt jävla körd i huvudet
Citera
Medlem
Hur många kommer dö för flockimmunitet i Sverige? 25000? 50000? Mer?
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
https://www.zerohedge.com/health/sweden-right-economy-should-be-left-open

intressant! Vem håller med??

Kan inte påstå att jag har haft höga tankar om den källan men mycket bra skrivet!
Citera
Medlem
aina08s avatar
Där kom den, igen!
Förtroendet för Tegnell och Löfven ökar
Storökning: 71 procent känner tillit till Tegnell
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OzwW/fortroendet-for-tegnell-och-lofven-okar

Allmänhetens generella förtroende för krishanteringen ökar också och är starkt. Drygt 64 procent har förtroende, medan endast en av fem har lågt förtroende.
Detta trots att myndigheterna tidvis fått utstå kritik för hur man agerat under pandemin.
– Det finns en kritik, men samtidigt en väldigt stor uppslutning bakom dem, säger Peter Santesson.
En förklaring kan vara att människor i allmänhet trodde att det skulle bli värre än vad det har blivit.
– Med tanke på de farhågor man haft, kanske efter att ha sett skräckscener från andra länder, uppfattar nog många att det ser ut att gå bättre än väntat i Sverige.
Kan man säga att myndigheterna har lyckats?
– De har i alla fall lyckats att få allmänhetens förtroende. Föreställ dig en förtroendenedgång med motsatta siffror. Då skulle vi säga att man hade allvarliga problem. Nu ser vi i stället en kraftig uppgång.

Propaganda igen!
Inte konstigt att folk lever på som vanligt.
Är väl väl samma folk som har förtroende...

Jag deltog också i den här undersökningen men mitt (och många andras) resultat kom kanske bort på vägen.

EDIT: Fler här borde registrera sig för dessa undersökningar.
https://iniziopanelen.se/
Senast redigerad av aina08 2020-04-19 kl. 21:28.
Citera
2020-04-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
10–20% enligt studier i Kina och Sydkorea.

Okej så 80-90% blir "immuna"?

Då får hela världen kriga på lite extra helt enkelt då.

Eller gömma sig under sängen nåt är till om man väljer den taktiken.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Skulle absolut inte vilja kalla c19.se för skräpdata. Om man på ett enkelt sätt skall försöka att ange ett ”dagsaktuellt” glidande medeltal (veckotal) med utgångspunkt från det senaste inrapporterade totalvärdet så är det ju bättre att använda deras värden än FHM:s som har ännu mer eftersläpning.

c19s data innehåller samma eftersläpning, den enda skillnaden är att den summerar ihop totalen lite snabbare. Grundproblemet är att dödsdagen inte är registreringsdagen. Jämför man kurvan med dödsdag och kurvan med registreringsdag kommer kurvan med dödsdag alltid ligga över den på registreringsdag. Den kommer inga glidande medelvärden åt, det är bara smink.

Använder du dödsdag så får du en ren korrekt kurva på bekostnad av sista delen som är underrapporterad, men man kan relativt enkelt göra en extrapolering om man vill veta var vi står idag (även om påsklovet nu har ställt till det lite).
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Så om jag har fattat rätt, så kommer COVID-19 att ta död på alla gamla över 75-80 år, alla feta, alla med olika sjukdomar.
Då borde Europa och USA bli av med en stor del av befolkningen och afrikaner och asiater de stora vinnarna i denna pandemi.
Verkar som att viruset är tillverkat för att slå ut européer och nordamerikaner.

Fast ändå är BAME överrepresenterade i dödsstatistiken i många västländer.
Citera
2020-04-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nu var det inte mig du frågade, men jag känner att det här är lite problematiken. Särskilt i den här tråden där det blir ganska hårda ord om man skriver till någon med motsatt åsikt. Frågan om Sverige gör rätt eller fel, om vi ska stänga in oss eller inte, om vi ska bli rasande på folk som lever på som vanligt osv. Den frågan är så enormt laddad och gör t om folk till ovänner...Det är så mycket som står på spel men saken är väl ändå den att vi inte vet?!!

Jag tror själv på vad FHM och Tegnell förmedlar - att det är en långsiktig strategi som Sverige faktiskt kan leva med i slutändan. Däremot anser jag att FHM har jävligt dåliga riktlinjer för människor som arbetar inom äldreomsorgen, och att man uttalar sig slapphänt om skyddsutrustning. Vi ser nu att det går åt helvete. Även om man anser att strategin vi nu för är något man vill leva med, så kan man tycka att delar av den är absurd. Och även om jag tycker/känner/önskar/hoppas att Sverige gör rätt, så får jag vissa dagar djupa tvivel. Vi har höga dödstal i Sverige och man blir lite förkrossad för varje dag. Samtidigt vet man inte vad som kommer att hända i de länder som stängt ner totalt. Om några månader, i höst, om ett år.

Kanske är jag en av få här som inte har en benhård åsikt i vad som är rätt och fel, för det finns många olika aspekter. I det här läget kan det vara svårt att blicka framåt och tänka att man i förlängningen gör rätt - allting som sker nu är så mitt i stunden och det är lätt att få panik av all information och desinformation som bara öser över en.

Jag tror att FHMs och Tegnells ättestupa kommer att leda till moralisk och etisk baksmälla i Sverige. Befolkningen kommer att vara rädda för sjukvården. Ju äldre man blir desto mindre kan man lita på sjukvården. De anställda kommer att må dåligt. Så småningom kommer det att skrivas i utländsk media om den svenska ättestupan och Sverige är inte längre humanitär stormakt i världens ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in