2020-04-19, 21:20
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men är du helt säker på att Tegnells taktik kommer innebära fler döda när det här är över? Att det dör fler på kort sikt är nog rätt, men om det innebär att man räddar fler på lång sikt. Vad är då bäst?

Är du helt säker på att det är Löfven som inte förstår eller finns det någon möjlighet att det faktiskt är du som inte förstår?

Detta är absolut inte menat som något hånfullt inlägg.

Nu var det inte mig du frågade, men jag känner att det här är lite problematiken. Särskilt i den här tråden där det blir ganska hårda ord om man skriver till någon med motsatt åsikt. Frågan om Sverige gör rätt eller fel, om vi ska stänga in oss eller inte, om vi ska bli rasande på folk som lever på som vanligt osv. Den frågan är så enormt laddad och gör t om folk till ovänner...Det är så mycket som står på spel men saken är väl ändå den att vi inte vet?!!

Jag tror själv på vad FHM och Tegnell förmedlar - att det är en långsiktig strategi som Sverige faktiskt kan leva med i slutändan. Däremot anser jag att FHM har jävligt dåliga riktlinjer för människor som arbetar inom äldreomsorgen, och att man uttalar sig slapphänt om skyddsutrustning. Vi ser nu att det går åt helvete. Även om man anser att strategin vi nu för är något man vill leva med, så kan man tycka att delar av den är absurd. Och även om jag tycker/känner/önskar/hoppas att Sverige gör rätt, så får jag vissa dagar djupa tvivel. Vi har höga dödstal i Sverige och man blir lite förkrossad för varje dag. Samtidigt vet man inte vad som kommer att hända i de länder som stängt ner totalt. Om några månader, i höst, om ett år.

Kanske är jag en av få här som inte har en benhård åsikt i vad som är rätt och fel, för det finns många olika aspekter. I det här läget kan det vara svårt att blicka framåt och tänka att man i förlängningen gör rätt - allting som sker nu är så mitt i stunden och det är lätt att få panik av all information och desinformation som bara öser över en.
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
.

Måste vara extremt jobbigt att vara totalt befriad från intelligens medan man bygger helt egna teorier om vad som har sagts och inte sagts

Du är så hetsig med att vilja motbevisa motparten att du inte ens kan förstå vad andra skriver för att sedan skita ur dig mer senare.

Måste vara jobbigt att sitta på Flashback och skriva nedlåtande kommenterar för att man inte vet bättre.

Du är mig en väldigt tragisk människa

Men vart har du faktan för att vattnet är smittat av covid-19 och ska stängas av som du skrev?

Vart är källan?

Vart är bevisen?

Kom igen nu? Vem är tragisk? Jag står för att jag är rasist. Men du står inte för att du är en lögnare.
Citera
Bannlyst
Sverige har förlorat. De som förlorat är befolkningen. Dock bara en del av befolkningen.
Vinnarna är också befolkningen. Den andra delen av befolkningen.

Idag 19 april 2020 har det för första gången definitivt klarnat för min del. Sverige kommer aldrig byta strategi.
Sverige kommer köra oavbrutet oavsett vad som händer runtomkring.

Om man läser mellan raderna har Sverige lyckats att göra vad dem ville. Övertala folk att man gör det bästa för landet och att man kommer klara sig hyfsat bra. För att lyckas med detta har Sverige agerat hårt med en kampanj av hjärntvätt. Alla styrande har enats för att nå samma mål. Se till att så mycket som möjligt ska se bra ut.

Och hela gruppen som är involverad har hela tiden jobbat mot samma mål. Dessa är:

Regeringen
Myndigheterna
Media
En del av befolkningen.

Deras mål har alltså alltid varit det samma. Satsa på:
"Ja, vi som klarar oss, vi klarar oss. De andra får tyvärr dö".

Detta är något som Sverige är ensam om i hela världen. Det är förstås ett oetiskt, men mer korrekt kriminellt, beteende. Å andra sidan, majoriteten vinner. Majoriteten stödjer ju staten. De tycker alltså det är ok att köra the swedish way, dvs:
"Ja, vi som klarar oss, vi klarar oss. De andra får tyvärr dö".

Den delen av befolkningen som istället är emot detta hemska beslut lider. De tycker det är fruktansvärt att detta land är så jävla hjärtlöst. De känner sig svaga. Men tyvärr är det inte mycket dem kan göra.
Det enda är nog att lämna detta land så fort möjligheten ges, ifall man har grundläggande värderingar som människa.

Jag har ingen aning vad konsekvenserna blir. Har svårt att se att Trump attackerar Sverige för att de brutit mot grundläggande mänskliga rättigheter. Eller att Putin gör det.

Men visst, skulle det om nån månad redovisas 500 döda per dag, blir det svårt för resten av världen att bara titta på. Så kanske där går smärtgränsen. Annars tror jag att allting kommer att flyta på som vanligt.
Ett hemskt folkmord som kommer att gå till historien.

Det jag hoppas på är att hela världen bannlyser Sverige. Det är det minsta man kan göra mot ett land som på ett så hemskt sätt brutit mot mänskliga rättigheter. Ett land som svikit en stor del av befolkningen. Ännu hemskare att dem man svikit var just de svagaste.

Det som dock Sverige (där man syftar på huvudroller i folkmordet inklusive den delen av befolkningen som varit medhjälpare) förtjänar är att bli invaderad av ett annat land. Och där alla skyldiga får livstidsfängelse eller ännu bättre avrättas.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Jesus, you think the IFR is below 0,05%?

Why do you think only 5000 will die? What are you basing this on?

Jag tänker positivt och tror att 99% får knappt ens symptom. Sedan kan det spöka lite för vissa men nä ingen orsak till panik detta
Citera
2020-04-19, 21:21
Medlem
Nu är det utrett. Handsprit funkar.

Our results showed that SARS-CoV-2 was highly susceptible to the original and the modified WHO formulations (Figure 1). The original and modified versions of formulation I efficiently inactivated the virus. The original formulation I of 80% (vol/vol) ethanol had an RF of >3.8 (Figure 1, panel A) and the modified formulation I of 80% (wt/wt) ethanol had an RF of >5.9 (Figure 1, panel C). Dilutions >40% were still effective (Figure 1, panels A and C). Subsequent regression analysis of modified formulation I revealed similar inactivation profiles compared with SARS-CoV, MERS-CoV, and BCoV. (Figure 1, panel C). The original and modified versions of formulation II also were effective. The original formulation II of 75% (vol/vol) 2-propanol had a log10-reduction of >3.8 (Figure 1, panel B) and the modified formulation II of 75% (wt/wt) 2-propanol had a log10-reduction of >5.9. Dilution >30% (vol/vol) also resulted in complete viral inactivation (Figure 1, panel D). Regression analysis of modified WHO formulation II showed the inactivation profile of SARS-CoV-2 was comparable to those of SARS-CoV, BCoV, and MERS-CoV (Figure 1, panel D).

We also investigated the susceptibility of SARS-CoV-2 against the active components of the WHO-recommended formulations, which are also the active ingredients of commercially available hand disinfectants. Ethanol (Figure 2, panel A) and 2-propanol (Figure 2, panel B) were able to reduce viral titers to background levels in 30 s with RFs of between 4.8 and ≥5.9. Furthermore, we noted that a concentration of >30% (vol/vol) ethanol or 2-propanol is sufficient for complete viral inactivation (Figure 2).

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0915_article
Citera
Medlem
Budbarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast så länge vården hinner med så blir det ingen skillnad på den slutliga siffran avlidna. Och visst har du rätt i att det är lättare att kontrollera takten om man först stängt ned och sedan öppnar upp långsamt men det är också väldigt mycket dyrare. Vilket riskerar att döda människor i ett senare skede om det inte finns pengar till bl.a vården.

Jo, men tror du vården kommer hinna med? Jag tror Kina har kalkylerat ut negativt kontra positivt med att stänga ner. För de är påväg att blockera vägar och införa lockdown igen.
Vi är på bristningsgränsen i vår huvudstad. Och det trillar sakta in på resten av landet och det kommer bara öka inte sluta.

Vare sig vi vill eller inte så kommer Sverige att stängas ner precis som alla andra ändå. Desto snabbare du inför lockdown desto kortare tid behöver du vara inne i lockdownen.

Desto längre du låter det gå desto mer kommer du vara i lockdown. Så att det är en ekonomisk vinst, jo på det kortsiktiga hållet. Men i hela loppet? Aj, aj, aj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
The WHO press conference came after officials said not all people who recover from the coronavirus have the antibodies to fight a second infection.(Källa: Business insider)

Har alla de 70% som känner tillit till Tegnell förstått innebörden av detta?

Har missat detta. "Not all" är det 1 promille eller 99 procent?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sdlkjadkjlakdj99
Känner en 40 åring med BMI runt 35 som dog nyligen efter någon vecka i respirator

Väldigt många kommer dö

Så om jag har fattat rätt, så kommer COVID-19 att ta död på alla gamla över 75-80 år, alla feta, alla med olika sjukdomar.
Då borde Europa och USA bli av med en stor del av befolkningen och afrikaner och asiater de stora vinnarna i denna pandemi.
Verkar som att viruset är tillverkat för att slå ut européer och nordamerikaner.
Citera
2020-04-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Min pappa överlevde svår cancer för två år sedan.

Ingen kommer dö i cancer.

Covid är inte cancer, idiot
Citera
Medlem
Citat:
”Vi kunde med lätthet konstatera att ett flertal krogar hade långt över det rekommenderade antalet gäster”, skriver polisen på sin Facebook-sida.

Även Anna Starbrink, som är hälso- och sjukvårdsregionråd, uppger att allt fler börjar bete sig hänsynslöst.

– Jag får ganska mycket samtal från medarbetare i vården och också anhöriga som säger att folk inte tar tillräcklig hänsyn och att folk tränger sig mycket på stan. Så det finns nog ganska många som vittnar om det, säger hon till SR.

Enligt Aftonbladet var det många stockholmare som var ute och festade på Stureplan under lördagskvällen. Flera av dem hänvisade till att de inte tillhörde någon "riskgrupp".

– Det var mer skillnad för någon vecka sedan, då var det mer tomt överallt. Folk är mer ute nu och det börjar lättas upp. Känslan är att folk tror att det är över, sedan vet jag inte om så är fallet, sade en festprisse till Aftonbladet.

https://www.friatider.se/stockholmare-har-trottnat-pa-corona-borjar-rora-sig-ute-och-festa-som-vanligt

Det verkar gå bra med det där om att följa rekommendationer och ta personligt ansvar. Verkligen jättebra!
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Varje gång någon dör i corona ska det enligt er finnas en allvarlig sjukdom eller annat problem bakom, inse att det är en dödlig sjukdom!

Ni är patetiska för helvete.

Ja till 99% skulle jag säga att det finns något underliggande, och då räknar jag även in ålderdom i detta.

Ja folk dör av detta det vet vi. Så ta dina valium nu och gå och lägg dig.

Det dör folk i Sverige och världen hela tiden.
Citera
Medlem
Covids avatar
10–20% enligt studier i Kina och Sydkorea.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Har missat detta. "Not all" är det 1 promille eller 99 procent?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in