2020-04-19, 20:57
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag gjorde en amatöruppskattning för den 21/4.

Tja, om du tar och jämför med SCB:s statistik när dom har kommit i kapp, så är jag helt säkert på att jag inte kommer vara så långt ifrån.

För du drar väl inga slutsatser av FHM:s bristfälliga statistik?

Det kommer alltså ske en fördubbling på 3 dagar? Du kan inte själv tycka att det är en aning orimligt?
Citera
2020-04-19, 20:58
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
How many do you think will die if we all get sick over the next three months?

5000 ish totalt i denna första våg beroende på hur äldredomshemmen fungerar. Betydligt färre i andra vågen som kommer att slå betydligt hårdare mot övriga norden
Citera
2020-04-19, 20:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Corona kan eventuellt ge hjärtstillestånd.

Heart Damage in COVID-19 Patients Puzzles Doctors
Up to one in five hospitalized patients have signs of heart injury. Cardiologists are trying to learn whether the virus attacks the organ

https://www.scientificamerican.com/article/heart-damage-in-covid-19-patients-puzzles-doctors/
Visst, men hjärtproblem är vanligt i sig. Ingen läkare skulle väl säga till en överviktig med högt blodtryck, som kanske inte motionerade på grund av kombinationen övervikt+graviditet, att hon inte behövde oroa sig för hjärt- och kärlsjukdomar?

Det bästa är nog att hålla frågan öppen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Precis.
Vad händer om första vågen bara var en markör som andra och tredje vågen lättare kan fästa sig på?
Vad händer och kommande vågor är mycket allvarligare?
Vad händer om man får spontan re-infektion för att viruset aldrig lämnar kroppen?
Vad händer om man får mer permanenta skador på njurar, lungor, hjärta, testiklar och hjärna vid varje infektion.

Vi vet inte.
Men vi har redan sett varningar för att ovanstående inte är otroligt.

Då kanske det vore bättre att använda försiktighetsprincipen och sträva efter att så få människor som möjligt blir smittade tills ett vaccin finns.
Fast om du inte blir immun av att ha varit sjuk i covid kommer heller inte ett vaccin funka och då har vi betydligt större problem än du någonsin hade kunnat ana - ett slut på civilisationen såsom vi känner den.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Alla länders strategi är i princip likvärdig, vi har sett från Kina och Italien att för många svårt sjuka samtidigt är väldigt jobbigt att hantera, man vill därför sakta ner och plana ut kurvan.

I Norden skulle detta enligt experterna uppnås genom att göra ungefär som Sverige gjort men vissa länder gjorde det lite annorlunda trots att deras experter rådde annorlunda.

Fördelen Sverige har, som sätter exempelvis Trump under hård politisk press, är att samhället i stora drag är öppet fortfarande.

Många svenskar har idag arbeten som går att utföra bra hemifrån.

Säger inte att USA skulle gjort annorlunda genom att följa Sveriges exempel, tvärtom tror jag och det är också vad deras expert går ut med.

De borde rent teoretiskt tidigt gjort något i stil med Wuhan för att sakta ner och krympa kurvan betydligt men i det långa loppet tror jag ändå att den okontrollerade spridningen kommer vara mest till fördel för USA i och med att sjukvården tycks ha mäktat med.

Problemet med att bromsa spridningen är att det inte är så roligt att trycka på ON-knappen igen och krascha sin statistik.
USA har rätt kraftig lock down på sina håll, så man kan inte säga att de kör den direkt öppna stilen, något som av vad jag förstår inte accepteras av de flesta amerikaner. Just Trumps väljare är dessutom mer av den friheterliga sorten, vilket gör det knepigt för Trumpen.

Det jag vänder mig mot är de här idéerna om att Sverige är något sorts föredöme eller avskräckande exempel. Typiskt politiker att var och en på sin kant vilja stärka sin egen maktposition på bekostnad av rationella beslut för det egna landet.

Alla länder befinner sig i en rävsax. Sverige är inget undantag. Även här har vi en dödlighet runt 1% beräknat på uttalandet i Torsdags om 96 döda bara i Stockholm+ stickprovsundersökningen gjord av FHM. Också Sverige kommer att tvingas stänga mer än vi hittills gjort, men Löfven har fördelen av ett mer tillitsfullt folk.

Mest förvånad är jag över att inget västland tycks ha något försvar mot biokemiska vapen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Läste detta om Corona-Bob Tegnell i hans meritförteckning:

"Anders Tegnell invaldes 2005 som ledamot av Kungliga Krigsvetenskapsakademien.Hans inträdesanförande handlade om pandemiernas påverkan på samhället."

Låter helt absurt med tanke på hur han har verkat i en riktig pandemi.
Citera
Medlem
Covids avatar
Det man måste titta på är det dagliga inkrementella tillskottet. Detta har nått en platå, även om det är svårt att se i FHM:s siffror.

https://adamaltmejd.se/covid/ ger en sådan interpolation, platån är tydlig.

Det innebär inte att det måste stanna där och gå ner, det kan lika gärna ta en s-formad historia beroende på vad som händer, till exempel att äldreboendedöden tar fart eller att stockholmarnas tröttnad genererar ny smitta.

Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Enklare variant är att kolla Worldometers kurva över "Total Deaths". Pekar oförtrutet uppåt i samma vinkel som tidigare. Inga som helst tecken på någon avmattning.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
2020-04-19, 21:00
Medlem
avmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fast om du inte blir immun av att ha varit sjuk i covid kommer heller inte ett vaccin funka och då har vi betydligt större problem än du någonsin hade kunnat ana - ett slut på civilisationen såsom vi känner den.

Vaccin funkar på ett annat sätt.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kan citera vad jag skrev som svar till en annan som frågade samma sak:

Så du har altså läst det på text-tv för en tid sen. Jo jag förstår.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hon dog av hjärtstillestånd. Det är inte alls säkert att hon dog av covid-19. Första gången ambulansen kom var hennes syresättning bra nog för att de skulle rekommendera henne att inte läggas in på grund av risken att smittas av covid-19 på sjukhuset. De verkade alltså inte se det som att hon hade covid-19. Med de viktproblem hon hade och, tror jag förhöjt blodtryck och en nylig urinvägsinfektion så kan hon mycket väl ha dött av något annat. Förloppet verkar ju inte helt typiskt heller.

Övervikt, förhöjt blodtryck (sen tidigare) och hastigt inträffat hjärtstillestånd. Låter det som typisk covid-19?

Folk kan dö av annat även om de bär på viruset.

Eller hur? Denna artikel håller inte med dig alls:

COVID-19 can have fatal consequences for people with underlying cardiovascular disease and cause cardiac injury even in patients without underlying heart conditions, according to a review published today in JAMA Cardiology by experts at The University of Texas Health Science Center at Houston (UTHealth).

Experts have known that viral illnesses such as COVID-19 can cause respiratory infections that may lead to lung damage and even death in severe cases. Less is known about the effects on the cardiovascular system.

"It is likely that even in the absence of previous heart disease, the heart muscle can be affected by coronavirus disease," said Mohammad Madjid, MD, MS, the study's lead author and an assistant professor of cardiology at McGovern Medical School at UTHealth. "Overall, injury to heart muscle can happen in any patient with or without heart disease, but the risk is higher in those who already have heart disease."

Källa: https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200327113743.htm
Senast redigerad av naturtvål 2020-04-19 kl. 21:03.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victore
"Nio sidor dödannonser mötte under söndagen DN:s läsare – mer än dubbelt så många annonser som i vanliga fall.
– Det är en tydlig ökning men det är svårt att säga exakt vad den beror på, säger Caspar Opitz, redaktionschef på Dagens Nyheter."

Någon som har en teori?

Depression kanske pga av vår drakoniska lockdown?
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det kommer alltså ske en fördubbling på 3 dagar? Du kan inte själv tycka att det är en aning orimligt?

Det sker en exponentiellt ökning hela tiden (tack vare i princip inga restriktioner), inte bara dom kommande tre dagarna.

Att FHM:s siffror laggar två veckor kan inte jag hjälpa.

Tidigast 5/5 kan vi titta på FHM:s siffror för den 21/4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in