2020-04-19, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
FHM bromskloss igen. Vad är de rädda för? Det behövs tydligen privata initiativ om det ska bli verkstad. Den här gången antikroppstest.

Äldreboenden och hemtjänst i Stockholm har börjat snabbtesta om de anställda har haft covid-19. Professor Åke Lundkvist vid Uppsala universitet anser att det finns sådana test som är mycket träffsäkra. Men Folkhälsomyndigheten anser att man bör vänta med den typen av tester.

Privat initiativ av läkaren Reidar Winter. Billigt.

De har köpt in 10 000 tester á 237 kronor styck. Hittills har de hunnit göra över 2000 antikroppstester på äldreboenden. Preliminärt ser det ut som att uppåt en tredjedel utvecklat antikroppar.

– Av dem kan drygt hälften fortfarande vara smittsamma, fast de inte har symptom. Och resten har utvecklat immunitet. Så vi kan dela in personalen i en säker grupp, en grupp som inte är smittad, och en riskgrupp där det finns smittsamhet, förklarar Reidar Winter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-man-om-vardpersonalen-ar-immun

Intressant att så många verkar ha haft smittan där. Nu är det visserligen bara 2000 personer i ett begränsat geografiskt område så det kan vara mycket tillfälligheter men ändå.
Citera
2020-04-19, 20:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Hon dog av covid-19. Det är en dödlig sjukdom om du nu inte visste det.
Hon dog av hjärtstillestånd. Det är inte alls säkert att hon dog av covid-19. Första gången ambulansen kom var hennes syresättning bra nog för att de skulle rekommendera henne att inte läggas in på grund av risken att smittas av covid-19 på sjukhuset. De verkade alltså inte se det som att hon hade covid-19. Med de viktproblem hon hade och, tror jag förhöjt blodtryck och en nylig urinvägsinfektion så kan hon mycket väl ha dött av något annat. Förloppet verkar ju inte helt typiskt heller.

Övervikt, förhöjt blodtryck (sen tidigare) och hastigt inträffat hjärtstillestånd. Låter det som typisk covid-19?

Folk kan dö av annat även om de bär på viruset.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Tror du missförstod mig. Jag menade om munskydden är av fel typ, dvs INTE skyddar mot viruset. Om man har ett sådant "dåligt" munskydd och beter sig som om man var skyddad, riskerar ju det att bli en förbättringsförsämring... Men om ett "dåligt" munskydd används i kombination med att alltid hålla distansen så funkar det såklart. Är du med? BRA munskydd=BRA. DÅLIGA munskydd=DÅLIGT. Nu finns det inte tillgång på bra skydd så då är det bättre att fokusera på att hålla distansen....

Har ingen betydelse för hur dåligt ett munskydd är.
Fortfarande bättre än inget alls.

Tänk efter lite så förstår du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
FHM bromskloss igen. Vad är de rädda för? Det behövs tydligen privata initiativ om det ska bli verkstad. Den här gången antikroppstest.

Äldreboenden och hemtjänst i Stockholm har börjat snabbtesta om de anställda har haft covid-19. Professor Åke Lundkvist vid Uppsala universitet anser att det finns sådana test som är mycket träffsäkra. Men Folkhälsomyndigheten anser att man bör vänta med den typen av tester.

Privat initiativ av läkaren Reidar Winter. Billigt.

De har köpt in 10 000 tester á 237 kronor styck. Hittills har de hunnit göra över 2000 antikroppstester på äldreboenden. Preliminärt ser det ut som att uppåt en tredjedel utvecklat antikroppar.

– Av dem kan drygt hälften fortfarande vara smittsamma, fast de inte har symptom. Och resten har utvecklat immunitet. Så vi kan dela in personalen i en säker grupp, en grupp som inte är smittad, och en riskgrupp där det finns smittsamhet, förklarar Reidar Winter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-man-om-vardpersonalen-ar-immun

Intressant. Plockar regeringen upp detta, eller sänker man initiativtagaren, av imageskäl?

Ingen ska lyckas där staten misslyckas, är en klassisk åsikt...

Coronadebatten handlar lika mycket om politik och makt som om liv och hälsa.

En sak är säker. Staten kommer aldrig att erkänna ett nationellt misslyckande.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Anders Tegnell tycker att Sverige har en positiv utveckling. Det vi gör i landet måste ha effekt, tycker han:

Citat:
Tegnell: Det vi gör i landet måste ha effekt

Antalet personer som intensivvårdas per dag i covid-19 har minskat de senaste dagarna, säger statsepidemilog Anders Tegnell. Ökningen i antalet äldre som drabbas har stabiliserats.
– Det vi gör i landet måste ha en effekt, säger Tegnell.

I Sverige har nu totalt 110 personer avlidit i sviterna av coronaviruset, en ökning med 8 personer från lördagen. Antalet konstaterade smittade är 3 700.
– De sista tre, fyra dagarna har vi legat på ungefär lika många fall per dag. Det är en positiv utveckling, säger Folkhälsomyndighetens statsepidemilog Anders Tegnell.

Han konstaterar att ökningen i antalet smittade äldre som man såg för några dagar sedan har stabiliserats. 255 personer får eller har fått intensivvård, enligt siffror från Svenska intensivvårdsregistret under söndagen.
Nu skrivs även personer ut från intensivvården, enligt Tegnell som säger vidare att antalet nya intensivvårdsfall per dag närmast minskat de senaste dagarna.
– Det alla gör här i landet måste rimligen ha en effekt.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-vi-gor-i-landet-maste-ha-effekt/

Citera
2020-04-19, 20:46
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hon dog av hjärtstillestånd. Det är inte alls säkert att hon dog av covid-19. Första gången ambulansen kom var hennes syresättning bra nog för att de skulle rekommendera henne att inte läggas in på grund av risken att smittas av covid-19 på sjukhuset. De verkade alltså inte se det som att hon hade covid-19. Med de viktproblem hon hade och, tror jag förhöjt blodtryck och en nylig urinvägsinfektion så kan hon mycket väl ha dött av något annat. Förloppet verkar ju inte helt typiskt heller.

Övervikt, förhöjt blodtryck (sen tidigare) och hastigt inträffat hjärtstillestånd. Låter det som typisk covid-19?

Folk kan dö av annat även om de bär på viruset.

Fast viruset attackerar ju både hjärta, lungor och njurar?

Så det känns ganska långsökt att hon just dog av naturliga skäl. Visst, hon kan ha gjort det, men hur troligt är det?

Borde nog kolla upp vad det sägs nu efteråt.
Citera
2020-04-19, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja. Vi är alla små krösamajor.
Inte jag😂

Skämt åsido.

Jag kan tycka mer att man kan välja mellan all information utan att kalla någon alarmist eller förnekare.
Jag tar del utav allas kommentarer här i tråden, när jag får tid.
Läser medias kommentarer.
Försöker få ihop egna kommentarer.

Ja, du verkar rätt bra på att hålla den linjen. Jag är mer av och på. Håller mig saklig ett tag och blir sen kokt på somliga som jag tycker skapar onödig panik eller som uppenbarligen inte har ett förstånd och drar då iväg en harang.
Citera
2020-04-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Det handlar inte i överdrivet stor grad om vad som sker just nu. Oavsett om vi stannar på 50-100 döda per dag eller om det fortsätter öka hela tiden så kvarstår faktum att detta virus kommer finnas kvar i cirkulation även i framtiden. Så medan ni tjafsar om dagens siffror kan man istället fråga sig, men sen då!?

Vi vet inte om vi blir immuna mot detta virus. Man har antagit att man blir det och man har antagit att man blir immun åtminstone en period. Inget är säkert.

Vad som är värre dock är att ingen vet hur detta virus kommer påverka oss om en andra eller tredje våg kommer, eller ännu värre, hur det påverkar kroppen och dess organ på lång sikt. Vad är planen om det visar sig att detta är ett riktigt vidrigt och farligt virus som inte bara är kroniskt, utan sakta men säkert bryter ner kroppen? Vad fan i helvete hjälper "flockimmunitet" då? Inte ett skit kan jag tala om. Nu får vi hoppas att det inte är så illa, men OM det är det, då kommer vår approach ha varit den värsta tänkbara.

I teorin åtminstone skulle detta kunna innebära hundratusentals, om inte miljoner döda bara i vårt land på sikt.

Jag inser att jag låter som en alarmist och jag hatar att låta som en alarmist, men jag tycker det är FEL att det finns människor som tar detta med en axelryckning, som går ut på stan för att ta en fika eller hänga med polare tills vi VET MER. Herregud, är man en sån jävla sociopat att man inte kan vänta åtminstone 3-4 månader tills mer är känt.

Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag håller med om ditt resonemang. Osäkerheten kring eventuell immunitet är det jag själv upplever som det största problemet. Jag har förlikat mig med faktumet att viruset är här för att stanna. Att låsa ner allt är som att pissa i brallorna. Varmt och skönt till en början, men sen kallt. Oavsett strategi så kommer nog ländernas förluster att vara hyfsat likartade i slutändan, även fast alla skriker om att Sveriges vägval är sämre. Vänta och se, säger jag bara. Deras peak kommer när de öppnar upp igen.
Det är dock jävligt provocerande att så många skiter i rekommendationerna för det skördar offer på kort sikt. Men de flesta av oss tar det på allvar och vårt ansvar är det som håller kurvan på en hanterbar nivå.
Det finns inget vaccin förrän om ett drygt år enligt de flesta, troligen längre fram innan det kan börja användas på bred front. De mediciner man testat ger visst hopp, men de rapporter jag sett pekar på att det lindrar sjukdomsförloppet och snabbar på tillfrisknandet, snarare än räddar liv. De som är för svaga riskerar ändå att avlida.
Med dessa förutsättningar tycker jag Sveriges strategi är bra. Krisen kommer hålla på länge och istället för att staten tar beslut och låser ner, skapar vår strategi ett engagemang och ansvarstagande hos befolkningen som är mer uthållig över en längre period. Effekten när staten tar alla beslut om att låsa ner och förbjuda, riskerar att passivisera befolkningen, som känner sig som offer istället för delaktiga. Och förhoppningsvis så pallar denna strategi för att ett gäng Stureplans-brats bara "mååååste få vaska lite skumpa", utan att sjukvården drabbas av för höga vårdbehov.

Precis.
Vad händer om första vågen bara var en markör som andra och tredje vågen lättare kan fästa sig på?
Vad händer och kommande vågor är mycket allvarligare?
Vad händer om man får spontan re-infektion för att viruset aldrig lämnar kroppen?
Vad händer om man får mer permanenta skador på njurar, lungor, hjärta, testiklar och hjärna vid varje infektion.

Vi vet inte.
Men vi har redan sett varningar för att ovanstående inte är otroligt.

Då kanske det vore bättre att använda försiktighetsprincipen och sträva efter att så få människor som möjligt blir smittade tills ett vaccin finns.
Citera
2020-04-19, 20:48
Medlem
AnnaDeas avatar
Gravida kvinnan hade ju Covid19?

"De senaste veckorna har medierna rapporterat om flera gravida som drabbats av coronaviruset och tvingats få intensivvård. Nu har en av dem avlidit, tillsammans med sitt ofödda barn.

Det är 100 procent säkert att hon hade covid-19, sjukhuset ringde precis, berättar kvinnans make på tisdagen.

Tillsammans med familjen försöker han nu ta in vad som hänt med stöd av sjukhusets kristeam. Parets äldsta barn får samtidigt hjälp av skolkuratorn för att hantera sin mammas plötsliga död."

https://www.etc.se/inrikes/gravid-dod-i-covid-19-ambulansen-kom-klockan-11-tva-timmar-senare-var-hon-borta
Citera
2020-04-19, 20:49
Medlem
Förstår att Trump behöver avleda sin befolkning.
New York State har 933 döda per
Miljoner invånare.
Att jämföra med Italien som har 391.
Citera
2020-04-19, 20:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Nä. Jag tror du kan vara ganska trygg med Sveriges siffror.

Vi får väl se hur många dödsannonser vi har de kommande veckorna och korrelatera det till vad Propagandaministeriet/ Pravda hävdar.
Citera
2020-04-19, 20:51
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Inget land går efter Sveriges metod?

De flesta som har lockdown kommer öppna upp bitvis?
En norsk studie nämner dessa åtgärder med för- respektive nackdelar:

Citat:
• Universitet och högskolor: Hög smittskyddseffekt, hög samhällskostnad.
• Förskolor: Osäker effekt, hög kostnad.
• Skolor: Osäker effekt, hög kostnad.
• Kulturarrangemang. Hög effekt, medelhög kostnad.
• Idrottsarrangemang: Hög effekt, medelhög kostnad.
• Organiserade idrottsaktiviteter inomhus: Medelhög effekt, medelhög kostnad.
• Organiserade idrottsaktiviteter utomhus: Medelhög effekt, medelhög kostnad.
• Evenemang med över 100 deltagare: Hög effekt, medelhög kostnad.
• Evenemang med över 500 deltagare: Hög effekt, låg kostnad.
• Restauranger utan buffé: Medelhög effekt, medelhög kostnad.
• Restauranger med buffé: Hög effekt, låg kostnad.
• Bar och pub: Hög effekt, låg kostnad.
• Simhallar, vattenland och liknande: Medelhög effekt, låg kostnad.
• Träningslokaler: Medelhög effekt, låg kostnad.
• Frisörer och skönhetssalonger: Låg effekt, medelhög kostnad.
Här ser vi att Sverige skippat vissa med osäker/låg effekt men stor samhällsinverkan samtidigt finns det mer att ta av där man helt förlitar sig på allmänhetens sunda förnuft.

Citat:
Men de samhällsekonomiska följderna har däremot snabbt blivit så förödande att allt flera länder nu försiktigt börjar öppna upp igen.
– De negativa verkningarna förstärks ju längre vi har de hårda åtgärderna. Erfarenhet visar att ett tapp som detta har efterverkningar på ekonomin under lång tid, skriver expertgruppen.
En mjukare ”bromsa-linje” av svensk modell kommer att medföra fler dödsfall på kort sikt, men mindre långsiktiga skadeverkningar på ekonomin, enligt studien.
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-19/att-bekampa-covid-19-vilken-strategi-kostar-mest
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in