Citat:
Ursprungligen postat av
Eskulap
Det handlar inte i överdrivet stor grad om vad som sker just nu. Oavsett om vi stannar på 50-100 döda per dag eller om det fortsätter öka hela tiden så kvarstår faktum att detta virus kommer finnas kvar i cirkulation även i framtiden. Så medan ni tjafsar om dagens siffror kan man istället fråga sig, men sen då!?
Vi vet inte om vi blir immuna mot detta virus. Man har antagit att man blir det och man har antagit att man blir immun åtminstone en period. Inget är säkert.
Vad som är värre dock är att ingen vet hur detta virus kommer påverka oss om en andra eller tredje våg kommer, eller ännu värre, hur det påverkar kroppen och dess organ på lång sikt. Vad är planen om det visar sig att detta är ett riktigt vidrigt och farligt virus som inte bara är kroniskt, utan sakta men säkert bryter ner kroppen? Vad fan i helvete hjälper "flockimmunitet" då? Inte ett skit kan jag tala om. Nu får vi hoppas att det inte är så illa, men OM det är det, då kommer vår approach ha varit den värsta tänkbara.
I teorin åtminstone skulle detta kunna innebära hundratusentals, om inte miljoner döda bara i vårt land på sikt.
Jag inser att jag låter som en alarmist och jag hatar att låta som en alarmist, men jag tycker det är FEL att det finns människor som tar detta med en axelryckning, som går ut på stan för att ta en fika eller hänga med polare tills vi VET MER. Herregud, är man en sån jävla sociopat att man inte kan vänta åtminstone 3-4 månader tills mer är känt.
Citat:
Ursprungligen postat av
pejpen
Jag håller med om ditt resonemang. Osäkerheten kring eventuell immunitet är det jag själv upplever som det största problemet. Jag har förlikat mig med faktumet att viruset är här för att stanna. Att låsa ner allt är som att pissa i brallorna. Varmt och skönt till en början, men sen kallt. Oavsett strategi så kommer nog ländernas förluster att vara hyfsat likartade i slutändan, även fast alla skriker om att Sveriges vägval är sämre. Vänta och se, säger jag bara. Deras peak kommer när de öppnar upp igen.
Det är dock jävligt provocerande att så många skiter i rekommendationerna för det skördar offer på kort sikt. Men de flesta av oss tar det på allvar och vårt ansvar är det som håller kurvan på en hanterbar nivå.
Det finns inget vaccin förrän om ett drygt år enligt de flesta, troligen längre fram innan det kan börja användas på bred front. De mediciner man testat ger visst hopp, men de rapporter jag sett pekar på att det lindrar sjukdomsförloppet och snabbar på tillfrisknandet, snarare än räddar liv. De som är för svaga riskerar ändå att avlida.
Med dessa förutsättningar tycker jag Sveriges strategi är bra. Krisen kommer hålla på länge och istället för att staten tar beslut och låser ner, skapar vår strategi ett engagemang och ansvarstagande hos befolkningen som är mer uthållig över en längre period. Effekten när staten tar alla beslut om att låsa ner och förbjuda, riskerar att passivisera befolkningen, som känner sig som offer istället för delaktiga. Och förhoppningsvis så pallar denna strategi för att ett gäng Stureplans-brats bara "mååååste få vaska lite skumpa", utan att sjukvården drabbas av för höga vårdbehov.
Precis.
Vad händer om första vågen bara var en markör som andra och tredje vågen lättare kan fästa sig på?
Vad händer och kommande vågor är mycket allvarligare?
Vad händer om man får spontan re-infektion för att viruset aldrig lämnar kroppen?
Vad händer om man får mer permanenta skador på njurar, lungor, hjärta, testiklar och hjärna vid varje infektion.
Vi vet inte.
Men vi har redan sett varningar för att ovanstående inte är otroligt.
Då kanske det vore bättre att använda försiktighetsprincipen och sträva efter att så få människor som möjligt blir smittade tills ett vaccin finns.