2020-04-19, 20:37
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jo det bara kryllar av alarmister här inne.

Vissa av dom skriver 60 000 döda, andra 400 000 döda, eller varför inte ett estonia om dagen i döda.

Vissa kan inte räkna procent, andra är hypokondriker på köpet och kallar corona med en dödlighet på 0,05% för superdödlig.

Men det absolut värsta med dessa domedagsprofeter ( förutom att dom inte vill känna sig vid fakta, utan antingen är det en mörkläggning eller så ska man vänta 2 veckor innan massdöden kommer),

det absolut värsta är att när alarmisterna blir trängda av bra argument och fakta så blir man kallad för fula saker, man ska gå och "runka till barnporr" eller "sätta på sin feta kärring"

Det går kort och gott inte diskutera med dom. Frågor på det?

Var hittade du dessa siffror Hor-Ulla?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Du är ju inte frisk. Det har dött en sjuksköterska som ej har haft någon kontakt med vården av coronasjuka. Hon har säkerligen blivit smittad någon annanstans om hon nu dött av Covid-19 överhuvudtaget.

Den gravida som dog var en smällfet somalier som troligtvis hade underliggande sjukdomar som ej kunnat kommunicerats med sjukvården.

Ja jag kan ge dig att det kan finnas en till två dagar som statistiken släpar, men ej mer än så.

Nej vattnet kommer inte stängas av, är du helt dum i huvudet?

Ge mig ett enda bevis på att en enda ishall används som bårhus i Sverige? Källa tack?

Och om svennebananen har spridit viruset över hela Sverige varför verkar det mest vara invandrare som dör? Är alla svenskar rasister eller är det viruset som är det?

Varje gång någon dör i corona ska det enligt er finnas en allvarlig sjukdom eller annat problem bakom, inse att det är en dödlig sjukdom!

Ni är patetiska för helvete.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tja, jag är inte särskilt konspiratoriskt lagd, men jag är inte korkad heller.
Ligger väldigt nära till hands att tro att det är frågan om proaktiv damage control.

Jag tror skiten briserar på tisdag, men vi får se.

Kan även vara så att regeringen ser att Stockholmarna inte sköter sig och kommer med striktare förhållningsregler/nedstängningar nästa vecka men vill först ha på fötterna vilket stöd dom har hos allmänheten.

Så till er förnekare som jublar för att Tegnell och sossarna har högt förtroende kommer snart en kalldusch.

Ju högre förtroende i opinionsmätningar, desto större sannolikhet att dom tar i med hårdhandskarna.

Jaha okej, annars skrev du ju att på onsdag skulle vi ha 3000 döda? Men det var tisdag den 21 du menade då eller?

Citat:
3000 döda har vi redan 22/4 2020.
Citera
2020-04-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men försök nu för fan att fatta det fundamentala i att krogarna har öppet. Det finns ännu vårdplatser och alla ska vi ha corona långsiktigt, är det verkligen så jävla svårt att förstå?? Svenska befolkningen kommer att gå ur detta som nån form av övermänniskor iom gröna corona-pass där länder såsom Bulgarien fortfarande sitter inlåsta och tynar bort i EUs utkanter. Hade du fått bestämma hade hela världen kursat fullständigt

Precis. Skulle inte förvåna mig om vi öppnar upp mer snart, när det lugnar sig. Allt handlar om att inte överbelasta vården, men heller inte underbelasta.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Var läste du den nyheten?

Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OzwW/fortroendet-for-tegnell-och-lofven-okar
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag har berömt det där diagrammet vad gäller staplarna, visar mycket bra eftersläpningarna.

Men vad betyder linjen?

Vad jag kan utläsa så verkar det svarta linjen vara antalet rapporterade fall? Jag kan ha fel.

https://www.reddit.com/user/Biltema
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
[quote=Swan65|71263238]Jag har onekligen oddsen på min/Tegnells sida. Hoppas du ändå kunde hoppas och tro på honom i stället för att smida apokalyptiska tankar[/QUOTE

Du menar oddsen för Tegnells förmåga att göra korrekta analyser som han gjorde vid detta tillfälle:

Företag som portar personer som varit i norra Italien på sina arbetsplatser har fattat beslut som inte är grundat på fakta?

”Det grundas inte på medicinsk smittskyddsvetenskap, sedan kan det finnas andra fakta: Oro hos personalen och andra fakta som jag inte känner till.”

https://www.di.se/nyheter/folkhalsomyndigheten-oron-far-foretag-att-blunda-for-fakta/
Citera
2020-04-19, 20:39
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
På vilket vis har Sverige en annan strategi än Norge och USA?

Vilken "uppenbar fördel" har Sveriges strategi redan visat sig ha jämfört med Norge och USA?

Vad borde USA därför gjort annorlunda?

Vilken är Sveriges strategi?
Alla länders strategi är i princip likvärdig, vi har sett från Kina och Italien att för många svårt sjuka samtidigt är väldigt jobbigt att hantera, man vill därför sakta ner och plana ut kurvan.

I Norden skulle detta enligt experterna uppnås genom att göra ungefär som Sverige gjort men vissa länder gjorde det lite annorlunda trots att deras experter rådde annorlunda.

Fördelen Sverige har, som sätter exempelvis Trump under hård politisk press, är att samhället i stora drag är öppet fortfarande.

Många svenskar har idag arbeten som går att utföra bra hemifrån.

Säger inte att USA skulle gjort annorlunda genom att följa Sveriges exempel, tvärtom tror jag och det är också vad deras expert går ut med.

De borde rent teoretiskt tidigt gjort något i stil med Wuhan för att sakta ner och krympa kurvan betydligt men i det långa loppet tror jag ändå att den okontrollerade spridningen kommer vara mest till fördel för USA i och med att sjukvården tycks ha mäktat med.

Problemet med att bromsa spridningen är att det inte är så roligt att trycka på ON-knappen igen och krascha sin statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Du kan inte öka smittan med dåligt använda munskydd, rejäl tankevurpa du gjorde där.

Det absolut sämsta du kan göra är att inte använda skydd alls.
Allt annat är bättre. Man kan diskutera till tids ände hur mycket bättre, men till syvende och sist så är det lik förbannat bättre än inget skydd alls.

Nu kommer du säkert i sedvanlig förnekarordning inte hålla med dig, men det är OK för jag ignorerar dig bara.

Tror du missförstod mig. Jag menade om munskydden är av fel typ, dvs INTE skyddar mot viruset. Om man har ett sådant "dåligt" munskydd och beter sig som om man var skyddad, riskerar ju det att bli en förbättringsförsämring... Men om ett "dåligt" munskydd används i kombination med att alltid hålla distansen så funkar det såklart. Är du med? BRA munskydd=BRA. DÅLIGA munskydd=DÅLIGT. Nu finns det inte tillgång på bra skydd så då är det bättre att fokusera på att hålla distansen....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men försök nu för fan att fatta det fundamentala i att krogarna har öppet. Det finns ännu vårdplatser och alla ska vi ha corona långsiktigt, är det verkligen så jävla svårt att förstå?? Svenska befolkningen kommer att gå ur detta som nån form av övermänniskor iom gröna corona-pass där länder såsom Bulgarien fortfarande sitter inlåsta och tynar bort i EUs utkanter. Hade du fått bestämma hade hela världen kursat fullständigt

How many do you think will die if we all get sick over the next three months?
Citera
Medlem
FHM bromskloss igen. Vad är de rädda för? Det behövs tydligen privata initiativ om det ska bli verkstad. Den här gången antikroppstest.

Äldreboenden och hemtjänst i Stockholm har börjat snabbtesta om de anställda har haft covid-19. Professor Åke Lundkvist vid Uppsala universitet anser att det finns sådana test som är mycket träffsäkra. Men Folkhälsomyndigheten anser att man bör vänta med den typen av tester.

Privat initiativ av läkaren Reidar Winter. Billigt.

De har köpt in 10 000 tester á 237 kronor styck. Hittills har de hunnit göra över 2000 antikroppstester på äldreboenden. Preliminärt ser det ut som att uppåt en tredjedel utvecklat antikroppar.

– Av dem kan drygt hälften fortfarande vara smittsamma, fast de inte har symptom. Och resten har utvecklat immunitet. Så vi kan dela in personalen i en säker grupp, en grupp som inte är smittad, och en riskgrupp där det finns smittsamhet, förklarar Reidar Winter.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-testar-man-om-vardpersonalen-ar-immun
Citera
2020-04-19, 20:43
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jaha okej, annars skrev du ju att på onsdag skulle vi ha 3000 döda? Men det var tisdag den 21 du menade då eller?

Jag gjorde en amatöruppskattning för den 21/4.

Tja, om du tar och jämför med SCB:s statistik när dom har kommit i kapp, så är jag helt säkert på att jag inte kommer vara så långt ifrån.

För du drar väl inga slutsatser av FHM:s bristfälliga statistik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in