2020-04-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag hör extremt mycket negativt. Italien går back ett tusen miljarder kronor i veckan. Iaf i början av karantänen. Säkert mer nu (gissning).

Det kostar att hålla en lockdown och då menar jag inte bara förlorade inkomster.

Hela världsekonomin kommer krascha ändå, det var oundvikligt. Skiter i bankens pengar eller aktier jag har gård och djur.

Jag pratar om mänskliga lidandet här!
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Av Aftonbladet får man ju närmast intrycket att de 22 inte hade läst texten som de undertecknat.

Jag fick mer intrycket av att vissa av dem ansåg att det var en klumpig jämförelse att blanda in Italien då det är för många olika faktorer som spelar in mellan de olika länderna och därmed så blandas deras kritik ut tack vare att någon eller några idioter har valt att fokusera på Italien istället för de närliggande länderna.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
"Vi ska rädda våra gamla." "Skydda våra äldre äldre."
Alla bör se detta!
25 min in i klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=Ve5BcknAz3I

otroligt!

EDIT: man kan väl för fan försöka lösa logistiken med syrgas,

det är några tankar, slangar och bensinpengar det handlar om.

Finns inga militärer kvar i landet?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-19 kl. 15:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej jag tror inte att lockdown är en bra metod så det är inte perfekt.

Jag pratar om längre lockdown nu alltså. Trodde det var det diskussionen handlade om. Alltså ett år eller mer.

Jag är tydligen en "förnekare" enligt tråden, utan att direkt ha fått förklarat för mig vad det är jag anses förneka.

Btw, inget land funderar ens på lockdown i ett år. Man kommer börja öppna upp men i faser.
Citera
2020-04-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
447 patienter över en säsong. Jo det klarar svensk sjukvård. 1 069 patienter i IVA hittills i år under Corona. Vi får väl se hur det slutar.

Står det något om triage under den perioden? Man bör nog ta med det också.

Edit:

Man kan nog dra vissa slutsatser från detta:

The median age for patients with influenza B was 67 years, while it was 64 years for patients with influenza A. There was no significant difference in sex distribution.

I år är den 61 år.

Triagering står det inget om men de flesta sköra gamla patienter får inte intensivvård.

Det finns naturligtvis skillnader Covid och influensa, och framförallt är det den snabba smittspridningen som gör att vården stressas mycket mer än vanligt. Och det kommer avlida fler även jämfört med ett tuffare influensasäsongen, det är klart redan nu. Jämfört man perioden 1 januari-5 april får man följande siffror:

1 jan-5 april:
medel 2015-2019: 25967
2018: 27368 (+1401)
2019: 24262 (-1705)
2020: 24978 (-989)

Pga av det milda influensaåret 2020 är det fortfarande 989 färre som dött hittills jämfört med ett medelår. Det är dock dryga 716 fler som dött än det låga influensaåret 2019 men 2390 färre än det mer tuffa influensaåret 2018.
Citera
2020-04-19, 15:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
Någon som läst något nytt kring de personer i bl.a. Sydkorea för vilka viruset återaktiverats? Vore intressant att veta om de blivit friskförklarade efter 2 omgångar samt om 2:a omgången generellt visade på mildare eller allvarligare symptombild än 1:a omgången.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Här är något lurt. Antalet dödsannonser har plötsligt fördubblats. Normalt dör 90000 per år.
Detta ger ca. 250 avlidna/dag. Nu ligger nivån på det dubbla. Är ökningen relaterat till corona
så dör ca. 250 per dag av viruset.

Nej. DN är väl ganska centrerat till Stockholm? I Göteborg existerar knappt den tidningen iallafall. Det kan på sin höjd betyda att det dör dubbelt så många människor i Stockholm som vanligt (illa nog såklart). Men siffran 250 döda per dygn gäller för hela Sverige i normalfallet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I remember the Italian ones spread for twenty pages. Give it time and we’ll be there too. “It’s just a flu”.

Ok, så nu är även dödsannonser bra underlag för att dra slutsatser.

Ni borde fanimej bli forskare allihopa.
Spår nu vädret i kaffesump också?
Citera
2020-04-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Se andra världskriget. Hela Europa i ruiner, men ändå gick svensk ekonomi som tåget. Vi säljer inte krimskrams som kineserna, vi säljer sånt som är livsavgörande. Skog, malm, maskiner, fordon, flygplan, etc. Argumentet att ekonomin ändå är raserad är helt idiotisk. Vi kan komma att tjäna mycket pengar på andras dumma beslut att stänga ner samhället.

Glöm inte toapapper vi kan tillverka mängder med toapapper.
Citera
2020-04-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Hela världsekonomin kommer krascha ändå, det var oundvikligt. Skiter i bankens pengar eller aktier jag har gård och djur.

Jag pratar om mänskliga lidandet här!
Det är ju oundvikligt för Sverige att drabbas ekonomiskt när alla våra handelspartners begår ekonomisk seppuku.
Citera
2020-04-19, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Stockholmshat sprider sig i Skåne , visst Vi hade sportlov i när det bröt ut i Italien före eöler efter Er och importerade visuset:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kJrVQ6/stockholmsforaktet-nar-nya-hojder-under-coronakrisen

Inte för att jag försvarar de stockholmare som fortsatte att resa till Italien mitt under pandemin men vi avskyr skåningar här uppe i Stockholm så det är väl ömsesidigt!
Citera
2020-04-19, 15:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det kan man naturligtvis aldrig vara 100% säker på på men det kan man aldrig vara med nånting. Man får extrapolera S-kurvan och studera de länder där det har härjat längst med och göra överslagsberäkningar. Troligen landar det under 500000döda.

Det är alltid bra att se det ur ett större perspektiv och göra jämförelser med andra epidemier

Aids: 35miljoner döda (ca 2miljoner döda per år.) Mest unga dör
Malaria: 750000 döda per år
Fram till 1980 dog 2,5miljoner varje år i mässlingen, sen minskade det till ca 100000per år tack vari vaccinationsprogram. Mest barn under 5 år dör. Skrämmande dock att många vägra vaccinera sin barn i Sverige.

Det finns en uppsjö farsoter som är långt värre än Covid-19.

Fast malaria är inget vi plågas av i Sverige och inte heller mässlingen ändå om den stora invandringen medförde att vi fick det åter i det svenska samhället. AIDS har vi bromsmediciner för så det är också under kontroll i Sverige. Däremot är inte COVID-19 under kontroll eftersom vi vare sig har mediciner eller vaccin mot detta.
Tror att fler än en halv miljon kommer att dö av den här skiten världen över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in