2020-04-19, 15:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Flashbackare hittar möjlig koppling mellan mello och ökning av svårt sjuka i Stockholm

SE:
https://i.imgur.com/IrcslQJ.png

Säkert bara en slump men lite intressant sammanträffande tycker jag. 16 dagar efter melodifestivalen skedde en stor ökning av IVA-patienter i Stockholm. Genomsnittlig inkubationstid + genomsnittlig tid från insjuknande till IVA =~16 dagar.

Det är nog högst sannolikt att det spelade en avgörande roll. På samma sätt som Italien genomförde San Remo-festivalen, på gränsen till Lombardiet, under en hel vecka med stor publiktillströmning. Detta strax innan det började gå över styr i Italien.
Citera
2020-04-19, 15:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag hör extremt mycket negativt. Italien går back ett tusen miljarder kronor i veckan. Iaf i början av karantänen. Säkert mer nu (gissning).

Det kostar att hålla en lockdown och då menar jag inte bara förlorade inkomster.

Jag fattar inte varför en kontrollerad lockdown nödvändigtvis drabbar hela samhället. Man ger stöd åt en del småföretag och låter de flesta jobba in den förlorade tiden senare. Och sen varför tror du att länder som inte stänger ner klarar sig så jävla mycket bättre i en globaliserad ekonomi? Tror du de svenska företagen kommer att glida genom krisen på en räkmacka när de inte kan köpa och sälja från och till utlandet?
Citera
2020-04-19, 15:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Av Aftonbladet får man ju närmast intrycket att de 22 inte hade läst texten som de undertecknat.

Och det är väl ganska typiskt för någon som helt plötsligt väljer att springa iväg med svansen mellan benen? "Nej inte visste väl jag vad jag skrev under på" "Jag menade såklart inte så" "Det var någon annan som skrev det" "Jag förstod inte att det var så dom menade"!
Citera
2020-04-19, 15:30
Medlem
Här är något lurt. Antalet dödsannonser har plötsligt fördubblats. Normalt dör 90000 per år.
Detta ger ca. 250 avlidna/dag. Nu ligger nivån på det dubbla. Är ökningen relaterat till corona
så dör ca. 250 per dag av viruset.
Citera
2020-04-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag lever som jag gör för att jag trivs med det. Har alltid gjort det.

Ska jag flytta till Stockholm nu med alla idioter för att ha rätt att vara emot lockdown?

Då ska väl stockholmarna flytta ut i skogen innan de får vara för.

Imagine the levels of hypocrisy you’re showing here. Like the American bosses that stopped coming into work while demanding their employees take the risk. Exactly like them.
Citera
2020-04-19, 15:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag fattar inte varför en kontrollerad lockdown nödvändigtvis drabbar hela samhället. Man ger stöd åt en del småföretag och låter de flesta jobba in den förlorade tiden senare. Och sen varför tror du att länder som inte stänger ner klarar sig så jävla mycket bättre i en globaliserad ekonomi? Tror du de svenska företagen kommer att glida genom krisen på en räkmacka när de inte kan köpa och sälja från och till utlandet?

Se andra världskriget. Hela Europa i ruiner, men ändå gick svensk ekonomi som tåget. Vi säljer inte krimskrams som kineserna, vi säljer sånt som är livsavgörande. Skog, malm, maskiner, fordon, flygplan, etc. Argumentet att ekonomin ändå är raserad är helt idiotisk. Vi kan komma att tjäna mycket pengar på andras dumma beslut att stänga ner samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Okej och hur gör man den bedömningen i praktiken? Finns noll riktlinjer, helt godtyckligt och baserat på den individuella läkarens bedömning.
Det är ju patientansvarig läkare som utifrån patientens status som har att bedöma om patienten klarar av invasiv IV.

Som beslutsunderlag har hon eller han alla biomedicinska data som man får fram från patienten, exempelvis genom venprov för biomedicinsk analys, eller auskultation av hjärta och lungor mm mm.

Naturligtvis lägger man en 30-åring i respirator om man bedömer att denne klarar av behandlingen och kommer att ha livskvalitet efter avslutad behandling.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
My friends are enjoying the time with their families, catching up on series and games and hobbies. The same with my family and my friends’ families. The same worldwide, where most people have reflected on the fact they’d rather continue certain trends like working from home.

Yeah thats what i hear from friends and family around the world aswell, some people here make a lockdown sound like the worst things ever or like mass suicide, almost like worst than the virus itself!

Lockdown is really not that bad from what i hear, humans adapt faster than we think.
Citera
2020-04-19, 15:33
Medlem
aina08s avatar
Polisen: ”Kunde lätt se att det var för många gäster”
https://omni.se/polisen-kunde-latt-se-att-det-var-for-manga-gaster/a/BRKLM7

https://twitter.com/YB_Sodermalm/status/1251797834573271043
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Här är något lurt. Antalet dödsannonser har plötsligt fördubblats. Normalt dör 90000 per år.
Detta ger ca. 250 avlidna/dag. Nu ligger nivån på det dubbla. Är ökningen relaterat till corona

Naturligtvis är det relaterat till det. Svårt sjuka som lättare får covid-19 och klarar det sämre, dör snabbare än de annars skulle gjort.
Citera
Medlem
Citat:

I remember the Italian ones spread for twenty pages. Give it time and we’ll be there too. “It’s just a flu”.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

"Läget är stabilt"

Anders Tegnell, 2020-04-valfritt datum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in