2020-04-19, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då jag är IT "idiot", kan jag tyvärr inte diskutera de här frågorna, utan hoppas på att andra nappar och funderar vidare.

Jag förstår att den första utredningstiden fokuserade utredningen på helt andra saker, och dessa frågor har kommit upp långt senare. Sammanställningen är gjord maj- 19.

Det är tråkigt att det nu har gått så lång tid att vissa saker är för sena att utreda. Man kan ju inte låta bli att tycka att det är alldeles för många sådan här konstigheter, med inloggningar och raderingar för att det ska vara en slump.

Vet inte om hans jobb arkiverar vem som har haft vilka IP- nummer och man skulle kunna finna register på att det kommer från T*yréns VPN/datorer t ex?
Det är otroligt frustrerande att se att så mycket av utredningen gjorts så sent. Nätverkstrafik är lika mycket färskvara som ett fotspår på brottsplatsen.

Det är väl tveksamt om hans arbetsgivare använder en rysk VPN-tjänst. Troligare att det är något SD fixat med själv?
Citera
2020-04-19, 14:04
Medlem
Om ÅK kan delge rätten en gärningsbeskrivning och en tydlig indiciekedja om hur den MT gått tillväga avseende mordet på LW finns det en liten möjlighet att få till en fällande dom.
Lyckas hon inte med det blir det svårt att få honom dömd - tror jag

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vågar du dig på att sia om utfallet i HovR?
Citera
2020-04-19, 14:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Ja, det är väl också den gängse uppfattningen här i tråden, att en överklagan
av åklagare kommer att ske.

Och då måste det ju finnas något att klaga över. Så det är som det är. Just nu.
Citera
2020-04-19, 14:12
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
När ska detta upp i hovrätten?
Citera
2020-04-19, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Om ÅK kan delge rätten en gärningsbeskrivning och en tydlig indiciekedja om hur den MT gått tillväga avseende mordet på LW finns det en liten möjlighet att få till en fällande dom.
Lyckas hon inte med det blir det svårt att få honom dömd - tror jag
Får man göra det i ett överklagande till HR? Är det inte mer ett överklagande där man pekar på vilka delar i det som belystes i tingsrätten, eller hela, man vill få en second opinion på?
Citera
2020-04-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
När ska detta upp i hovrätten?
Domen från TR meddelas 6 maj. Än är han inte frikänd alltså. Därefter har man 3 veckor på sig att överklaga. "Man"... det är advokat resp åklagare, eller båda.
Citera
2020-04-19, 14:15
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror att N*as känslor för SD är så starka att det inlägget bara är en vindpust från vad han känner. Att som yngling förlora sin mamma på detta bestialiska sätt, av en man han känner - en granne - måste vara fruktansvärt. Än mer fruktansvärt att se samme man spankulera ut från häktet. Fri att leva, andas, umgås, äta gott, sova gott, leva fullt ut. Allt det som N*a med syskon inte längre kan göra med full glädje då det alltid kommer vara någon som fattas. A*rons födelsedag kommer för all framtid präglas av årsdagen då mamma var försvunnen och det var början till en mardrömstid.

Nej du @glourioslife - du får allt svälja förtreten och låta N*a få hjälp med att sprida sina känslor, som han faktiskt bad om i inlägget. Den falska omtänksamhet du visar förgiftas av 1000 elaka inlägg om hans mamma. Väldigt omtänksamt av dig.

Att skriva sanningen är inte elakt.
Det kan hjälpa de anhöriga mycket i
sorgeprocessen att se LW som den hon var.
Att inte sätta henne på en piedestal för
att hon är död.

Jag har hela tiden försökt komma på vem
som mördade LW. Och varför. Det tror jag
är vad de anhöriga också vill. För att hitta
sanningen så kanske man måste vara
beredd att skita ner sig lite?
Citera
2020-04-19, 14:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Att det är olika IP-adresser beror väl på att det görs från en tjänst i Ryssland som erbjuder anonymitet? jag tolkar det som att det är själva vitsen med detta att man får olika ip-adresser varje gång man använder den och att dessa inte går att spåra? Reserverar mig för att jag inte vet.

Edit: hittade följande om VPN-tjänster:

För att sammanfatta denna artikel kort kan du ändra IP-adressen med hjälp av en VPN-tjänst. Med en VPN-tjänst skapas en säker och krypterad tunnel mellan din dator/mobil/etc. och en extern server.

All din trafik kommer därmed gå genom denna externa server innan den når Internet. På så sätt kommer din IP-adress att vara dold medan andra på Internet kommer att tro att du har den IP-adress som den externa servern har. Med den här metoden kan du få IP-adress från var som helst i världen, gå runt geoblockeringar och surfa 100% anonymt och säkert på nätet.

Med den infon ser det då lite hopplöst ut.
Det kan då tyvärr inte användas mot någon person som bevis.

Men, det är mycket konstigheter med sökningarna och inloggningarna, så att det ska vara en slump känns helt uteslutet för mig.
Citera
2020-04-19, 14:19
Medlem
ÅK kan överklaga TR dom till HR. Vi måste avvakta domen först och se hur den är författad.

Citat:
Får man göra det i ett överklagande till HR? Är det inte mer ett överklagande där man pekar på vilka delar i det som belystes i tingsrätten, eller hela, man vill få en second opinion på?
Citera
2020-04-19, 14:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ja, nya ögon hade kanske gjort skillnad. Men frågan är om inte P*eter Sp*ringare lyckades totalhaverera utredningen till en oreparabel status. Jag hoppas han skäms rejält. Han har lyckats med konststycket att en mördare går fri genom total inkompetens.
Instämmer i det. Lite om hur menlig han var för utredningen kanske går att få en hint om här:
Må säga jag blev överaskad att se hans tidiga förhör av MT fanns med i FUP.

Citat:
Tack Fouzan.
Springare blev omplacerad 2018 -06-15 och mordet skedde 2018-05-15 vilket innebär att då överlämnandet uteblev så var den första månadens utredning bortkastad. Fullständig katastrof för utredingen. Till det ska läggas att utredningens tidiga skede redan misskötts.

Att överlämnandet obstruerades av Springare har jag postat om vid ett flertal tillfällen med påhopp som följd. Får påminna om dörrknackning no: 2 (Nyléns) som var så sent som i Juli . Värdet på den dörrknackningen behöver man inte vara förhörtekniskt insatt att förstå.

Tycker det är ynkligt av Springare att låtsas väntat på att Nylén och & skulle be honom att lämna över ärendet då både Nylén och jag är övertygade om han skit i mordet på Lena Wesström då hämnden låter dom börja om från ruta ett (1).

Postat 13 Sep 2019
Citat:
Instämmer nog att han efter många år i sitt hantverk är en av dom bättre vilket egentligen säger mer om hur många olämpliga poliser det finns. Tyvärr har han en sällsynt kombo av rättshaveristmentalitet/mediakåthet som ställer till stora problem.

I detta fallet finns starka indikationer på att Springare/Rydén blev så förbaskade av att kickas att dom obstruerade överlämnandet av utredningen med stort förfång för Nyqvist och & som fick börja om från start. Vilket givetvis var skälet. Mordet på Lena blev så sekundärt dom interna problemen på polishuset.

Minns inte riktigt när Nyqvist och & dörrknackning utfördes. Tror 2:an var så sent som tidigt i Juli. Kanske någon annan minns det?

M.a.o så uteblev överlämnandet så utredningen fick starta från scratch igen. Man kunde tänka sig Springare haft den karaktär som hade behövts till att svälja förtreten till efter överlämnandet och inte använt mordet på LW som slagträ.

Postat 30 Sep 2019.

Citat:
Förvisso!
- Vill ändå lägga en del prestige på att dom avsatta utredarna, Peter Springare och Johan Rydén pga, interna problemen på grova brottsgruppen, i stor irritation över att fått sparken inte lämnat över uppgifter och ärendet på ordnat sätt till nya spaningsledaren, Mikael Nyqvist.

- Följdakligen är MVs källas tantvittne nytt för Mikael Nyqvist och har inte hörts av honom tidigare. F.ö tror jag att MVs vittne framkommit under den första dörrknackningen. Röran om dom krockande vittnena är den obefintliga info avsatta PS och JR delgav MN vid överlämnandet av utredningen.

- Efter att den heltäckande span på MGM nu i månader grusat polisens förhoppningen att på det sättet knyta MGM till mordet så har Mikael Nyqvist och & börjat om från scratch och ånyo efterlysa vittnen dom fått nys om under dom ca, 400 förhören där säkert trådens av MV postade sovrumsvittne finns med. En ytterligare dörrknackning vill jag minnas har utförts nyligen av nya utredarna.

Är samma kvinna som polisen nu efterlyst på Facebook
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1929399330457812&id=461897020 541391

Att det ska finnas 2 st tanter som båda genom sitt sovrumsfönster vid aktuell tid hört/sett en man/kvinna och man samtala på det korta avståndet mellan LWs bostad och Fp (eller i direkt närhet) förefaller för osannolikt. Viskningsleken tillskrivs skillnader i beskrivningen.
Det finns ingen som tillnärmelsevis har hjälpt mördaren att undkomma mordet på Lena Wesström som Springare.
Och det otäcka är att det inte leder till några repressalier. .
Man undrar varför hans svans i tråden är så tysta om utredningshaveristen Springare ?
Citera
2020-04-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med den infon ser det då lite hopplöst ut.
Det kan då tyvärr inte användas mot någon person som bevis.

Men, det är mycket konstigheter med sökningarna och inloggningarna, så att det ska vara en slump känns helt uteslutet för mig.

Ja, även om man inte kan se vem som gjort det via IP-adresserna så vet vi att det måste vara någon med inloggningsuppgifter.
Citera
2020-04-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
ÅK kan överklaga TR dom till HR. Vi måste avvakta domen först och se hur den är författad.
Absolut. Men det var inte min fråga. Min fråga var om hon får skriva en tilläggsinlaga där hon lägger fram, som i en sakframställan, saker och ting på ett annat sätt än kanske i tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in