2020-04-19, 13:49
Medlem
Om detta hade varit USA och en jury hade fått döma, tror ni inte att han ändå hade fällts då? Om de inte presenterat ett försvar i form av en alternativ gärningsman väldigt tydligt?

Om man tänker att 12 av oss skulle sitta där vore sannolikheten att han fällts ganska god?
Citera
2020-04-19, 13:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Jag gick igenom de där ip-adresserna och alla utom två går till vpsville llc, vpsville.ru. De andra två innehas av mittnät, mittnat.nu. Jag känner nånstans att det borde ha gått att undersöka dem närmre. Tyvärr är sån här information färskvara då adresser kan allokeras om, och loggar roteras ut.

Dessa adresser går till mittnät:
IP Address 2a0c:f740:c8d5:a6ba:a086:57de:8447:ca39
Time 2018-11-11 14:43:31 UTC
IP Address 2a0c:f740:9281 :b357:5678:ad54:93f4:8acc
Time 2018-10-22 05:17:40 UTC

EDIT:Ser nu att mittnät fick sin allokering för bara några dagar sedan.

Då jag är IT "idiot", kan jag tyvärr inte diskutera de här frågorna, utan hoppas på att andra nappar och funderar vidare.

Jag förstår att den första utredningstiden fokuserade utredningen på helt andra saker, och dessa frågor har kommit upp långt senare. Sammanställningen är gjord maj- 19.

Det är tråkigt att det nu har gått så lång tid att vissa saker är för sena att utreda. Man kan ju inte låta bli att tycka att det är alldeles för många sådan här konstigheter, med inloggningar och raderingar för att det ska vara en slump.

Vet inte om hans jobb arkiverar vem som har haft vilka IP- nummer och man skulle kunna finna register på att det kommer från T*yréns VPN/datorer t ex?
Citera
2020-04-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Det hade varit riktigt grymt om ett nytt litet team gick igenom allt!
Ja, nya ögon hade kanske gjort skillnad. Men frågan är om inte P*eter Sp*ringare lyckades totalhaverera utredningen till en oreparabel status. Jag hoppas han skäms rejält. Han har lyckats med konststycket att en mördare går fri genom total inkompetens.
Citera
2020-04-19, 13:54
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Fattar du inte att din spridning av dessa
bilder kan leda till åtal för förtal?

N har tydligen förstått det och tagit bort
dem från sin IG men du fortsätter att länka
till och påminna om dem.
Riktigt elakt och lågt mot N.

NW berättade hur han kände på Instagram i funktionen "Händelse" som försvinner med automatik efter 24 timmar.

Istället för att dela den vidare på Instagram så tog jag skärmbilder som beskars för att hans namn inte ska synas. Den misstänkte benämns endast med förnamn och offret nämns som mamma.

Om du tittar på vad han skrivit så står det "Känn er fria att dela min story..."
Story = Händelse på Instagram.

Om jag ska spekulera så tror jag att NW skulle skicka mig tack-emojis i form av hjärtan, medan du kan tänkas få något helt motsatt.

https://www.docdroid.net/lsxnCVq/den-skrattande-och-sjalvbelatna-mordaren-gar-fri-pdf
Citera
2020-04-19, 13:55
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är konstigt. Då skulle inloggningen ha skett från en enhet som är inställd på den tidszon som gäller i Finland med andra länder, eller från en plats i Finland eller andra länder med samma tidszon.

Jag tror att en kvinna i ”norgegänget”
kommer från Finland.
Citera
2020-04-19, 13:57
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Varför är det så viktigt för dig att sprida N'oas bilder från insta, räcker det inte med allt han och hans syskon fått uppleva?

Läs vad han skriver, så förstår du kanske.

https://www.docdroid.net/lsxnCVq/den-skrattande-och-sjalvbelatna-mordaren-gar-fri-pdf
Citera
2020-04-19, 13:58
Medlem
Domare och nämndemän har inte läst FUP, utan utgår ifrån det som framställs i en rättegång. Tror att ÅK inte lyckades förtydliga och framföra en gärningsbeskrivning om hur den MT skulle ha gått tillväga i mordet på LW. Trots att jag läst hela FUP har jag inte lyckats själv med att utröna hur ÅK påstår mordet gick till.
För att få till det i HR tror jag det är viktigt att få till en tydlig bild hur mordet gick till enligt ÅK. Hade önskat mer påståenden av händelser från ÅK som MT hade fått ge sina förklaringar och synpunkter på.
Min åsikt

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det låter som en lovande utgångspunkt. Kan Åkl bara lägga till lite lösa blad eller blir det i form av en omformulerad åtalsbeskrivning, tro? Alltså hur går det till formellt?
Citera
2020-04-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Okända inloggningar L*enas IG, 18-06-27- 19-01-12

Här kan man konstatera att det inte finns en enda IP-adress som är samma, utan sökningarna har gjorts i kluster i tid, men med olika IP-adresser.
Slumpen? Ska olika människor ha råkat logga in på L*enas IG just den 2019-01-08 03:25 och sedan också 06:22:51, dvs med bara tre timmars mellanrum men med två olika IP-adresser.

Nu är detta vintertid och då ska 1 timme läggas till för tidpunkterna. Då blir tidpunkterna 04:25 och 07:22. Nattuggla och/eller morgonpigg.

Den 8 januari-19 är en tisdag. Det borde vara osannolikt att det är två olika personer som gör de här två olika inloggningarna?
Kan SD ha varit tidigt på jobbet och använt olika datorer för de här sökningrna?

Aktbil 164,del C, id 1212
"Okänd inloggning på Lenas Instagram
Uppgift
Datum Tid
2019-05-08 11 :07
Mottaget datum Tid
Den 10/4 skickade undertecknad en begäran till NOA:s IT-brottsdesk om att få ut
inloggningar på Lenas Facebook och Instagram.

Vald period var 2018-05-13 till 2019-03-01.
I svaret som kom 25/4 från NOA framgår att inga inloggningar har skett på Lenas Facebook
efter 20 I 8-05-14 kl. 19.53 UTC (21.53 lokal svensk tid).
Vad gäller Instagram har någon eller några loggat in 27 gånger mellan 2018-06-27 och
2019-01-12.
Det har skett från ip-adresser som ligger i Ryssland hos en tjänsteleverantör som inte svarar
på upprepade mail från Polismyndigheten.
Operatören tillhandahåller sannolikt tjänster som kan göra en enhet mer anonym på internet,
ex. VPN eller VPS tjänster.
Adresserna och tidstämplarna följer här nedan. OBS. På tidstämplarna ska I timme läggas till
vid dagar för svensk vintertid och 2 timmar för dagar med svensk sommartid.

Att det är olika IP-adresser beror väl på att det görs från en tjänst i Ryssland som erbjuder anonymitet? jag tolkar det som att det är själva vitsen med detta att man får olika ip-adresser varje gång man använder den och att dessa inte går att spåra? Reserverar mig för att jag inte vet.

Edit: hittade följande om VPN-tjänster:

För att sammanfatta denna artikel kort kan du ändra IP-adressen med hjälp av en VPN-tjänst. Med en VPN-tjänst skapas en säker och krypterad tunnel mellan din dator/mobil/etc. och en extern server.

All din trafik kommer därmed gå genom denna externa server innan den når Internet. På så sätt kommer din IP-adress att vara dold medan andra på Internet kommer att tro att du har den IP-adress som den externa servern har. Med den här metoden kan du få IP-adress från var som helst i världen, gå runt geoblockeringar och surfa 100% anonymt och säkert på nätet.
Senast redigerad av piastrone 2020-04-19 kl. 14:02.
Citera
2020-04-19, 14:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Domare och nämndemän har inte läst FUP, utan utgår ifrån det som framställs i en rättegång. Tror att ÅK inte lyckades förtydliga och framföra en gärningsbeskrivning om hur den MT skulle ha gått tillväga i mordet på LW. Trots att jag läst hela FUP har jag inte lyckats själv med att utröna hur ÅK påstår mordet gick till.
För att få till det i HR tror jag det är viktigt att få till en tydlig bild hur mordet gick till enligt ÅK. Hade önskat mer påståenden av händelser från ÅK som MT hade fått ge sina förklaringar och synpunkter på.
Min åsikt

Jo, men hur sker detta formellt i ett överklagande till HR?
Citera
2020-04-19, 14:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nu har jag sett dig och Piastrone lyfta fram en hel del som jag inte sett i NA referera något om (jag har bara lyssnat på del 1 och 2 av Rättegången).

Digitala spåren, raderingar, regisseringar m m - multum med ledtrådar finns i utredningen. Kan det vara så att åklagarna missade att ställa en del frågor under rättegången?

ÅH gav en vink om att Utredningen aldrig stängts och det beror nog på att man behövde ha den öppen för att kunna vidta hemliga tvångsåtgärder på de som uppenbart visat att de döljer något och nu blir det än viktigare att hålla den öppen eftersom den huvudmisstänkte är försatt på fri fot i väntan på domen?

Jag hoppas att du/ni samlar ihop det ni upptäcker och spaltar upp med hänvisningar till var man finner uppgifterna i det ofantliga FUP-materialet.
Ni kanske inte borde droppa alla upptäckter i tråden eftersom här rör sig sannolikt den misstänkte med största läsintresse när hen inte är ute och GC:ar.

Vi vet inte hur domen kommer se ut och om ÅH kommer att överklaga till HR, men OM hon gör det så krävs det nog att hon kan lyfta fram någon slags ny bevisning som inte dryftades i Tingsrätten.

Jag har tidigare nämnt att det finns skäl att ta in externa utredare och forensiker för en genomgång av förundersökningen. Kan något ha missats? Det kan ha skett fler missar än den för ögat synliga spermafläcken på Lenas kjol. Jag menar absolut inte att den misstänktes vänner hos polisen skulle ha gjort några fel medvetet, men för mig är ganska obegripligt att vänner till en mordmisstänkt får ingå mordutredningen.

Vore jag ÅH skulle jag omgående plocka in en styrka för att visuellt kontrollera beslagtaget material och kontrollera vilka undersökningar som beställdes - särskilt på kläder och HELA SDs cykel - inte bara höger handtag och trampbygel.

------------

För dig som vill få en liten inblick i hur hemsk situationen är för offrets barn kan se de fyra händelsebilderna som N*oa's hade synligt på Instagram 24 timmar när han fick veta att SD släppts.
https://www.docdroid.net/lsxnCVq/den...en-gar-fri-pdf

Jag tvivlar inte på att alla som har varit med i utredningen har gjort sitt bästa. Jag tänker också att personer som visserligen är vänner till den misstänkte ändå förstår allvaret, och att de inte på något som helst sätt vill riskera hela sin yrkeskarriär för en vän, som ändå kanske inte är en jättenära vän?

Jag misstänker att det inte framgick direkt hur klurig denna mgm är. Väldigt obheagliga sökningar redan i mars- 18 och mordet såg nog ut som tvärtom, helt impulsivt utfört.

Jag hoppas sannerligen att man kan få hjälp att lösa mordet.
Livsfarlig person som är ute i det fria.
Citera
2020-04-19, 14:03
Medlem
Citat:
NW berättade hur han kände på Instagram i funktionen "Händelse" som försvinner med automatik efter 24 timmar.

Istället för att dela den vidare på Instagram så tog jag skärmbilder som beskars för att hans namn inte ska synas. Den misstänkte benämns endast med förnamn och offret nämns som mamma.

Om du tittar på vad han skrivit så står det "Känn er fria att dela min story..."

Om jag ska spekulera så tror jag att NW skulle skicka mig tack-emojis i form av hjärtan, medan du kan tänkas få något helt motsatt.

Jag tror att N*as känslor för SD är så starka att det inlägget bara är en vindpust från vad han känner. Att som yngling förlora sin mamma på detta bestialiska sätt, av en man han känner - en granne - måste vara fruktansvärt. Än mer fruktansvärt att se samme man spankulera ut från häktet. Fri att leva, andas, umgås, äta gott, sova gott, leva fullt ut. Allt det som N*a med syskon inte längre kan göra med full glädje då det alltid kommer vara någon som fattas. A*rons födelsedag kommer för all framtid präglas av årsdagen då mamma var försvunnen och det var början till en mardrömstid.

Nej du @glourioslife - du får allt svälja förtreten och låta N*a få hjälp med att sprida sina känslor, som han faktiskt bad om i inlägget. Den falska omtänksamhet du visar förgiftas av 1000 elaka inlägg om hans mamma. Väldigt omtänksamt av dig.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-19 kl. 14:06.
Citera
2020-04-19, 14:04
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Även om N inte förstår bättre så borde du
göra det.

Det vore bättre att uppmuntra honom att
gå vidare. LW är borta. Ingen kan ändra
på det. Han skriver att allt han gjort de
senaste två åren har handlat om hans
mamma. Det är kanske dags att gå vidare
och bry sig om sig själv och sitt eget liv.
Något som han faktiskt kan påverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in