2020-04-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag smutskastar ingen, jag pratar bara om det högst ironiska att Malin Hilgendorf smutskastar Lena för dåligt mödraskap och har synpunkter på det mesta, medan hon kanske borde lägga energi på uppfostran av sitt eget barn istället. För inte tror du väl att Malin älskar sin dotters instagram?
Är det inte väldigt vanligt att vissa människor försöker höja sig själva genom att kasta skit på andra? Det är så mobbare fungerar. De mår dåligt i sig själva, men mår lite bättre om de får jävlas med andra.
Citera
2020-04-19, 10:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Då har SD fått yttra sig med sitt brev, vilket han självklart ska ha rätt att göra, han var besviken att han inte fick yttra sig
i de punkter han beskrivit i sitt brev under rättegången.

Sen om det tas ngn notis av brevet i domen är svårt att veta, återstår att se.
Advokaten är den som ska representera SD under rättegången.
Om SD själv vill säga något så antar jag att han först bör tala med advokaten som sedan framför hans önskemål under rättegången.
Antagligen tyckte advokaten att det han ville säga var trams.
Då kan vi anta att SD inte är nöjd med advokaten utan kommer att begära byte av advokat om det blir en runda till i HR.
Det kommer att bli dyrt och det kommer att ta tid om det igen behövs två advokater för att läsa alla de 14 000 sidorna.
Citera
2020-04-19, 10:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Och varför EEST??

Vad jag vet betyder det Eastern European Summer Time.
Det är konstigt. Då skulle inloggningen ha skett från en enhet som är inställd på den tidszon som gäller i Finland med andra länder, eller från en plats i Finland eller andra länder med samma tidszon.
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Av någon anledning är troligen hennes dator inställd så. I protokollet kan man se att man har justerat för vår tidszon. På skärmdumparna står kl. 12:05, men i protokollet står det kl. 13:05.
Fast då blir det tvärtom, om jag inte tänker helt fel.
Då är datorn inställd på tiden i Portugal eller liknande.
Citera
2020-04-19, 10:43
Medlem
Monterade de ner hela cykeln vid tekniska undersökningen?
Citera
2020-04-19, 10:43
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Advokaten är den som ska representera SD under rättegången.
Om SD själv vill säga något så antar jag att han först bör tala med advokaten som sedan framför hans önskemål under rättegången.
Antagligen tyckte advokaten att det han ville säga var trams.
Då kan vi anta att SD inte är nöjd med advokaten utan kommer att begära byte av advokat om det blir en runda till i HR.
Det kommer att bli dyrt och det kommer att ta tid om det igen behövs två advokater för att läsa alla de 14 000 sidorna.

En försvarare får inte anta att ngt är trams, det den misstänkte vill få fram ska den ha rätt till. Sen hur försvararen uttrycker sig är nog på ett sakligt sätt.

Jag tror också att SD ( önskar ) kommer/vill byta försvarare om det blir en runda i HR.
Citera
2020-04-19, 10:45
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Framför allt borde polisen ha haft spaning på mobilen så att de kunde se när meddelandet lästes, dvs när någon loggade in på telefonen.
Det var väl ett SMS han skickade?
Vad jag känner till så kan SMS bara läsas från mobilen och då finns det inga frågetecken om vilken enhet som har använts.

Jag kan läsa/skriva mina sms från både mina iPhones och på mina iPads. Vet inte om det är detsamma med Android, men det borde det väl vara?

KÄMPA, KÄMPA, KÄMPA #TeamÅsaHiding !!!
Citera
2020-04-19, 10:48
Medlem
notknapparens avatar
Okända inloggningar L*enas IG, 18-06-27- 19-01-12

Här kan man konstatera att det inte finns en enda IP-adress som är samma, utan sökningarna har gjorts i kluster i tid, men med olika IP-adresser.
Slumpen? Ska olika människor ha råkat logga in på L*enas IG just den 2019-01-08 03:25 och sedan också 06:22:51, dvs med bara tre timmars mellanrum men med två olika IP-adresser.

Nu är detta vintertid och då ska 1 timme läggas till för tidpunkterna. Då blir tidpunkterna 04:25 och 07:22. Nattuggla och/eller morgonpigg.

Den 8 januari-19 är en tisdag. Det borde vara osannolikt att det är två olika personer som gör de här två olika inloggningarna?
Kan SD ha varit tidigt på jobbet och använt olika datorer för de här sökningrna?

Aktbil 164,del C, id 1212
"Okänd inloggning på Lenas Instagram
Uppgift
Datum Tid
2019-05-08 11 :07
Mottaget datum Tid
Den 10/4 skickade undertecknad en begäran till NOA:s IT-brottsdesk om att få ut
inloggningar på Lenas Facebook och Instagram.

Vald period var 2018-05-13 till 2019-03-01.
I svaret som kom 25/4 från NOA framgår att inga inloggningar har skett på Lenas Facebook
efter 20 I 8-05-14 kl. 19.53 UTC (21.53 lokal svensk tid).
Vad gäller Instagram har någon eller några loggat in 27 gånger mellan 2018-06-27 och
2019-01-12.
Det har skett från ip-adresser som ligger i Ryssland hos en tjänsteleverantör som inte svarar
på upprepade mail från Polismyndigheten.
Operatören tillhandahåller sannolikt tjänster som kan göra en enhet mer anonym på internet,
ex. VPN eller VPS tjänster.
Adresserna och tidstämplarna följer här nedan. OBS. På tidstämplarna ska I timme läggas till
vid dagar för svensk vintertid och 2 timmar för dagar med svensk sommartid.

Citera
2020-04-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu kommer jag att vara så där rörig igen, men är rädd att "tappa bort" de saker som jag funderat på.
Jag håller precis på att läsa bakifrån och framåt i tråden och såg att du skrivit flera mycket intressanta inlägg.

- Känner inte igen "spam" adressen. Jag har för mig att det ska i IT bilagorna finns en förteckning på de olika enheter och konton med adresser, men har inte kollat efter det.

- det verkar som att S*efan har en Mac arbetsdator (det med tanke på de sökningar som gjorts från L*enas konto) Har hittat några intressanta sidor i FUP om hans arbetsdator.

- Otrevliga inloggningar har även gjorts på L*enas Instagram, hela 27 ggr mellan 27/6-18- 12/1-19, då från olika IP-adresser.

- SD har gjort sökningar redan från mars-18 på ända fram till 11/5 -18"Hitta, låsa och rensa en borttappad Android·• Google-konto Hjälp, Logga in -Google Konton, osv.

Jag lägger upp (om jag hinner) inlägg om några av dessa saker senare. Det finns mycket intressanta saker att hitta i Aktbilagan om SDs IT.

Det här med sökningar "Hitta, låsa och rensa en borttappad Android" har jag också läst och undrat varför SD gjorde den sökningen.

"Otrevliga inloggningar har även gjorts på LW:s Instagram... 27 ggr mellan 27/6-18 -- 12/1-19" har jag missat...

Jag är ganska övertygad om att SD hade LW:s lösenord eller kunde lista ut dessa (som jag har för mig att han sa i ett förhör enl FUP).
Citera
2020-04-19, 11:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Okända inloggningar L*enas IG, 18-06-27- 19-01-12

Här kan man konstatera att det inte finns en enda IP-adress som är samma, utan sökningarna har gjorts i kluster i tid, men med olika IP-adresser.
Slumpen? Ska olika människor ha råkat logga in på L*enas IG just den 2019-01-08 03:25 och sedan också 06:22:51, dvs med bara tre timmars mellanrum men med två olika IP-adresser.

Nu är detta vintertid och då ska 1 timme läggas till för tidpunkterna. Då blir tidpunkterna 04:25 och 07:22. Nattuggla och/eller morgonpigg.

Den 8 januari-19 är en tisdag. Det borde vara osannolikt att det är två olika personer som gör de här två olika inloggningarna?
Kan SD ha varit tidigt på jobbet och använt olika datorer för de här sökningrna?

Aktbil 164,del C, id 1212
"Okänd inloggning på Lenas Instagram
Uppgift
Datum Tid
2019-05-08 11 :07
Mottaget datum Tid
Den 10/4 skickade undertecknad en begäran till NOA:s IT-brottsdesk om att få ut
inloggningar på Lenas Facebook och Instagram.

Vald period var 2018-05-13 till 2019-03-01.
I svaret som kom 25/4 från NOA framgår att inga inloggningar har skett på Lenas Facebook
efter 20 I 8-05-14 kl. 19.53 UTC (21.53 lokal svensk tid).
Vad gäller Instagram har någon eller några loggat in 27 gånger mellan 2018-06-27 och
2019-01-12.
Det har skett från ip-adresser som ligger i Ryssland hos en tjänsteleverantör som inte svarar
på upprepade mail från Polismyndigheten.
Operatören tillhandahåller sannolikt tjänster som kan göra en enhet mer anonym på internet,
ex. VPN eller VPS tjänster.
Adresserna och tidstämplarna följer här nedan. OBS. På tidstämplarna ska I timme läggas till
vid dagar för svensk vintertid och 2 timmar för dagar med svensk sommartid.

Uppenbarligen har någon VPN-tjänst används så vi kan sluta med att fundera på vem som kan ha loggat in.
Finns det någon information om SD använder någon VPN-tjänst på sin dator (eller på mobil, om det finns sådana tjänster där också)?
Citera
2020-04-19, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
.

Hej. Snoris.
Jag fattar inte riktigt vad det är du kämpar så hårt för.
Du gör allt du kan för att smutskasta Lena.
Inlägg efter inlägg.
Men egentligen är det väl ingen som har sagt emot dig.

JA... Lena hade många sexuella relationer.
Det vet vi alla.

JA... Lena skrev hot meddelanden till både Stefan och Hanna.
Det vet vi alla.

JA... Lena levde kanske inte som en pastor borde göra.
Det vet vi alla.

Juridiskt sett så vet vi alla att Lena hade sin fulla rätt som singel att leva och ligga men precis vem som helst på det sätt som behagade henne.
Det vet vi alla

Moraliskt sett så var det ett högs olämpligt sätt att leva sitt liv på, allra högst eftersom var en pastor. Enligt dom detaljerna i FUP så levde hon ett olämpligt liv. Moraliskt sett.

Stefan var precis likadan....

Men det ger inte Stefan/Hanna rätten att mörda Lena ändå.
Man får inte mörda nån, även om man beter sig som Lena gjorde.

Detta jag skrivit här ovan är vi nog alla helt överens om.

Så vad är det du tjatar o tjatar o tjatar om hela tiden i varje inlägg.
Citera
2020-04-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det här med sökningar "Hitta, låsa och rensa en borttappad Android" har jag också läst och undrat varför SD gjorde den sökningen.

"Otrevliga inloggningar har även gjorts på LW:s Instagram... 27 ggr mellan 27/6-18 -- 12/1-19" har jag missat...

Jag är ganska övertygad om att SD hade LW:s lösenord eller kunde lista ut dessa (som jag har för mig att han sa i ett förhör enl FUP).
Tror också han hade LWs lösenord. Han spionerade även på Hanna genom att läsa hennes mail. Hon skaffade ytterligare ett konto som SD inte visste om, så hon kunde kommunicera med Sillen i lugn och ro. Äcklet SD ville ha kontroll på sina kvinnor.
Citera
2020-04-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det beror på att FUP:et är en partsinlaga författad av ÅK och polis
med avsikt att få ihop till ett åtal.

Plus att dom inte får döma utifrån vad som står i FUP:et utan
endast efter vad som sker i rättegången
.

Då är det helt acceptabelt för den åtalade och även för vittnen att blåljuga under rättegången och helt ändra sin historia från vad de sagt i FUP. Vilket i princip samtliga parter på försvarets sida gjort i denna rättegång. Trots påfallande _bevis_ som finns i FUP.

I mitt eget (förhållandevis oinsatta) rättsliga tycke så är SD en självklar GM. Visst att det inte finns några specifika bevis på BP som kan binda honom till själva brottet. M E N; i mitt (förhållandevis oinsatta) rättsliga tycke så är "blodet"/DNA från LW på _insidan_ av plösen på SD:s sko (som hittas "undangömda" i svärisarnas sommarstuga) samt LW:s blod på SD:s tvättmaskinen bevis nog. Som inte, under några omständigheter, skulle kunna förklaras bort och som borde räcka för att kunna binda honom till brottet. Lägg till att en oskyldig person, som inte har någonting att dölja, skulle aldrig ljuga/tappa minnet/ändra sin berättelse som SD gjort genom samtliga förhör.

Jag tror även att Hanna absolut är inblandad genom att skydda Stefan. Men jag tror inte att hon var med då Lena dödades. Jag tycker att det brutala våldet tyder på ett långt, flerårigt uppbyggt hat. Och den enda personen som skulle vara kapabel till att känna just detta hat är den personen som tidigare, flertalet gånger, hotat om att skrida till verket. Det finns liksom ingen annan GM i min värld.
Hanna borde de inte släppt så lätt heller, hon borde åkt dit på skyddande av brottsling.

Hur ser det ut i övriga länder? Tänker på rättssystemet. Har vi "mesiga" lagar och skulle SD kunnat dömas annourlunda i något annat land? USA tex?

Som lagarna ser ut i vårat land är det ju egentligen fritt fram att mörda folk både till vänster och höger. Allra helst en närstående, då spelar det ingen som helst roll med DNA, "det finns ju där naturligt".
Och våra lagar ÄR mesiga. En mördare är alltid en mördare. Livstid Är livstid och bör vara livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in