2020-04-19, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Har de haft 175000 på sjukhus?

Har Sverige haft alla 14 000 bekräftat coronasmittade på sjukhus?
(nej)
Citera
2020-04-19, 12:12
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Du har tidigare sagt 40000 döda. Vad har fått dig att ändra dig till 60000?

40000 baseras på att svensk sjukvård fungerar väl genom denna kris. Nu börjar vi se tydliga tecken på att så inte är fallet. Dödstalen från SCB överstiger vad jag hade i mina beräkningar, så jag kan komma att tvingas revidera upp till 60000, men än så länge håller jag officiellt fast vid 40000.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Ja. Nu återstår att se hur det gör när smittan tar fart igen. Det är rimligt att en lockdown har gett andrum att bygga upp antalet intensivvårdsplatser och säkra hygienen på boenden men den har inte stoppat viruset. Det var inte en invasion av kineser eller alpresenärer som tog viruset hit. De länder som har stängt ned har fortfarande smittspridare i samhället och när de öppnar upp så kommer smittan att spridas igen.

De länder som stängt ned har förmodligen kommit på att det inte fungerar för samhället och väljer att öppna upp för att kunna hitta en fungerande balans. I Sverige har vi räknat ut detta från början.

Det är ingen slump att Sverige är det Mest teknologiskt framstående landet i Norden. Vi är helt enkelt mycket smartare än våra nordiska grannar.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Väntar fortfarande på att det ska rapporteras 800 dödsfall per dag. Vill Flashbacks självutnämnda experter erkänna att man misslyckats? Eller kommer man återigen skjuta på det hela med ytterligare bortförklaringar.

Tycker du hårddrar det hela utan att se till själva sanningen.
Folk skrev i tråden att Sverige skulle bli som Italien med uppåt 800 döda per dag..

OK nu senast rapporterades det 111 döda på en dag i Sverige (utan att ta med de som dör på vårdhem)
omräknat till befolningen där Italien har 6,5 ggr större befolkning så får Sverige 6,5 x 111 = 721 döda

Då ser vi det i relation till befolkningen och då kommer vi lite närmre sanningen som du vill förlöjliga med dina kommentarer. Antar vi att de samma dag dog 25st som INTE registrerades får vi 136x6,5 = 884 döda så vidare långt ifrån sanningen var nog inte de som spekulerade i det du läste.

Dessutom ligger Sverige 3-4 veckor efter Italien så antingen får vi backa italiens siffror 3-4 veckor eller vänta i 3-4 veckor för en vettig jämförelse mellan länderna.

När/om Sverige får 120-125 döda per dag så är vi lika Italiens 800 döda per dag eftersom deras befolkning är 6,5 gånger större. Dock är italien mer trångbott så det är märkligt att vi har så många döda som vi har i Sverige. Vi borde aldrig ha hamnat över 10-12 om dagen men nu är läget betydligt sämre än så med 60-80 döda om dagen i snitt
Senast redigerad av Milldue 2020-04-19 kl. 12:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
DETTA ÄR FAKTA.

Några kanske såg att Trump pratade om ett land som kör flockimmunitret och troligen kommer ha 60.000 döda med sin taktik enligt forskare, det var Sverige han talade om.

En svensk flocksimmunitetsmetod skulle därför vara att låta COVID-19 bränna genom befolkningen tills tillräckligt många människor har återhämtat sig och blivit immun. Men frågan är dödstalet. "R0" för en sjukdom är lika med antalet ytterligare infektioner ett typiskt fall kommer att orsaka innan de återhämtar sig - om R0 är större än 1, växer epidemin; om den är mindre än 1, krymper den. Låt oss anta att RO är 3 (COVID-19 beräknas till R2-3), då infektionen växer inledningsvis tills två tredjedelar av befolkningen blir immun, vilket betyder att två av tre smittsamma kontakter kommer att leda till ingen spridning. Men om man förutspår den lägsta uppskattade dödlighetsgraden för COVID-19 - cirka 1% - skulle ett land som Sverige, med 10 miljoner invånare, nå 60 000 dödsfall innan flockimmunitet uppnås. - Harvard university

Detta är LÅGT räknat!
Vakna Sverige!

Den lägsta uppskattade dödligheten för covid-19 är inte 1% men 0.1 -0.35%.
1% är det ingen som hävdar längre.
Att du skriver med versaler gör inte din alarmism met trovärdig.
Citera
Bannlyst
Citat:
Va, vem är du?
Det går väll inte att förneka att vår taktik håller på att gå käpprakt åt helvete?

Jag delar inte uppfattningen att allt håller på att gå käpprakt åt helvete. Jag anser att den inställningen grundas på en kognitiv dissonans som har sin grund i en känslomässigt ångestfylld människa, där emotionerna lagt sig som ett vått täcke över tänkandet. Istället för att hantera grundproblematiken ångest och lära sig att tänka klart, söker man sprida panik i sin omgivning för att på det sättet lätta på det egna trycket. Ett mycket primitivt, människoexploaterande och kontraproduktivt försvar, som riskerar att göra väldigt mycket skada.
Citera
2020-04-19, 12:13
Medlem
Citat:
DETTA ÄR FAKTA.

Några kanske såg att Trump pratade om ett land som kör flockimmunitret och troligen kommer ha 60.000 döda med sin taktik enligt forskare, det var Sverige han talade om.

Detta är LÅGT räknat!
Vakna Sverige!

Tar du USA och Trump som exempel? Landet där de republikanska tokstollarna gör allt i sin makt för att förhindra restriktioner. Trump tar sina källor från altright influencers som i sin tur är trollade av utländsk makt. Flockimmunitet är inte något som samhället skapar utan något som vi kommer att uppnå om vi inte hittar ett vaccin först eller om immunitet inte kan uppnås. Det är oundvikligt.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
40000 baseras på att svensk sjukvård fungerar väl genom denna kris. Nu börjar vi se tydliga tecken på att så inte är fallet. Dödstalen från SCB överstiger vad jag hade i mina beräkningar, så jag kan komma att tvingas revidera upp till 60000, men än så länge håller jag officiellt fast vid 40000.

Är du även fast vid 6400 döda om 11 dagar?
Citera
Medlem
Citat:
När detta är över kommer jag flytta från Sverige, om vi ens kan lämna landet..
Annars får jag väll bli flykting!

Varför väntar du så länge, det går lämna landet redan nu.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Att skrika ut sitt onyanserade hat 24/7 som "Svärjevenerna" hänger sig åt, kan Sverige klara sig utan, såväl före rådande kris som under och efter. Din moraliska disposition om att "man agar den man älskar" var omodern och visade sig vara kontraproduktiv redan i mitten av föregående sekel. Gärna en konstruktiv debatt där för- och nackdelar stöts och blöts, men det är inte vad ni erbjuder här i tråden, utan oresonligt hat och monumentala överdrifter.
Din jämförelse mellan människor och nationer faller på sin egen orimlighet. Att kritiera är inte att hata. Punkt.
Citera
2020-04-19, 12:14
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vi kommer varken till himlen eller helvetet. Varför är du så dramatisk? Jag har börjat första att det finns personer som likt du själv upplever en stark undergångskänsla under pandemin. Vi är trots allt inte vana vid pandemier. Psykiatrin borde kanske rycka ut för att ta omhand personer som kraschar psykiskt precis som kroppsmedicinen tar omhand personer som drabbas av smittan. För det är inte bra att du sprider oro och ångest och hysteri i en tid som denna. Vi behöver bevara ett visst lugn.

Artikel om varför narcissister inte bryr sig om social distansering (hint: De bryr sig bara om sig själva).

Narcissister är helt enkelt emotionellt underutvecklade individer som man inte kan nå fram till.
Passar som handen i handsken på "förnekarna" i denna tråden.

Så vilka är det egentligen som har en diagnos här?!?

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/when-kids-call-the-shots/202004/why-narcissists-ignore-social-distancing
Citera
2020-04-19, 12:14
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Menar du han som blev avstängd?
Följt tråden och han är en av få som haft rätt och försökt avarna oss ju...

Jag tycket Jeff ska vara stolt för det han gjort i denna tråden, hade Sverige lyssnat på honom hade man haft Finlands siffror...

60.000 döda är lågt räknat och ingen önskesiffra, detta är utträknat av toppforskare.

Nej det är inte lågt räknat, ingenting tyder på att 60000 kommer dö till sommaren av covid-19. Absolut ingenting.

Det mesta tyder på att sjukdomen är enormt smittad, de flesta får få eller inga symtom och mörkertalet är därmed stort. Finns flera rapporter från både Island och Tyskland som visar just detta. Sjukdomen är inte dödlig nog till att ta livet av 60000 svenskar, den kommer inte ens skicka 60000 svenskar till sjukhus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in