2020-04-19, 11:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Så där går det med karantän.. Tanken är jag ska mönstra på i Mangalia, Rumänien om dryga två veckor, får väl se hur det går
Sådär går det i typiska zigenarsamhällen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Polisen efter i natt: Flera av krogarna följde inte reglerna
https://www.expressen.se/nyheter/polisen-efter-i-natt-flera-av-krogarna-foljde-inte-reglerna-/

krogägarna ger väl blanka fan
i rekommendationer
de vill ju dra in så mycket flis
som möjligt
hoppas innerligt att de får
stänga ner sina verksamheter
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Man får ju konstatera att det går "sådär" med Tegnells frivillighetslinje:

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-efter-i-natt-flera-av-krogarna-foljde-inte-reglerna-/

Även flera av krogarna var välbesökta i Stockholmsnatten. Och trots de nya reglerna om att krog- och restaurangbesökare ska hålla ordentliga avstånd och att trängsel inte får uppstå verkar det inte följts överallt. Polisen Viktor Adolphson, yttre befäl på Södermalm, har även han under helgen uppdaterat om läget på Twitter.
”Fotpatrullerar. Min förmodligen lätt skeptiska och granskande min hälsas av en nöjd skål från en uteservering.
– Det är ingen fara! Vi är flockimmuna nu!

Ur samma artikel:

SVERIGE. Coronapandemin börjar nu synas i dödsannonserna hos Dagens Nyheter, rapporterar tidningen. DN skriver att man på söndagen har nästan nio sidor dödsannonser i tidningen, jämfört mot cirka fyra sidor som det är i vanliga fall.
Citera
2020-04-19, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jösses. Du kan ju inte blanda världssiffror med svenska siffror.

I SVERIGE dör varje år ca 250 pers av säsongsinfluensa. Ca 21 per månad.

I SVERIGE HAR PÅ EN MÅNAD +1000 PERSONER DÖTT I COVID-19.

Varje år smittas ca 250 miljoner människor av säsongsinfluensa. Oerhört få dör, mellan 0,05 - 0,5%

Covid-19 har olika dödlighets-rating per land. Sist jag kollade, flera veckor sen, låg Italien på 7,6% och Sverige ungefär lika högt.
Enligt Gisecke räknar man vanligtvis inte riktigt alla som dör i vanlig influensa..Runt 1000 dör i det per år och uppemot 3 000 ett svårt influensaår.
Citera
2020-04-19, 11:22
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekerman
Tjena hur många gånger ska man tvätta händerna per dag nu med det här viruset och hur länge. Är det överdrivet att jag tvättar händerna minst 8-10 gånger med tvål och vatten varje gång jag ska tvätta eller räcker det med 1-2 gånger med tvål och noggrann tvätt? Mvh
Försök att se ditt hem som en skyddad zon där du vill ha det rent.
Så fort du kommer hem går du raka vägen och tvättar händerna, utan att ta på nåt.
Tvätta sen händerna innan du ska laga mat och efter du varit på toa, som vanligt.
Tvätta extra noga när du kommer hem.
Tvätta varje gång du varit utanför ytterdörren.
Håller du ditt hem rent så kan du leva som vanligt hemma.
När du är ute bör du försöka att ta på grejer, handtag, knappar osv. Om du måste ta på nåt så (vilket man måste förr eller senare) så se dina händer som smutsiga och låt då bli att sprida smutsen vidare genom att ta på annat innan du tvättat händerna eller spritat dom.
Var noga att inte äta med händerna, peta dig i ansiktet osv.
Var noga med vad du tagit med dig hem som kan va "smutsigt".

De är inte så svårt om man håller rutiner, framför allt att hålla sin hemmazon ren.
Tvätta händerna med tvål och varmt vatten, minst 20-30 sekunder säger myndigheterna.
Tvätta 2 gånger när du kommer hem så är du på den säkra sidan.
Citera
2020-04-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
.... Säger Mars 2020...

Kan någon förklara för mig vem som tjänar på att förminska coronakatastrofen? Jag har svårt att se att detta på någotvis skulle gynna sittande regering eller opposition.
Trollarmén går inte i takt med Löfven, statsministern låter som en alarmist i jämförelse.

Ett helt gäng konton från 2008 aktiverades också.

När mitt konto aktiverades är väl inte så jävla viktigt.
Om du läst mina tidiga inlägg, så hade du sett att jag har varit för total lockdown osv.
Är fortfarande för kraftigare åtgärder, men jag kan också se att vi gör något rätt.

Jag bor som sagt i Skåne, och trots utebliven skolstängning m.m. Så är det jävligt lugnt än så länge. Trotts 250 fall redan i mitten av mars.
Det är en anledning till att jag svängt lite i frågan.
Jag hatar sossar och annat pack, så kommer aldrig försvara den politiken, men just nu tror jag att vi är något på spåren.

Vi kan såklart ha fel. Det är väl min stora oro just nu.
Citera
2020-04-19, 11:23
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Såg en intervju med vår gamla statsepidemiolog Johan Giesecke.
Har var Anders Tegnells mentor och var den som anställde Anders för 20 år sedan.
Trots att han har ena foten i graven så är han relevant då han fortfarande agerar som rådgivare åt bl.a. FHM.

Han förklarade att Sverige tidigt redan i januari i år bestämde att man enbart skulle använda evidensbaserad forskning.

Nu till vad jag anser som ett stort problem:

Den enda evidensbaserade forskning som existerar är att "tvätta händerna" hjälper.

Det betyder att vår kära "expert"-myndighet heeelt bortser från nya rön, simulationer, avancerade modelleringar och state of the art AI-baserade slutsatser. Det spelar ingen som helst roll vad andra forskare säger eller kommer fram till.

Så fort något annat än "tvätta händerna" nämns så slår man dövörat till.

Vår "strategi" är hämtad från 60-talet...

Han slutade kackla när intervjuaren utvecklade argumentet kring att en långsammare spridning kunde leda till lägre dödlighet iom att bättre behandlingar kommer utvecklas. Verkade typ som att den möjligheten aldrig ens hade äntrat den gode Gieseckes huvud. Han förklarade inte heller hur beslutet att släppa skidresenärerna lösa i samhället och skynda på förloppet med flera veckor var en bra idé. Eller varför man inte började arbeta på beredskapen direkt då beslutet togs i Januari.

Så ptja, man tyckte att man var lite småsmarta och funnit en magisk nyckel när man kommit fram till att spridningen inte gick att stoppa och att "de som dör kommer dö ändå". Men man frågade sig aldrig om man kunde göra mer för att sakta ner förloppet ytterligare med relativt milda åtgärder samt om beredskapen man hade och har motiverade den spridningstakt som man skapade med sin bristande handlingsförmåga, som då bland annat resulterat i att äldreomsorgen togs på sängen. Och det är många liv som förlorats och kommer förloras på grund av den bristande konsekvensanalysen. Men den gode Giesecke, han flinar och kacklar ändå. För det är ju givetvis ingen annan som kommit fram till samma slutsats som honom men konstaterat att man behöver beredskap i vården samt kontroll på spridningen för att inte spilla liv i onödan, och därmed försöker köpa sig tid. Här i Sverige frågar sig istället Tegnell: "Vad ska man med den tiden till?"
Citera
2020-04-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
krogägarna ger väl blanka fan
i rekommendationer
de vill ju dra in så mycket flis
som möjligt
hoppas innerligt att de får
stänga ner sina verksamheter

Så länge vi talar om rekommendationer så kommer givetvis ägarna att skita i dessa.
Pengar styr människan tills sjukdomen och döden skiljer åt. Människan är svag och tror sig vara odödlig om man nu har en riktigt bra ekonomi och bra hälsa sen tidigare. Covid19 kan tycka annorlunda.
Citera
2020-04-19, 11:24
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Enligt Gisecke räknar man vanligtvis inte riktigt alla som dör i vanlig influensa..Runt 1000 dör i det per år och uppemot 3 000 ett svårt influensaår.

WIKIPEDIA:
Ett vanligt år dör cirka 200–300 personer i Sverige,[20] de flesta inte av själva influensainfektionen utan av följdsjukdomar som lunginflammation, hjärtinfarkt och hjärtsvikt.[21]
LÄNK:
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/influensa

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/9vQ1Xl/det-finns-en-dodligare-smitta-an-corona--som-ingen-bryr-sig-om
Citera
2020-04-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Eh, nej det gör de inte. Mellan 200 och 300 personer dör varje år, i Sverige, i SÄSONGSINFLUENSA.

Don't believe the hype. Kolla Wikipedia och deras länk. Där hittar du rätt info.

Öppna ögonen istället för att blunda. Vad beror överdödligheten på tror du?
Citera
2020-04-19, 11:25
Medlem
Enydrions avatar
Såg nån länk till ett diagram med döda i Corona för varje dag, och det var olika färg beroende på hur lång tid efter verklig dödsdag som dödsfallet rapporterats in, typ samma dag, dagen efter.... en vecka eller mer.

Nån som kan länka till inlägget eller till ett sådant diagram? då jag inte hittar det i tråden?
Citera
2020-04-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Så här ser långfredag till annandag påsk ut nu:

datum dödsfall
4/9/2020 73
4/10/2020 73
4/11/2020 73
4/12/2020 76

Du menar alltså att FHM är hyfsat klara med att rapportera dödsfall på de dagarna. När de är helt klara med rapporteringen på dessa daga, ungefär hur många dödsfall tror du då har skett på dessa dagar?

Jag tror det kommer ha varit ca 100 dödsfall per dag de dagarna efter att FHM är klar med att rapportera på de dagarna.

Det jag menar är att tidigare "glädjesiffror" varit åt helvete och helt ojämförbara med de eftersläpningar vi sett tidigare veckor.
Men att det nu landar på drygt 80 verkar hyfsat sannolikt.
Ja, det kan gå högre, men en försiktig "optimism" är åtminstone någorlunda befogad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in