[quote=Africanized|71256091]Ja, jag är lite yngre än så
Blir lite nyfiken på vad som föranledde denna panik, jag vet att jag läst att smittspridningen var exceptionell men det var det ju bevisligen också för Hong Kong influensan enligt wikipedia.
Världens bästa smittskyddsexperter i det superkapitalistiska landet USA med finans-mogulen Donald Trump vid rodret rekommenderar ju fortsatt nedstängning ett tag till. Varför då om det nu inte är någon fara (enligt vissa?)
Jag har en gnagande oro att vi bara sett början på detta och att rond två kommer suga rejält men där är vi inte ännu.[/QUOTE
Nu måste man ju i ärlighetens namn erkänna att förutsättningarna i samhället har förändrats på 50 år. För det första är vi 3 miljoner fler. Det finns mängder av livsuppehållande åtgärder att ta till. Följaktligen har antalet halvdöa som man sa då, eller multisjuka som man säger nu, exploderat. Somalier, som tydligen utgör en stor del av de avlidna, var lika vanliga som snögubbar i Sahara. Tidsandan var ju också annorlunda, detta var ju mitt under hippieeran. Ingen politiker var väl naiv nog att ens försöka få dessa flummare, som demonstrerade mot ALLT som inte föll i smaken, att underkasta sig karantän. Minns att jag var på Kiviks marknad med en äldre kusin. Man beräknade antalet besökare till 200000.
Var och vartannat tält var hade striptease och " liveshow. Jag var för liten att gå in, men var nog så imponerad av de minst sagt lättklädda tjejer som dansade på scen utanför tälten för att locka åskådare.
Nu går jag lite utanför ämnet, men på den tiden ansågs Sverige som det friaste och mest frigjorda landet i världen,.Den politiker som börjat yra om att förbjuda det ena eller andra skulle mött en skitstorm.