2020-04-19, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I don’t see it being anywhere below 0.6-0.7%, but I’d love to see closed case populations with serological testing done that is reliable. There hasn’t been any conclusive testing done where the serological tests fall into an acceptable parameter in terms of sensitivity etc.

Shure, there are no reliable tests for screening a low prevalence population that I am aware of, all have poor PPVs and NPVs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Var inte Iran ett av de värst drabbade länderna? Va?

Tropiskt? Är Sverige "tropiskt" under sommaren... fan babblar du om.

Du får se själv.
Det är möjligt att viruset kan leva även i värme, men det där med Iran säger ingenting. Det är inte varmt i (större delen av) Iran på vintern. Medeltemperaturen i Teheran i januari är +6.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekerman
Tjena hur många gånger ska man tvätta händerna per dag nu med det här viruset och hur länge. Är det överdrivet att jag tvättar händerna minst 8-10 gånger med tvål och vatten varje gång jag ska tvätta eller räcker det med 1-2 gånger med tvål och noggrann tvätt? Mvh

en gång noggrant med tvål
och varmt vatten räcker
jag rekommenderar också
att man använder nagelborste
för att få bort smuts under
naglarna

för mig är det här med god handhygien
ingenting nytt jag har alltid varit
noga med att tvätta händerna ordentligt
efter utevistelse
det fick jag lära mig som liten
tycker inte det borde vara ett
sånt stort problem för folk

Citera
2020-04-19, 11:16
Medlem
snurreboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad jag har hört, så SPRIDS inte viruset lika bra där, för det gillar inte varm o fuktig luft. Utan de fall som finns i tropikerna, är mest importfall. Samt naturligtvis att viruset sprids där också vid mycket nära kontakter/utbyte av kroppsvätskor.
Brasilien har 40000 importfall? Indonesien 6000 importfall? Ecuador har 9000 importfall?
Du kanske ska läsa på innan du skjuter ur röven?
Citera
2020-04-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jösses. Du kan ju inte blanda världssiffror med svenska siffror.

I SVERIGE dör varje år ca 250 pers av säsongsinfluensa. Ca 21 per månad.

I SVERIGE HAR PÅ EN MÅNAD +1000 PERSONER DÖTT I COVID-19.

Varje år smittas ca 250 miljoner människor av säsongsinfluensa. Oerhört få dör, mellan 0,05 - 0,5%

Covid-19 har olika dödlighets-rating per land. Sist jag kollade, flera veckor sen, låg Italien på 7,6% och Sverige ungefär lika högt.

I Sverige dör betydligt fler i säsongsinfluensa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden-2017-2018/?pub=54559

Figur 12 säger allt.
Citera
2020-04-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men alla världens tropiska länder har ju Corona, så fortfarande ställer jag frågan; hur många dör i tropikerna? Hur jävla trög är du?

Du påstod att Corona inte TRIVS bra i varma klimat, men nu har varma klimat Corona.

Vadå hur många dör? Sen när i helvete började vi snacka om hur många som dör i just TROPIKERNA och hur är det relevant för Sverige när Sverige inte har tropiskt klimat på sommaren?
Citera
2020-04-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Stämmer väl, verkar som viruset inte trivs i höga temperaturer och det kan man enkelt se när man går igenom smittade och dödsfall i länder med varm klimat. Viruset verkar tappa en hel del kraft där.
Den verkar trivas bra i vanlig kroppsvärme 37grader
Citera
2020-04-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det är möjligt att viruset kan leva även i värme, men det där med Iran säger ingenting. Det är inte varmt i (större delen av) Iran på vintern. Medeltemperaturen i Teheran i januari är +6.

Det finns massvis med exempel.
Tro vad ni vill.
Jag skiter i vilket.
För min del är det bara fördelaktigt att Corona drar ut på tiden med sin vistelse i Sverige.
Citera
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vem är den nya dårpippin till institutionerad akademiker som uttalar sig? Tydligen en matematikprofessor som nu är det nya oraklet om Covid-19, Tom Britton.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-111-nya-dodsfall-i-sverige-totalt-1511-doda/

Har räknenissen rätt? Är han säker på att en tredjedel av Stockholm har eller har haft smittan?

Själv litar jag inte på en matteprofessor som sagesperson för hur pandemin kommer att utveckla sig.
Är han ny för dig?
Han undertecknade bla ett upprop med en grupp matstat professorer i Göteborg där dom delvis kritiserade Sveriges linje. Intressant att det nu finns en samsyn angående uppskattningen av storleken på smittspridningen mellan honom och Tegnell. Giesecke hävdade tidigare att han inte trodde på Toms siffror.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Hur ser vi en långsam minskning? Såg du på region Stockholms presskonferens i torsdags?
96 st avlidna DEN DAGEN, FHMs siffror däremot för den dagen, dagen efter, var 20 st...

Vem bryr sig om Tegnells uttalanden? Håller de någon vikt efter att han dagligen haft fel i 3 månader?

Nu pratar vi iva, dödsfall kan följa en annan kurva en stund men kommer sjunka ca 10-20 dagar efter att iva-kurvan sjunker.

Vad jag vet har tegnell ibland haft fel, men det ingår i jobbet att ha fel ibland om ett helt nytt virus som kräver snabba beslut. I det stora har han haft och agerat rätt.

Han hade 5 i betyg i alla ämnen förutom bild och idrott i gymnasiet.
Citera
Medlem
[quote=Africanized|71256091]Ja, jag är lite yngre än så

Blir lite nyfiken på vad som föranledde denna panik, jag vet att jag läst att smittspridningen var exceptionell men det var det ju bevisligen också för Hong Kong influensan enligt wikipedia.

Världens bästa smittskyddsexperter i det superkapitalistiska landet USA med finans-mogulen Donald Trump vid rodret rekommenderar ju fortsatt nedstängning ett tag till. Varför då om det nu inte är någon fara (enligt vissa?)

Jag har en gnagande oro att vi bara sett början på detta och att rond två kommer suga rejält men där är vi inte ännu.[/QUOTE

Nu måste man ju i ärlighetens namn erkänna att förutsättningarna i samhället har förändrats på 50 år. För det första är vi 3 miljoner fler. Det finns mängder av livsuppehållande åtgärder att ta till. Följaktligen har antalet halvdöa som man sa då, eller multisjuka som man säger nu, exploderat. Somalier, som tydligen utgör en stor del av de avlidna, var lika vanliga som snögubbar i Sahara. Tidsandan var ju också annorlunda, detta var ju mitt under hippieeran. Ingen politiker var väl naiv nog att ens försöka få dessa flummare, som demonstrerade mot ALLT som inte föll i smaken, att underkasta sig karantän. Minns att jag var på Kiviks marknad med en äldre kusin. Man beräknade antalet besökare till 200000.
Var och vartannat tält var hade striptease och " liveshow. Jag var för liten att gå in, men var nog så imponerad av de minst sagt lättklädda tjejer som dansade på scen utanför tälten för att locka åskådare.
Nu går jag lite utanför ämnet, men på den tiden ansågs Sverige som det friaste och mest frigjorda landet i världen,.Den politiker som börjat yra om att förbjuda det ena eller andra skulle mött en skitstorm.
Citera
2020-04-19, 11:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I Sverige dör betydligt fler i säsongsinfluensa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/i/influenza-in-sweden-2017-2018/?pub=54559

Figur 12 säger allt.
Eh, nej det gör de inte. Mellan 200 och 300 personer dör varje år, i Sverige, i SÄSONGSINFLUENSA.

Don't believe the hype. Kolla Wikipedia och deras länk. Där hittar du rätt info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in