2020-04-19, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Kan själv inte så mycket om virologi men det du säger stämmer på Spanska sjukan och även fågelinfluensan som gick sin 5e och värsta rond medan den 6e inväntades i början på 2018.

https://virologydownunder.com/avian-influenza-a-h7n9-virus-starts-its-6th-wave/

Behöver inte nödvändigtvis stämma på Covid-19 men att inte förbereda sig på det värsta vore ju små-dumt.

om man kollar på den här
grafiken från AB ser det inte
så jättekul ut men man kanske
har lyckats ta fram ett vaccin
tills dess
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJrzWv/studie-utbrott-kan-paga-fram-till-2025
Citera
2020-04-19, 11:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men alla världens tropiska länder har ju Corona, så fortfarande ställer jag frågan; hur många dör i tropikerna? Hur jävla trög är du?

Vad jag har hört, så SPRIDS inte viruset lika bra där, för det gillar inte varm o fuktig luft. Utan de fall som finns i tropikerna, är mest importfall. Samt naturligtvis att viruset sprids där också vid mycket nära kontakter/utbyte av kroppsvätskor.
Citera
2020-04-19, 11:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekerman
Tjena hur många gånger ska man tvätta händerna per dag nu med det här viruset och hur länge. Är det överdrivet att jag tvättar händerna minst 8-10 gånger med tvål och vatten varje gång jag ska tvätta eller räcker det med 1-2 gånger med tvål och noggrann tvätt? Mvh
Varje gång du kommer in genom ytterdörren och efter toabesök, o före matlagning/mathantering, skulle jag rekommendera.
Citera
2020-04-19, 11:09
Medlem
Mycket underligt att vi inte hade någon underrapportering igår, det redovisades 111 nya dödsfall vilket var en hög siffra, anser jag. Vi står på 1511 döda alltså men enligt platz.se för en stund sedan är det inrapporterat 1547, det blir en ökning med 36 dödsfall.

Jag försöker beräkna kan inte säga om det kommer att rapporteras 1577 eller 1587 men låt oss gå på den sista uppskattade siffran, då har vi 76 nya dödsfall, det är realistiskt.

Men även detta en liten underrapportering, ALDRIG PÅ EN SÖNDAG hette den grekiska visan i ZORBA. Det innebär att vi kan ha ganska höga siffror på måndag och tisdag. Sedan borde det avta. Antalet intagna i intensivvård ser ut att minska något.
Citera
2020-04-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad jag har hört, så SPRIDS inte viruset lika bra där, för det gillar inte varm o fuktig luft. Utan de fall som finns i tropikerna, är mest importfall. Samt naturligtvis att viruset sprids där också vid mycket nära kontakter/utbyte av kroppsvätskor.

Stämmer väl, verkar som viruset inte trivs i höga temperaturer och det kan man enkelt se när man går igenom smittade och dödsfall i länder med varm klimat. Viruset verkar tappa en hel del kraft där.
Citera
2020-04-19, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Såg en intervju med vår gamla statsepidemiolog Johan Giesecke.
Har var Anders Tegnells mentor och var den som anställde Anders för 20 år sedan.
Trots att han har ena foten i graven så är han relevant då han fortfarande agerar som rådgivare åt bl.a. FHM.

Han förklarade att Sverige tidigt redan i januari i år bestämde att man enbart skulle använda evidensbaserad forskning.

Nu till vad jag anser som ett stort problem:

Den enda evidensbaserade forskning som existerar är att "tvätta händerna" hjälper.

Det betyder att vår kära "expert"-myndighet heeelt bortser från nya rön, simulationer, avancerade modelleringar och state of the art AI-baserade slutsatser. Det spelar ingen som helst roll vad andra forskare säger eller kommer fram till.

Så fort något annat än "tvätta händerna" nämns så slår man dövörat till.

Vår "strategi" är hämtad från 60-talet för det är minsann vad Johan fick lära sig en gång i tiden.

Det blir så när gamla griniga gubbar får bestämma.
" så här har det alltid varit, så här har vi alltid gjort, så här är det osv.....
Alla känner vi väl nån gammal gubbe eller kärring som vägrar att ändra sig, som gör som dom alltid har gjort även om nånting skulle förenkla deras vardag
Citera
2020-04-19, 11:13
Medlem
Polisen efter i natt: Flera av krogarna följde inte reglerna
https://www.expressen.se/nyheter/polisen-efter-i-natt-flera-av-krogarna-foljde-inte-reglerna-/
Citera
2020-04-19, 11:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Precis, men min opponent vägrar se det jävligt enkla sambandet eftersom han ser en ökad tillväxt av viruset oberoende klimat, årstid, land, planet, solsystem..
Citera
2020-04-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Gisecke säger att det blir några tusen svenskar som dör, lite mer än en tuff influensasäsong lol Blir mer och mer klarlagt att Sverige sköt detta på ett sensationellt bra sätt.

Jag tror däremot det borde forskas mer på riskerna med testosteronunderskott. Har noterat en klar korrelation mellan alarmism och misstänkt testosteronbrist, här kan nämnas den hysteriska flickpojken Wolodarski, lilla Hanif och den hermafroditiske professor Rocklöv som bra exempel. Det finns så klart evolutionära förklaringar till detta fenomen men man kan konstatera att Tegnell och Gisecke som utstrålar mer balanserade testosteronvärden hela tiden varit maskulint lugna och samlade och inte kollapsat av rädsla som de tidigare nämnda.

Giseckes intervju gör att man blir helt varm i kroppen av stolthet. Behåller sitt lugn, avfärdar alla alarmistiska länders spattiga panikkänslor men höjer aldrig rösten.

Sverige behåller sitt cool när resten av världen skiter på sig once again. Fatta hur VANSINNIGA folk som suttit i total karantän i månader kommer bli om antalet döda ändå knappt kommer ha skilt sig mellan länder i slutändan.

När resten av västvärlden hoppade på USAs galna korståg mot Irak, som sedermera destabiliserat hela regionen och lett till Syrienkriget mm, avfärdade Sverige detta som totala dumheter.

Bara Sverige kunde agera lika sansat ocj rationellt kring invandring..
Citera
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/studie-tyder-pa-stort-morkertal

Amerikansk studie tyder på 0,05% dödlighet. Detta har jag sagt länge. Det var uppenbart med tanke på hur lätt det sprids och hur många som är smittade utan symtom.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Kan någon hjälpa mig att förstå Corona?
Jag tillhör ingen av Corona-debattens två ”flockar”, varken den som häcklar Anders Tegnell eller den som hyllar honom. Jag befinner mig på grund av ålder i riskzonen och är bara intresserad av att förstå det som sker – och att hålla mig vid liv. Jag lever i karantän och följer med i debatten, den svenska såväl som den internationella. Mycket motstridiga fakta och åsikter. Jag fattar inte hur så många kan veta så mycket och dra så bestämda slutsatser! Jag har dock förstått att man ska vara skeptisk till de internationella jämförelserna eftersom diagnos, rapportering och statistikföring skiljer sig åt. Det enda som man tycks kunna ta fasta på är SCBs statistik över dödlighet, som rapporteras vecka för vecka, år för år – med samma metodik. Jag har ur den statistiken tagit fram följande information:
- Under de första 14 veckorna av 2018 dog 28.102 personer; ett år mer hög influensaaktivitet och fler dödsfall än normalt
- Under samma tid 2019 dog 24.738 personer, inget influensa-år, låga dödstal
- Under de första 14 veckorna i år har 25.767 personer dött, dvs 2.335 färre än under förra influensaåret 2018, men 1.029 fler än 2019
- I siffrorna för 2020 ingår cirka 1.200 Covid-19-fall, enligt Folkhälsoinstitutets rapporter, markerade i rött i diagrammet; det innebär att närmare fem procent av dödsfallen under årets första 14 veckor är relaterade till epidemin (senaste siffran var 1.400, men då ingår de fall som rapporterats in under vecka 15; jag har för avsikt att uppdatera diagrammet, när det finns nya säkra veckosiffor);
- Trots detta är alltså dödligheten under 2020 fram till och med veckan 14 lägre än den var under det senaste influensa-året 2018; det är först under vecka 13 och 14 som dödstalen för 2020 är högre än 2018.
- Dödsfall i andra sjukdomar än Covid-19 har under 2020 gått ned med närmare 12 procent i förhållande till förra influensaåret 2018, från 28.102 till 24.567 men ligger på samma nivå som 2019.
Hur ska man tolka dessa siffror? Vilka slutsatser kan man dra? Eller är det för tidigt att dra några som helst slutsatser? Kan någon hjälpa mig att förstå? [Allan Larsson]

Jösses. Du kan ju inte blanda världssiffror med svenska siffror.

I SVERIGE dör varje år ca 250 pers av säsongsinfluensa. Ca 21 per månad.

I SVERIGE HAR PÅ EN MÅNAD +1000 PERSONER DÖTT I COVID-19.

Varje år smittas ca 250 miljoner människor av säsongsinfluensa. Oerhört få dör, mellan 0,05 - 0,5%

Covid-19 har olika dödlighets-rating per land. Sist jag kollade, flera veckor sen, låg Italien på 7,6% och Sverige ungefär lika högt.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Stämmer väl, verkar som viruset inte trivs i höga temperaturer och det kan man enkelt se när man igenom smittade och dödsfall i länder med varm klimat. Viruset verkar tappa en hel del kraft där.

Ja, och detta med "fuktig luft" är också viktigt. Iran har mycket öken och bergsbyar med torr luft, och där det även blir kyligt på höga altituder på vintern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in