2020-04-19, 07:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ännu en som tröttnat på hemlighetsmakeriet i Nordkorea förlåt Sverige:

https://www.dn.se/asikt/tvinga-myndigheten-att-redovisa-sina-berakningar/
Mycket tänkvärd läsning, tack. Jag läste även resterande debattartiklar som var länkade i artikeln.

Att rekommendera för alla och envar att läsa.
Citera
2020-04-19, 07:10
Avslutad
Om man når immun i Stockholm vad hjälper det?

Vad med hela landet?

I Italien är det främst milano, norra italien som drabbats. Rom har typ 250 döda medan milano har 20000.

Ska vi då stänga stockholm mot övriga landet framöver
Citera
2020-04-19, 07:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
Precis så är det. Tegnell och FHM är nästan sjukligt sekteristiskt insnöade på flockimmunitet, och inget antal döda kan ändra dem från den föreställningen. Varför tog de inte fram en konkret plan för hur de äldre skulle skyddas i praktiken om de nu menade det? Varför gömmer sig resten av regeringen bakom FHM istället för att synas?. Detta 'är redan clownernas dans, och även om inte en människa till dog från och med idag, så ska både Tegnell och Löfven med kompisar hamna i skamvrån resten av deras liv för hur detta har hanterats.

För att Folkohälsomyndigheten vill smitta ner folk så blir det husarrest för alla äldre under lång tid. Vårdboende går ju inte att skydda såvida man inte låser in personalen med de äldre.

Tengele pratar så mycket skit
Citera
2020-04-19, 07:12
Medlem
Kan någon hjälpa mig att förstå Corona?
Jag tillhör ingen av Corona-debattens två ”flockar”, varken den som häcklar Anders Tegnell eller den som hyllar honom. Jag befinner mig på grund av ålder i riskzonen och är bara intresserad av att förstå det som sker – och att hålla mig vid liv. Jag lever i karantän och följer med i debatten, den svenska såväl som den internationella. Mycket motstridiga fakta och åsikter. Jag fattar inte hur så många kan veta så mycket och dra så bestämda slutsatser! Jag har dock förstått att man ska vara skeptisk till de internationella jämförelserna eftersom diagnos, rapportering och statistikföring skiljer sig åt. Det enda som man tycks kunna ta fasta på är SCBs statistik över dödlighet, som rapporteras vecka för vecka, år för år – med samma metodik. Jag har ur den statistiken tagit fram följande information:
- Under de första 14 veckorna av 2018 dog 28.102 personer; ett år mer hög influensaaktivitet och fler dödsfall än normalt
- Under samma tid 2019 dog 24.738 personer, inget influensa-år, låga dödstal
- Under de första 14 veckorna i år har 25.767 personer dött, dvs 2.335 färre än under förra influensaåret 2018, men 1.029 fler än 2019
- I siffrorna för 2020 ingår cirka 1.200 Covid-19-fall, enligt Folkhälsoinstitutets rapporter, markerade i rött i diagrammet; det innebär att närmare fem procent av dödsfallen under årets första 14 veckor är relaterade till epidemin (senaste siffran var 1.400, men då ingår de fall som rapporterats in under vecka 15; jag har för avsikt att uppdatera diagrammet, när det finns nya säkra veckosiffor);
- Trots detta är alltså dödligheten under 2020 fram till och med veckan 14 lägre än den var under det senaste influensa-året 2018; det är först under vecka 13 och 14 som dödstalen för 2020 är högre än 2018.
- Dödsfall i andra sjukdomar än Covid-19 har under 2020 gått ned med närmare 12 procent i förhållande till förra influensaåret 2018, från 28.102 till 24.567 men ligger på samma nivå som 2019.
Hur ska man tolka dessa siffror? Vilka slutsatser kan man dra? Eller är det för tidigt att dra några som helst slutsatser? Kan någon hjälpa mig att förstå? [Allan Larsson]
Citera
2020-04-19, 07:12
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekerman
Tjena hur många gånger ska man tvätta händerna per dag nu med det här viruset och hur länge. Är det överdrivet att jag tvättar händerna minst 8-10 gånger med tvål och vatten varje gång jag ska tvätta eller räcker det med 1-2 gånger med tvål och noggrann tvätt? Mvh

Har du varit ute så ska du ju tvätta händerna när du kommer in, annar räcker det väl att tvätta dom som vanligt (toabesök, matlagning)

Eller hur tvättar du händerna nu?
Citera
2020-04-19, 07:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker inte att det ser ut som att R är under 1.

Man såg en snabb nedgång initialt, men om R<1 så ska det fortsätta sjunka. Annars har man bara gjort spridningen långsammare. Tyskarna kommer att lessna på karantän när de ser att det inte går att stoppa.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok.

The Robert Koch Institute for disease control released data showing that Germany’s person-to-person infection rate had dropped to 0.7, meaning that each person carrying the virus was now infecting less than one other person on average.

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/17/coronavirus-under-control-in-germany-as-some-countries-plan-to-relax-lockdowns

Tjeckien har kommit ner på ett R0 = 0,8

de ligger på 17 deaths/1 million population

Sverige har 150 deaths/1 million population

alla har mask på sig i Tjeckien.

Det var inte svårare än så,

här finns tweetet och diagram
https://twitter.com/PetrLudwig/status/1250459196681678848

data: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-04-19, 07:15
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekerman
Tjena hur många gånger ska man tvätta händerna per dag nu med det här viruset och hur länge. Är det överdrivet att jag tvättar händerna minst 8-10 gånger med tvål och vatten varje gång jag ska tvätta eller räcker det med 1-2 gånger med tvål och noggrann tvätt? Mvh
Det är överdrivet att tvätta dem 8-10 ggr per tillfälle, det räcker med en gång om du gör det noga. Dvs du förvissar dig om att du fått med alla ytor, mellanrum osv i tvättningen. Detta gör du ju då tvålet löddrat och gnuggar fingertopparna mot handflatorna osv. Du kan naturligtvis göra proceduren två gånger om du känner dig tryggare, dock är 8-10 gånger alltför mycket och du kommer att torka ut huden och riskera nariga och i värsta fall såriga händer. En grogrund för infektioner.

Hur många gånger dagligen du sen ska tvätta händerna kan ju variera något. Jag tycker själv att det är bättre att tvätta en gång för mycket än för lite.

Det absolut viktigaste är att tvätta dem varje gång du kommer hem efter att ha varit ute!
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-04-19 kl. 07:20.
Citera
2020-04-19, 07:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Har du varit ute så ska du ju tvätta händerna när du kommer in, annar räcker det väl att tvätta dom som vanligt (toabesök, matlagning)

Eller hur tvättar du händerna nu?
Läs om. Han menar att han tvättar dem 8-10 ggr vid ett tillfälle.

Hur är det med läsförståelsen?
Citera
2020-04-19, 07:18
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-04-13/coworkers-save-coronavirus-doctor?fbclid=IwAR0lvn26XiXMA7XGFIa3nV9dN09-y0uVuK7Atd_I_fQfXFM0mhePU1_oz GQ

”The doctors tried a drug called Actemra, which was designed to treat rheumatoid arthritis but also approved in 2017 to treat cytokine storms in cancer patients.”

Se där, återhämtning med hjälp av att dämpa cytokinstorm, överlevde fast han var en dag från döden enligt läkarna.
Citera
2020-04-19, 07:19
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag tillhör ingen av Corona-debattens två ”flockar”, varken den som häcklar Anders Tegnell eller den som hyllar honom. Jag befinner mig på grund av ålder i riskzonen och är bara intresserad av att förstå det som sker – och att hålla mig vid liv. Jag lever i karantän och följer med i debatten, den svenska såväl som den internationella. Mycket motstridiga fakta och åsikter. Jag fattar inte hur så många kan veta så mycket och dra så bestämda slutsatser! Jag har dock förstått att man ska vara skeptisk till de internationella jämförelserna eftersom diagnos, rapportering och statistikföring skiljer sig åt. Det enda som man tycks kunna ta fasta på är SCBs statistik över dödlighet, som rapporteras vecka för vecka, år för år – med samma metodik. Jag har ur den statistiken tagit fram följande information:
- Under de första 14 veckorna av 2018 dog 28.102 personer; ett år mer hög influensaaktivitet och fler dödsfall än normalt
- Under de första 14 veckorna i år har 25.767 personer dött, dvs 2.335 färre än under förra influensaåret 2018, men 1.029 fler än 2019
- I siffrorna för 2020 ingår cirka 1.200 Covid-19-fall, enligt Folkhälsoinstitutets rapporter, markerade i rött i diagrammet; det innebär att närmare fem procent av dödsfallen under årets första 14 veckor är relaterade till epidemin (senaste siffran var 1.400, men då ingår de fall som rapporterats in under vecka 15; jag har för avsikt att uppdatera diagrammet, när det finns nya säkra veckosiffor);
- Trots detta är alltså dödligheten under 2020 fram till och med veckan 14 lägre än den var under det senaste influensa-året 2018; det är först under vecka 13 och 14 som dödstalen för 2020 är högre än 2018.
- Dödsfall i andra sjukdomar än Covid-19 har under 2020 gått ned med närmare 12 procent i förhållande till förra influensaåret 2018, från 28.102 till 24.567 men ligger på samma nivå som 2019.
Hur ska man tolka dessa siffror? Vilka slutsatser kan man dra? Eller är det för tidigt att dra några som helst slutsatser? Kan någon hjälpa mig att förstå? [Allan Larsson]

Lite osäker på vad du egentligen vill veta,

men Martenson summerar det med ett diagram ganska bra här,
https://youtu.be/kCiDCBLpjZg?t=877
Citera
2020-04-19, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero

Bra frågor. Förmodligen för tidigt att dra slutsatser. Men ändå relevanta funderingar. Man behöver bara se på Pandemi på Netflix för att förstå 2018 var ett jävligt influensa år.
Citera
2020-04-19, 07:20
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det kommer inte att ha dött fler i år än andra år när vi sumerar ihop det i slutet av året. Så är det.
Men det är inte sant, antalet avlidna kommer naturligtvis att visa på en högre överdödlighet för 2020 än tidigare år.
Jag förstår att du tycker smittan är lindrig och att dödligheten är väldigt låg för att inte säga knappt mätbar? Men problemet är att det finns inget vaccin, och du kan inte jämföra med tex en influensa som äldre och sjuka normalt sätt vaccineras mot, antalet avlidna i en influensa minskar tack vare vaccinationer.
Dessutom så smittas inte lika många vid en influensa som med Corona pga att Corona är så otroligt mycket mer smittsamt.
Det betyder att Corona drabbar fler personer än en influensa, lägg till att det inte finns vaccin mot Corona och en väldigt stor del av äldre och sjuka som blir smittade avlider i betydligt större grad än från en influensa där dom flesta från riskgrupperna är vaccinerade.
Detta gör att oron är stor i landet och vilka jämförelser du väljer att använda för att förminska farligheten med Corona ger inte en rättvis bild. Corona är en ytterlighet som inte räknas till vad som anses vara ett normalt dödsfall, du kan inte blanda ihop Corona med den norm som finns över hur många som dör i Sverige varje dag eller år utan att det blir fel.
Jag tycker att du ska respektera folks oro över Corona och sluta ta upp liknelser som inte är kompatibla med vad Corona är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in