2020-04-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
På samma sätt kan man säga att om man i en mordutredning beter sig på det sätt som SD gjort med uppenbara lögner, ändringar av sitt vittnesmål, fläckvis glömska, hånfullhet och skratt under rättegången med mera så får han stå ut med och acceptera att de flesta ser honom som mördare och pratar om honom som om han var en mördare.

Om SD frikänns så kommer han troligen också att behöva stå ut med att polisen beskriver det här fallet som polisiärt uppklarat men utan tillräcklig bevisning för att få mördaren fälld i domstol.
Snälla hoppsann, det där med "bevis" i form av att en misstänkt skrattar, flinar eller till råga på sllt råkar ha "grisögon" borde i ett väl fungerande rättsamhälle INTE utgöra grund för att bli beskriven som mördare! I ett väl fungerande [rätts-]samhälle skall ingen odömd utpekas som mördare. För mig är detta ett sorts axiom.

Här i denna tråd finns sorgligt många exempel på konton som kallar SD mördare. Du tillhör väl dem? Skäms du inte nån gång för hur du uttrycker dig? Du försöker överskyla ditt hat mot SD genom att peka på att han, enligt dig, uppträder misstänkt och att han därför, i en sorts märklig bakvänd "logik", får skylla sig själv om folk här skriver att han är en mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du med "polisiärt uppklarat"? Det är väl när man vet hur brottet gått till, vem mördaren är men inte kan lagföras pga mördarens död el likn. Här kan man väl inte kalla det polisiärt uppklarat med tanke på vad som framkommit. Här finns tvivel uppenbarligen.
Jag tror att kontot hoppsann med "polisiärt uppklarat" syftar på de kommande fikabordsdiskussionerna i Örebro polishus där bitterhet över en totalmisslyckad utredning (starten var ju katastrofal!) kan komma att förvandlas till ett kamaraderi. Ett sorgligt sällskap där utredande poliser, med anhang i form av t ex nån kammaråklagare, konstaterar sin verklighet i stil med: "Jo, vi misslyckades fast vi vet ju ändå att det är SD som är mördaren".
Lite påminnande om psykologin i SVT-produktionen 'Vi hade i alla fall tur med vädret'..
Citera
2020-04-19, 10:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Är inte mejladressen saabstefanspam@gmail.com ny i sammanhanget?

Alla sökningar som vi har läst i fupen har väl gjorts på saabstefan@gmail.com (dvs utan spam).

Hur många känner till denna mejladress och kan antas göra sökningar på den?

Nu kommer jag att vara så där rörig igen, men är rädd att "tappa bort" de saker som jag funderat på.
Jag håller precis på att läsa bakifrån och framåt i tråden och såg att du skrivit flera mycket intressanta inlägg.

- Känner inte igen "spam" adressen. Jag har för mig att det ska i IT bilagorna finns en förteckning på de olika enheter och konton med adresser, men har inte kollat efter det.

- det verkar som att S*efan har en Mac arbetsdator (det med tanke på de sökningar som gjorts från L*enas konto) Har hittat några intressanta sidor i FUP om hans arbetsdator.

- Otrevliga inloggningar har även gjorts på L*enas Instagram, hela 27 ggr mellan 27/6-18- 12/1-19, då från olika IP-adresser.

- SD har gjort sökningar redan från mars-18 på ända fram till 11/5 -18"Hitta, låsa och rensa en borttappad Android·• Google-konto Hjälp, Logga in -Google Konton, osv.

Jag lägger upp (om jag hinner) inlägg om några av dessa saker senare. Det finns mycket intressanta saker att hitta i Aktbilagan om SDs IT.
Citera
2020-04-19, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Med polisiärt uppklarat menar jag att polisen anser sig veta vem som är gärningsperson men bevisen räcker inte till.
Ett exempel på när GW skriver att ett fall är polisiärt uppklarat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngMz55/gw-sa-illa-skott-att-klockorna-stannar
"– Jag anser precis som de allra flesta poliser att fallet är polisiärt uppklarat. Därför har det heller aldrig varit aktuellt som ett ärende för cold case-gruppen, säger han."
Det gällde inte detta fall antar jag, eftersom här finns tvivel.
Citera
2020-04-19, 10:08
Medlem
[quote=Medinsyn|65624763]Stefan är inte min källa. Jag vet inte om han skickat några SMS men han hade ingen telefon förrän i slutet på sommaren. Han äär en tramsig, flamsig färgklick, men korkad är han inte så han skulle inte ha skickat SMSM om han var som vanligt. Har han mördat så kan han säkert ha spårat ur och tänkt oskickligt, men inte så oskickligt skulle jag tippa.
Jodå, han blev hörd som vittne 15/5. Samma dag som han senare blev anhållen.[/QUOTE]

@Medinsyn
Det fetade. Berättade SD för dig vad han blivit "vittne" till?

Det låter ungefär lika konstigt som det HD berättade för sin väninna, saken att de varskott barnen om att SD skulle kunna bli anhållen "för att han var den sista som SÅG henne"?

Eller, som SD skrev till Tingsrätten om skorna "Torra nog att använda kl 06.30".

Vet du om SD nånsin bedyrat att han är oskyldig istället för ord som "Jag vet om jag har med mordet att göra" "Bara jag vet" ???
Citera
2020-04-19, 10:10
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan du citera ett stycke ur mhs blogg? Får bara upp en massa konstiga installationer som jag inte kommer ur. Blir bara rundgång.
Hittade några inlägg som berör det, går väl att gräva sig vidare lätt från dem. Först en kort beskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det var mycket som stod i den bloggen men mest förvånar det mig att man kan skriva de hon skrev i en blogg som är öppen för allmänheten.

Det var extremt personligt och inte bara från henne utan påhoppen på UW framför allt men även på barnen.

Vet inte om polisen hann läsa innan bloggen lösenordsskyddades.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2020-04-19, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det beror på att FUP:et är en partsinlaga författad av ÅK och polis
med avsikt att få ihop till ett åtal.

Plus att dom inte får döma utifrån vad som står i FUP:et utan
endast efter vad som sker i rättegången.
Tack för ett vänligt svar!

Jag tänker att i ett fall som är så omfattande som detta borde de som ska döma få sig till livs både försvarets och åklagarens sida innan de tar ställning. Önska kan man ju alltid...
Citera
2020-04-19, 10:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du har såklart rätt.

Fakta är trotts allt att det finns tvivel.
Rätten anser inte att det är styrkt att Stefan slog ihjäl Lena.

Om det bara var info från förhandlingen eller om något tillkommit spelar egentligen ingen roll.

Åsa kunde inte styrka brottet enl rätten.

Nej så kan man kanske säga.
Brottet är ju styrkt förstås. Nån har slagits ihjäl henne. Gäller bara att komma på vem.
Citera
2020-04-19, 10:15
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Om Malins dotter inte har med mordet att göra varför tar du upp hennes insta, vad är det som är så roligt? Du smutskastar MH:s dotter, det anser du tydligen inte är fel
Jag smutskastar ingen, jag pratar bara om det högst ironiska att Malin Hilgendorf smutskastar Lena för dåligt mödraskap och har synpunkter på det mesta, medan hon kanske borde lägga energi på uppfostran av sitt eget barn istället. För inte tror du väl att Malin älskar sin dotters instagram?
Citera
2020-04-19, 10:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack för ett vänligt svar!

Jag tänker att i ett fall som är så omfattande som detta borde de som ska döma få sig till livs både försvarets och åklagarens sida innan de tar ställning. Önska kan man ju alltid...

De kanske kan läsa när de har gått i pension? Då har man mer tid.

Det är f.ö. inte ens alla författare som lyckas med att få precis allt de har skrivit publicerat och utgivet. I sin livstid. En del brukar bli refuserat. Här däremot har forskningen massor att ägna sig åt i 350 år. Det är inte det sämsta.
Citera
2020-04-19, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej så kan man kanske säga.
Brottet är ju styrkt förstås. Nån har slagits ihjäl henne. Gäller bara att komma på vem.

Ha ha ha ha ha.
Ord-märkar polis.

Handlingen är inte styrkt såklart.

Brottet är super-styrkt... He he he
Citera
2020-04-19, 10:22
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det gällde inte detta fall antar jag, eftersom här finns tvivel.
Domstolen har tvivel men för den skull är det inte säkert att polisen har tvivel, dvs situationen är den samma som i den artikel jag länkade till.
Citera
2020-04-19, 10:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Det säger ju att telefonen var i bruk då. Hur gömmer man en telefon ...
Vem har / hade LW:s mobiltelefon?
Om N*a sett att ett meddelande är läst, borde inte telefonen gå att spåras då?
Framför allt borde polisen ha haft spaning på mobilen så att de kunde se när meddelandet lästes, dvs när någon loggade in på telefonen.
Det var väl ett SMS han skickade?
Vad jag känner till så kan SMS bara läsas från mobilen och då finns det inga frågetecken om vilken enhet som har använts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in