2020-04-19, 10:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
FHM säger ju inte att detta är fel.

Så länge de har bordsplacering och en arms avstånd mellan borden är det ok enligt FHMs riktlinjer.

FHM säger ju också att arbeta hemifrån ska du ju bara göra om du har möjlighet, annars ska du gå till jobbet. Vet inte varför tidningarna skriver att man ska stanna hemma så mycket som möjligt, för det stämmer inte med FHMs riktlinjer. FHM uppmuntrar ju också utomhusaktiviteter osv om man har ett avstand till varandra. Barer är ju fortfarande öppna för att FHM vill att de ska vara öppna.

Der är helt sjukt att barerna är öppna, eller i alla fall borde de inte få servera alkohol nu. Hur långt avstånd tror du folk håller efter den tredje drinken...? Eller den sjätte..? Alkoholen fungerar ju lullande. Man tänker "let the Devil take tomorrow!".
Senast redigerad av Merwinna 2020-04-19 kl. 10:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Precis och vi har lyckats hålla ner belastningen på sjukvården utan att tillgripa karantän. Många som använt sig av karantän har inte lyckats med det. Men att jämför Danmarks dödssiffror med Sveriges är ointressant det som kommer att vara intressant är att utvärdera effekterna om något år

Vi har inte lyckats hålla ned belastningen på sjukvården genom att "platta till kurvan".

Vi har lyckats hålla ned belastningen på vård genom att NEKA personer över viss ålder vård.

Du vet precis som jag att många har dött på ålderdomshemmen. Det räcker med en snabb googling och du får en förstasida av fruktansvärda tragedier.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, genomsnittsmänniskan är ju så, att den hör det den VILL höra... Man måste tänka sig för hur man uttrycker sig!

Gäller yngre. De äldre är fortfarande skiträdda de vågar inte ens träffas en och en. Jag går som jag brukar i affärer men undviker att vara för nära andra. Men alla andra äldre jag känner sitter hemma några handla inte ens mat till sig själv. Det kommer dom att tvingas sluta med för dem som hjälper dom kommer att ledsna på att vara till hjälp.

Problemet är som tidigare odödlighets tänkandet men de har ju samtidigt ett visst stöd för det många har haft smittan eller de utsattes för den utan att få den. Men den procent som ändå smittas blir det och svårt och får ligga i respirator.

Men FHM, Socialstyrelsen, IVO och MSB har inte varit professionella på att informera och väga sin ord. De babblar för mycket om onödiga saker som hotet mot vattenförsörjningen. Många fyllde sina vattenflaskor helt i onödan.

Vi som uppskatta det fria informationsflödet får tyvärr acceptera att kreti och pleti inte kan ta det och därför är hålla käften det bästa. Att de på något av de första mötena sa att vissa uppgifter skull sekretessbeläggas vara ett misstag Bäst är att inte säga något alls.

Låta murvlarna stå där med sina dumma och fiskande frågor, dom är bara ute efter klick och lösnummerförsäljning.
Citera
2020-04-19, 10:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Corona är det minsta utav skäl till varför sjukvården är belastad, grädden på moset över den kött-tsunami som vällt in över gränsen i decennier.
Ja tänk att judarna fått tillstånd att smälla upp ett sjukhem för deras gamla med.

Sverige åt svenskarna! Utan invandring, ingen corona!
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Måste uttrycka min besvikelse över låt gå mentaliteten i detta land när det gäller ett för många dödligt virus. Det är svängdörrar som gäller och nu är stockholmare mfl ute och festar eftersom de inte förstår bättre. Och Löfven förstår inte att det inte räcker med rekommendationer för att stoppa en pandemi. Priset för att att framstå som ett prata till rätta land riskerar att bli mycket utdraget lidande. Rysk roulette med svenska folket.
Jag håller med dig, jag funderar om det inte en taktik att komma med rekommendationer istället för förbud? om allt går överstyr och blir en större katastrof än man befarat så kan dom säga något i stl med: folket har inte efterlevt dom rekommendationer vi gav så det är anledningen till dagens situation, ja eller nåt i den stilen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror att det kommer att bli en ny topp, för folk är tyvärr så dumma att dom tror att det är OK att festa och gå på nattklubb nu, bara för att AT sa att han såg en avflackning av kurvan... Som om DET skulle innebära, att man inte längre kan bli smittad... *suckar*. Så det du upplever med ambulanserna, är bara lugnet före stormen...

Exakt, håll i nu. Gå inte på restaurang, handla inte i onödan, undvik fester och folksamlingar. Åk inte kollektivtrafik. Jag har gjort detta nu i 6 veckor. Börjar bli jobbigt, men jag ska nog klara det 4 veckor till.

Man kan aldrig bli helt säker, man hör ju folk som isolerat sig som blivit sjuka. Men om man kan minska antalet möten och risker med t ex 35 %, 50 %, 98 % eller vad som funkar i ens liv, så bör man göra det.
Citera
2020-04-19, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns trots allt en hel del positivt i allt elände. Aldrig tidigare har så mycket resurser mobiliserats bland forskare, läkare och sjukhuspersonal. Framsteg görs i en rasande takt och jag tror för min egen del att vi inom den närmaste tiden har ett brett spektrum av mediciner och behandlingsmetoder att åtminstone utvärdera. VI kommer att bli bättre på att hantera detta. Jag är klart imponerad av mänskligheten på det området.

Mindre imponerad dock av all desinformation, beskyllningar. liberalers och vänsterfolks förnekande. Inse att detta är naturens sätt att tala om att vi inte kan upprätthålla den globala liberalismen av ett flertal olika skäl tills vi har både protokoll och instrument för att hantera världsepidemier.

Japp, jag minns miljörörelsens och vänsterns ständiga "ni gör aldrig vad som krävs för att rädda miljön, ekonomin kommer aaaaalltid först, kapitalister"

Nu när varenda regering inklusive vrålkapitalisiska USA total-kraschat världsekonomin för att rädda liv.

Ja då går vänstern ut och säger att lockdown är fel väg att gå.

Något som verkligen hänt i denna kris är att "den goda vänstern" visat sitt sanna jag..

Nu forskar en hel värld på detta och dom kommer upptäcka massa annat nyttigt i processen.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det är över tills i höst då skiten kommer tillbaka men då har Sverige folkimmunitet. Tyvärr har inte övriga norden pga lockdown lyckats uppnå det. I Nya Zeeland börjar influensasäsongen däremot nu, får se hur länge dom orkar hålla ut

Om vi har tur så finns det mediciner till hösten som minskar dödligheten. Dessutom lär det se bättre ut när det gäller skyddsutrustning och taktik.

Då har länderna som haft en lockdown* vunnit. Sveriges alla döda kan inte göras odöda.

*) Med undantag av vissa länder som Italien, Spanien mm. Där tappade de kontrollen ändå.
Senast redigerad av -Info- 2020-04-19 kl. 10:09.
Citera
Medlem
JoeDevolas avatar
Sverige har valt en kontroversiell taktik för att tackla detta virus. Vi har en statsepidemiolog som försvarar den här taktiken med näbbar och klor. Visst jag förstår vikten av att visa upp en enad front, men i mina ögon blir det till priset av tappat förtroende när Anders Tegnell inte har en vetenskaplig kritisk syn på sin taktik. Han beter sig mer som en politiker eller en general som försöker skönmåla sin strategi så mycket det bara går.

Jag vet inte hur det här kommer att sluta, men jag tycker att man kunde kräva att Tegnell uppför sig som en vetenskapsman och lämnar över politiken till politikerna. Vad säger ni?
Citera
2020-04-19, 10:05
Medlem
welcometorealitys avatar
Peter Forster säger nu till tidningen Newsweek att Covid-19 viruset troligen är ursprungligen från Södra Kina Guangdong, man har hittat mer ursprungliga smittkällor där, än från Wuhan, redan i September 2019...

https://www.newsweek.com/coronavirus-outbreak-september-not-wuhan-1498566

Citat:
Coronavirus outbreak may have started as early as September, scientist say
Senast redigerad av welcometoreality 2020-04-19 kl. 10:13.
Citera
Medlem
Citat:
Det är över tills i höst då skiten kommer tillbaka men då har Sverige folkimmunitet. Tyvärr har inte övriga norden pga lockdown lyckats uppnå det. I Nya Zeeland börjar influensasäsongen däremot nu, får se hur länge dom orkar hålla ut
Tarotkorten och din spåkula har talat.
Citera
Medlem
Citat:
Vill och vill, vi har liksom inget val. Corona är något vi måste leva med framledes. Mycket enkelt faktum, att du försöker lura dig själv i din jordkällare förändrar liksom ingenting. Lyckligtvis är det inte så farligt som du envetet försöker pracka på folk

Helt rätt dessutom vet man att viruset kommer mutera och bli ”snällare” inget virus har nytta av att döda sitt hotell så att säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in