Citat:
Ursprungligen postat av
IlDivino
En person i 30-åring utan riskfaktorer ska enligt datan inte dö i detta, så något underliggande hade med största säkerhet din vän. Annars är det nästan lägre odds att träffas av blixten. Beklagar stort i vilket fall.
Och jag har en annan referensram: sjuk i en dag med feber som max letade upp sig till 38,4 och gjorde sällskap med muskelvärk och huvudvärk, dagen efter försvann febern och huvudvärken medan muskelvärken satt i ett par dagar till. Tappade också lukt- och smaksinne i tio dagar.
Jag känner ytterligare två bekräftat smittade varav en knappt hade feber utan bara sjukdomskänsla i kombination med förlorad lukt och smak, det andra blev sjukare (frisk nu) men där finns det tyvärr riskfaktorer.
Själv mår jag lika prima som innan covid, är negativ numera och har fått lämna karantän. Gör dock fortfarande allt som står i min makt för att skydda riskgrupperna.
Det är klart att vi relaterar till det vi vet, men du känner säkert likt mig ett 20-tal personer som senaste månaden varit sjuka och sedan blivit friska. Undantag sker, svarta svanar finns, blixten slår ner. Men respektera datan och oroa dig inte i onödan, stress kan vara förödande för immunförsvaret.
Tack för ditt medlidande. Han hade vad vi vet inga underliggande sjukdomar utan borde ha överlevt sjukdomen, men trots det gick han bort efter en dryg veckas intensivvård.
Han är var uppenbarligen ett undantagsfall, om något skulle komma fram om ev underliggande sjukdomar så berättar jag det. För mig var och är det en stor sorg samtidigt som jag på något sätt hoppas att dom ska komma fram till att han hade en underliggande sjukdom, så det finns en förklaring till hans död, kanske är själviskt att tänka så men hans kategori finns i princip inte i statistiken över avlidna i Covid19 vilket gör det mer obegripligt och jag vill vill gärna hitta en förklaring mer än att han hade en fruktansvärd otur.
Grattis till ditt tillfrisknande och jag hoppas du slipper bli infekterad igen. Det var glädjande att höra hur du besegrade denna vidriga sjukdom.