2020-04-19, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vet inte om det har startat någon inhemsk produktion av munskydd, men till slut måste det ju ske eftersom vi inte har råd att köpa från Kina.

Men åter igen munskdd är munskydd
Andningsskydd är andningsskydd
Den måste vara godkänd med högsta
Citera
2020-04-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Finland har hittat något som de med sina totalitära metoder och glesa befolkning kan vara bäst på i Norden. Det är ingen i Sverige som bryr sig om att Finland är bättre på att stoppa spridningen av corona. Lika lite som någon i Stockholm bryr sig om att Göteborg har bättre spårvagnstrafik.

Det är inte svårt eller meriterande att stoppa corona. Det är svårt och meriterande att våga låta bli. Det är fint att svenska folket inte fångats upp i världens kollektiva dödsångest.

Ryser av skräck och fasa.
Kan se dig hånle medan någons mor krälar på golvet kippandes efter andan och sakta kvävs till döds framför dina ögon och du dansar ut därifrån och firar hur lycklig du är över Sveriges linje

Du kallar dig god och så utåt va? Tolerant och god?
Citera
2020-04-19, 09:58
Medlem
Måste uttrycka min besvikelse över låt gå mentaliteten i detta land när det gäller ett för många dödligt virus. Det är svängdörrar som gäller och nu är stockholmare mfl ute och festar eftersom de inte förstår bättre. Och Löfven förstår inte att det inte räcker med rekommendationer för att stoppa en pandemi. Priset för att att framstå som ett prata till rätta land riskerar att bli mycket utdraget lidande. Rysk roulette med svenska folket.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Beklagar.
Tack.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Det är klart det går att jämföra eftersom du skrev:

"Anledningen till att det inte är värre beror på åtgärderna som satts in."

För då kan vi vända på frågan och fråga vad det har för relevans hur många som behandlas för corona.

Samma argument.
Att vi kör med social distansering, stoppar resande, ökar IVA platserna flera gg om gör en extrem skillnad. Hade vi låtit smittan härja fritt hade landet varit en sjukstuga.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Antalet på intensivvård minskar nu långsamt, det kan vi konstatera. Det är också min allmänna känsla, jag ser färre ambulanser nu jämfört med för några dagar sedan

Jag tror att det kommer att bli en ny topp, för folk är tyvärr så dumma att dom tror att det är OK att festa och gå på nattklubb nu, bara för att AT sa att han såg en avflackning av kurvan... Som om DET skulle innebära, att man inte längre kan bli smittad... *suckar*. Så det du upplever med ambulanserna, är bara lugnet före stormen...
Citera
2020-04-19, 09:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, så här ser minskningen ut:

Förändring senaste dagarna: +11 st (på IVA sedan 17/4)
Förändring senaste veckan: +48 st (på IVA sedan 11/4)

( https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ )

ja, men 11/4 var den sista dag med låga siffror. Sen stabilliserades det ganska snabbt runt 530-540.

Så om få dagar kommer vi på 7-dagarsökningen se betydligt lägre siffror, och snart även negativa
Citera
2020-04-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Valet stod inte mellan 1) att inte göra någonting och 2) att drabbas av panik och skjuta sig själv i foten. Alternativet "involvera kvalificerade vetenskapsmän i beslutsprocessen" existerade naturligtvis även i Italien, även om man låtsades som motsatsen.

för Italien gjorde det nog det, dom väntade för länge.

Fetat ovan, jag hoppas du inte syftar på hovnarren anders tegnell
Citera
2020-04-19, 10:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Man undrar hur det kommer att gå när karantänen hävs i Italien, där frustrationen är mångfallt större. Om några dagar - den 25 april kl. 17:00 - kommer hundratusentals människor bryta karantänen med italienska flaggan i handen. Om ordningsmakten ingriper kan det sluta riktigt illa.

Be en bön för Sydeuropa.

Vad menar du med att karantänen hävs? Jag antar att du menar att det kommer ske vissa lättnader?
Citera
2020-04-19, 10:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ser du några länder eller större populationer som inte haft fungerande åtgärder, som kan bekräfta åtgärdernas effekt?

Jag säger inte att det är absolut fel, men än så länge går det inte att observera någon större skillnad mellan regioner. Det verkar snarare konvergera till drygt 0.1% döda av befolkningen.

Det känns just nu som att länderna ägnar sig åt självspäkning, för att få syndernas förlåtelse. ”Gode Gud, om jag inte färgar håret på tre månader, gör så att fler överlever”.

Man tävlar i vem som kan förstöra landet mest, eftersom man tror att ens plågor kan översätts i färre döda. Och man ser med fasa på Sverige, syndens näste, som till allas förskräckelse haft fräckheten att använda vetenskapen för att minimera folkets plågor med samma slutresultat.
Länder har agerat olika snabbt, har smittan väl kommit ut i samhället tar det tid att få den under kontroll.
Att ingen låter den härja helt fritt är inte ett bevis för att det skulle ge samma effekt som idag.
Citera
2020-04-19, 10:01
Medlem
Är det någon idiot som fortfarande tror dödligheten är 10% och uppåt som ni doomers förespråkat?

Fler och fler studier visar ju att det knappt är värre än en vanlig influensa...
Citera
2020-04-19, 10:01
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
FHM har mycket ansvar och när de lurar allmänheten att det börjar se ljust ut så måste de förstå att vissa blir grundlurade:

Det är långt ifrån över.

Det är över tills i höst då skiten kommer tillbaka men då har Sverige folkimmunitet. Tyvärr har inte övriga norden pga lockdown lyckats uppnå det. I Nya Zeeland börjar influensasäsongen däremot nu, får se hur länge dom orkar hålla ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in