Citat:
Ursprungligen postat av
TAD2
2,5 % av regionen på 2,4 miljoner blir 60 000 som är smittade vid det tillfället. Veckan innan cirka 30 000, veckan innan det cirka 15 000 med en veckas fördubbling. Totalt minst 120 000 personer och då har säkert inte hot spots i Stockholm tagits hänsyn till (Järva m fl).
Det är jäkligt svårt att uppskatta dödligheten nu. Men på Island som testat mycket är dödligheten ca 0,5 % men kan öka något då 3 st är serious/critical (enligt worldometer). Samtidigt är det mycket sannolikt att inte alla smittade på Island med i statistiken, vilket i så fall sänker dödligheten i %.
I Santa Clara County, Kalifornien, USA har man nyligen testat för att se hur många i befolkningen som har antikroppar och kommit fram till att 2,5-4,2 % av befolkningen har antikroppar mot Coronaviruset. Motsvarande 50-85 000 personer. I Santa Clara county (med 1,9 miljoner invånare) har, när jag kollade nyss, 73 personer dött av Covid-19 vilket skulle ge en dödlighet på 0,09-0,14 %. Inte så mycket värre än en vanliga influensa just nu men det kan så klart ändras.
För mig är det en positiv överraskning då jag både trott och fruktat mycket, mycket högre antal döda i procent. Men mer fakta lär komma.