2020-04-18, 21:36
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh4n
Diskuterade med en amerikan här om dagen som investerat hårt och som är väldigt Bull nu.
Han räknade med att Fed kommer att pumppa in pengar no matter what och dom som står med pengar börjar i något skede förlora dem pga inflation.
En massiv risktagning, men han räknar med att Fed håller ett skyddsnät som balanserar över detta och sedan kommer ekonomin igång och flera investerare hoppar på och då blir det fart av igen, precis som under de senaste 3 åren.

Jo, och detta betyder förstås att vi få se ett massivt dropp i något skede inom allt från några månader till ett antal år, helt beroende på hur mycket luft marknaden tål.

Mitt eget tag på detta: Har inte råd att gå in med allt på ett kort. 70% likvid och kommer att investera långsamt till ~40% likvid, om detta fortsätter stiga, under ca 4 månader. Sedan tar jag ett nytt andetag igen.

Vi tänker väldigt olika. Varför inte vara mer offensiv när tillfälle bjuds? Lundagubben, som tydligen är avstängd nu, klev in med 60 mille(?) för en månad sen. Lite mer effektfullt än din hariga plan..
Citera
2020-04-18, 21:51
Medlem
Kan någon förklara för mig: Ligger FEDs stödprogram utanför den vanliga budgeten? I vanliga fall så är det ju jättekomplicerat att höja skuldtaket i USA med nedstängningar av hela stadsapparaten osv innan de ger med sig. Men nu finns det obegränsat pengar att dela ut under så lång tid som det behövs?
Citera
2020-04-18, 22:01
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kan någon förklara för mig: Ligger FEDs stödprogram utanför den vanliga budgeten? I vanliga fall så är det ju jättekomplicerat att höja skuldtaket i USA med nedstängningar av hela stadsapparaten osv innan de ger med sig. Men nu finns det obegränsat pengar att dela ut under så lång tid som det behövs?

Utanför är jag rätt säker på. Pengarna som nu delas ut (även om likt Sverige, mycket av det är LÅN) så är det som är ren välgörenhet färska pengar och ökar på statsskulden.

Ingen politiker vill säga nej till pengar under COVID, det är poltiskt självmord. Problem senare får man tänka på just då, senare.
Citera
2020-04-18, 22:23
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Mycket av Feds stimulans är bara likviditet. Det kan förhindra en och annan konkurs men det hjälper inte företag att skapa vinster. Det är endast i den mån lånen är subventioner som det direkt påverkar företagens resultat. Då får man jämföra det mot hur mkt stryk företagen tagit. Har också svårt att förstå nasdaq.

Jag förstår inte alls just nu. 2008-2009 betedde sig kurserna solklart och man visste bra vart det var på väg. Denna gång... ingen jävla aning.
Är det snabb ned och uppgång?
Snabb nedgång och tuff bulltrap och sedan en längre nedgång?
En snabb ned gång och en snabb uppgång följd av en långsammare uppgång?
En snabb ned och uppgång och sedan efter en lite längre tid den verkliga kraschen med en långsammare uppgång...?

Vet inte hur mycket Feds stödpaket har faktisk inverkan på likviditeten eller om det är investerarnas förtroende som går genom taket. Kommer staterna att kunna låna sig ur denna kris utan massiva ekonomiska fall som påverkar börserna?
Kommer de att kunna överbrygga denna kris och många investerare ser mera långsiktigt och håller marknaden tillräckligt likvid?

Är själv helt ute och försöker spela så säkert som möjligt utan att ändå köpa det sista först när det toppar. Hur det nu går är en annan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
[/b]

Vi tänker väldigt olika. Varför inte vara mer offensiv när tillfälle bjuds? Lundagubben, som tydligen är avstängd nu, klev in med 60 mille(?) för en månad sen. Lite mer effektfullt än din hariga plan..

Varför skulle jag gå all in om jag känner mig osäker på vartåt marknaden svänger? Jag kan ta mig med ett visst medeltal framåt oberoendes av om det går upp eller ner nu.

Jag hinner verkligen inte daytradea. Finns veckor då det gått 3-4 dagar utan att jag hunnit kolla på kurserna så hinner inte reagera på snabba svängningar om så krävs.

En taktik skulle förstås ha varit att ha slängt in praktiskt taget allt för några veckor sedan då jag köpte för en hel del och sedan inte titta på kurserna eller mina aktier på två år, men vill lite se just nu.

Börsen går på ett helt annat sätt än jag tänkte och ena dagen tänker jag köpa massor, andra dagen undrar jag om jag snarare borde sälja det jag tagit med vinst. Otroligt svårt läge för mig.

Kanske sprider riktigt rejält på 20 bolag och drar ett täcke över mig.

EDIT: Mina tankar kort just precis nu:
https://youtu.be/hAQA_29Htts?t=35
Senast redigerad av Kh4n 2020-04-18 kl. 22:42.
Citera
2020-04-18, 23:07
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Jag förstår inte alls just nu. 2008-2009 betedde sig kurserna solklart och man visste bra vart det var på väg. Denna gång... ingen jävla aning.
Är det snabb ned och uppgång?
Snabb nedgång och tuff bulltrap och sedan en längre nedgång?
En snabb ned gång och en snabb uppgång följd av en långsammare uppgång?
En snabb ned och uppgång och sedan efter en lite längre tid den verkliga kraschen med en långsammare uppgång...?

Vet inte hur mycket Feds stödpaket har faktisk inverkan på likviditeten eller om det är investerarnas förtroende som går genom taket. Kommer staterna att kunna låna sig ur denna kris utan massiva ekonomiska fall som påverkar börserna?
Kommer de att kunna överbrygga denna kris och många investerare ser mera långsiktigt och håller marknaden tillräckligt likvid?

Är själv helt ute och försöker spela så säkert som möjligt utan att ändå köpa det sista först när det toppar. Hur det nu går är en annan fråga.

Varför skulle jag gå all in om jag känner mig osäker på vartåt marknaden svänger? Jag kan ta mig med ett visst medeltal framåt oberoendes av om det går upp eller ner nu.

Jag hinner verkligen inte daytradea. Finns veckor då det gått 3-4 dagar utan att jag hunnit kolla på kurserna så hinner inte reagera på snabba svängningar om så krävs.

En taktik skulle förstås ha varit att ha slängt in praktiskt taget allt för några veckor sedan då jag köpte för en hel del och sedan inte titta på kurserna eller mina aktier på två år, men vill lite se just nu.

Börsen går på ett helt annat sätt än jag tänkte och ena dagen tänker jag köpa massor, andra dagen undrar jag om jag snarare borde sälja det jag tagit med vinst. Otroligt svårt läge för mig.

Kanske sprider riktigt rejält på 20 bolag och drar ett täcke över mig.

EDIT: Mina tankar kort just precis nu:
https://youtu.be/hAQA_29Htts?t=35

Velade gjorde vi för tre veckor sedan. Nu drar det uppåt. Haka på vettja..
Citera
2020-04-19, 00:03
Medlem
mjps avatar
Klev in på investor SAS och Handelsbanken rätt hårt i början av veckan , varför?
Aldrig ägt dom och hade cash över!
Upp eller ner vete 17 men kommer stå därom 2 år och säga att jag var med när d satte fart🥶
Citera
2020-04-19, 00:07
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Börsen speglar inte verkligheten. Den lever på konstgjord andning.

När den konstgjorda andningen avslutas kan man gå in och fynda. Nu är det bara dumt enligt mig.
Det här med konstgjord andning gäller väl främst amerikanska reits som just nu skyddas något men som senare kan drabbar av oförutsedda konsekvenser när låntagare har skjutit upp sina lån och måste betala en klumpsumma för att inte förlora sin fastighet på en övervärderad fastighetsmarknad? I övrigt är det imo mest dåliga nerver som gör att det är rea på aktier där det finns en viss risk att årets förväntade resultat är inräknat i priset - men det får vi först veta långt i efterhand. Jag har tankat under hela den här pandemin och den inledande oron är ganska långt borta för marknaden ser ut att repa sig riktigt snabbt.
Citera
2020-04-19, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag är helt öppen för att remdesivir och eller något annat antiviralt läkemedel kan göra viruset mycket mindre farligt, och det har jag hela tiden sett som det största hotet med vidare nedgångar tillsammans med hur taskig avkastningen är på obligationer såklart men företagsobligationer har väl åtminstone högre yield nu? Eller hade. Kunde man varit säker på inflation kanske guld hade varit värt å andra sidan i ett deflationsscenario är det väl inte säkert att folk vill köpa massa dyrt guld att bara ha liggandes? Jag tycker det känns jätteosäkert.

Öppningarna av samhället ser jag inte som mycket av "hot" mot fallande priser eller enskilt så mycket att tro på och jubla över för ser man till Imperial College studie så hade ju de en tanke på att man öppnar samhället tills man har en viss belastning i sjukvårdssystemet, stänger för att inte överskrida kapaciteten för mycket, öppnar igen när man får resurser tillgängliga, stänger, o.s.v. d.v.s. det är inte så att problemet är över när man öppnar första gången.

Givetvis kan man bara köra på och låta folk dö men jag hade då kraftfullt velat ifrågasätta makthavarnas val där de "räddar livet" på ett fåtal asylsökande till enorm kostnad / räddat människoliv och hur det går ihop.

Nej det är inte alls köpläge "så klart."

https://www.usdebtclock.org/
$197,000 i skuld per skattebetalande amerikan.
129% av GDP i skuld.
Bränner 42.9% av BNP i utgifter men ... https://www.ekonomifakta.se/fakta/skatter/skattetryck/skattetryck-i-sverige-och-internationellt/ kanske fortfarande tar in runt 24% i skatter?
Tänk om Sverige gjorde så, 44% av det allmänna kört bara på ny skuldsättning ...

https://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html
Sverige visar external debt på 218%.

Hur korrekta de där sidorna är vet jag inte och det kan ju vara fullständigt fel eller kanske saknar betydelse men givet är att företagen nyss hade ovanligt höga vinstmarginaler och handlades till historiskt höga vinstmultiplar och just nu har en mer ansträngd situation och kommer ha en högre skuldsättning.

Snackar vi Sverige är det ju många som gärna ignorerar den höga privata skuldsättningen och istället fokuserar på att hushållen har blivit ännu rikare men om börsen sjunker och om huspriserna faller hur rika är de då? Skulderna lär de ha kvar ..

Tror man att skulderna skall öka som andel av ekonomin i evighet och att det är ok att de blir hur höga som helst och värderingarna på allt hur högt som helst med ja då kan man väl ignorera det där men det är ju en väldigt konstig situation och skall man nu ignorera det kan man ju undra varför folk bryr sig om pengar, obligationer och skulder alls. Betala tillbaka det vet jag inte om det är aktuellt men om det inte betalas tillbaka får det väl någon slags påverkan det med.

Stater och företag kommer ju dra på sig mer skuld nu iaf och ha ännu mer än vad de hade innan. Spelar det någon roll? Vem vet. Priserna kanske överskattas med.

"Så klart" är det jag vänder mig emot.

Med tanke på hur USA agerar hela tiden känns det ju osannolikt att de kommer växa sig ur sin skuld?
Hur det är med svenska hushåll vet jag inte. Det går ju bo billigare i Sverige iaf om man väljer det.

Jag är kanske för fyrkantig i mitt tänk

Det är billigt att köpa in sig nu. Men tror man det kraschar än djupare så vänta för all del
Citera
2020-04-19, 02:14
Medlem
Rekommenderar Zwipe,
Undervärderat bolag som borde ligga på en 9-10kr värdering just nu och troligen 20-50 om något år. Biometriska kort som gör att man slipper röra kortbetalnings maskinerna vilket folk uppskattar nu i Corona tider. Ökat nästan 200% senaste 2 veckorna. Tacka mig senare.
Citera
2020-04-19, 04:06
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Blanka för helvete inte Norwegian.
Kommer stödet från staten (vilket det såklart kommer) rusar aktien och då blir det en sällan skådad short squeeze.

Nae det är sant, det är svårt att blanka något överhuvudtaget. Jag söker något icke-volatilt som spås gå ner under lång tid.
Citera
2020-04-19, 04:20
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Funderade först på Tesla, AMD, Nvidia och Amazon fast de redan är dyra som fan, men går antagligen långsamt in på någon indexfond nu.

Jag kan tipsa om tre som jag köpt:

Mastercard
BlackRock Inc
Samsung (Tracker)
———————-
American Express (Dock inte köpt själv men siffrorna ser väldigt bra ut och köps till rabatterat pris)
Citera
2020-04-19, 08:55
Medlem
Har aldrig ägnat mig åt blankning.
Så vet inte riktigt hur man gör, men kan säkert få hjälp av banken.
Det man måste vara medveten om är allt som satsas kan förloras.
Men har man lite pengar att avvara så varför inte?
Tänkte i första hand sikta in mig på S&P500, om det är möjligt via ett privat ISK.

Anledningen är följande;
Jag är inget vidare på "charepicking". men låg väl ändå skapligt till i början av året.

Det jag är något bättre på är att följa samhällsutvecklingen och tidigt anade att det här viruset skulle bli "själva f-n", bara en känsla jag hade.

Sålde bort en hel del av de fonder och aktier jag hade under februari.
Så när raset kom var jag relativt likvid. Tyvärr är det inga jättebelopp och sen gick jag in lite för tidigt igen.

Sen läste jag om en investerare som hade ungefär samma känsla som mig, men betydligt bättre kunskaper och mera cash. Han la en slant och blankade S&P500 och gjorde sig en rejäl hacka.

Det vore otroligt roligt att prova i en liten skala. Är det någon här som kan ge något råd och tips. Hur göra?

Vill även passa på och säga att det är ett väldigt trevligt forum här på aktiesidorna.
De flesta verkar kunniga och svarar varann "i god ton".

mvh, Svenneblekfis

Ps/ tack förresten "kraftfoder" med tipset om tangentbordet, nemas problemas nu /Ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in