Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Om jag inte missminner mig så ändrades lagen efter det fallet. Är man bevisligen närvarande vid ett mord utan att försöka förhindra brottet så är man kollektivt skyldig.
Ta bara exemplet med bröderna Saliba.
Tror du missminner dig. Det är nog inte tillräckligt att ”bara” vara närvarande vid ett mord för att kunna dömas som kollektivt medskyldig.
Och det finns ingen lag som säger att man (generellt) måste ingripa för att försöka avstyra ett brott. Däremot kan man dömas för underlåtenhet att anmäla ett brott (grovt brott/mord) om man bevittnat brottet.
Man ändrade väl lagen så att om det kunde anses bevisat att flera i gemensamhet och i samråd genomfört ett brott så kunde alla dömas till gemensamt ansvar (utan att man tex helt klart kunde klargöra vem som tryckt på avtryckaren, som Malexander).
Bröderna Saliba är ett bra ex på det: båda var höggradigt och i lika grad involverade i planeringen etc och kunde därför dömas. Ingen var passiv åskådare.
Som jag tror.
Edit: såg nu att Krmkr tagit upp Malexanderfallet som ex på detta (ligger efter), och som han (han har ju kommit ut som en han i tråden ) påtalat så krävs det ju något mer än att man bara bevittnar/närvarar när ett brott begås.