2020-04-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror att dom gick igenom åtalet lugnt å stilla, kom fram
till att bevisningen inte håller till fällande dom.

Jag tror inte att det behöver vara krångligare än så.
Det kan vara så enkelt. Absolut. Fast jag kan tycka att de hade 1,5 dag på sig (t o m torsdagen). Torsdagen var ju en reservdag så det är ju tveksamt att folk tagit ledigt då för att resa bort.

Jag kan köpa din förklaring. Men jag tycker fortfarande det är något suspekt här.
Citera
2020-04-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det har väl inte framgått från vilken enhet inloggningen gjordes?
Jag vill minnas att det stod att någon har loggat in på hennes "konto", men det framgick inte vilket konto.
Inloggningen kanske kan göras från antingen dator eller mobil?

Helt rätt, det har inte framgått vilken enhet det var, jag uttryckte mig fel där. Det har loggats in på hennes google-konto och det kan ha gjorts från dator eller mobil. Det behöver inte vara hennes enheter utan kan göras från vilken enhet som helst, hennes eller annans, om man har inloggningsuppgifter.
Citera
2020-04-18, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tydligen är det enl lag att den tilltalande ska få läsa FUP innan rättegången.

Varför får inte de som ska döma läsa samma och bilda sig en uppfattning? Plus och minus på båda ställen bara mer att sätta sig in i.
Det är svårt att få fram alla konstigheter i ett fall som detta under en rättegång.

Det beror på att FUP:et är en partsinlaga författad av ÅK och polis
med avsikt att få ihop till ett åtal.

Plus att dom inte får döma utifrån vad som står i FUP:et utan
endast efter vad som sker i rättegången.
Citera
2020-04-18, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Känns ju väldigt rätt faktiskt. Kände inte till den lagen. Vilket innebär om en av makarna Davidsson var med och tittade på, den andre dödade, så är båda skyldiga till mord?

Ni har hört den förr.

Dom har Gemensamt och i samförstånd.

Båda har samma vilja att personen skall dö, men bara en kan skjuta med pistolen, hugga med kniven eller slå med järn-röret.
Men eftersom båda två har viljan, så innebär det att dom Gemensamt och i samförstånd har utfört mordet.

Jackie Arklöv avrättade poliserna i Malexander men alla tre fick livstid.

I vissa fall döms personer som inte ens har varit på mord platsen, typ Johanna o Helge.

Så kan man styrka samröre, medhjälp och kanske anstiftan så är risken ganska stor att man torskar.
Citera
2020-04-18, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Helt rätt, det har inte framgått vilken enhet det var, jag uttryckte mig fel där. Det har loggats in på hennes google-konto och det kan ha gjorts från dator eller mobil. Det behöver inte vara hennes enheter utan kan göras från vilken enhet som helst, hennes eller annans, om man har inloggningsuppgifter.

Om kontot inte känner igen enheten krävs det ett lösenord samt
ett sms med en engångskod för att logga in.

Inte alls omöjligt men ganska krabbigt.
Citera
2020-04-18, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ni har hört den förr.

Dom har Gemensamt och i samförstånd.

Båda har samma vilja att personen skall dö, men bara en kan skjuta med pistolen, hugga med kniven eller slå med järn-röret.
Men eftersom båda två har viljan, så innebär det att dom Gemensamt och i samförstånd har utfört mordet.

Jackie Arklöv avrättade poliserna i Malexander men alla tre fick livstid.

I vissa fall döms personer som inte ens har varit på mord platsen, typ Johanna o Helge.

Så kan man styrka samröre, medhjälp och kanske anstiftan så är risken ganska stor att man torskar.
Så enkelt var det ja. Hahaha! Tack min vän. Jag har helt klart uppenbarligen en tendens att krångla till i onödan. Får gå i skola hos GW.

Gemensamt och i samförstånd. Båda döms för mord.
Citera
2020-04-18, 21:23
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Du uppmanar andra att göra det du själv inte gör. JokerMannen har flera gånger skrivit att hen har läst LW:s dagboksblad men aldrig svarat på varför hen i så fall inte har sett till att polisen får dem.
Skulle polisen ha fått dem så hade de varit med i FUP:et.

Jokermannen har förklarat att det var anteckningar som LW gjort på A-4 ark, som LW lät en vän till henna förvara, om den vännen blivit förhörd, eller inte nämnt anteckningarna är svårt att veta.
Citera
2020-04-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om jag inte missminner mig så ändrades lagen efter det fallet. Är man bevisligen närvarande vid ett mord utan att försöka förhindra brottet så är man kollektivt skyldig.

Ta bara exemplet med bröderna Saliba.

Tror du missminner dig. Det är nog inte tillräckligt att ”bara” vara närvarande vid ett mord för att kunna dömas som kollektivt medskyldig.
Och det finns ingen lag som säger att man (generellt) måste ingripa för att försöka avstyra ett brott. Däremot kan man dömas för underlåtenhet att anmäla ett brott (grovt brott/mord) om man bevittnat brottet.

Man ändrade väl lagen så att om det kunde anses bevisat att flera i gemensamhet och i samråd genomfört ett brott så kunde alla dömas till gemensamt ansvar (utan att man tex helt klart kunde klargöra vem som tryckt på avtryckaren, som Malexander).

Bröderna Saliba är ett bra ex på det: båda var höggradigt och i lika grad involverade i planeringen etc och kunde därför dömas. Ingen var passiv åskådare.
Som jag tror.

Edit: såg nu att Krmkr tagit upp Malexanderfallet som ex på detta (ligger efter), och som han (han har ju kommit ut som en han i tråden ) påtalat så krävs det ju något mer än att man bara bevittnar/närvarar när ett brott begås.
Senast redigerad av Rubar 2020-04-18 kl. 21:42.
Citera
2020-04-18, 21:31
Medlem
Citat:
Detsamma gäller Malins dotter.
Vill hon få samma uppmärksamhet som Malin fick med sin blogg?
Malin hör ju till dem som också hade starka motiv att mörda LW.
Om det varken är SD eller HD så står Malin på tur att bli nästa misstänkta.

Vem är Malin? Inte läst om!
Citera
2020-04-18, 21:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Undrar lite där. De överlade i en kvart. Och detta före lunch på onsdagen. Sen deklarerar man att SD skall kvarstanna i häkte (...tills annat beslut fattas). Det fanns en eftermiddag kvar. Samt torsdagen, åtminstone halva torsdagen för tjänstemän. Varför inte ta den tiden där och då, och släppa honom innan påskhelgen? Något hände efter påsk, på tisdagen - onsd morgon, som fick dom att ändra sig. Vad hände? Det känns inte logiskt.

Vi lär kanske inte få svar på det. Möjligen när vi får läsa domen. Kanske inte ens då.

Det finns mysterier som ingen kan förklara, ja....
Citera
2020-04-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja. Det är svårt att fatta. Varit vaken hela natten och så "slank det bara ur"?

Men så sa hon i alla fall enligt chefens vittnesmål FUP. Och jag har väldigt svårt att tro att hennes chef hittade på det. Jag upplever att alla - utom just SD, HD och JG - ger raka svar och håller sig till sanningen.

Det och SD´s snackade om att det "kommer att komma otrevliga löpsedlar snart", säger väl allt om att de inte vet vad man säger eller inte säger, om man fungerar normalt och känner empati.

#TeamÅsaHiding

Mycket märkliga uttalanden av både HD och SD-
Citera
2020-04-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Tack, försök dig gärna på något liknande, är så sällan här för egen del.

Nu har jag tappat det upplägget, blir i så fall bara en variation av ditt inlägg vilket så bra, känns bra att läsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in