2020-04-18, 20:44
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Precis som förutspått har tråden tydligt bytt fokus, då doomers och allmänt svagbegåvad människor blivit överbevisade bortom alla gränser att viruset inte på låååååånga vägar var så hemskt som de förespråkade.

Nu verkar det mesta handla om att klanka ner på forskare, professorer och yrkesverksamma inom området för bekämpning av detta virus. Även försöka göra politiska utspel.
Bidragstagare som inte uppnått slutbetyg på gymnasiet sitter med alla svaren 🤣 ni är för roliga!

Nä, sluta skäm ut er mer än nödvändigt! Slicka era sår och kryp ner i bäddsoffan i mammas källare....

Vad gaggar du om ?

WHO har ett annat sätt att se på saken än Tegnell. Det finns inte andra "forskare, professorer och yrkesverksamma". Han är ensam och käftar fortfarande emot som en kriminell som blånekar trots vittnen, DNA och CCTV..
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Verkar som om Belgien är värst drabbade landet i världen nu med hela 471 dödsfall per en miljon. Intressant då jag hela tiden följt Belgien och tänkt att vi kommer ha en likvärdig utveckling i Sverige. Belgien drog iväg efter en lugn start precis som Sverige.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-04-18 kl. 20:48.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea

Det är fakta.

Det är inte fakta utan ett lysande exempel på hur du försöker politisera tråden. Vad har du att säga om att Giesecke anser att CoVid19 får ses som en ordinär och mild pandemi?

Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du måste ju förstå att Giesecke, Tegnell, Wold mfl har jobbat med detta i decennier, de har studerat Spanska sjukan, Asiaten, SARS mfl. utbrott som får Corona att se ut som en förkylning i jämförelse.

Detta utbrott är första gången nån av oss kommer i kontakt med en viruspandemi, och många av oss (95% av de som hänger på detta forum) blir skräckslagna.

Vi kan knappt förstå hur Tegnell t.ex kan hålla sig så lugn och sansad. Men det är tur för oss att myndighetens leds av folk som kan tänka klart o inte nån av de hysterisk foliehattarna på FB.
Min morsa har berättat om både Asiaten och Hongkonginfluensan, dessutom blev min gammelmormor sjuk i spanska sjukan (återberättat av morsan), så jag har hört en del. Enligt henne hade varje familj någon som låg sjuk 1957 och 1969, det var så ansträngt läge på vissa arbetsplatser fick köra med reducerad produktion. Min granne blev riktigt sjuk av asiaten, läkare tillkallades men han gick INTE in i sovrummet utan förde ett samtal med mamman i köket.

Nu är det över 50 år sedan vi hade en pandemi, sedan dess har vi glömt bort döden, barnsjukdomarna drabbar inte på samma sätt längre (vaccinationsprogram), förr var döden och sjukdomar ”mer närvarande”, vi har levt i en skyddad verkstad eller vissa av oss. Lägg till att de flesta inte har suttit vid en dödsbädd eller flera. I detta avseende är många söndercurlade av staten, ekonomin, kulturen med framför allt av det allmänna medvetandet som är ganska så begränsat i tid och omfång.

Om Covid19 visar sig vara en svagare pandemi än Asiaten och Hongkonginfluensan eller likvärdig för den delen, då har samhället en del problem att lösa för att klantigheterna inte upprepas. Vi ser t.e.x. hur olika regeringar använder pandemin för att begränsa demokratiska rättigheter, inte såg vi detta 1957 och 1969, det är nog så att perspektiven saknas.

Centralbyråkraten Tegnell ger jag inte mycket för, han gör vad en hög statstjänsteman skall göra, gjuter olja på vågorna, men om han nu är så förbaskat kompetent och förvarnat för över tio år sedan, varför har han och de övrigas i ”eliten” inte arbetat för att höja det allmänna medvetandet?
För mig framstår läkarkåren som klubb för de utvalda med obefintligt intresse att sprida kunskap.
När Tegnell pladdrar om att ”platta kurvan” förstår de flesta inte vad han menar, ett diagram som visa exponentiell tillväxt ser inte platt ut, däremot med utan med logaritmisk skala. Pedagogiskt förklarat är det inget mysko. En halvtimmes film om pandemier, lite allmän information men framför allt enkelt förklarat hur förloppet ser ut, de olika faserna, de flesta kan inte räkna med logaritmer, det hade gjort gott. Som alltid är avståndet mellan byråkrater och folket stort.

Klart som korvspad att diverse hypokondriker, stövelslickare, ångestkroniker och sympatisörer för auktoritärt samhällsstyre använder pandemin för sina sjuka agendor, de griper efter varje halmstrå och möjlighet för att med deskriptiv bevisföring sälja in skiten.

Titta på Belgien, 471 döda per miljon invånare eller 0,471 promille, eller 0,0471% det är halvvägs till en jobbig influensasäsong, inget upprörande egentligen. Skall CoVid19 bli värre än Asiaten måste antalet döda i Belgien tiodubblas, det är inte omöjligt, i nuläget inte troligt.
Men det är nog så att både erfarenheten och förberedelserna varit under all kritik, därför stängs ekonomin ner, därför får knegare sota för byråkraternas spariver och ovilja att informera om vad som alltid kommer.

En sak är dock säker: människan står inte över naturen, den örfilen har nog fått en del att vakna till.
Citera
2020-04-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell har nästan alltid fel. I stort sett allt han säger är fel. Valfri flashbackare - oavsett utbildningsnivå - har i regel mer rätt än Anders Tegnell. Vilket är skrämmande i sig.

Här ett exempel (som jag tog upp förut):

Man kan lista upp hur många sådana här exempel som helst.

Som avslutning. Här en lång lista på saker som Anders Tegnell sagt och som varit fel:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det är möjligt att han ljuger medvetet. Men jag tror att han inte vet bättre helt enkelt. Och det är ju skrämmande om han fattar alla sin beslut på sin egen okunskap.

Jag hoppas att han ljuger och att det finns en genomtänkt strategi bakom lögnerna. Har uttalanden och beslut kommit genom okunskap ska vi vara riktigt rädda...
Citera
2020-04-18, 20:45
Medlem
Jösses vilken intervju med Giesecke. Den trendar på twitter. Intressanta punkter från intervjun.

- regeringen tog beslut redan i januari om planen
- planen skulle vara evidence baserad
- det inte finns någon vetenskap om lockdowns, stängda gränser, stängda skolor så då är de inte bra metoder (hur tänker de)
- ingen vetenskap mer än handtvätt

Så regeringen bestämde redan i januari att Sverige ska bli av med alla dyra åldringar om man ska hårdra det hela. Regering och FHM har inte varit sena på bollen. De såg bollen och spelade den redan i januari.

Alla bör se intervjun.

https://www.youtube.com/watch?v=zh4tGKTHBD0&feature=emb_rel_end
Citera
2020-04-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Anders Tegnell har nästan alltid fel. I stort sett allt han säger är fel. Valfri flashbackare - oavsett utbildningsnivå - har i regel mer rätt än Anders Tegnell. Vilket är skrämmande i sig.

Här ett exempel (som jag tog upp förut):

Man kan lista upp hur många sådana här exempel som helst.

Som avslutning. Här en lång lista på saker som Anders Tegnell sagt och som varit fel:
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det är möjligt att han ljuger medvetet. Men jag tror att han inte vet bättre helt enkelt. Och det är ju skrämmande om han fattar alla sin beslut på sin egen okunskap.

Äntligen ett svar med lite substans.

Valfri Flashbackare hade dock stängt Sverige för en månad sedan, med allt vad det inneburit och inte ens kunnat genomföras pga diverse grundlagar. Det vet inte ”valfri Flashbackare”.

Tegnell arbetar på en myndighet med 500 personer anställda. Det arbetar personer dygnet runt, hela veckan, som följer detta, bedömer utfall, prognostiserar, osv. Tegnell har en chef i Generaldirektör Johan Carlsson.
Att Tegnell står upp för linjen är hedersvärt. Det är inte Tegnell och FHM som kommer att vara på tapeten om ett år eller två. Det är Sveriges fullständigt urusla beredskapslager och sjukvårdsberedskap.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Men om det är vänstern som skriker om att stänga ner och regeringen är vänster menar du då att regeringen skriker åt sig själv?
Är det så i din värld att alla som är till vänster är regeringsmedlemmar?

Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag har ju förstått att det finns en del i den här tråden som tror att det går att stoppa viruset.

- Jag känner mest vrede att myndigheterna inte ens försökte att hålla sjukdomen ute.

Dom myndighetspersoner som inte förmådde att göra minsta ansträngning, bör stängas av från allt inflytande över hur epidemin ska hanteras. Deras förtroende är förbrukat.

Citat:
Bifogade är ett ganska långt inslag, men informativt och rakt och tydligt, och som ger både perspektiv och en del insikt, även om insikten innebär att verkligheten inte är som man skulle önska.

https://unherd.com/thepost/coming-up-epidemiologist-prof-johan-giesecke-shares-lessons-from-sweden/

- Jag är inte helt imponerade av Johan Giesecke. Hans attityd är ganska arrogant.

Johan Giesecke inledde med att förklara att svenska regeringen redan i januari beslutade att åtgärderna mot epidemin skulle baseras bevisad kunskap. Det låter ju fint. Men att säga att man tror på vetenskapen, kan vara ett bekvämt retoriskt knep att utmåla meningsmotståndare som motståndare till vetenskap. Det visade sig också genom att Johan Giesecke hävdade att omvärldens åtgärder inte bygger på en gnutta bevisad kunskap.

Ett vetenskapligt förhållningssätt bör innehålla en viss ödmjukhet för mycket fortfarande är okänt för vetenskapen.

Hur gör man för att basera sina åtgärder på vetenskap, när det handlar om en sjukdom där mycket fortfarande är okänt? Ifall man skulle utgå från vetenskapen redan i januari, så behövde man då förlita sig på erfarenheter från Kina. Har svenska myndigheter lyssnat på varningarna från Kina?

Johan Giesecke sade att stängda gränser inte hjälper mot epidemier. Är det vetenskap eller politik? I intervjun blev Johan Gieseckes uttalanden alltmer politiskt färgade. Han ondgjorde sig över att Östeuropa går mot diktatur. Orban påstods ha blivit diktator för evigt. Han sade även att demokratier inte kan genomföra lika drastiska åtgärder som Kina. Jag instämmer, men anser att det är en anledning till att västvärlden borde ha satsa på att hålla epidemin borta.

Citat:
Eller den eller de som släppte hem de svenska sportlovsfirarna från Italien och Österrike. Och lät affärsmännen komma hem från möten i Tyskland.

- Ja. Dessa borde ha kontrollerats. Och ifall det inte fanns resurser till kontroller, så kanske affärsmännen hade behövt stanna i Tyskland några dagar extra.

Citat:
Det blir trångt i rättssalen ...

- Blir det trångt? Är det många personer som har utarbetat den svenska epidemi-strategin? Eller är det en ensam galning som har bestämt färdriktningen?

Citat:
... men häng dem som hängas bör.

- Jag är inte helt bekväm med dödsstraff.
Citera
2020-04-18, 20:47
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Källa? Är du korkad?
Det var inget uttryck för ett källpåstående. Det var av personligt tycke.

Har du någon källa på motsatsen mer än allmänt tycke från enskilda individer i debattkolumner? Sådant hade jag också kunnat använda som källa, men det är ju just ingen källa pga det personliga tyckandet.
Du kan ju börja med att läsa detta:

https://tegnellcitat.se/
Citera
2020-04-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Verkar som om Belgien är värst drabbade landet i världen nu med hela 471 dödsfall per en miljon. Intressant då jag hela tiden följt Belgien och tänkt att vi kommer ha en likvärdig utveckling i Sverige. Belgien drog iväg efter en lugn start precis som Sverige.

Belgien rapporterar mer liberalt än de flesta andra länder som i huvudsak bara rapporterar dödsfall från sjukhus. Nederländerna har samma överdödlighet som Belgien. Och eftersom det inte är någon annan epidemi som pågår just nu, så underrapporterar de flesta länder sina Covidfall och även sina dödsfall.
Citera
2020-04-18, 20:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Belgien är väldigt tättbefolkat.

Tätbefolkade områden som får in smitta blir hårt drabbade då smittan sprids snabbt. Det är inte rimligt att jämföra Belgien med Sverige. Utan då får det bli Belgien och Stockholm.
Citera
2020-04-18, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är det troligaste framtidsscenariot.

Att sars2 alls kan ligga latent visar att detta virus har den förmågan. Ett virus har ingen vilja, om det finns en receptor i närheten fastnar viruset där. Sars2 har en receptor i människokroppen där det kan ligga latent.

114 sydkoreaner har alltså återinsjuknat inom loppet av några veckor, och antalet verkar vara ökande. Det tittas förstås närmre på, ja, men i dagsläget finns inget som tyder på att dessa är undantag.

Hur kom du nu fram till detta? Att antalet ökar? Det var 2.1% som fortfarande testats positivt efter tillfrisknad. Och detta kan beror på testet ev.

https://edition.cnn.com/2020/04/17/health/south-korea-coronavirus-retesting-positive-intl-hnk/index.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in