Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Det är fakta.
Det är inte fakta utan ett lysande exempel på hur du försöker politisera tråden. Vad har du att säga om att Giesecke anser att CoVid19 får ses som en ordinär och mild pandemi?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snuttis73
Du måste ju förstå att Giesecke, Tegnell, Wold mfl har jobbat med detta i decennier, de har studerat Spanska sjukan, Asiaten, SARS mfl. utbrott som får Corona att se ut som en förkylning i jämförelse.
Detta utbrott är första gången nån av oss kommer i kontakt med en viruspandemi, och många av oss (95% av de som hänger på detta forum) blir skräckslagna.
Vi kan knappt förstå hur Tegnell t.ex kan hålla sig så lugn och sansad. Men det är tur för oss att myndighetens leds av folk som kan tänka klart o inte nån av de hysterisk foliehattarna på FB.

Min morsa har berättat om både Asiaten och Hongkonginfluensan, dessutom blev min gammelmormor sjuk i spanska sjukan (återberättat av morsan), så jag har hört en del. Enligt henne hade varje familj någon som låg sjuk 1957 och 1969, det var så ansträngt läge på vissa arbetsplatser fick köra med reducerad produktion. Min granne blev riktigt sjuk av asiaten, läkare tillkallades men han gick INTE in i sovrummet utan förde ett samtal med mamman i köket.
Nu är det över 50 år sedan vi hade en pandemi, sedan dess har vi glömt bort döden, barnsjukdomarna drabbar inte på samma sätt längre (vaccinationsprogram), förr var döden och sjukdomar ”mer närvarande”, vi har levt i en skyddad verkstad eller vissa av oss. Lägg till att de flesta inte har suttit vid en dödsbädd eller flera. I detta avseende är många söndercurlade av staten, ekonomin, kulturen med framför allt av det allmänna medvetandet som är ganska så begränsat i tid och omfång.
Om Covid19 visar sig vara en svagare pandemi än Asiaten och Hongkonginfluensan eller likvärdig för den delen, då har samhället en del problem att lösa för att klantigheterna inte upprepas. Vi ser t.e.x. hur olika regeringar använder pandemin för att begränsa demokratiska rättigheter, inte såg vi detta 1957 och 1969, det är nog så att perspektiven saknas.
Centralbyråkraten Tegnell ger jag inte mycket för, han gör vad en hög statstjänsteman skall göra, gjuter olja på vågorna, men om han nu är så förbaskat kompetent och förvarnat för över tio år sedan, varför har han och de övrigas i ”eliten” inte arbetat för att höja det allmänna medvetandet?
För mig framstår läkarkåren som klubb för de utvalda med obefintligt intresse att sprida kunskap.
När Tegnell pladdrar om att ”platta kurvan” förstår de flesta inte vad han menar, ett diagram som visa exponentiell tillväxt ser inte platt ut, däremot med utan med logaritmisk skala. Pedagogiskt förklarat är det inget mysko. En halvtimmes film om pandemier, lite allmän information men framför allt enkelt förklarat hur förloppet ser ut, de olika faserna, de flesta kan inte räkna med logaritmer, det hade gjort gott. Som alltid är avståndet mellan byråkrater och folket stort.
Klart som korvspad att diverse hypokondriker, stövelslickare, ångestkroniker och sympatisörer för auktoritärt samhällsstyre använder pandemin för sina sjuka agendor, de griper efter varje halmstrå och möjlighet för att med deskriptiv bevisföring sälja in skiten.
Titta på Belgien, 471 döda per miljon invånare eller 0,471 promille, eller 0,0471% det är halvvägs till en jobbig influensasäsong, inget upprörande egentligen. Skall CoVid19 bli värre än Asiaten måste antalet döda i Belgien tiodubblas, det är inte omöjligt, i nuläget inte troligt.
Men det är nog så att både erfarenheten och förberedelserna varit under all kritik, därför stängs ekonomin ner, därför får knegare sota för byråkraternas spariver och ovilja att informera om vad som alltid kommer.
En sak är dock säker: människan står inte över naturen, den örfilen har nog fått en del att vakna till.