Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag tycker mest att det är underligt hur människor tror sig kunna mäta lycka genom att ställa en person mot en annan, för att inte säga rent av tramsigt.
Lycka är en subjektiv upplevelse, inte ett faktum. Således är såna där "statistiska mätningar" där lycka uppmäts, antingen genom tidsperioder eller andra faktorer som t.e.x barn, att ta med en rejäl nypa salt enligt mig.
jo, det finns ju lite olika varianter dessutom, från UK läste jag en "nyligen" som som var uppbyggd kring 12 frågor, svarde du ja på 4+ av dem så hamna du i en kategori med "människor som troligtvis lider av psykisk ohälsa" (deprision/ångestsyndrom eller värre) denna kategori räknades som "olyckliga" i en sammanslagning.
en annan variant är, sätt din egen skattning , 1 mycket olyckligt - 7 mycket lycklig vad gäller X (det är typ denna jag inte är så förtjust i då den desutom frågar, "den senaste månaden" i den rapport SCB har och som jag länkade. känns som du kommer få rejäla avikelser enbart beronde på om du frågar i januari månad vs juli månad.
Det finns även en färsk från australien gällande kvinnors "lycka" koplad till sin "sexualitet". (unga kvinnor är djupt olyckliga..... om jag tolkade rubriken rätt...)
mfl.
Den amerikanska är bra (då den är homogen i sin utformning de senaste 50åren).
De jag läst om från UK är oxo bra, (de kombinerar flera typer av undersökningar i bedömningen)
Ja, man kan ju ta allt med en nypa salt, men hellre nåt underlag än inget underlag alls, då drar man åtminstonde inte absurda slutsatser, typ (true story, waynes coffe, södra sverige 2016ish)
-feminism är superbra, frammförallt för unga kvinnor.
-aaaa tänk vad mycket ssri vi hade varit tvungna att ta utan feminism i samhället.
Datan, dvs statestiken, är tydlig (även om det säkerligen finns skillnader baserade på utforming och antal deltagare och säkerligen skillnader länder emellan mm)
Jag minns att sverige (eller om det va nordic countries) ska skilja sig lite, men det va länge sen jag plöjde andras studier i ämnet.
Sen är det fördelnig baserat på demografi. syftet är mao inte att bevisa något, men visst är det anmärkningsvärt att förstå (det var därför jag länkade J Petersons rant, så där finns nån förklaring som passar på verkligheten)
Kvinnor utan barn är olyckligare än kvinnor med barn, (40+, och i viss mån redan vid 30+)
Kvinnor utan stadigvarande partner är olyckligare än kvinnor med (30+ 40+) (detta gäller även män, fast mindre diskrepans gentemot män utan stadigvarande partner)