2020-04-18, 18:47
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nej!

- Vi har inte fler sjuka än vi kan ta hand om.
- Vi går i raskare takt mot flockimmunitet.
- Vi har en ekonomi i bättre behåll pga att den inte strypts.
- Företagens får hjälp att ställa om sin produktion inom tillverkningsindustrin.
- Vi har inte fallit för auktoritära avdemokratiserande metoder.
- Vi utgår från vetenskap istället för maktfullkomliga och opportunistiska politiker som vill göra sig märkvärdiga för folket.
- Skulle det skena så har regeringen skaffat sig parlamentariska möjligheter att göra snabba och resoluta insatser.
- I Sverige har misshandeln i hemmen inte ökat som i andra länder.
- Sveriges psykiatriska tillstånd är betydligt bättre än i många andra länder.

Med mera, med mera.
Fel på alla punkter
Citera
2020-04-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ser man på Italien och USA är det Milano och New York som drabbats helt opropertionellt. Helt logiskt står stockholm i en klass för sig. Det behöver inte alls bli så i skåne. Sl har antagligen varit en stor del av orsaken. Människor står som packade sillar och andas utrymmen med begränsad luft.
Helsingborg sjukhus hade 11 intensivvårdfall redan den 10 mars ändå har katastrofen uteblivit.

De skånska siffrorna stämmer inte. Enligt dessa skulle skåne ha mindre smittade fall än Örebro fast där bor minst 4 ggr så många människor. Region skåne har själv sagt att man inte testar folk som inte läggs in.
Men det ser förhållandevis bra ut. Folk håller social distans hyfsat. Men kanske måste det pågå längre än vi anar för att slippa utbrott.
Tack för svar. Malmö och Lund har dessutom en ung befolkning. Kanske spelar det in?
Citera
2020-04-18, 18:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Har vi någon källa som bekräftar det?

Ingen absolut säker vad jag vet. Kan dock tänka mig det.
Om allt fler blir sjuka så måste de ju ta vägen någonstans om de uppsöker sjukvården eller förs dit. Då borde inte IVA vara konstant.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Antal nya bekräftade fall har varit ganska stabilt en längre period.

Liksom nyinlagda på IVA. https://imgur.com/a/wqBBEFn

Folk hinner nu lämna i samma takt som det fylls på med nya.

Det är vad som för mig inte riktigt går ihop, 15 dagar är medel för inläggning vid IVA. Det kommer ett stabilt flöde som torde fylla upp och på platserna. Så har det också gjort till det typ mer eller mindre stannade för några dagar sedan. Detta även då antal bekräftade fall ökar eller behåller samma ratio. I mitt huvud går det inte ihop, men uppenbarligen så funkar allt.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Så man dödade ekonomin i västvärlden över ett virus vars dödlighet motsvarar en säsongsinfluensa.

https://mobile.twitter.com/andrewbostom/status/1249873428607307779?ref_src=twsrc%5Etfw
Dödsskräcken hos folk ska inte föraktas. Flockbeteendet kommer att avhandlas i femtioelva böcker och vetenskapliga dokument.

Var ju en postare i tråden som fick dödsångest igår när man lade till fetma som signifikant dödsorsak.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Ja alltså, jag tycker det har varit lite väl många fall där folk har haft väldigt svårt att andas. Inte bara de som söker sjukhusvård men även de som stannar hemma. Har pratat med en hel del folk som sagt att det var riktigt jävla tufft så jag tycker det är felaktigt att prata om mild sjukdom.
Lite halsont och 38 grader, det är milda sjukdom, men svårigheter att andas tycker i alla fall jag INTE tillhör milda symptom eftersom det i värsta fall snabbt kan utvecklas till något värre.

Jag litar helt på Johan Giesecke som person och hans kompetens men tycker inte man ska sopa symptomen under mattan som han gör.
Jag blir förvånad över att läsa sista stycket? Hur är det möjligt att känna tillit till en person som du beskriver ” sopar symptomen under mattan”? 🤷🏼‍♀️
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Risken är att de istället uppmanar till ökat resande för att sprida smittan. Allt för att få en större flock och en fin kurva.

Vi närmare eftertanke så kanske de tänker så

Arma fosterland
Citera
2020-04-18, 18:49
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Idag på P1 sa han att "Vi har nu nått platån. Det är inte många länder som har nått platån".

Sverige har nog befunnit sig på platån sedan på början av mars.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/antalet-coronafall-i-sverige-kan-ha-natt-toppen-kommer-snart-att-klinga-av/
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Du skiter fullständigt i att länder som Italien och Grekland aldrig kommer att kunna återhämta sig efter denna galenskap.

Skäms tamejfan.

Kan ju inte vara hans uppgift att skämmas över Grekland och Italien. Ärú helt bäng?

Mycket i världen kommer aldrig att återgå till hur det var före corona. Bara att anpassa sig och göra det bästa av situationen. Att hänga upp hela sin ekonomi på turism är livsfarligt och nu får de betala för det.

Egentligen alla länder har ju turism och den backar 10 - 20 år i volym.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
För det första: Läs på om Sveriges skatteuttag de senaste 50 åren!!
Håll inte på och lalla om att Italien bla bla bla.. Nu pratar vi Sverige!!
Btw..hur "stort" problem har inte, och är inte viruset just nu..???
Sveriges skattetryck är inte högst i världen så ljug inte.

Jag talar om lockdownsituationer jag känner väl till och Italien känner jag lika bra som Sverige.

Men lockdown är tragisk oavsett land och folk.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ingen absolut säker vad jag vet. Kan dock tänka mig det.
Om allt fler blir sjuka så måste de ju ta vägen någonstans om de uppsöker sjukvården eller förs dit. Då borde inte IVA vara konstant.

Precis, och givet det stadiga flödet borde antal IVA patienter kanske inte öka dramatiskt men i vilket fall i samma takt som tidigare. Det finns väl ingen direkt anledning till att fler skrivs ut nu än tidigare?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vad händer när ett redan hårt prövat folk får reda på att de blir utan pensioner för att landet ör bankrutt?

Tänk efter en sekund och visa lite empati om du är kapabel till det.

Igen, under en epidemi är främsta prio att rädda liv. Pengar kommer senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in