2020-04-18, 18:06
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
vad dillar du om?? svetsa dörrar, går du på nåt? Ungern ? nu vet jag att du går på nåt..?

Det är ju helt klart att man misslyckats i Stockholm, för lite för sent. Bara att hoppas att resten av landet dragit lärdom.

Det svetsades igen portar i Kina för att hålla folk inne.
Att Orban använt krisen för att ytterligare stärka sin egen makt är väl välkänt trodde jag.
Citera
2020-04-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Jag har suttit där
Tältet är bara ett väntrum.
Det medicinska arbetet sker i ambulansintaget precis bredvid.
Därefter sortering vilka som skall in på sjukhuset.
Smittade i bra skick får en undersökning av infektion och syresättning av blodet, om det är bra så får man åka hem.

Precis, finns ingen IVA i tälten. Vi är helt överens
Citera
2020-04-18, 18:07
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Flockimmunitetssnacket är nedlaggt. Ingen som tror på det längre. Läs nyheterna.

Kan du länka till Samhällsnytt så vi får läsa?

https://unherd.com/thepost/coming-up-epidemiologist-prof-johan-giesecke-shares-lessons-from-sweden/
Citera
Medlem
För er som kan italienska rekommenderar jag den utmärkta intervjun med Dr Stefano Montanari, här: https://www.youtube.com/watch?v=XvIZ8cqbEgk

Saker och ting blir mer begripliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast om ett vaccin är tillgängligt så bör det fungera även på den svenska befolkningen? Varför skulle inte dessa få resa över gränserna då? Erkänn att du tänkte fel och ge upp bara.

Länder som inte haft en utbredd smitta kan inte tillåta resenärer från andra länder då det räcker med en enda asymptomatisk resenär för att få fart på smittan igen.
Jag har förklarat, men du vill till varje pris slippa fatta, så jag låter dig slippa. Varsågod.
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vad kommer hända med Skåne som än så länge har få fall. Kommer vi få samma rusch på sjukhusen här fast senare eller kan det vara så att vi kan slippa bli smittade. Om jag har förstått saken rätt kommer de flesta bli smittade förr eller senare. Stämmer det?
Ser man på Italien och USA är det Milano och New York som drabbats helt opropertionellt. Helt logiskt står stockholm i en klass för sig. Det behöver inte alls bli så i skåne. Sl har antagligen varit en stor del av orsaken. Människor står som packade sillar och andas utrymmen med begränsad luft.
Helsingborg sjukhus hade 11 intensivvårdfall redan den 10 mars ändå har katastrofen uteblivit.

De skånska siffrorna stämmer inte. Enligt dessa skulle skåne ha mindre smittade fall än Örebro fast där bor minst 4 ggr så många människor. Region skåne har själv sagt att man inte testar folk som inte läggs in.
Men det ser förhållandevis bra ut. Folk håller social distans hyfsat. Men kanske måste det pågå längre än vi anar för att slippa utbrott.
Citera
2020-04-18, 18:08
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Va?

Tar du Mars 2019 till Mars 2020 var det ungefär 450 överdödlighet.

Finland stängde ned helsingforsregionen.

Sverige har 10ggr fler döda än Norge, är inte det illa nog?
Varför måste man vänta med att dra några slutsatser där?
(annat än att skydda en inkompetent regering och en hovnarr)

Visst är det illa skött att Sverige har såpass många fler döda, misstagen är uppenbara, Tegnell har tagit för lätt på det från början. Nu kommer inte nån "lockdown" att spela roll längre, ni dillar om nåt som sen länge är överspelat, skärp er.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Austria's Health minister states UK Cases increasing at 7.5% -frightening
Today, 09:59 AM
https://www.dailymail.co.uk/news/art...ria-warns.html
The UK is recording the largest number of new coronavirus cases in Europe and the rate at which they are soaring is 'frightening' other EU states, Austria's health minister said yesterday.

Rudi Anschober highlighted the rapid growth in UK cases at a press conference in Vienna where he hailed Austria's own success in slowing the outbreak.

The minister held up a chart showing the average daily growth in infections over the last 10 days, on which Austria performed best and Britain worst.

'That's what's frightening a lot of people on a European level at the moment, that's the figure in Britain of 7.5 per cent,' he said, pointing to the UK column.

The equivalent figure for Austria was 1.8 per cent, according to the minister's graph.

The figures were 5.7 per cent in Sweden, 3.7 per cent in France, 3.2 per cent in Spain, 3.0 per cent in Germany, 2.5 per cent in Italy and 2.2 per cent in Switzerland, his figures showed.

Several countries are seeing a slowing down in the spread of coronavirus after half the population of the world found themselves under lockdown.

Sverige följer England men ligger efter i tid? Går bra med Sveriges valda strategi...eller?
.....
Din länk är död.
Citera
Medlem
Environ Int. Airborne transmission of SARS-CoV-2: The world should face the reality
Today, 09:48 AM (Ny studie, källa: Flutrackers.com)

Hand washing and maintaining social distance are the main measures recommended by the World Health Organization (WHO) to avoid contracting COVID-19. Unfortunately, these measured do not prevent infection by inhalation of small droplets exhaled by an infected person that can travel distance of meters or tens of meters in the air and carry their viral content.

It is therefore extremely important, that the national authorities acknowledge the reality that the virus spreads through air, and recommend that adequate control measures be implemented to prevent further spread of the SARS-CoV-2 virus, in particularly removal of the virus-laden droplets from indoor air by ventilation.
Citera
2020-04-18, 18:09
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det svetsades igen portar i Kina för att hålla folk inne.
Att Orban använt krisen för att ytterligare stärka sin egen makt är väl välkänt trodde jag.

Jag vet att det "svetsades igen dörrar i Kina.." men vad f-n har det med oss att göra?, det var såklart min poäng. Likaså Ungern , vad har det med oss att göra???
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Vem är den nya dårpippin till institutionerad akademiker som uttalar sig? Tydligen en matematikprofessor som nu är det nya oraklet om Covid-19, Tom Britton.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-111-nya-dodsfall-i-sverige-totalt-1511-doda/

Citat:
Under dagen har Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet, släppt en ny rapport med en prognos för smittoläget i Storstockholm. Rapporten är publicerats i medRxiv och har ännu inte granskats, men ger ett förslag på hur läget kan se ut nu och framöver. Tom Brittons slutsats är att cirka en tredjedel av stockholmarna smittats och att kulmen nåddes för några dagar sedan. Den mesta smittspridningen uppges vara över om en månad, i maj, då Storstockholm är nära flockimmunitet.

Britton har tidigare räknat på att april skulle bli den värsta smittspridningsmånaden i Stockholm. Han skriver dock att effekten i sjukvården fördröjs med cirka 10 dagar, följt av dödsfall 20 dagar senare.

Anders Tegnell uttalar sig om Brittons rapport i intervjun med TV4.

– Den ligger i linje med andra uppgifter som vi har och stämmer nog också rätt hyfsat med de mätpunkter vi har fått från andra grupper, säger han och tillägger:

– Det kan mycket väl vara sant. Men det finns osäkerhetsfaktorer, och det skriver också Tim Britton. Som är väldigt duktig på det där.

Anders Tegnell säger att Folkhälsomyndigheten har ”samarbetat väldigt mycket med Tom Britton och ligger ungefär på samma bedömningar som han gör”.
Har räknenissen rätt? Är han säker på att en tredjedel av Stockholm har eller har haft smittan?

Själv litar jag inte på en matteprofessor som sagesperson för hur pandemin kommer att utveckla sig.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Bra initiativ att visa människoödena bakom. Tyvärr så spelar det ingen roll för Asperger-Troll-Autisterna i tråden. För dem är andra människoliv bara rekvisita.
Orkade du ens läsa den där listan? Vad var det för typ av patienter som hade avlidit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in