2020-04-18, 18:14
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Eller så drar man slutsatsen att långt ifrån en tredjedel är smittade. Sedan kan ju många blivit smittade i relativ närtid och ännu inte nått det kritiska stadiet i sjukdomsprocessen. Det är ju också en möjlighet.

Fast ser du till andra länder där smittspridningen onekligen är utbredd är det föga troligt att 5-10% av alla smittade skulle behöva vård. Siffran är förmodligen mycket lägre.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte sett några bevis på att någon infektion ligger latent i kroppen.
Det är inte vetenskapligt bevisat än, nej. Men det finns bevis, vilket är något annat.
För immunitet finns inga bevis alls.

Jag ids inte leta länkar åt dig, det finns i tråden. För övrigt lär bevisen snart publiceras lite överallt, nu när WHO tagit upp dem och Expressen skrivit om det.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Läs på lite om kriget i Syrien innan du uttalar dig om det? ”Kortare tidsperspektiv”?

Klart som tusan att vi ska sätta covid i perspektiv, men det gör man inte när man i ditt fall skriker efter en månad.

Det är jag som säger att man inte kan jämföra med dödstal som man redovisar årligen med något som har hänt under en kortare period.

Därav att man inte kan dra en slutsats över ett kortare perspektiv som Covid19.

Kanske fel person du citerar nu?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Precis, finns ingen IVA i tälten. Vi är helt överens
Rimligen har du aldrig varit i Malmö.

1. Framför akuten finns ett sorteringstält. Detta är vitt.

2. Bedöms du då möjligen vara smittad - så får du gå till ambulansintaget där man provtar dig. Även detta tältet är vitt.

3. IVA tältet finns i Helsingborg. Är grönt och stort.
Citera
2020-04-18, 18:15
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
"Professor Johan Giesecke, one of the world’s most senior epidemiologists, advisor to the Swedish Government (he hired Anders Tegnell who is currently directing Swedish strategy), the first Chief Scientist of the European Centre for Disease Prevention and Control, and an advisor to the director general of the WHO, lays out with typically Swedish bluntness why he thinks:"

No shit att han tycker och tänker som han gör eftersom han så bias man kan bli

Jag tror en del, och jag vet en del.

Vad jag vet är att Giesecke kan och vet otroligt mycket mer än vad du och jag tillsammans vet och kan om virus spridning och pandemier. Däremot skulle jag tror att du tror mer än vad han gör.

Men lyssna gärna igenom intervjun och säg till var han har fel, och vad du baserar din åsikt på.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast om det stämmer med att väldigt många, kanske upp mot 50%, som är smittade inte får några som helst symptom så kan säkerligen 30% stämma. Jag tror att dödligheten är extremt överskattad, det som är problemet med detta virus är inte dödligheten utan smittsamheten.

Ja. Ett annat problem är att de som inte visar symtom förmodligen blir av med viruset väldigt snabbt. Antikroppstester är ett måste.
Citera
Medlem
Döda i Sverige
  • 18 mars 10
  • 18 april 1546
Citat:
Människor vänjer sig skrämmande fort. Plötsligt är det vardagsmat med 100 döda och snart 2000 avlidna i #COVID19.
Även i media sker en tillvänjning, och de som ifrågasätter blir snabbt förpassade till "extremister".

Men fortsätt ifrågasätta - och fortsätt vara objektiva! Tack.
https://twitter.com/Gothenburgaren/status/1251539923448070147
Citera
2020-04-18, 18:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Inget direkt förstås. Men många som gapar högst om restriktioner och lockdown här är Orbandyrkare. Man ska passa sig för att lyssna på tokhögerns gapande. När den får som den vill blir det Ungern.

Förvisso, där håller jag med dig, jag förordar ingen extremism.

Poängen är att FHM gjort bort sig i början på pandemin, nu är det nästan omöjligt att förändra det, smittan är redan på ex våra äldreboende. Det är FHMs och löfvens ansvar.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Vem är den nya dårpippin till institutionerad akademiker som uttalar sig? Tydligen en matematikprofessor som nu är det nya oraklet om Covid-19, Tom Britton.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-111-nya-dodsfall-i-sverige-totalt-1511-doda/

Har räknenissen rätt? Är han säker på att en tredjedel av Stockholm har eller har haft smittan?

Själv litar jag inte på en matteprofessor som sagesperson för hur pandemin kommer att utveckla sig.

Han har skrivit en rapport om detta här:

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.15.20066050v1

Det viktigaste vad jag kan se är

"March 28 they estimate the fraction infected to 3.1% of the Swedish population (with credibility bound 0.85%-8.4%)"

En tiopotens felmarginal på exponentiell kurva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
När jag möter dig måste jag ha munskydd på, du fullständig annonserar ut din smitta, kontakta alla som vill slicka speciellt din toastol, rekord virusmängd! Alla som har munskydd vill skydda sig mot personer som DIG!
Jag förstår, att du inte förstår vilket otroligt osammanhängande svar detta var från din sida. Men om du skulle förstå, sök hjälp. Du behöver det, att förneka nederlaget för er doomers är bara ett ytterligare steg i oförståndets ekkorhjul ni befinner er i. Acceptera, världen kommer inte gå under, hundratusentals svenskar kommer inte dö.

Ni kommer bara se fåniga ut i era dummasker! 😂
Citera
2020-04-18, 18:17
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är inte vetenskapligt bevisat än, nej. Men det finns bevis, vilket är något annat.
För immunitet finns inga bevis alls.

Jag ids inte leta länkar åt dig, det finns i tråden. För övrigt lär bevisen snart publiceras lite överallt, nu när WHO tagit upp dem och Expressen skrivit om det.
Njae. Det stämmer ju inte riktigt. Det mesta pekar ju åt immunitet, frågan är hur länge.
Det som WHO pratade om var ju tester för antikroppar, att det inte är samma sak som immunitet. Vilket givetvis är sant, för vilket virus som helst.
Citera
2020-04-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kolla datumen. Det var tidigt i februari då Italien bara hade tre positiva, isolerade, fall som han sa att man kunde åka till Italien, vars premiärminister ansåg att läget var under kontroll, och WHO ansåg det onödigt att ställa in flyg.

Det var senare i februari som det smällde till på ett sätt man inte hade förväntat dig, och i ditt citat står mycket riktigt att det var i slutet av februari som italienarna började googla om förlorat luktsinne.

Du menar med andra ord att AT skulle ha förstått i början av februari att han skulle hoppa in i en tidsmaskin och förflytta sig till slutet av februari och kontakta google för att kolla sökstatistik och sen ta tidsmaskinen tillbaka till början av februari och meddela svenskarna att de nog ändå inte borde åka till alperna.

Naturligtvis borde han ha gjort det, men det var väl slut på tidsmaskiner precis som med allting annat. Vilken jvla idiot var det som förstörde landets lager av tidsmaskiner? Det är den personen du ska rikta dina anklagelser mot, inte AT, for utan tidsmaskin var tidsresan ToR slutet av månaden helt enkelt inte möjlig.

Ja, jag menar att han borde ha flaggat redan i början av februari. De som följt det här sedan januari, och det hade t o m medierna gjort här hemma och ställde frågan till honom, anade oråd. Att t o m korkade svenska medierna hade problemet på radarn innebär att problemet var vida känt i världen. Det borde inte varit grönt ljus att åka till alperna. Om man inte ville ge rekommendation att inte åka, då borde det hetat åk men på egen risk. Nu lullade FHM folk "i falsk trygghet" som det brukar heta om munskydd.

Och Tegnell & Co kan inte gömma sig bakom WHO eller andra länder, då de sedan har demonstrerat sådan exceptionell självständighet vid hantering av epidemin i Sverige i förhållande till andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in