2020-04-18, 17:39
Medlem
InOurNatures avatar
Postar en artikel kring hur covid-19 attackerar T-celler (immunförsvaret) igen. Är relevant både sett ur perspektiv av tänkt immunitet men även för att ge bredd till ett virus vi inte riktigt förstår än;

https://www.nature.com/articles/s41423-020-0424-9#ref-CR9

För övrigt, till er som tänker och ser på detta allvarligt - se till att ha lite extra mat hemma. Jag fattar att alla inte ser detta som något större event eller ens något som vi behöver bekymra oss om. Det är okej, jag fattar, till andra - ekonomin ser inte jättestabil ut. Med all säkerhet kommer det vara brutna leveranskedjor ett bra tag framöver. Import kommer bli svårare och den inhemska produktionen är inte jättestark. Finns kanske ingen direkt anledning att stapla toapapper men lite extra i skafferierna i alla fall. Talas inte så mycket om det här inne men - om det här blir långvarigt - kommer det ställa till en hel del på många olika sätt.
Citera
2020-04-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Ja det får exakt så jag kände när jag läste det. Om så skulle vara fallet är ju Sveriges strategi en total katastrof - smittan kommer ju bara att pågå. Vilken mardröm.

Nja,

ett latent virus smittar inte, om man inte insjuknar igen. Och man insjuknar inte igen på grund av att kroppen vet hur det skall bekämpas och viruset hålls i schack av immunförsvaret. Tycker det borde göra att man inte blir smittad igen också, d.v.s är immun.

Däremot om man blir sjuk i något annat, får ett försämrat immunförsvar skulle kanske infektionen ta fart igen antar jag och då är man åter smittsam.

Jag skulle snarare se att iden att "utrota" viruset som Kina, Norge etc. försöker sig på blir omöjlig om du har latenta smittbärare lite varstans som börjar smitta när dom blir svaga.
Citera
2020-04-18, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Instämmer plus att en del aldrig blir en del av den där flocken utan dör innan de hunnit in i den.
Ja, pandemier och krig är ett jävla skit. Det betyder inte att vi kan gömma oss ifrån dem.
Citera
2020-04-18, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Allt tyder på att det stämmer.
Viruset verkar ha förmågan att ligga latent i kroppen.

Sade ju det, redan 2020-02-28.

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vadå ja, hur vet du att man utvecklar immuniteten, var har du fått den informationen ifrån? Det man sett så långt är att viruset ligger kvar latent precis som herpes?
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-04-18, 17:41
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Allt nedan britterna körde med sitt Keep Calm and Carry On

Så ska vi göra dom britterna under WW2 kanske, keep calm and carry on? Eller ska vi bli hysteriska och skrika nedstängning och anklaga myndigheterna for att ha blod på sina händer?

Jag röstar för Keep Calm and Carry On. Det funkade ju för britterna.

Keep Calm and Carry On was a motivational poster produced by the British government in 1939 in preparation for World War II. The poster was intended to raise the morale of the British public, threatened with widely predicted mass air attacks on major cities.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Keep_Calm_and_Carry_On

Lite andra omständigheter bara men visst, såklart, kan vi lyckas att inte drabbas av panik vinner vi mycket på det. Samtidigt kan vi inte negligera allvaret i en direkt hotfull situation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
Ännu en studie på antikroppar som visar att smittan är mycket mer spridd än vi tror och att många av oss redan har haft det. Men andra ord så är vi nära flockimmunitet nu och dödligheten inte speciellt stor: https://www.theguardian.com/world/2020/apr/17/antibody-study-suggests-coronavirus-is-far-more-widespread-than-previously-thought?CMP=Share_iOSApp_ Other

Konsekvenserna av att många länder begick ekonomisk självmord kommer nog bli sommarens heta samtalsämne. Vad gör en land när 50% av alla skatteintäkter som behöver för att betala världen är borta, kommer de lägga ner försvaret, sjukhus eller skolor. Kommer pensionsåldern höjas till 70år? Hur många liv kommer det kosta?

Nej sommarens snackis i både Sverige och resterande av världen kommer bli hur otroligt stor andel korkade människor som bor i Stockholm.
När detta är över kanske det till och med attraherar turism, man kanske tom kan köpa sig guidning på rosenbad och titta på de allra dummaste exemplaren i sin naturliga miljö?
Citera
Medlem
JamesWebbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Och Sverige räknar inte alla som dör hemma eller på äldreboende.
Men ska man räkna på nåt så måste man ju räkna på de man har. De siffror vi inte vet går ju inte att använda.

En del kommuner är bättre än andra på att rapportera in än andra. Men vi räknar ändå med en hel del i Sverige, 30% av våra dödsfall kommer från ålderdomshem. Många andra länder räknar inte alls med folk som dör på ålderdomshem: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453068
Citera
2020-04-18, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Givetvis. Nu säger jag inte att jag tror att så är fallet, men man måste väl uttrycka sig? Läste WHO:s varning om detta kring immunitet och blev jävligt less, efter att i några dagar kunnat se nån lite ljusning i allt det här. Oavsett vilken strategi man tror är den rätta, har man väl rätt att känna varierande känslor i detta elände, eller? Jag har tänkt att den strategi vi för med öppenhet under ansvar, eller va fan man ska kalla det, är det rätta i längden. Nu känner jag bara att jag inte vet längre.
Absolut, visst känner man sig modlös ibland. Blir dessutom väldigt ledsen över alla skyddsvärda grupper som drunknar i sina egna lungor. Fuck Covid!!
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/agnes-wold-om-okunniga-man-och-sin-egen-shitlist/

Hur mycket utrymme ska Agnes Wold få i Expressen egentligen, under den här krisen? Varför gör de så?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
CNN pratar idag om att viruset börjar ge sig på yngre och att det kanske använder immunsystemet emot dom.

Låter som spanska sjukan det här...

Ja oj oj.
Jag är mycket orolig för detta. Särskilt med tanke på de vid rodret i Sverige.
Citera
2020-04-18, 17:43
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Nja,

ett latent virus smittar inte, om man inte insjuknar igen. Och man insjuknar inte igen på grund av att kroppen vet hur det skall bekämpas och viruset hålls i schack av immunförsvaret. Tycker det borde göra att man inte blir smittad igen också, d.v.s är immun.

Däremot om man blir sjuk i något annat, får ett försämrat immunförsvar skulle kanske infektionen ta fart igen antar jag och då är man åter smittsam.

Jag skulle snarare se att iden att "utrota" viruset som Kina, Norge etc. försöker sig på blir omöjlig om du har latenta smittbärare lite varstans som börjar smitta när dom blir svaga.

Tack. Har tidigare tänkt ungefär så men förlorade mig totalt i pessimism!
Citera
2020-04-18, 17:43
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Gör man i Sverige? I så fall vilka behandling metoder och mediciner används. vilken utsträckning kan du upplysa?
Jag tror att Sverige är mycket försiktig att ta risk att använda olika mediciner och behandling metoder. Väljer vänta och se strategin.
Har jag fel?

Du får hänga med i nyheterna. Sverige är med och testar Remdesevir, och har ju också provat klorokinin (vilket folk får jäkla biverkningar av som du kunnat läsa i svenska tidningarna om).

Det händer grejer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in