2020-04-18, 16:14
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja du har helt rätt. Man får hela tiden dubbla budskap som motsäger varandra. I grunden beror det på att makthavarna har en dubbel agenda.
En som de vill att folk ska höra och en annan som man vill följa. De vill låta viruset härja fritt eftersom de tror att det är bäst för ekonomin. Men samtidigt måste man hålla folk lugna. Så man låtsas vidta åtgärder för att stoppa spridningen och rädda folk.
Sjukvården har aldrig något problem eftersom de kan välja vilka patienter man låter få vård. När man säger att det börjar bli fullt så är det bara för att man skall tro att de gör sitt yttersta. Men i verkligheten är det halvtomt på avdelningarna. Samma fenomen har man även sett i andra länder med tomma sjukus. De sjuka ligger hemma och dör.
Ja det är förmodligen mest utav allt ekonomin man till varje pris vill skydda.
Sjukdomen är ju idag , enligt en utav alla experter runt pandemin samt virus, relativt mild.
Från att ha varit pestalarmerande blir det en snäll liten sjukdom över en natt.

Vad är då problemet. Dör det för många samma dag utav den här " ofarliga" sjukdomen.
Den smittar för snabbt mot alla andra ofarliga virus. Eller vad f...n pratar de om.
Blir för många sjuka samtidigt.

I Sverige bland alla stenstoder i topp är det ekonomin man tänker på mest utav allt.
Ja, ja men det har " bara" dött ca 1500 och allt pågår ungefär som vanligt. Det skall vi, Sverige, ha beröm för efteråt. Jag vet att det är det man kommer att titta på.

Lika med alla både här inne och ute i samhället. Nämen det dör ju si och så många människor varenda år, varför bryr ni er om de här dödsoffren.
Och så dyker det ibland upp " tänk på de svältande barnen i Biafra" fåntrattar.

Nej fy f...n säger jag då bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
1544 döda. Baserat på Stanford-studien innebär det då ca 1.3 miljoner smittade. Så det är inte konstigt om FHM börjar se effekt av flockimmunitet.

Skulle 60% av folket faktiskt smittas så innebär det då ca 7200 döda. Smetar vi ut det på ett år är det 20 per dag. Där det typiskt dör 250 pers om dagen.

Frågan är om inte Sverige tagit i för mycket med restriktioner.

Är beredd att hålla med. Vi borde haft mer öppet, det här kommer blåsa över, och efteråt kommer vi inse att vi tog i allt för mycket.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
äldremord kanske låter bättre?

Det finns något ironiskt med en regering som brunmålat nazianklagat närapå alla till höger om sig själva.

O nu bedriver ett massmord på de gamla o sjuka. De grupper man i propagandan sagt sig vilja skydda. Men som samhällsekonomiskt är rena blysänkena. Det här kan gå till historien likt de tyska gasbussarna.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tycker mig har hört att iva skulle vara fullt för flera veckor sedan...

Nu är det i alla fall fullt.
Citera
2020-04-18, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Det är det jag menar att något kommer att komma snart och då kommer Sverige att ses som de stora förlorarna i detta krig som pågår.

Allt är möjligt här såklart, lite mer info här...

Israeli firm hopeful as it starts treating COVID-19 patients with placenta cells
https://www.timesofisrael.com/israeli-company-hopes-to-treat-coronavirus-patients-with-placenta-cells/
Citera
2020-04-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De har i alla fall utökat antalet vårdplatser.
Ja men de står tomma. Det finns ett helt fältsjukhus som är uppsatt men inga patienter.
Det beror inte på att det är brist på sjuka. Men det finns kriterier för hur man sållar bort icke önskvärda. Till exempel kan man inte få IV om man är över åttio.
Det räcker inte heller med sängplatser utan det behövs personal, assor av utrustning och läkemedel. Det är brist på i stort sett allt.
Citera
2020-04-18, 16:17
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
1544 döda. Baserat på Stanford-studien innebär det då ca 1.3 miljoner smittade. Så det är inte konstigt om FHM börjar se effekt av flockimmunitet.

Skulle 60% av folket faktiskt smittas så innebär det då ca 7200 döda. Smetar vi ut det på ett år är det 20 per dag. Där det typiskt dör 250 pers om dagen.

Frågan är om inte Sverige tagit i för mycket med restriktioner.

Det är inte 1544 döda.

Det är inrapporterat 1544 döda, som har blivit testade. Alla blir inte det så mörkertalet är väldigt stort.

Flockimmunitet är inget som bekräftad överhuvudtaget. Finland räknade på 10 000 döda på det vilket friskt översätts till runt 35 000 döda i Sverige på 60%.

FHM ser endast en effekt av att döda sin egna befolkning hittills.

Inget annat
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Så gör man för att stoppa det om man agerar i tid.
Och Sverige hade all tid i världen.
https://www.wionews.com/videos/greece-has-become-global-role-model-to-beat-covid-19-292617

Men de har ju inte heller stoppat viruset. Det finns ju kvar, de har nya fall, och kommer att fortsätta få nya fall under hela det här året.

Kanske menar du att tillfälligt kraftigt begränsa spridningen lokalt?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag var inne och kollade siffrorna och fick se en plötsligt hög siffra från Kina. Någon som vet varför det kommit en sån hög siffra där?

Antagligen en andra våg.
Citera
2020-04-18, 16:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
på resturang Sturehof uteseveing Stureplan var det knökfullt idag både inne å ute!

Jag har ingen empati kvar för dessa idioter. Var 5e av dem kommer att få erfara hur det känns att drunkna i sitt eget slem.
Citera
2020-04-18, 16:19
Medlem
brainpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag var inne och kollade siffrorna och fick se en plötsligt hög siffra från Kina. Någon som vet varför det kommit en sån hög siffra där?

De kände sig manade att efterrapportera lite från Wuhan (eller vad fan det heter). Rena rama låtsassiffrorna, men de var tvungna att harmonisera lite mer med resten av världen. Själv kan jag tycka att de bara skulle låtit det vara, trovärdigheten ligger på noll ändå.
Citera
2020-04-18, 16:20
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Antagligen en andra våg.

Jag var fel ute:

”Myndigheterna i kinesiska staden Wuhan skriver upp dödstalet i covid-19 med 50 procent. Från 2 579 till 3 869. Anledningen ska bland annat vara att flera sjukhus inte hunnit med att registrera tidigare dödsfall”

Där ser man...
Senast redigerad av Sam.Boyd 2020-04-18 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in