2020-04-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Har du svenskt personnummer? Är du registrerad som boende i Sverige? För så är det i Norge också tills man skaffar ett norskt personnummer (vilket jag nämnde) :P

Svenskar betalar inte för sjukvård i Norge om man skaffar norskt personnummer (krävs för vara boende i Norge)
Jo jag har även svenskt personnummer.
Citera
Medlem
Vilken grym tavla att hänga på toaväggen oavsett utfallet!
https://pbs.twimg.com/media/EVyne0zXYAEigxF?format=jpg&name=large
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Om nu viruset ligger kvar latent får vi heller ingen avmattning i spridningen pga flockimmunitet. Den som skulle vara immun enligt hela idén blir istället en fortsatt smittspridare.
Citera
2020-04-18, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle indikera att vi har 6 tusen ytterligare döda i Stockholm om 14 dagar. Troligen fler då IVA taket kommer klappa igen totalt....

Tycker mig har hört att iva skulle vara fullt för flera veckor sedan...
Citera
2020-04-18, 15:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Även Norge har historik av att rapportera lågt på lördagar, så deras siffra är säkert 6-8 och inte 2! :P

Oavsett vad så vet vi att Ryssland kör med sovjettaktiken och ljuger och försöker att rädda sitt anseende, de skröt om att de hade läget under kontroll så att de kunde skicka utrustning (som var trasig) till Italien och sedan så har de även sagt att de har supertester som kan upptäcka skiten 24 timmar efter smitta ovanpå att de påstår att deras sjukvård kan hantera smittan utan problem.

Som sagt, de ryska siffrorna skulle jag inte ens ta i med tång då de är lika opålitliga som de kinesiska.
Citera
2020-04-18, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Hur lång tid till 2000 enligt dig då? Två dagar? Till 2500? Två dagar och två sekunder? Jag tror om du tänker efter litet så inser du att dina värden visar på en utflackning av kurvan.

Du kan räkna med att vi har cirka 20-35% av döda som har dött fram tills idag men som kommer rapporteras in senare iom eftersläpningar. Så det faktiska kumulativa dödstalet fram tills idag ligger förmodligen mellan 1800-2025. Det baserat på hur pass stora, relativa eftersläpning man observerar med dagens siffror mellan 7e-14e. Med den absoluta eftersläpningen (200-350 fall) hamnar man mellan 1700-1850 för idag.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Håller med om att det kommer att ta tid med ett vaccin men det kommer att komma något som hjälper till mot corona inom snar framtid och då har länderna med låga antal döda segrat. I usa gjordes ett test på 115 coronasjuka patienter har för mig att 113 skrevs ut på en vecka. Så d3t kommer att komma något inom snar framtid.

Ingen blir gladare än mig om man kan minska antalet döda med olika mediciner. Även i Sverige pågår sådana försök. Dessutom, sedan ett antal veckor provar en svensk forskare inte mindre än 1400 befintliga mediciner, i laboratoriemiljö, för att försöka hitta vilka som kan tänkas hjälpa emot covid-19
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle indikera att vi har 6 tusen ytterligare döda i Stockholm om 14 dagar. Troligen fler då IVA taket kommer klappa igen totalt....
Ja
Citera
2020-04-18, 15:53
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Oavsett vad så vet vi att Ryssland kör med sovjettaktiken och ljuger och försöker att rädda sitt anseende, de skröt om att de hade läget under kontroll så att de kunde skicka utrustning (som var trasig) till Italien och sedan så har de även sagt att de har supertester som kan upptäcka skiten 24 timmar efter smitta ovanpå att de påstår att deras sjukvård kan hantera smittan utan problem.

Som sagt, de ryska siffrorna skulle jag inte ens ta i med tång då de är lika opålitliga som de kinesiska.

Har du någon kommentar till sveriges mörkande?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Polisen i Sverige har inga möjligheter att kontrollera något i dessa tider. Det är fullt upp med gangstermord, allt annat läggs på hög om det inte är mängdbrott typ svenne som kör för fort till jobbet där han drar in pengarna som betalar för eländet som andra skapat. Typ. Han måste sättas på plats.
Lyder inte folket statsministern ? polisens skyldighet är att lyda och räkna personer alltså polisens fel att corona sprids på uteserveringar och pubar .
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Jag tycker vad Sverige gör är bra, man gör åtminstone något. Det jag inte tycker om är tillvägagångssättet och resonemangen för strategin. Man har ingen projektion på var man tror åtgärderna kommer ta en, så man aldrig utvärderas faktiskt. Sverige är reaktiv, inte proaktiv och kommer enbart vinnande ur det här om alla andra har överrreagerat.

Men det finns en stor osäkerhet kring viruset, immunitet, antalet smittade och därmed dödligheten. Har FHM och co. fel om antagandena de bygger sin tes på kan Sverige få en katastrofal utveckling. Och viljan att diskutera vad händer om man har fel finns inte, mer tid spenderas på att förklara varför Sveriges siffror är egentligen bäst.

Det är lite oseriöst att tro att FHM ska sitta och avväga mellan ekonomiska konsekvenserna av diverse åtgärder, när de inte ens vågar släppa sina prognoser på dödstal. Det gör eventuellt regeringen, men inputen gällande smittspridningen och åtgärder kommer från FHM, där man har ganska tydligt anti-lockdown mentalitet.

Skulle va gött om de gick ut och sa: ”Vi rekommenderar att alla tar farväl av nära och kära för vi tänker räkna med att alla dör. För de som är intresserade av vår prognos gällande mortalitet så är det bara att gå till Wikipedia och kolla hur många som finns. Tack och hej, nu ska vi gå till puben och dricka starksprit.”
Citera
2020-04-18, 15:54
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Hjälper det att veta att Finland nog också har en hel del eftersläpning och mörkertal?
(Av vad man hittills vet så borde det vara åtminstone 20-40 dödsfall som saknas i rapporteringen)
Eftersläpning från när då? Igår? Förra veckan?

Kan vara någon vecka, åtminstone. Skrev om det tidigare i tråden.
Uppenbarligen har ett distrikt klantat sig med rapporteringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in