2020-04-18, 15:48
Medlem
vinbras avatar
Dagens höga dödstal (111 enligt FHM) förklaras av vissa här i tråden med den vanliga eftersläpningen i rapporteringen. Men det här är den första helgdagen som det rapporterade dödstalet inte ligger markant lägre än på vardagar, så något är inte som det brukar. Eller hur?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
1511 är ganska litet. Om folk bara kan sköta sig som regeringen bestämt, tvätta händer, undvik folk och gamla. Då har vi en chans.

Tror du på detta själv? Jag tror nog att det vi behöver göra lite mer än att tvätta händerna.........
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den strategin funkar inte med detta virus eftersom man inte blir immun. Antingen kan man smittas igen eller så finns viruset kvar i kroppen och kan aktiveras om igen.
Det är krig som gäller. Även om man kanske förlorar är det enda vägen. Att ge upp och låta viruset spridas är inget alternativ. Tro inte att de ekonomiska effekterna uteblir om man låter det spridas. Räkna bara ut vad det kostar om 2 miljoner människor är sjukskrivna i en månad.
Kina och Sydkorea har besegrat viruset och flera andra länder är på god väg. Visst kan det fortfarande bli lokala utbrott men det kan hanteras med smittspårning och lpunktkarantäner. Allmän spridning tror jag inte mer det kommer att bli i de rena länderna.

Varför tror du inte man blir immun?

Sydkorea har inte besegrat viruset. Det tillkommer fall, och kommer att fortsätta tillkomma fall. Det är bara Turkmenistan som lyckats.

Nej, man kan inte ”ge upp”. Man måste ha en hållbar strategi.

Det här handlar inte om ett kvartal, det handlar om 12-18 månader.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den strategin funkar inte med detta virus eftersom man inte blir immun. Antingen kan man smittas igen eller så finns viruset kvar i kroppen och kan aktiveras om igen.
Det är krig som gäller. Även om man kanske förlorar är det enda vägen. Att ge upp och låta viruset spridas är inget alternativ. Tro inte att de ekonomiska effekterna uteblir om man låter det spridas. Räkna bara ut vad det kostar om 2 miljoner människor är sjukskrivna i en månad.
Kina och Sydkorea har besegrat viruset och flera andra länder är på god väg. Visst kan det fortfarande bli lokala utbrott men det kan hanteras med smittspårning och lpunktkarantäner. Allmän spridning tror jag inte mer det kommer att bli i de rena länderna.

Hur har kina besegrat viruset?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
1500 döda, dödlighet 1% (verkar tyvärr vara högre, men det vet vi säkert först om två veckor).
Det tar ca 2 veckor att dö och vi tycks nu ha en fördubbling per vecka (eller något högre).

1500/ 0.01X2X2= 600.000

Stockholm har 2.3 miljoner invånare.
600000/2300000=26%

... Men tja, något högre kan det som sagt vara, och andra parametrar i min beräkning är osäkra (främst dödligheten, som verkar vara högre i Sverige än 1%).

Skulle indikera att vi har 6 tusen ytterligare döda i Stockholm om 14 dagar. Troligen fler då IVA taket kommer klappa igen totalt....
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Efter dödsbudet – framdörrarna på skånska bussar stängs
En chaufför på Nobinas gula regionbussar avled i covid-19. Ytterligare chaufförer har insjuknat. Nu stängs framdörrarna på stads- och regionbussar i Skåne."
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-17/dagen-efter-dodsbudet-facket-stanger-framdorrarna-pa-skanska

Det här stötte jag på i Helsingfors för 2-3 veckor sedan. Platsen närmast var också avspärrad. Den busschauffören ville inte ens att man skulle "stämpla" sitt kort.
Men för ca en vecka sedan så fick man kliva in där fram, och bara sittplatsen närmast var avspärrad (och plexit vid chauffören hade vuxit till sig). Inget gratisåkande längre :-)

Eftersom jag inte snappat upp några större kontroverser i media här så misstänker jag att man låtit chaufförerna själva bestämma om de släpper in genom framdörren eller inte.
Citera
2020-04-18, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Det är enkelt att förstå. Det handlar om att ljuga med statistik. Se på denna graf:
https://www.youtube.com/watch?v=ox3DYB2iKpo

Har Tegnell eller hans kollegor någonsin sagt att dödstalen ''planar ut'' alt. ''går ned''? Om så är fallet, var kan man hitta uttalandet?
Citera
Bannlyst
Fredag 18 Juni Anno 2020 kl 14:00

Presskonferens FHM:

Adolf Tegnell: "Och så ska vi också ta en titt på antal avlidna. Senaste dygnet har vi då haft en liten förbättring då vi hade bara 752 avlidna i covid-19. Observera att det är en markant nedgång jämfört med tidigare dagar. Vi vill återigen undvika att prata om en platå som nåtts. Men, trots omständigheterna, finns det goda skäl för att prata om stabilt läge".

Kim Jong-Löfven: "Jag vill passa på och tacka alla människor som fortsätter att följa våra råd. Det är emellertid viktigt att än en gång poängtera att tex nu med midsommarfirande man ska undvika att hålla i handen när man dansar runt stånget. Viktigt också att man tar mig sig handsprit såsom det redan rekommenderats av FHM".

Meanwhile på flashback.

alla_ska_dö: "Än sen då? Vad skulle det bevisa? Vi har ju nått peaken? Hur kan du alltid vara så negativ?"

HerreMinSkapare: "Jo, vad menar du att överdödlighet skulle visa? Att vi har redan 180 tusen döda fastän halva året har gått? Än sen då? Ska inte vi alla dö?"
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror du på detta själv? Jag tror nog att det vi behöver göra lite mer än att tvätta händerna.........

Jag har noterat att folk sitter på krogen och umgås med kända och okända. Det är så dumt i dessa tider.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Offrade Såssarna de kostsamma gamla å sjuka för att uppnå flockimunitet?

Vad får du flockimmunitet ifrån? Vad har du läst det? Finns ingen som försöker kränga det längre....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Klart att våra grannar skall betala för sjukvård i Sverige.
Ja jag är ju vithyad. Då är det inte gratis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Polisen i Sverige har inga möjligheter att kontrollera något i dessa tider. Det är fullt upp med gangstermord, allt annat läggs på hög om det inte är mängdbrott typ svenne som kör för fort till jobbet där han drar in pengarna som betalar för eländet som andra skapat. Typ. Han måste sättas på plats.

Om ni hade hängt med, så hade ni hört att polisen inte har befogenhet att stänga restauranger.
Det lokala smittskyddet har det däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in