2020-04-18, 13:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hur tänkte du få att morsan skulle kunna gå till jobbet?

Som i andra stängda länder.
Citera
2020-04-18, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Är glad att kunna stänga ute såna som du som bara vill håna andra med provocerande tilltal och inte har något vettigt att säga i sak. Kämpa på med det du, jag ser igenom sådant direkt, så här har du inget att hämta. Kommer ignorera alla fortsatta försök till provokation. Du har gjort bort dig grundligt direkt, med din kommentar om kaffesump, folk med "uppfattningsförmåga" ser igenom sådana inlägg direkt för vad de är.

Vänligen sluta skriva till mig nu då det är extremt OT att skriva till någon bara i syfte att försöka provocera fram en reaktion. Här håller vi oss till diskussion om viruset och inte kaffesump och orakel. Tack för visad hänsyn och respekt, främja en god ton och normal debatt, tack. Eventuella vidare provokationsförsök eller andra OT-inlägg från dig kommer självklart att rapporteras.

Då får jag tacka så mycket förytterligare en utförlig ignoreringsresponser jag fått från dig och hoppas att du fortsatt är glad, något som verkar vara en bristvara hos många under rådande kris. Jag önskar dig också all immunitet och att vi ska vara många som kommer helskinnade ur denna kris. Enligt mig så är Sveriges strategi en förutsättning för att detta ska ske.

Jag hör på dina svar att jag har kränkt dig och kan väl egentligen bara säga att det inte var min avsikt. Vet inte om du är ny på Flashback, men tonen är en aning hårdare här än samhället i övrigt. Om du tycker att detta är påfrestande föreslår jag att du uppsöker andra forum alternativt faktiskt gör slag i att ignorera de som du mår dåligt av. Risken är annars att du bara uppmuntrar dem.

Kram på dig! (ärligt menat)
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skulle gissa att dagens dödsstatistik denna lördag ligger på cirka 13 rapporterade fall. Vad tror ni andra?
Jag skulle vilja ta mig en gissning idag. Jag tror på ca 50. Och jag kan nästan svära på att du har fel. Det ligger redan nu 40 fall och väntar. Fall som redan blivit registrerade av C19 men som kom lite för sent för FoHM och sedan kanske 10 ny i dag. Så 50 nya på FoHM, färre på C19.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det fins inga bevis för att nedstängning fungerar. För att bevisa det behöver du ge ett kvantitativt värde på hur bra det fungerar. Det kan du inte.

Det är ungefär som att "om jag står på händerna när jag kokar vatten så kokar det till slut". Det stämmer säkert, men det skulle ha kokat ändå.

Det är väl bara att titta på Norge, Danmark och Finland och jämföra med våra dödstal för att se att lockdown fungerar. Det är inte perfekt, men bättre än att göra inget.
Citera
2020-04-18, 13:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fick besök av en vän från Tyskland. Inga problem att köra till Sverige. Blev själv förvånad. Förstår inte heller. Någon som förstår reglerna?

Svenskar får inte åka till många andra EU-länder om inte de har särskilda skäl, men alla EU medborgare är välkomna in i Sverige. Visst är det festläge för Sverige!
Dock har ju många EU-länder nu sagt att om man åker till Sverige på "semester" så blir det karantän när man kommer hem.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som i andra stängda länder.
Ok. De går till dagis/skolan med risk för att smitta sin morsa som jobbar i sjukvården/äldreomsorgen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det är en bra lösning. Vad kan gå fel...

Bara ungefär som i Tyskland a la 1930-tal
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag skulle vilja ta mig en gissning idag. Jag tror på ca 50. Och jag kan nästan svära på att du har fel. Det ligger redan nu 40 fall och väntar. Fall som redan blivit registrerade av C19 men som kom lite för sent för FoHM och sedan kanske 10 ny i dag. Så 50 nya på FoHM, lite färre på C19.

Jag gissar på 70.
Citera
2020-04-18, 13:33
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
vad är AML? Vissa leukumi tillstånd verkar man kunna leva med ett tag?

Akut Myeloisk Leukemi eller Akut Lymfatisk Leukemi är det allvarligaste formerna. Men de finns fler otrevliga leukemier. Totalt 16 diagnoser ett antal tillstånd och faser.

Kronisk Myeloisk Leukemi kan man leva med i stor sett symtomfri livet ut genom bra bromsmediciner. Biverkningar förekommer givetvis det är starka mediciner. Mycket dödlig leukemi som alltid övergick i akut stadium innan bromsmedicinerna kom runt år 2000.

Kronisk Lymfatisk Leukemi är det den där man bli utan hår vid upprepade cellgiftsbehandlingar. Efter 6-8 behandlingar kan man bli fri från sjukdomen men den kan komma tillbaks senare i livet. Det är den formen av leukemi som drabbar barn.

Man är inte nödvändigtvis mer mottaglig mot coronasmitta för att man har blodcancer men under cellgiftsbehandlingarna måste man definitivt hålla sig undan eftersom man medvetet slår ut immunförsvaret för att slå ut cancern.
Citera
2020-04-18, 13:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue

Dessutom tycks det vara så att folk INTE BLIR IMMUNA så folk kommer bli sjuka i omgångar tills de avlider av utnött immunförsvar och kassa kroppar. En frisk person kommer sakta brytas ned och avlida på sikt om inte en regelrätt kur för fullständig bot tas fram och dit är det en väldigt lång väg..
Ja, vi kommer att gå under och lämna över landet till ekorrarna och älgarna och tranorna som kommer att frodas och glömma de hemska människorna som förstörde så mycket med sina bössor och yxor och gifter.

Det vore en underbar utveckling för dem, men tyvärr kommer det nog inte att ske. De får dras med oss ytterligare några århundraden för även om total immunitet inte garanteras är det troliga att vi ändå bygger upp motståndskraft och att viruset om det blir kvar kommer att utgöra ett allt mindre hot mot mänskligheten med tiden.

Den som lever får se.
Citera
2020-04-18, 13:34
Medlem
sannes avatar
21 döda i stockholms region (av de 67 igår) från 16 - 17 april.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/16-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/17-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-04-18, 13:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Svenskar får inte åka till många andra EU-länder om inte de har särskilda skäl, men alla EU medborgare är välkomna in i Sverige. Visst är det festläge för Sverige!
Dock har ju många EU-länder nu sagt att om man åker till Sverige på "semester" så blir det karantän när man kommer hem.

Visst är det pinsamt! Vi ses som pestsmittade. (Vilket vi ju också är...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in