2020-04-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Du skriver "Tyvärr".
Där tänkte du väl inte hela tanken till slut?
För med ditt drömscenario(?), så skulle den svenska kriminalvården haft närmare hundratalet livstidsdömda Palmemördare sittande.
På min och din och andras bekostnad.

Gör ett nytt försök, tack!
Inser att det gick över ditt huvud att jag håller mig till topic.
Citera
2020-04-18, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man börjar ju inse Björn Lindéns dilemma här. Om han skriver en otvetydigt friande dom nu så kan det säkert få åklagaren att avstå från att överklaga till hovrätten, men är han så tydlig så riskerar han att samtidigt avslöja att åklagaren antagligen har varit helt ute och cyklat i två år.

Om han å andra sidan skriver en lite vag och svårtolkad friande dom, som kanske av lite mer kollegiala skäl ger utrymme för att åklagarens världsbild trots allt skulle kunna vara den rätta, då riskerar han att inte alls få stopp den här på karusellen med sin dom. Då kommer ett överklagande från Hiding som ett brev på posten, och en fortsättning på det här i hovrätten är det nog ingen som egentligen vill ha.
Det verkar osannolikt att rätten skulle ta någon form av kollegiala hänsyn till en åklagare hellre än att beskriva domskälen så klart som det är möjligt.

En frikännande dom kan utformas på olika sätt. Om domen slår fast att det inte går att avgöra vem av de misstänkta personerna som gjorde vad så kan den ändå hjälpa till att förklara vad som hänt och vilka förhållanden som kan anses vara styrkta.

Med tanke på vilka omständigheter som redan är bevisade så är det möjligt att den åtalade kommer att finna även en frikännande dom som en avsevärd belastning i framtiden.
Citera
2020-04-18, 11:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Från förhören med Christia*n von Bennigse*n-Mackiewic*z. Mycket i dem fick bort mina tvivel som jag hade en stund. Här är det viktigaste med tanke på SDs brev.

Stefan är en fruktansvärd manipulativ människa, om han talar om för dig att det inte finns en onsdag i 20 minuter, så finns det inte längre, han är outstanding på att manipulera folk.”

Det citerade är något som LW sagt till
vittnet. Under hennes förtalskampanj mot
SD efter att han valde sin fru framför
henne. Det är inte fakta. Det är en bitter
älskarinna som försöker rättfärdiga vad
hon själv har gjort och framställa sig själv
som ett offer.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-04-18 kl. 11:58.
Citera
2020-04-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det har inte slagit er att er absurda hjälplöshet att förstå hur ni influerar varandra med förtalskampanjerna gjort att det ni verkligen fastnat i är fel gäringsman?

Vet ni att jag TROR att ni fastnat och grottat ner er i en trångsyn som gör att ni förlorat er distans till målet.

Tunnelseende ala' historien om den oskyldiga massmördaren Thomas Quick . Det är skarpare hjärnor än er som villigt krypit ner i tunneln.

"Min slutsats är: människan är i grunden god, hon kan under särskilda förhållanden sträcka sig till att utföra moraliskt tveksamma handlingar under andras inflytande men det finns enstaka undantag som kan utföra onda handlingar helt utan yttre påverkan."

https://www.socialaexperiment.se/milgramexperimentet
#TeamÖrebroTingsrätt

Din vilja att se rättvist på SD respekterar jag ...
Men detta som Notknapparen citerar från SD, hur kan du förklara det?

"De kommer aldrig att lösa mordet."

Ungefär samma som han sa på rättegången.

Han säger så märkliga saker.

"Jag vet om jag har med mordet att göra"

Eller som han sa till JG (också ungefär)

"Ni andra får gå i ovisshet"
"Bara jag vet"

... Är det bara så att SD visar registret?
Att han "har med mordet att göra", menar han kanske
att LW mördades av någon konkurrent som ogillar SD?
Då borde denne någon ha mördat SD
istället. Alternativt rosenrasande av svartsjuka över att LW smiter iväg till SD.
Då kan det ju bara peka på HD!
Vad har du för teori?
Senast redigerad av Moschata 2020-04-18 kl. 12:06.
Citera
2020-04-18, 12:08
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata

"Bara jag vet"

istället. Alternativt rosenrasande av svartsjuka över att LW smiter iväg till SD.
Vad har du för teori?
Snor-Johan är ju övertygad om att Mållgan-historien stämmer, så det säger väl allt egentligen..

Tunnelseende som sagt!
Citera
2020-04-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag som följt ärendet och besitter juridisk kunskap är inte överraskad att SD släpptes och att det på det kommer en friande dom.
Den okunniga pöbeln, vilket utgör ca 99% av denna tråd, vill se SD bakom lås och bom utan en dom. Sedan är jag väldigt säker på att SD är gärningsmannen, men det är en jäkla skillnad på att sitta och tro och att åklagaren ska kunna bevisa att någon är skyldig till mord.
Jag erkänner mer än gärna att jag saknar all juridisk utbildning, har inte ens en genomgången JÖK. Så på det viset är jag kanske del i en oupplyst pöbel, men fredar mig med att jag redan från Dag 1 i denna tråd har opponerat mig mot oskicket att benämna en misstänkt person som mördare.

Vi är flera som haft invändningar mot att kalla SD för mördare innan dom fallit och vi har därför av trådens hatiska högafflingar kallats för "SD-kramare" och del i "SD-sekten" o likn.

Du har ett juridiskt försprång mot de flesta i tråden. Hur ser du på det faktum att åkl valde att presentera en FU på 14k sidor (var det väl)?
Gav redan det, som vissa sansade tråddeltagare påpekat, en indikation på att det här målet skulle åkl ÅH komma att köra i diket? Vilket vi väl nu kan konstatera har skett..
Citera
2020-04-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata

"Bara jag vet"

Vad har du för teori?
Jag begriper inte varför SD säger så till någon som så uppenbart mår dåligt av mordet och misstanken att SD kan vara mördaren. JG påstås ju vara hans bäste och närmaste vän. Vem gör så? Det är elakt och sadistiskt.
Citera
2020-04-18, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inser att det gick över ditt huvud att jag håller mig till topic.
Slingra dig nu inte.
Anser du att SD borde ha dömts om han bara rakt uppochner erkänt gärningen, men vägrat uttala sig i övrigt i saken?
Citera
2020-04-18, 12:18
Medlem
Citat:
Jag erkänner mer än gärna att jag saknar all juridisk utbildning, har inte ens en genomgången JÖK. Så på det viset är jag kanske del i en oupplyst pöbel, men fredar mig med att jag redan från Dag 1 i denna tråd har opponerat mig mot oskicket att benämna en misstänkt person som mördare.

Vi är flera som haft invändningar mot att kalla SD för mördare innan dom fallit och vi har därför av trådens hatiska högafflingar kallats för "SD-kramare" och del i "SD-sekten" o likn.

Du har ett juridiskt försprång mot de flesta i tråden. Hur ser du på det faktum att åkl valde att presentera en FU på 14k sidor (var det väl)?
Gav redan det, som vissa sansade tråddeltagare påpekat, en indikation på att det här målet skulle åkl ÅH komma att köra i diket? Vilket vi väl nu kan konstatera har skett..
Kör man i diket bara för att man inte vinner ett mål? Det händer samtliga åklagare i landet ibland. F ö är inte domen skriven av TR än, för att inte tala om HR om överklagan lämnas in.
Citera
2020-04-18, 12:18
Medlem
Citat:
Slingra dig nu inte.
Anser du att SD borde ha dömts om han bara rakt uppochner erkänt gärningen, men vägrat uttala sig i övrigt i saken?
Självklart inte om inte bevisning finns.
Citera
2020-04-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Självklart inte om inte bevisning finns.
Fast du skrev ju att man "Tyvärr" inte kan döma bara på ett erkännande.
Minns du inte vad du skriver?
Citera
2020-04-18, 12:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ur Stefans brev:

Han skriver om datortider: "Ej tillräckligt belyst av åkl. och försvar."
(Antagligen blev det för tekniskt för båda sidor)

Hur som helst, det verkar finnas en ökad aktivitet av synkningar runt 23:34 som SD förklarar med att han får ett mejl 23.32. Det får honom att öppna datorn och synkningar och uppdateringar dras i gång.

NA direktrapportering 24 mars-20:

https://www.na.se/artikel/granne-jag-minns-klart-och-tydligt-den-dagen-folj-direktrapporten-fran-rattegangen-om-hjarstamordet

IT- forensiker J*ohan E*riksson vittnar:

"
IT-forensiker har rekonstruerat förhållandena som 45-åringens dator varit i när den togs i beslag.
– Jag installerade windows 7 på min dator och lät den stå på under en natt. Den gjorde samma typer av synkroniseringar som den undersökta datorn."

"- Inga filer har uppdaterats då, säger vittnet och pratar om natten då Lena Wesström mördades."

"-Inga filer har öppnats, säger vittnet."

"– Jag har inte alls lika mycket filer i min dator som den misstänkte hade. Det kan spela in att jag inte hade lika mycket trafik i mitt försök"

"-Om man hade öppnat en fil hade de synts på ett helt annat sätt, säger vittnet.
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in