2020-04-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sämre ställt med personal än vad de vill erkänna. Där för de över 1000 platserna i Stockholm inte är verkliga oavsett att socialstyrelsen säger det. Fysiskt ja men inte dygnent runt bemannade.

Det är är säkert chefsglappet ju högre upp man sitter ju mer tolkar man det positivt längst ner orkar de inte med och med lite diskrepans i varje chefsled i synen på tillgänglig kapacitet kan det bli flera hundra platser i slutänden.

Ta Älvsjömässa som exempel den 230 mars skrev Svd att de öppnar nästa vecka och ska få 600 platser. Skull först ha ca 100 plaster och 10 IVA i fall de var tvungen att flytta några snabbt och de skull kunna bygga ut till 600 platser senare.

Kanske finns materielen på plats med var är personalen? Sitter de och rullar tummarna har de semester eller är lediga i väntan på att få börja jobba. Nej så kan det inte vara det jobbar antagligen för fullt och om de flyttas till Älsvsjö blir det brist någon annan stans.

Man är inte ärliga mot oss av skäl som man bara kan gissa, de vill inte sprida oro, man vill inte erkänna förhoppningar som gick i stöpet. Eller värre de ljuger för varandra i spelet mellan sjukhusen sjukhusdirektören, socialstyrelsen, FHM.

Man ska väl inte vara för cynisk, men att vårdbehovet skulle vara halvt konstant kring 350 vårdtillfällen per vecka känns lite udda, man kan fundera på om det inte är ganska självreglerande utefter kapacitet.

En svacka i samband med Påsk är extra suspekt, just när man kan tänka sig att vårdkapaciteten är lite lägre. Sedan kan det ju också vara en fråga om folk som firar Påsk ifred och först därefter söker vård. Vem vet?
Citera
2020-04-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Jaså du tycker det.. ett fortsatt liv några veckor hit eller dit spelar ingen roll för dig?
Utan risken för Corona, så hade den här tjejen haft betydligt större chans att åtminstone hinna uppleva våren och kanske början av sommaren.. tänk bara vad mycket annat man kan hinna med under några extra veckor, om man orkar..

Ja. Vi har en del att skylla Kinesiska ledarskapet för.
Citera
2020-04-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
22 forskare ifrågasatte tidigare i veckan Folkhälsomyndighetens coronastrategi. I en intervju med Aftonbladet är professor Agnes Wold minst sagt kritisk mot de som satte sina namn under debattartikeln.

✓ ”Folk tror att 22 forskare är mycket, men vi är 40 000 forskare i Sverige”

✓ Därför dömer Wold ut innehållet i omtalade debattartikeln i DN
Varför väljer media att ge så stort utrymme åt Agnes Wold?
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det har jag förstått och var något jag redan visste men vad är slutmålet? ska vi ha smittan i samhället för tid och evighet bara vi inte överbelastar sjukvården? Det borde rimligtvis finnas ett slutmål i den strategin förutom det?
Jag får inte ihop detta därför frågar jag hur dumt det än låter.
Tegnell har inte sagt mer än typ "vi ska platta till kurvan", "vi ska inte belasta sjukvården mer än nödvändigt" och " vi vill se en långsam smittspridning"
Vad är strategins syfte i slutändan?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Alsing inte förvånad han såg rätt rund ut vägde säkert hundra pannor.

Nej. Så här såg Adam Alsing ut månaderna innan han dog:

https://www.instagram.com/p/B73az3djod7/

Han var rund och överviktig förut, men inte under de sista åren. Han hade bantat och gick på gym regelbundet.

Citat:
Salming vet ingenting om hur vältränad han än har varit så är kondition en färskvara.

Börje Salming tränar kondition och styrka regelbundet. Det har han gjort sedan han slutade med ishockeyn.

Citat:
2019:

Sedan flera år tillbaka är Börje Salming stammis på SATS Stureplan. Där styrketränar han på gymmet, kör cykling i gruppträning och utövar den nya favoriten Immersive Fitness.

Men det är inte bara gymmet som lockar.
– Jag paddlar kajak för att få vara ute i naturen. Och så går jag och cyklar utomhus, avslutar Börje Salming.

https://www.sats.se/magazine/traning/bli-starkare/borje-salming-sa-lindrar-jag-min-artros-med-traning/
Citat:
2018:

Träningen håller ihop mig
Han tränade oerhört hårt under de aktiva åren, och han har även fortsatt att träna efter idrottskarriärens slut.
– Det är träningen som har hållit ihop min kropp, säger Börje. Skulle jag sluta skulle jag stelna till direkt. Jag tränar på gym tre, fyra gånger i veckan. Jag cyklar också och går långa promenader.

https://www.senioren.se/leva-uppleva/borje-salming-en-tuff-livsnjutare/
Citat:
2011:

Hur tränar du idag, Börje?
- Jag kör ett eget program som jag tycker funkar för mig. Jag tränar tre dagar i veckan och får in två konditionspass och ett styrkepass. Det blir rodd eller löpning.

https://www.motivation.se/innehall/borje-salming-for-mig-ar-motivation-att-ha-mal-i-livet-och-arbetet/

En influensa skulle knappast beröra Börje Salming alls. Men coronan är något helt annat. Den kunde ha dödat Börje Salming - om han inte hade fått sjukhusvård i tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Nej och ja. Panik är inte bra för någon. Ingen sund reaktion heller. Att förbjuda folk för ett osynlig hot är en ohållbar taktik och det är indirekt som att skapa tillfället för brott.

Använd ditt förnuft, rör dig inte i stora folkmassor, stanna hemma om du är sjuk. Var taktiskt för att inte bli smittad och smitta andra. Precis som du är taktiskt när du kör bil för att undvika en trafikolycka.

Doesn’t work due to asymptomatic carriers and spreaders.
Citera
2020-04-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
22 forskare ifrågasatte tidigare i veckan Folkhälsomyndighetens coronastrategi. I en intervju med Aftonbladet är professor Agnes Wold minst sagt kritisk mot de som satte sina namn under debattartikeln.

✓ ”Folk tror att 22 forskare är mycket, men vi är 40 000 forskare i Sverige”

✓ Därför dömer Wold ut innehållet i omtalade debattartikeln i DN
Men alla 40 000 håller inte på med medicin, virologi, immunologi eller liknande. Jag undrar vad det var gaphalsen inte förstod men kanske hon glömde att tvätta händerna. Hon har ju i alla fall respekt för sjukdomen då hon krävde avstånd på tågen något alla människor inte kan göra.

Jag läste också om en stackars cancersjuk 23 åring som gett upp och höll avskedsfest då hon inte tror hon kan överleva covid-19 och cancer samtidigt. Vi ska alla acceptera vårt öde med mod enligt Aftonblandets propaganda.
Citera
2020-04-18, 12:16
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tuff sits.

AML lever man inte länge med max 5 år. För många skadliga mutationer. Ofta är AML orsakat av annan cancerbehandling och något som andra blodcancrar kan över gå i med tiden.

Corona kanske skyndar på förloppet hon vill säkert ha hela sin utstakade tid och slippa corona.
Citera
2020-04-18, 12:17
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ett enormt fiasko är det också regeringen inte handlade snabbare med kraftigare åtgärder från Dag 1. De borde ha agerat när Kina visade katastrofala scener i januari. Eftersom vi nu ser att antivirala läkemedel kan ha positiv effekt har liv släckts i onödan. Vi vet inget kring immuniteten ännu. I värsta fall blir Covid-19 som ett nytt HIV. Regeringen borde ha agerat kraftigare i tidigt skede för att vinna tid som Finland och Norge, tills dess att vi vet mer. Det hade sparat tid, ekonomi, resurser, liv och lidande.

Vi vet inte mycket mer idag och Finland, Norge, Danmark och många länder därtill, planerat för lättnader i sina restriktioner.

I den bästa av världar stänger vi ner samhället i ett år och sätter alla i karantän så att viruset tappar fotfäste. Men det är en omöjlighet.
Citera
2020-04-18, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Varför väljer media att ge så stort utrymme åt Agnes Wold?
Hon är en linslus av guds nade och vräker ur sig dumheter blandat med logiska saker.

Huvudorsaken torde vara genusperspektivet som svensk massmedia har
Citera
2020-04-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Som det ser ut nu så kommer det inte vara 4500 döda om 2 veckor.
Snarare ytterligare 840-900 om det fortsätter som det sett ut sen den 9/4.
Men det är väldigt många ändå.

1 April var det 239 döda.
6 April 477 döda

Dubbering på 5 dagar således.

9 April var det 793 döda i Coronavirus i Sverige.
18 April var det 1444 döda.

Här har du rätt att det går lite långsammare, det tar väl två veckor innan det dubblas där.

Det blir väl isåfall runt 3000 döda runt månadsskifter om det inte bromsar upp men det kan iallafall inte jag se?
Citera
2020-04-18, 12:18
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Covid19 kommer inte dö ut. Detta är troligen ett virus vi kommer få bukt på först när vi har ett vaccin.

Målet är att ha ett någorlunda fungerande samhälle till den dagen kommer.
ok så målet är att vänta tills ett vaccin finns och fram tills dess så är dagens situation så som det kommer att vara fram tills dess? Är det strategin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in