2020-04-18, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du började med att på ett otrevligt sätt klaga på att jag använde ordet frivillig karantän. Vad vill du egentligen? bara vara otrevlig och spy ur dig massa skit eller har du PMS.
Jag brukar aldrig vara otrevlig eller försöka läxa upp andra skribenter med avvikande åsikt, finns ingen anledning. Du kan inte heller kräva att andra inte skall använda de ord du inte vill, för vad du vill är oväsentligt.

Det han menar är att du inte får säga så eftersom det är fel.
Din är ingen åsikt. Det är en felaktig slutsats.
Frivillig och karantän är oxymoron.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Håller helt med och ju förr vi kan ta diskussionen om överdödligheten desto bättre så vi kan börja lägga upp en strategi som både sparar människoliv och minskar påverkan på ekonomin.

Exakt så, först måste FHM och regeringens vansinniga strategi brytas.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
I USA finns fall där folk smittats av just virus på matkassar och matvaror. Alla omslagskartonger skall kastas direkt och förpackningar av glas, plast eller plastliknande yta skall spritas eller diskas i tvål och varmt vatten. Sedan kan de sättas in i kylen.

Så smittsamt är viruset tyvärr, det kan leva 2-3 dygn på exempel plast i inomhus temperatur.

Om Mathem och liknande vore seriösa med hindra smittspridning till äldre skulle matförpackningar duschats med anti-virus lösning eller spritats av med handsprit innan leverans. Chauffören kunde även haft engångshandskar och munskydd vid leverans. Det har de råd till med svenska matpriser!

Jag vet, jag har sagt åt henne att diska allting och sen tvätta händerna 1-2ggr noggrant efteråt hon är klar.

plast är tydligen värst vad jag förstår med glas och metall på andraplats, varför vet jag inte, på tyger så räcker det med några timmar tydligen, kan ha fel minns inte källan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nej då. Jag tycker man ska vara ifrågasättande och att kritik är bra och otroligt utvecklande. Och framför allt när det sker på rätt sätt så är det helt avgörande.
Och håller med om att bra chefer och ledare ska ta inputs från alla håll.

Är inte sosse eller vänster och jag har ingen aning om Svenska vägen är rätt. Men jag är övertygad om att våra ledare gör precis det du beskriver ovan.
De lyssnar på sina utsedda experter och myndigheter. Lyssnar på ledarna inom sjukvården mm
Och de lyssnar även på de övriga partierna.
Och tar beslut därefter.

Även om det säkerligen finns en del människor hemma i stugorna som inte gillar deras beslut och tycker helt annorlunda så måste de ju lyssna på rätt personer.
Det är inga lätta beslut det här.
Som att välja mellan pest eller kolera.

I detta fall svarade jag en person som har svårt med auktoriteter och ledare oavsett. Och hoppar på människor och ledare så fort som de inte gör som hen tycker eller vill. Det sättet är fel.
Fast nu lyssnar man inte på experter utanför FHM, man lyssnar enbart på en myndighet som uppenbarligen inte lyckats särskilt väl med sin strategi fram till dags dato. Alla jämförbara länder hänsyn taget till välstånd, sjukvård, befolkningstäthet och kultur har lyckats bättre.
Ekonomin i Sverige verkar inte klara sig bättre den heller, så på vilket vis gör vi rätt?
Citera
Medlem
”Vaccin kan dröja flera år.”

Börje Salming åkte in till sjukhus: ”Jag kunde knappt andas.”

”I princip fullt på IVA, taket är nått.”

”WHO, Världshälsorganisationen, säger nu att det inte finns några bevis för att de som tillfrisknat från coronaviruset blir immuna mot sjukdomen, rapporterar Sky News.”

Det är ett axplock av vad man möter på Aftonbladet en lördagmorgon. Hälften av det där hade räckt för att få ångest.

Jag ser inget slut på detta jävla helvete.
Var är alla positiva nyheter?
Citera
2020-04-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ta en paus och betänk här att Spanska Sjukan dödade 0.5% av Sveriges befolkning när det begav sig.
Vi har OÄNDLIGT mycket bättre IVA idag så min killgissning är att detta virus inte står spanska sjukan långt efter.

Hoppas kina åker dit ordentligt på detta, först har dom forskat fram skiten i laboratorium som varit dåligt skött så det spritts.

Sen när dom förstod vad som hänt gjorde dom det näst bästa, spred det till resten av världen och mutade WHO att hålla tyst en vecka eller två...
Helt utan modern sjukvård, och sanitet, så hade säkert dödstalen varit som spanska sjukan.

Med skillnaden att spanska sjukan slog mot barn och unga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns dock något som heter "försiktighetsprincipen" och som svenska myndigheter helt tyckts lämnat.

Du kommenterade nu det citatet som jag hade med i mitt svar, eller relaterar din kommentar till något av det som jag skrev som inte var citat från Dostoj?
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nja, du missförstod nog Tegnell, eller så hörde du vad du ville höra. Han sa att han tror man kan se inbromsande effekter dvs pga av immunitet. Absolut inte pga av att det är över till sommaren det tror ingen. Detta är ju det som är problemet, pandemin kommer pågå länge innan tillräckligt många är smittade och immuna. Ingen kan sitta och vänta på mirakelmedicin eller vaccin,man kommer tvingas öppna upp innan dess. Med Norges strategi hade kanske Adam överlevt, men någon annan kändis dött i ett framflyttat coronautbrott, eller kanske pga av negativa effekter av lågkonjunkturen som ligger framför oss. Men som sagt, givet att immunitet inte funkar för detta virus (väldigt osannolikt), vad är ditt alternativ till lösning? Hur tänker du att pandemin ska sluta?

Jag har inte missförstått någonting. Det är Anders utlåtanden i diverse medier. Han talar om att vi i Stockholm kommer uppnå immunitet i Stockholm i maj.

Regeringen har agerat fel från Dag 1. Man skulle ha gått in med striktare åtgärder från början så fort fallen i Iran och Italien upptäcktes. Ha stoppat flygen från dessa länder och satt alla från utlandet i karantän. Där skulle man ha börjat. Sedan skulle man ha förbjudit större folksamlingar och begränsat till under 10 eller något inte 499. Det är hål i huvudet. Man skulle kanske ha försatt Järvaområdet i karantän, förbjudit besök på vårdboenden på en gång och inte så sent som det gjordes. Införskaffat adekvat skyddsutrustning redan i januari då det blev katastrofala scener i Kina. Samt en rad andra åtgärder (kan inte skriva en hel essä till dig) så skulle spridningen ha bromsat in kraftigt. Då hade vi hunnit vänta in antivirala läkemedel såsom tex Remdesivir som nu visar ha en positiv inverkan och vi hade därmed räddat liv. Med fungerande antivirala läkemedel så skulle samhället kunna fortsätta på ett mer normalt sätt. ALLT handlar om att vinna tid i detta. Tills dess att vi har ett fungerande vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Precis, vad statistiken ska peka på är upp till den som sammanställer den helt enkelt.

"Släpandes" dödssiffror är också genialt då majoriteten inte går tillbaka och tittar på statistiken 2-3 veckor bakåt när dom dagarna blivit "påfyllda" således ser den daglige presentationen bättre ut än vad den i verkligeheten är. Ohederligt.
Även respektfullt mot den döde att det blir rätt dödsdatum som gäller.
Citera
2020-04-18, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I så fall får vi lära oss att leva med risken, på samma sätt som människor fick göra innan antibiotikan kom. Dom visste att dom kunde dra på sig en livsfarlig smitta vilken dag som helst, men lärde sig att koppla bort tankarna på det. Precis som folk som bor i krigsområden t.ex..

Men många av oss kommer att fortsätta att vara försiktiga där vi kan. Hålla avstånd om någon ser sjuk ut, tvätta händerna oftare och noggrannare än förr.
Jag håller med, nått sånt blir det nog i så fall. Även demografin kommer troligen ändras väldigt mycket men mycket lägre medelålder (kortare livslängd) samt mycket mindre människor i riskgrupper (rökning, fettma etc etc). Men i detta scenario, om inte immunitet uppstår, inser man att det vi gör nu inte spelar någon roll när vi kommer ha problem i många många år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ta och lugna ner dig lite 😃
Förstår att du letar statistik som är till vinning för dina egna teorier. Och att du har panik och försöker dra med dig så många du kan i dina teorier.

Jag förnekar inte det som sker.
Försöker se det ur mycket större perspektiv.
Läget i Sverige är mkt allvarligt.
Men hur vi ska lösa det tycker du och jag olika.

Jag har ett väldigt enkelt förslag,

Där vi är idag FHM kommunicerar imorgon ut BINDANDE regler,

-alla som vill får hålla barnen hemma.
-alla riskgrupper får vara hemma med full lön, och deras partner.
-vårdare till äldre-äldre är smittfria, kanske bo på hotell.

Du förstår att riskgrupper MÅSTE åka till sina jobb och deras barn MÅSTE gå i skolan med nuvarande "rekommendationer".
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns dock något som heter "försiktighetsprincipen" och som svenska myndigheter helt tyckts lämnat.
Ja,så kan det se ut eftersom försiktighetsprincipen med avseende på medborgares död måste balanseras mot försiktighet avseende medborgarnas välmående. Särskilt för barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in