2020-04-18, 07:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Tror en av anledningarna till att han sagt att det inte gör någon skillnad att stänga gränsen till Sverige var för att smittan redan var så långt gången och utbredd i Svenska samhället. Så då spelar det ingen roll.
Då gäller de övergripande egna ansvaret istället. Har du minsta symptom - stanna hemma etc..

Han sa det redan alldeles i början (att gränsstängningar och reserestriktioner inte har någon effekt).
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Sant, men "halvdan vård" är bättre än ingen vård.. Hade de ansett att det behövdes extra platser så hade de inte tagits ned enligt min mening

Ja, det är den men tydligen har fältsjukhusen fått mycket kritik från vårdpersonal

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sahlgrenskas-beslut-stopp-for-patienter-till-faltsjukhuset
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Några måste stå upp och ta de tuffaste besluten vi stått inför på årtionden.
Är inte sosse eller åt vänster men måste fan säga att våra nuvarande beslutsfattare har en jäkla ryggrad just nu

Oavsett vilka val de tar så påverkar alla val både dödstalen och ekonomin.

Som att välja mellan pest eller kolera.

Det är en märkbar happening inom svensk myndighetsbyråkrati. Det har först en massa terorier byggda på hur andra virus uppträder. Men när det visar sig fel och det blir på ett annat sätt och FHM hänger de inte med. Hela världen kritiserar Sverige. Lustigt att det finns folk som stödjer vår regering. Jag gör det aldrig!

Det man kan kritisera allra starkas är bristen på skyddsutrustning, brist testmöjligheter och beredskap. Verkar som vi levt i fredens paradis där inget ont kan hända bara vi samarbetar inom EU.

Happening är att inte ha några valmöjligheter. Det är bara se på när det drabbar oss och försöka dämpa skadorna.
Citera
2020-04-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Bra om de kommer igång med tester av just chaffisar. Det utlovas snart 100 000 i veckan, men det är mycket snack och väldigt lite verkstad.

Å andra sidan tror jag inte chaufförer smittar varandra utan passagerarna smittar chaufförer. Hela bussen är kontaminerad efter att ha kört genom Rinkeby-Kista. Saneras bussarna på samma sätt som man gör i Kina. Nej det skulle jag inte tro. Man tar ut den på nästa tur helt enkelt.

rätt ska vara rätt,

Italienturisterna smittade nog busschaufförerna och taxichaufförerna som sedan började smitta hemma på järva.
Citera
2020-04-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Visst är det som att välja mellan pest eller kolera.

Vi vet inte ännu vilka länder som ekonomiskt förlorar, de som stänger ner eller de som låter det vara öppet. Jämför vi oss i nuläget med Danmark och Norge som börjar lätta på sina restriktioner så ligger de bra mycket bättre till än vad vi gör. De kan börja öppna igen, inte så många döda, inte så många som kostat ofantliga summor på lång tids sjukhusvård.

Hmm. Jag tror inte alla norrmän skulle hålla med dig. Deras kraftfulla restriktioner kostar ofantligt mycket.
Citera
2020-04-18, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
0.15% of New York has died already. Diamond Princess shows nearly 2% with every possibility of it rising higher. Towns in Lombardy have lost over 1% of their population to COVID19. South Korea for all their mass-testing still report over 2% CFR. Absolutely nothing supports a 0.06% CFR.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Lombardiet har nu 1160 döda per 1M. Det är i mitten av min prognos.

Jag räknar inte CFR utan per capita.

Princess Diamond hade motsvarande 3800 döda/1M, men medelåldern på passagerarna var mycket hög.

Ta en paus och betänk här att Spanska Sjukan dödade 0.5% av Sveriges befolkning när det begav sig.
Vi har OÄNDLIGT mycket bättre IVA idag så min killgissning är att detta virus inte står spanska sjukan långt efter.

Hoppas kina åker dit ordentligt på detta, först har dom forskat fram skiten i laboratorium som varit dåligt skött så det spritts.

Sen när dom förstod vad som hänt gjorde dom det näst bästa, spred det till resten av världen och mutade WHO att hålla tyst en vecka eller två...
Citera
2020-04-18, 07:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ja, det är den men tydligen har fältsjukhusen fått mycket kritik från vårdpersonal

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sahlgrenskas-beslut-stopp-for-patienter-till-faltsjukhuset

Ganska löjligt att gnälla. Man tar till det som en nödåtgärd eftersom det inte finns möjlighet att fixa andra lokaler. Hade det varit krig skulle det ligga massor av sårade där. Vi får vara lite robusta och tåla lite mer nu.
Citera
2020-04-18, 07:55
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Sluta använda ett totalt intetsägande hitte-på ord som nån media strateg kommit på.

Det betyder absolut ingenting

Ledsen om du inte förstår vad det betyder men jag använder de ord jag vill inget du kan styra över.
Fråga gärna om du vill att jag skall förklara för dig.
Citera
2020-04-18, 07:56
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur FHM räknar utan följer de siffror som redovisas varje dag och där minskar inte antalet förutom under helger men det tas igen efter helgen. Hur man än räknar så stämmer slutsiffran på antalet döda

Jo nu vet du hur FHM räknar
Jag visade ju det 😃
FHM rapporterar på presskonferensen de döda som rapporterats in varje dag till dem.
Och sen lägger de in de döda in i grafen på just den dagen de dött.
Och när man gör det så får ju man ett snitt på hur många som verkligen dör i corona per dag.
Och som det ser ut nu så ökar inte den kurvan nämnvärt. Dvs det dör ca 60 per dag.
Tycker självklart att det är förjäkligt att massa människor får lida av detta och att det dör en hel del äldre och utsatta i förtid.

Men fortsätter utvecklingen som den sett ut sista tiden så är det positivt.
Citera
2020-04-18, 07:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Sant, men "halvdan vård" är bättre än ingen vård.. Hade de ansett att det behövdes extra platser så hade de inte tagits ned enligt min mening

De har inte tagits ned, men de ska bara användas när alla möjligheter inomhus på sjukhuset är uttömda. Och det är väl vettigt. Att montera ner dem vore rena vansinnet, för det kan komma en topp med patienter när som helst.
Citera
2020-04-18, 07:58
Medlem
Antal CoVID19-döda pr milj inv:

1178 Lombardiet
873 Staten New York
651 Emilia-Romagna
445 Belgien
432 New Jersey
428 Spanien
376 Italien
289 Connecticut
286 Frankrike
260 Louisiana
224 Michigan
215 UK
202 Holland
162 Toscana
159 Massachusetts
153 Schweiz
139 Sverige
112 USA
107 Irland
88 Illinois
82 Staten Washington
75 Pennsylvania
64 Portugal
59 Iran
58 Danmark
52 Tyskland, Sardinien
48 Österrike
38 Sicilien
35 Florida, Kanada
30 Norge
27 California
24 Ecuador
21 Turkiet, Rumänien
18 Dom. Rep.
17 Israel
16 Texas, Tjeckien, Ungern
15 Finland
13 Serbien
10 Brasilien, Grekland
9 Peru, Polen, Kroatien
8 Algeriet
6 Chile
4 Sydkorea, FAE, Mexiko, Filippinerna, Marocko
3 Kina, Australien, Malaysia, Ukraina, Colombia, Argentina
2 Nya Zeeland, Ryssland, Japan, Saudiarabien, Indonesien, Singapore, Qatar, Egypten
under 1 Indien, Pakistan, Sydafrika, Thailand
Senast redigerad av Krillolero 2020-04-18 kl. 08:07.
Citera
2020-04-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Håller med smittan borde strypas det är det bästa för ekonomin och människors liv.

Är dock lite nyfiken hur du kom fram till 14år för flockimunitet. Själv gjorde jag en grov upskattning baserat på att ca 2,5% av stockholmarna hade haft smittan (baserat på FHMs mätning och liknande siffror från Wuhan) och att vi måste hålla nuvarande sociala distansering för att vården skall orka med. Baserat på detta om 50% skall få imunitet då skulle det ta ca 9månader att nå dit och ha 50 000 - 100 000 döda. Sedan vet vi ju inte just nu om det ens är möjligt att nå flockimunitet.

Lyckas man skydda riskgrupper och äldre-äldre så kommer antalet döda gå ned kraftigt men tid kommer det att ta.

Vi har 1444 döda idag och det dubblas väl var 4-5 dag så om två veckor kommer vi ha 4500 döda lite drygt...

Jag är ÖVERTYGAD om att när döda drar iväg för mycket så blinkar någon och stänger ned Stockholm i panik, eller om någon annan stad blivit hotspot, den staden.

Sen kommer det reserestriktioner mellan städer osv.

Bara 57 IVA platser kvar i Stockholm nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in