2020-04-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Mmm detta är baksidan av uttrycken dom slänger sig med på pressträffarna som inte nämns, gamlingar som blir nekad vård över telefon, jag är otroligt glad över att min 83 årige mormor har kunnat isolera sig hemma och får matkassar ställda utanför dörren en gång i veckan för jag vet att hon aldrig skulle få någon riktig vård om hon insjuknade.

I USA finns fall där folk smittats av just virus på matkassar och matvaror. Alla omslagskartonger skall kastas direkt och förpackningar av glas, plast eller plastliknande yta skall spritas eller diskas i tvål och varmt vatten. Sedan kan de sättas in i kylen.

Så smittsamt är viruset tyvärr, det kan leva 2-3 dygn på exempel plast i inomhus temperatur.

Om Mathem och liknande vore seriösa med hindra smittspridning till äldre skulle matförpackningar duschats med anti-virus lösning eller spritats av med handsprit innan leverans. Chauffören kunde även haft engångshandskar och munskydd vid leverans. Det har de råd till med svenska matpriser!
Citera
2020-04-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Otroligt, gamla lämnas att dö.

Gamla lämnades att dö på vårdhem
31 människor har avlidit på ett kanadensiskt vårdhem där gamla människor i behov av vård lämnats vind för våg av sina vårdare. Dödsfallen har inträffat på bara några veckor. Två personer hade varit döda i dagar utan att någon märkt det. Minst fem av dödsfallen har konstaterad koppling till coronaviruset. De andra dödsfallen utreds.
Händelserna vid vårdhemmet Residence Herron i en förort till Montreal utreds som grov försumlighet. När hälsomyndigheterna kallats till platsen efter att de flesta i personalen lämnat vårdhemmet hittades boende som var uttorkade och inte hade fått mat på flera dagar.
Endast två sjuksköterskor fanns på plats för att ta hand om 130 boende.

Källa svt.se

Varför larmade inte sjuksköterskorna tidigare?

Ja, detta har vi sluppit i Sverige, spanien och italien hade samma.
Citera
2020-04-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Den chefen på det ålderdomshemmet borde åtalas minst för vållande till annans död. En normal begåvad person som bryr sig om de äldre hade med enkla medel kunnat förhindra denna spridning.

Personalen har dragit in smittan på boendet, kan även kommit via varuleveranser. De införde säkert besöksförbud för sent också.

Ålderdomshem är avrättningshem i Sverige.

Ja. Fasiken.
Detta måste skärpas till. Snabbt
Citera
2020-04-18, 08:52
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nordens Venedig..

ungefär hälften verkade det ha varit i Mars som inte rapporterades.

Kan kanske stämma för vi har bättre system än i Spanien och Italien och där verkar det vara 4ggr fler än som rapporterats.

När April siffror kommer så kanske en diskussion om överdödligheten tar fart, det vore bra.

Det finns ingen out ur detta nu, det kommer braka iväg mot 10 000 döda rätt fort.
Håller helt med och ju förr vi kan ta diskussionen om överdödligheten desto bättre så vi kan börja lägga upp en strategi som både sparar människoliv och minskar påverkan på ekonomin.
Citera
Medlem
Menarduatts avatar
Misstolka mig inte nu, och ge fan i att kalla mig rasist eller extrem åt något annat håll för det jag postar nu syftar på mänskliga reaktioner i kris, inte något annat.

Ett urklipp från Aftonbladet:

- När viruset började sprida sig så beslutade de om besöksstopp. Vi så till dem att sluta ta in nya på förvaret, att de sätter oss i fara. Åtminstone borde de sätta nya på en egen avdelning. Men de har inte lyssnat. Vi kan inte hålla distans från varandra här, tre personer delar på ett rum och matsalen är trång. Det finns ingenstans man kan undkomma varandra, säger han.

Coronautbrott på Migrationsverkets förvar – en död https://www.aftonbladet.se/a/4qewQV

Alltså, det här uttalandet...(i grova drag, men med samma innebörd) tänk på alla svenskar som har uttalat sig likadant om våra gränser, det handlar enbart om rädsla insåg jag nu. Mannens reaktion är samma fenomen som hos svenskar som vill stänga gränsen mot asylsökande. Man blir helt enkelt en stor egoist, det måste vara någon slags överlevnadsinstinkt som kickar in.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, precis. Därför är den nedre kurvan mycket mindre dålig om man skall göra en prognos.

Det förväntade värdet för dag 5 i den övre kurvan är 48-50, medan det i den nedre kurvan är 25.

Precis, vad statistiken ska peka på är upp till den som sammanställer den helt enkelt.

"Släpandes" dödssiffror är också genialt då majoriteten inte går tillbaka och tittar på statistiken 2-3 veckor bakåt när dom dagarna blivit "påfyllda" således ser den daglige presentationen bättre ut än vad den i verkligeheten är. Ohederligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Amerikaner börjar tappa tålamodet:

https://f.cdn-expressen.se/images/7b/ed/7beda2685d7e470c94d06b285e98c601/annan/838@40.jpg

Easy to be upset when your part of the great west hasn’t been hit as hard yet. My friends in NY aren’t as critical of the lockdown and horrified that we haven’t locked down here. Apples and oranges.
Citera
2020-04-18, 08:54
Medlem
Citat:
En stat är inte ett land så nej det ska vi inte alls.

Du kan däremot jämföra Sverige med Norge, Finland eller Danmark som alla är länder runtomkring oss, hur tycker du antalet döda jämför sig med dom

Nu hittade jag såklart bara på ålderdomshemmet i Aspudden för att sätta lite färg på mitt inlägg, rätt kul att ditt sanna jag kröp fram där för en sekund.

Nej det är inte verksamhetens fel eller hur dåligt de sköter säkerheten, jag förklarar nedan.

FHM har sagt att "man skall stanna hemma om man har symptom".
Betänk att varenda äldreboende har högriskpatienter och influensa varje år.
- vi har vetat sedan i Januari att Coronaviruset smittar kraftigt asymtomatiskt.

till och med du kan ju nu lista ut att man har smittat äldre-äldre asymtomatiskt till stor del.

Men det har du väl som jobb att skydda denna urusla krishantering.

Ta och lugna ner dig lite 😃
Förstår att du letar statistik som är till vinning för dina egna teorier. Och att du har panik och försöker dra med dig så många du kan i dina teorier.

Jag förnekar inte det som sker.
Försöker se det ur mycket större perspektiv.
Läget i Sverige är mkt allvarligt.
Men hur vi ska lösa det tycker du och jag olika.
Citera
Medlem
Även Finland har bommat dödsfall inom äldrevården. 82 döda är det senaste jag sett. Men nu säger att så många som 48 kan ha missats.

De coronarelaterade dödsfall som Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt (HUS) har meddelat om var ännu på torsdagskvällen 18 till antalet och på fredagen var samma siffra 20.
Helsingfors har ändå tidigare uppgett att 48 personer har dött på vårdhemmen i staden.
Siffrorna skiljer sig alltså med tiotals dödsfall, men den verkliga skillnaden beror på vem man frågar.
HUS chefsöverläkare Markku Mäkijärvi beräknar att alla dödsfall som skett på vårdhemmen i Helsingfors saknas i den information som går vidare till THL. Det är alltså 48 personer det i så fall handlar om.
Laura Pikkarainen som är chefsläkare vid Helsingfors sjukhus säger å sin sida att det endast fattas cirka 20 dödsfall från de uppgifter som går till THL.
Oavsett vem som har rätt är skillnaden stor. THL uppgav tidigare på fredagen att sammanlagt 82 personer dött på grund av coronaviruset i Finland hittills.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/17/tiotals-coronarelaterade-dodsfall-har-inte-rapporterats-i-finland-informationen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I don’t think the response is hysterical. For people to be cautious during a great pandemic is human nature. For people to deny and blow things out of proportion is also human — but some things that are terrible are being met with the correct levels of concern, and others terrible things are not.
Yea you goth ir right there fore fkn sure. I mine thise shit int going aweiy just like fkn thst is ii. Buth on the other is the GILEAD of i al USA i must say....soooo were gonna live right??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ok

hur ni kan leva med er själva förstår jag inte, 1444 personer har dött och många äldre kvävs ihjäl i sina hem utan hjälp under enorm ångest bara för att FHM och regeringen inte kan krishantera.

Nu går ju socialstyrelsen och kommunal ut med krav som är vettiga, det skulle såklart kommit från FHM och regeringen för flera veckor sedan.

Det kommer en dag då du också måste se dig själv i spegeln och erkänna vad du gjorde i denna kris.

Du anmälde dig inte som frivillig på ett sjukhus, du smittade inte ned dig själv och din familj för att bidra till flockimmuniteten.

Nej du satt på social medier och försvarade en hantering som dödar folk och genom ditt och andra försvar uteblev kanske befolkningens reaktioner och då kanske man kunde forstätta döda äldre längre.

Jag vet att du och ni inte tänker så men det är den sura sanningen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Du får nog vacket jämföra med landet USA, 105 per 1 million och Sverige har 132

Annars kan vi ju ta Attendos ålderdomshem i Aspudden där alla gamlingar dött och dom hade 100/100 döda...
Blir lite som när vissa sa att vi har mindre skjutningar än Mexiko och inte lika mycket våldtäkter som i Indien.

Vi jämför med Norden för vi är alla likvärdiga länder och fick smittan ungefär samtidigt.

ENDA skillnaden är att Sverige INTE stängde ned.

Det är den variabeln som vissa så otroligt gärna vill glömma.
Nej, det är inte enda skillnaden. Alla länder har olika förutsättningar och istället för att käbbla om vem som är värst och bäst ska man kanske fundera över vad som orsakat skillnaderna, utan att dra förhastade slutsatser att det bara har med lockdown att göra. För det finns länder med lockdown som har höga siffror med.

Sverige och Danmark ligger lite speciellt till vad gäller kommunikationer med övriga Europa. Danmark har landgräns, vi har bron. Sverige och Danmark ligger betydligt högre i dödsfall än Norge och Finland. Det kanske är det som betyder något?

Sen har förstås Norge och Finland gräns till Sverige med, men i Finlands fall får du åka nästan till polcirkeln, och vill man landvägen åka mellan Europa och Finland eller Norge så måste man passera både Sverige och Danmark.

Viruset sprids uppenbart med kommunikationer och det är kanske inte bara flygtrafik man ska bry sig om. Det är lättare stoppa någon på ett flyg som verkar sjuk.

Att sen Sverige är lite värre drabbat än Danmark kan gå att göra med att Sverige och Stockholm är större. Stockholms tunnelbana har 353m resor per år mot Köpenhamns 79m så gissa var det kan spridas mer?

Tänker man i de banorna är det inte så förvånande om exempelvis Belgien och Holland drabbats hårt eftersom det sannolikt passerar mycket folk genom de länderna. Särskilt Belgien gränsar mot många andra länder och ligger mer centralt i Europa.

På grund av detta får alla länder olika utgångsläge och det blir svårt göra rättvisa jämförelser.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-18 kl. 09:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in