2020-04-18, 08:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Otroligt, gamla lämnas att dö.

Gamla lämnades att dö på vårdhem
31 människor har avlidit på ett kanadensiskt vårdhem där gamla människor i behov av vård lämnats vind för våg av sina vårdare. Dödsfallen har inträffat på bara några veckor. Två personer hade varit döda i dagar utan att någon märkt det. Minst fem av dödsfallen har konstaterad koppling till coronaviruset. De andra dödsfallen utreds.
Händelserna vid vårdhemmet Residence Herron i en förort till Montreal utreds som grov försumlighet. När hälsomyndigheterna kallats till platsen efter att de flesta i personalen lämnat vårdhemmet hittades boende som var uttorkade och inte hade fått mat på flera dagar.
Endast två sjuksköterskor fanns på plats för att ta hand om 130 boende.

Källa svt.se
Citera
2020-04-18, 08:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
På något vis blir ju folk friska, hur går det till?

Jag menar att man kan ge vaccin till riskgrupper och få nytta utan att man nått flockimmunitet

Det går till på vanligt vis. Men det kan ändå vara så att immuniteten blir väldigt kort. Antikroppar är färskvara, och är nästan borta efter ungefär tre månader. Om det inte har bildats "mallar" för tillverkning av dessa specifika antikroppar, så måste kroppen börja om från början igen vid nästa smittillfälle (om detta sker senare än tre månader efter tillfrisknandet).

Absolut, det är det väl ingen som förnekar? Men blir immuniteten bara temporär, så måste du ta sprutan fyra gånger om året... Vilket i och för sig kanske inte är omöjligt, när det gäller just riskgrupperna.
Citera
2020-04-18, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
FOHM graf verkar vara justerad, då det har flyttats döda från närmsta dagarna till runt månadsskiftet.
Är det för att få en utplanad kurva eller är det för att dom inser att det inte blev så bra?
Jämför man dessa två grafer syns det tydligt. välj döda på c19.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
https://c19.se/

Ökar man på längre bak i kurvan blir den ju plattare.
Registrerar man antalet döda som dom rapporteras som Worldometer gör blir det brantare
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Jag tror hysterin är värre än själva virus. Men ny medecin kommer snart. Ska vi alla gömma oss och dö? Eller de som kan jobba gör det? Vi har också USA medicin på gång bland annat.

I don’t think the response is hysterical. For people to be cautious during a great pandemic is human nature. For people to deny and blow things out of proportion is also human — but some things that are terrible are being met with the correct levels of concern, and other terrible things are not.
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-04-18 kl. 09:11.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Otroligt, gamla lämnas att dö.

Gamla lämnades att dö på vårdhem
31 människor har avlidit på ett kanadensiskt vårdhem där gamla människor i behov av vård lämnats vind för våg av sina vårdare. Dödsfallen har inträffat på bara några veckor. Två personer hade varit döda i dagar utan att någon märkt det. Minst fem av dödsfallen har konstaterad koppling till coronaviruset. De andra dödsfallen utreds.
Händelserna vid vårdhemmet Residence Herron i en förort till Montreal utreds som grov försumlighet. När hälsomyndigheterna kallats till platsen efter att de flesta i personalen lämnat vårdhemmet hittades boende som var uttorkade och inte hade fått mat på flera dagar.
Endast två sjuksköterskor fanns på plats för att ta hand om 130 boende.

Källa svt.se

Får Kommunal som de vill, så kommer det att hända i Sverige också. Kanske händer just nu...
Citera
2020-04-18, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Njaä men blir jag sjuk så kommer jag göra allt för att få tag på det.
Kineserna har redan testat medicinen utan större framgång, nu försöker företaget kränga det till västvärlden genom riggade tester, tyvärr är detta bara ett pr-trick.
Citera
2020-04-18, 08:48
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja jag är mycket orolig för att just så är fallet, det skulle förklara varför vi har så många döda som inte har haft iva vård, men hoppas jag har fel.

Japp det är pga bortsortering(triage) av äldre man kunnat ha lediga platser men ilängden så förstår nog dom flesta vad detta leder till, snävare krav successivt på att få vård, just nu verkar det ligga på 80år(biologisk ålder) alltså kan en tjock rökare på 60 år nekas IVA när läkaren gör sin subjektiva bedömning.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...ortprioriteras

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...n-intensivvard

Citat:
personer med en biologisk ålder över 80 år ska prioriteras bort i intensivvården under coronakrisen.

Detsamma gäller de mellan 70 och 80 år som har signifikant svikt i mer än ett organsystem.

Det framgår av dokument som Karolinska universitetssjukhuset har skickat ut till ansvariga läkare.

https://samnytt.se/dokument-personer...-intensivvard/

Citat:
Inledd vård får avbrytas
Det framgår även att det handlar om ”biologisk ålder”, till skillnad från den faktiska, kronologiska åldern. Det innebär att en allvarligt sjuk person kan ha en högre biologisk ålder än den faktiska, och vice versa.

Enligt en uppgiftslämnare är det en ”gummiparagraf” då det handlar om att bortprioritera vissa patienter för att få IVA-platserna att räcka till.

Biologisk ålder säger något om hur långt du är i din åldrandeprocess. Men det finns olika sätt att mäta, och en sådan bedömning svår att utföra.

https://www.svegot.se/2020/04/09/sju...i-coronatider/

Citat:
Sjukhusen har fått instruktioner om hur de ska prioritera patienter i coronatider

Sveriges intensivvårdplatser börjar ta slut. Detta tvingar sjukvården att införa triage. Man kommer således bortprioritera vissa grupper från vård.
Citera
2020-04-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Men vad är det som säger att beslutet är rätt, för att det kommer från "ledare, chefer och auktoriteter i allmänt"?

"Rätta sig in i ledet", du anser att kritik är av ondo?

En bra chef/ledare tar input från alla håll, och därefter beslutar, anser du detta är gjort?

Jag blir ganska skräckslagen av din inställning, om det du skriver är vad du anser.

Nej då. Jag tycker man ska vara ifrågasättande och att kritik är bra och otroligt utvecklande. Och framför allt när det sker på rätt sätt så är det helt avgörande.
Och håller med om att bra chefer och ledare ska ta inputs från alla håll.

Är inte sosse eller vänster och jag har ingen aning om Svenska vägen är rätt. Men jag är övertygad om att våra ledare gör precis det du beskriver ovan.
De lyssnar på sina utsedda experter och myndigheter. Lyssnar på ledarna inom sjukvården mm
Och de lyssnar även på de övriga partierna.
Och tar beslut därefter.

Även om det säkerligen finns en del människor hemma i stugorna som inte gillar deras beslut och tycker helt annorlunda så måste de ju lyssna på rätt personer.
Det är inga lätta beslut det här.
Som att välja mellan pest eller kolera.

I detta fall svarade jag en person som har svårt med auktoriteter och ledare oavsett. Och hoppar på människor och ledare så fort som de inte gör som hen tycker eller vill. Det sättet är fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nä uppenbarligen är det en hel del som du har utmaningar med att tyda 😃

Ja frågan som kommer att ställas är,

varför försökte man inte stoppa smittan.

Då hade en hel del av de döda fortfarande levt.

Japp och det är ju det man nu försöker ändra på "vi har nästan varit nedstängda ändå, inget tvång bara".
"antalet döda beror inte på sk1tusla beslut *valfritt skäl*."
"det går sämre i *valfri stat i USA*".

Tappa inte fokus, sitt och kommentera på alla sociala medier ni har och PUMPA UT budskapet att det är antalet döda som gäller och antalet döda per 1 miljon invånare, inget annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Fifteen or so years older than Sweden’s median age, which will skew the IFR slightly. I still think we’ll see around 1%+ CFR worldwide, although I understand the arguments for 0.7% IFR. How have you calculated up to 1500/1M? It’s interesting as well, that’s a 0.15% IFR.
Femton år är enormt mycket ifråga om medianålder.

Jag tycker inte att CFR är intressant nu, eftersom alla är oense om mörkertalet. Därför kollar jag bara per capita.

Jag har kollat på statistik för olika områden, som Lombardiet, där det ligger som högst på 1000-1200 döda/1M.

Sen är det här inte helt över, eftersom exempelvis Lombardiet har haft social distansering. Det gör att man uppnår temporär ”flockimmunitet” vid en lägre siffra. Säg, 40% smittade. Så det finns nog en population kvar i Lombardiet som kommer att smittas mer långsamt, och svårt sjuka lär trilla in i en fullt hanterbar takt under lång tid framöver.

Jag tycker att 1% är orealistiskt eftersom det innebär i princip inget mörkertal alls. Vilket är orealistiskt, eftersom vi vet att symptomen varierar kraftigt. Jag själv, exempelvis, är inte med i Sveriges statistik. Trots att jag är rätt säker på att jag haft covid19.
Citera
2020-04-18, 08:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleAng
Precis, men det här innebär ju på intet sätt att dörren till immunitet är stängd, nyckeln kastad och dörren är igensvetsad, utan att man ännu inte vet. Men att då skriva som Dostoj att Sveriges strategi inte kommer att fungera är enligt min mening att dra en för långtgående slutsats. Det hade ju varit en avsevärd skillnad om WHO hade presenterat en vetenskaplig studie som visade på att man inte blir immun, men så långt har man inte kommit och det är en jäkla skillnad.

Ursprungligen postat av .Dostoj.
WHO säger nu att det inte finns några bevis för att de som tillfrisknat från coronaviruset blir immuna mot sjukdomen. Sveriges strategi baserad på flockimmunitet kommer alltså inte att fungera. Men sossepacket och Anders fans hejar på. Jävla idioter. Ni har blod på händerna.
Det finns dock något som heter "försiktighetsprincipen" och som svenska myndigheter helt tyckts lämnat.
Citera
2020-04-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, precis. Därför är den nedre kurvan mycket mindre dålig om man skall göra en prognos.

Det förväntade värdet för dag 5 i den övre kurvan är 48-50, medan det i den nedre kurvan är 25.
Eftersom antalet döda ökar i takt med antalet smittade så är rimligen kurvan som visar hur utvecklingen ser ut den rimliga.
Nu vill inte FHM visa hur det ser ut, man försöker istället försvara sin strategi. Problemet är att det fungerar ett tag, sen kommer verkligheten ikapp.
Om 7-10 dagar vet vi hur påsken såg ut, då kommer fortfarande Tegnell stå och visa en fallande trend på antal döda. Redan nu har internationell media börjat att ifrågasätta den svenska strategin.
Det kommer att få svenska journalister att göra detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in