2020-04-18, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Men vad skönt. Då börjar vi se slutet av pandemin nu då. Anders säger ju att vi börjar se tendens till flockimmunitet i Sverige i vissa delar och att vi i maj borde uppnå det i Stockholm. Hallelujah! Men enligt WHO så finns det inga bevis för att man blir immun. Men vi litar på Anders, han är oerhört pålitlig och har haft rätt i varje utlåtande.

Hade Sverige gjort som Finland och Norge hade Adam Alsing levt idag. Då hade vi vunnit tid och ett antal som ligger på bårhuset nu hade kunnat få Remdesivir i tid och kanske hade suttit ute i solen nu.

Dock, särskilt Stockholmare har vägrat ta ansvar och skulle fortsätta gå på fester, Mello och annat. Alsing skulle aldrig gått på den festen han smittades på, man måste ta eget ansvar också. Särskilt då Sverige har sämst beredskap i Europa i form av vårdplatser och skyddsutrustning.
Citera
2020-04-18, 08:21
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag hoppas att nuvarande restriktioner lyckas med att hålla nere antalet smittade men jag är mycket tveksam, det jag vänder mig emot är flockimuniteten vilket kommer att ta tid och kräva många döda. Ang antalet döda använde jag mig av uppskattningar från korea där de lyckats undvika större spridning bland äldre men de uppskattar ändå dödlighet på 1-2% så vi komner att få ett stort antal döda även om vi lyckas skydda de i riskgrupperna.

Sedan är jag beredd att hålla med dig att jag tror att vi kommer att få se en nedstängning pga av att antalet döda blir för högt eller om nu iva platserna börjar ta slut.

IVA platserna är i praktiken redan slut, även fast 57 står tomma, man ger helt enkelt inte vård för man VET att det kommer komma yngre som behöver den platsen och då väljs dom äldre bort TROTS att många av dom skulle klara vården och leva i många år till. Det är ett katastrofläge redan nu.

Jag hoppas ialf att dom får rikligt med morfin och lugnande i sina hem av ambulerande läkare eller på äldreboendena...
Citera
2020-04-18, 08:21
Medlem
Jag tror hysterin är värre än själva virus. Men ny medecin kommer snart. Ska vi alla gömma oss och dö? Eller de som kan jobba gör det? Vi har också USA medicin på gång bland annat.
Citera
2020-04-18, 08:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
14 år skulle det ta om vi lyckas hålla smittnivån inom vårdkapaciteten.

Men då kommer många andra dö av inställda operationer osv istället.

Bättre att strypa smittan helt med en månads karantän.

Tänker jag med men i vanlig ordning finns det nog inte resurser att se till att den upprätthålls. Tänk dig alla utanförskapsområden, 200?! till antalet. Hur ska polisen kunna hålla ordning där?
Citera
2020-04-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jag hoppas att nuvarande restriktioner lyckas med att hålla nere antalet smittade men jag är mycket tveksam, det jag vänder mig emot är flockimuniteten vilket kommer att ta tid och kräva många döda. Ang antalet döda använde jag mig av uppskattningar från korea där de lyckats undvika större spridning bland äldre men de uppskattar ändå dödlighet på 1-2% så vi komner att få ett stort antal döda även om vi lyckas skydda de i riskgrupperna.

Sedan är jag beredd att hålla med dig att jag tror att vi kommer att få se en nedstängning pga av att antalet döda blir för högt eller om nu iva platserna börjar ta slut.

Ja exakt så, när det spred sig till äldre-äldre var det game over precis som i Italien och Spanien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag skrev 600-1500 döda/1M.

Sen tror jag det kan bli högre än så på utsatta ställen, men inte tio gånger högre.

58 år är extremt hög medianålder.

Fifteen or so years older than Sweden’s median age, which will skew the IFR slightly. I still think we’ll see around 1%+ CFR worldwide, although I understand the arguments for 0.7% IFR. How have you calculated up to 1500/1M? It’s interesting as well, that’s a 0.15% IFR.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Finland: Nej. Mika Salminen är inte på något sätt en centralfigur i media.

Visst, han förekommer, ger ibland en översikt eller svarar på frågor på ngn PK, men jag har missat om han på ens en enda varit centralfiguren.

I kommentarsfält verkar han få kritik både för att vara för optimistisk och för pessimistisk. Men han är alltså inte central. Ministrar och tjänstemän är betydligt mera i hetluften. I början var också ledningen för HNS (Helsingfors-Nylands sjukvårdsdistrikt) ganska ofta i direktsändningar.

En sak som kanske är litet intressant som jag har observerat är att både en hög chefläkare på HNS och den som är Salminens chef på THL (minns inte namnet) har uttalat också helt personliga åsikter och bedömningar i olika intervjuer. Alltså saker som både de själva och deras organisationer poängterat att inte är officiella linjedragningar. Inga större kontroverser om det - vilket faktiskt är ganska märkligt. Det senaste var väl när Finlands motsvarighet till Carlson sade att han tycker att alla borde använda munskydd. Blev ingen större kontrovers om det, bara konstaterades att det är hans åsikt och officiellt har ingen instans gått ut med den rekommendationen. Men man gick inte heller ut med någon avrådan.

Det är faktiskt förbluffande öppet, förbluffande civiliserat.

Låter som sunda förhållningssätt i Finland, jag beundrar Finlands strategi och omsorg om sitt folk. Inte så mkt tjafs i Finland, raka rör.
Citera
2020-04-18, 08:24
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Dock, särskilt Stockholmare har vägrat ta ansvar och skulle fortsätta gå på fester, Mello och annat. Alsing skulle aldrig gått på den festen han smittades på, man måste ta eget ansvar också. Särskilt då Sverige har sämst beredskap i Europa i form av vårdplatser och skyddsutrustning.

Härligt, en till överbegåvad! Regeringen förbjöd inte Mellopubliken och det var fortfarande tillåtet med folksamlingar upp till 499 personer. Det är regeringens fel att Adam Alsing och andra ligger på bårhuset nu.
Citera
2020-04-18, 08:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det är ett jävla tjat i tråden om att flockimmunitet och vaccin är samma sak. Jag fattar inte den tanken. Vaccin kan väl vara användbart utan att det ger flockimmunitet? Vad har jag missat?

Att inte vara mottaglig genom starkt immunförsvar, att inte vara mottaglig på grund av att man har antikroppar sedan tidigare eller att inte vara mottaglig på grund av vaccin, det ger samma effekt.
Flocken som består av dessa människor med dessa komponetnter är immuna.

Citat:
Immunitet är en medicinsk term som beskriver den situation som råder när en organism har tillräckligt med biologiska skyddsmekanismer för att undvika infektioner, sjukdomar eller annan oönskad biologisk invasion. Immunitet består både av specifika och icke-specifika komponenter
Citera
2020-04-18, 08:25
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Jag fattar verkligen inget av det där???? Men kanske lika bra? Får erkänna att i syd gör ni vissa affärer som jag som svensk aldrig blivit skolad i??? Eller specifikt för dit land? Hur som GILEAD bestämmer dagen för Redemsedivir för mänskligheten. Heja USA!!!!!!😀😀😁😁🍺🙂🍻🍻🍻🥇🥇🥇🥇

Men sluta med din propaganda för ett läkemedel som kostar 300 000 kr per patient, det kommer aldrig kommit till nytta för gemene man, men möjligtvis för kungen och röfvén.
Citera
2020-04-18, 08:25
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Ingen vinning

Vi vet reda nu att det skyfflas döda tillbaka i statistiken. Sen kan det bero på många anledningar, en del också legitima.
Men att det finns vinning och att det passar FHM att kommunicera ett glidande medeltal som estimeras i underkant på presskonferensen är ställt utom allt tvivel.

Precis, vilken kurva ser bäst ut:

Dag1: 10 döda
Dag2: 20 döda
Dag3: 30 döda
Dag4: 40 döda

ELLER

Dag1: 25 döda
Dag2: 25 döda
Dag3: 25 döda
Dag4: 25 döda

Lika många döda 100 pers, meni det undre exemplet så är ju "kurvan rak"
Citera