Citat:
Ursprungligen postat av
Haloumi
Jo, men skillnaden är att inga döda på äldreboenden har kommit med i Finska statistiken. Från stora kommuner dessutom. Dom fattas helt.
Men det där är ju inte helt sant, i varje fall om man läser Yles rapportering (och också IS-artikeln som du länkade).
Redan för några dagar sedan rapporterades ju att 2/3 av alla döda var gamlingar från anstalter (Kiuruvesi, Sanervakoti etc).
Det som är nyheten är att HNS verkar ha missuppfattat rapporteringsuppdraget* och därmed missat kanske så mycket som hälften av de döda inom sitt område, grovt räknat kanske 20-30.
*Det jag kan utläsa mellan raderna är att HNS bara räknat folk som dött på sjukhus, eller efter konsultation med sjukhus, inom sitt område. Kanske förståeligt eftersom organisationen i sig inte normalt har med primärvården och omsorgen att göra, och kanske tenderar att vara litet väl fokuserad på specialvården i allmänhet. De har helt enkelt inte förstått att det som efterfrågades var döda från området, inte döda från deras egen verksamhet.
Det här torde betyda att min gissning på hur många döda vi skulle ha totalt i mitten av denna vecka kanske ändå stämde. Jag gissade kring 100 på onsdag, och var mycket förvånad att de rapporterade dödsfallen var så mycket färre.