2020-04-18, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, utprovningen av mediciner går ju så fort nu. Varje DAG som man kan vinna, kan vara skillnaden mellan liv och död för en person som blir smittad EN dag senare, och hinner få medicinen i tid. Vad är det som gör att våra makthavare inte förstår det..? Fast de fått det förklarat för sig bland annat i debattartikeln av de (var det 16?) forskarna i veckan.

Jag tror att det har gått prestige i det, tyvärr. Varken FHM eller Regeringen kan erkänna längre, att de har gjort fel från början.

Exakt så för skulle man pudla och ändra sig vore det BEVIS FÖR ATT MAN GJORT fel.

så man fortsätter säga "kurvan planas ut" och man fortsätter ha sina VANSINNIGA råd på hemsidan och man hoppas på det bästa...

Nu kommer antalet döda dubblas ett par gånger till innan detta är över så inom två veckor har vi väl 4000-5000 döda och där någonstans kommer det bli svårt att säga "det går bra nu".
Citera
2020-04-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Det som oroar mest nu är väl den höga mortaliteten i små regioner som Örebro och Dalarna, har de resurser att förbättra sina uppenbarligen otillräckliga rutiner?

Ja där kan det bli bekymmer.
Viktigt att sthlm har en positiv kurva nu de närmsta veckorna så att det går att fördela resurserna till övriga landet.
Citera
2020-04-18, 08:11
Medlem
braatthas avatar
FOHM graf verkar vara justerad, då det har flyttats döda från närmsta dagarna till runt månadsskiftet.
Är det för att få en utplanad kurva eller är det för att dom inser att det inte blev så bra?
Jämför man dessa två grafer syns det tydligt. välj döda på c19.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
https://c19.se/
Citera
2020-04-18, 08:12
Medlem
belfs avatar
Det är ett jävla tjat i tråden om att flockimmunitet och vaccin är samma sak. Jag fattar inte den tanken. Vaccin kan väl vara användbart utan att det ger flockimmunitet? Vad har jag missat?
Senast redigerad av belf 2020-04-18 kl. 08:14.
Citera
2020-04-18, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har fattat att de använder ett medelvärde men för mig så känns det som om de försöker trolla med statistiken. Vilket du också vet att man kan göra.

Finns ingen vinning för dem att ljuga med statistiken.
Men som sagt. Nästa vecka vet vi mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har fattat att de använder ett medelvärde men för mig så känns det som om de försöker trolla med statistiken. Vilket du också vet att man kan göra.

Det finns TVÅ siffror man SKALL använda.

Antal döda och där ligger Sverige 10ggr över Norge och mer än dubbelt så många som resten av Norden tillsammans.

Antal döda per 1 miljon och där ligger Sverige på top-10 listan tillsammans med värst i klassen länderna.

Allt annat är brus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Didn’t you estimate 600/1M? Median age of the Princess Diamond is skewed at an age of 58, but they all received treatment and the elderly onboard are amongst the healthiest bracket of their age. I think we’ll see around 1-2,000,000 dead in USA when the dust settles.
Jag skrev 600-1500 döda/1M.

Sen tror jag det kan bli högre än så på utsatta ställen, men inte tio gånger högre.

58 år är extremt hög medianålder.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jag hoppas Svenska modellen får rätt

För mig känns det inte viktigt att få rätt, jag vill egentligen att alla länder skall komma igenom detta med så få döda som möjligt och även att ekonomin repar sig förhållande snabbt efteråt.

Förutom allt lidande så kommer det att bli kännbart för var och en av oss
Citera
2020-04-18, 08:14
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Lyckas man skydda riskgrupper och äldre-äldre så kommer antalet döda gå ned kraftigt men tid kommer det att ta.

Vi har 1444 döda idag och det dubblas väl var 4-5 dag så om två veckor kommer vi ha 4500 döda lite drygt...

Jag är ÖVERTYGAD om att när döda drar iväg för mycket så blinkar någon och stänger ned Stockholm i panik, eller om någon annan stad blivit hotspot, den staden.

Sen kommer det reserestriktioner mellan städer osv.

Bara 57 IVA platser kvar i Stockholm nu..

Jag hoppas att nuvarande restriktioner lyckas med att hålla nere antalet smittade men jag är mycket tveksam, det jag vänder mig emot är flockimuniteten vilket kommer att ta tid och kräva många döda. Ang antalet döda använde jag mig av uppskattningar från korea där de lyckats undvika större spridning bland äldre men de uppskattar ändå dödlighet på 1-2% så vi komner att få ett stort antal döda även om vi lyckas skydda de i riskgrupperna.

Sedan är jag beredd att hålla med dig att jag tror att vi kommer att få se en nedstängning pga av att antalet döda blir för högt eller om nu iva platserna börjar ta slut.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ratard, om man inte blir immun, vad är i så fall alternativet tycker du?
Ps. Flockimmunitet är inte en strategi, utan det är så en pandemin troligen slutar. Antingen via vaccin eller smitta.

Men vad skönt. Då börjar vi se slutet av pandemin nu då. Anders säger ju att vi börjar se tendens till flockimmunitet i Sverige i vissa delar och att vi i maj borde uppnå det i Stockholm. Hallelujah! Men enligt WHO så finns det inga bevis för att man blir immun. Men vi litar på Anders, han är oerhört pålitlig och har haft rätt i varje utlåtande.

Hade Sverige gjort som Finland och Norge hade Adam Alsing levt idag. Då hade vi vunnit tid och ett antal som ligger på bårhuset nu hade kunnat få Remdesivir i tid och kanske hade suttit ute i solen nu.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jo, men skillnaden är att inga döda på äldreboenden har kommit med i Finska statistiken. Från stora kommuner dessutom. Dom fattas helt.

Men det där är ju inte helt sant, i varje fall om man läser Yles rapportering (och också IS-artikeln som du länkade).
Redan för några dagar sedan rapporterades ju att 2/3 av alla döda var gamlingar från anstalter (Kiuruvesi, Sanervakoti etc).

Det som är nyheten är att HNS verkar ha missuppfattat rapporteringsuppdraget* och därmed missat kanske så mycket som hälften av de döda inom sitt område, grovt räknat kanske 20-30.

*Det jag kan utläsa mellan raderna är att HNS bara räknat folk som dött på sjukhus, eller efter konsultation med sjukhus, inom sitt område. Kanske förståeligt eftersom organisationen i sig inte normalt har med primärvården och omsorgen att göra, och kanske tenderar att vara litet väl fokuserad på specialvården i allmänhet. De har helt enkelt inte förstått att det som efterfrågades var döda från området, inte döda från deras egen verksamhet.

Det här torde betyda att min gissning på hur många döda vi skulle ha totalt i mitten av denna vecka kanske ändå stämde. Jag gissade kring 100 på onsdag, och var mycket förvånad att de rapporterade dödsfallen var så mycket färre.
Citera
2020-04-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Betänk då även att Löfvenregimen varken kunnat organisera tillverkning av egen skyddsmateriel förrän det var för sent, eller lyckats förutse och importera. Ändå går batikhäxorna i gammelmedia upp i brygga för Tegnell. Helt jävla obegripligt.

S-regeringen är totalt handlingsförlamad och har varit så sedan Kinavirusets utbrott.

När Trump beordrar amerikanska företag ställa om till producera respirator och skyddsutrustning så är Löfven och gänget helt handlingsförlamade.

Hur svårt kan det vara få svenska företag att producera skyddsutrustning? Inte ens vanlig handsprit finns att få tag på.

Det är så skandalöst dåligt sköt. Inte ens inom vården finns munskydd, det var för därför man sade åt vårdanställda att ”munskydd behövs inte”. En stor lögn.

Hade S-regeringen varit en SD styrd regeringen istället så hade beredskapslager och skyddsutrustning funnits i lager och tusentals liv hade räddats. Som i Norge och särskilt Finland där de inte sålt ut allt och förlitat sig på EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in