2020-04-18, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Blir bara allt mer skeptisk till corona och hela hysterin och mer positiv till Tegnell. Förvisso frågetecken till hans trams om jämställdhetsprat i någon intervju och snack om låga odds för viruset att ta sig hit.

Men att inte stänga ner helt är ju onekligen bäst väg att gå medan övriga länder låter sig totalrasera deras ekonomier för ett lågt dödstal med mycket annat (av i princip bara äldre och sådana med kass hälsa och nära döden i alla fall). Det är idioti.

Ponera att i princip alla övriga länder fortsätter sin lockdown i flera månader så kan ju
Sverige faktiskt gå och bli en internationellt politisk och ekonomisk supermakt tack vare corona och Tegnell-strategin och framtida generationer kommer att tala om chefsepidemiolog Tegnell ungefär som vi talar om Gustav Vasa.

Samma här. Vi klarar oss helt ok ju - utan total lockdown. Visst för det gamla och sjuka men det börjar kännas som att det bara är att köra på som vanligt.
Vad är alternativet?
Citera
2020-04-18, 04:14
Medlem
Idiotsveriges avatar
Vad säger ni om detta kära nattvarelser??

Lite smått och gott om viruset för de som missat... ihopklippt av en smart neger som kanske är något på spåren.

https://www.youtube.com/watch?v=ig-CKAzQeEU
Citera
2020-04-18, 04:15
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och exakt hur skulle det gå till? Sverige har knappt någon inhemsk produktion, vi är helt beroende av att andra länder återgår till det normala.
Att vi agerar som vi gör har sannolikt inte att göra med något annat än att vi inte har råd att stänga igen och jag tror snarare resultatet kommer bli att andra länder inte vill ta i Sverige ens med tång om detta inte blåser över väldigt snart.

Hoppas på det. Den svenska sovjetstaten och dess hjärntvättade befolkning måste plågas så förhoppningsvis blir det fullständigt embargo efter detta.

Jag vill se ett fullskaligt lidande kort och gott.
Citera
2020-04-18, 04:20
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Btw tillhör inte ert gäng Pro-Trump förresten? Blir inte din bubbla jättekonstig när han förespråkar Tegnell? Implodera nu inte i din konfys, vore ju en förlorad talang verkligen..

https://omni.se/a/e8LrPg

När har han förespråkat Tegnell ditt jävla CP
Citera
2020-04-18, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte47
Första stora Immunitets studien gjord av Stanford.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.14.20062463v1
50-80 gånger fler fall än trott och en dödlighet på runt 0.1%

Tack! Lite tung läsning nu på morgonkvisten bara. Men härligt med lite fler positiva indikationer.
Citera
2020-04-18, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte47
Första stora Immunitets studien gjord av Stanford.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.14.20062463v1
50-80 gånger fler fall än trott och en dödlighet på runt 0.1%

Closed cases show over 0.1% every time, and this also says R0=5 which would be horrible if true. That would require 80% infected for herd immunity.
Citera
2020-04-18, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusmumrik50
Finns det fortfarande folk som går på krogen? Jag trodde svenska folket hade högre IQ än somalier.
Eller inte. Sitter man och ser på Let's Dance så kan det kvitta.
Härligt att höra ditt ifrågasättande samt att den största Covid 19 tråden har saktat ned till typ 1 kommentar var 5 minut!!!! Helt otroligt!! Men jag...
Citera
2020-04-18, 04:50
Medlem
Profanitys avatar
Volvo Torslanda drar igång, fast inte 100% till att börja med

Detsamma gäller nog direkta "just in time leverantörer"

Härligt tycker jag, skit i smittan i Göteborg. Vi tycks ju vara immuna numera......

Detta är nog det sorgligaste jag har sett. Den press som Volvo sätter på sina underleverantörer som i sin tur har permitterat.

Vi har två veckor på oss - här i Göteborg. Sen kommer kulmen.
Citera
2020-04-18, 04:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kollade upp det precis. Våra gränser är bara stängda för icke EU länder! Så hela Europa kan komma till oss, medan vi är bannlysta av dem, Snacka om rasism. Gör mig rasande.

I dagens läge är säkerligen besök från övriga Europa ytterst marginell.
Undrar om vi får resa in i Norge och Danmark om man sätter sig själv i karantän.
Citera
2020-04-18, 04:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanity
Volvo Torslanda drar igång, fast inte 100% till att börja med

Detsamma gäller nog direkta "just in time leverantörer"

Härligt tycker jag, skit i smittan i Göteborg. Vi tycks ju vara immuna numera......

Detta är nog det sorgligaste jag har sett. Den press som Volvo sätter på sina underleverantörer som i sin tur har permitterat.

Vi har två veckor på oss - här i Göteborg. Sen kommer kulmen.
Är ju lite svårt att montera saker på en kaross som inte har tillverkats ännu. Därav inte full start från början. Hur länge tycker du att man ska hålla företagen stängda för ett virus som är i klass med en influensa?
Citera
2020-04-18, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är ju lite svårt att montera saker på en kaross som inte har tillverkats ännu. Därav inte full start från början. Hur länge tycker du att man ska hålla företagen stängda för ett virus som är i klass med en influensa?

Lite dödligare bara än en vanlig influensa.
Citera
2020-04-18, 05:02
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
c19.se kurvan för avlidna,

det är ett trendbrott i början på april

från fördubbling var 3e dag
till fördubbling var 5e dag,

vad jag kan läsa ut,

det är alltså en lägre ökningshastighet, men fortfarande ett exponentiellt förlopp.

Den 16/3 gick FHM ut med rekommendationen att det är dags att arbeta hemifrån,
den 17/3 kom från regeringen beslut att stänga universitet och gymnasieskolor.

På det sättet minskades risk för smittspridning på många arbetsplatser och skolor för ungdomar och vuxna, och även antalet pendlande i lokaltrafik bör ha minskat.

Med ett sjukdomsförlopp på ca 25 dagar från smittad till avliden, landar vi på påskafton efter de åtgärderna,

så min förhoppning är att vi får ett trendbrott (lägre ökningshastighet) i början på nästa vecka igen.

Edit: Om sjukvårdsplatserna räcker, vill säga.

Jag tycker det går att läsa ut ett trendbrott vid påsk 9/4 ur kurvan c19.se avlidna,

se bild https://postimg.cc/ThGZCYLV

logaritmisk skala, en linje är ett exponentiellt förlopp, lutningen anger hur kraftigt det exponentiella förloppet är,

och det är ju goda nyheter!

Smittspridningen bromsas i Sverige pga åtgärderna i mitten på mars, en månad sen.

Kurvan för avlidna visar fortfarande ett exponentiellt förlopp med en ökning som är långsammare än tidigare, dvs "kurvan plattas" men ökar fortfarande, folk dör.

Om/när vi får en minskning av antal inlagda på sjukhus så var smittspridningen R0 < 1 ca två veckor tidigare och det kommer att visa sig i kurvan avlidna ca två veckor senare.

Bra jobbat svenska folket! Håll avstånden!

Det är väldigt många på sjukhus nu -så en minskning av hur många nya som kommer in är det som behövs. Hejja vårdpersonalen!!

Det är inte läge att sitta på uteserveringar, ha fester och vara nära som vanligt enligt min mening.

Pandemin pågår i högsta grad. Viruset är lika smittsamt. Folk dör.
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-18 kl. 05:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in