2020-04-18, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Angående överdödlighet på äldreboenden: Prelimimär data visar på ca 4 ggr högre dödlighet än de tal som FHM presenterar. Ca hälften av detta utgörs av eftersläpningen som är allmänt känd, och resten är överdödligheten som syns i SCB data.

Ja och FHM vet om att det finns mörkertal på äldreboenden men säger inget om det när man redovisar siffror på PK.

Varför?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7453965
Citera
2020-04-18, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vi har inga stängda gränser, vem som helst från EU får komma hit, även i pandemitider.. vansinnet vet inga gränser.
Hej! Ok. Du har rätt. Men samtidigt finns ju smittan överallt faktiskt och i varje land tyvärr.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1X2Helgardera
Om Minnesota gillar oss så är det kört.

Varför då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fick besök av en vän från Tyskland. Inga problem att köra till Sverige. Blev själv förvånad. Förstår inte heller. Någon som förstår reglerna?

Kollade upp det precis. Våra gränser är bara stängda för icke EU länder! Så hela Europa kan komma till oss, medan vi är bannlysta av dem, Snacka om rasism. Gör mig rasande.
Senast redigerad av popll 2020-04-18 kl. 00:26.
Citera
2020-04-18, 00:25
Medlem
Citat:
Angående överdödlighet på äldreboenden: Prelimimär data visar på ca 4 ggr högre dödlighet än de tal som FHM presenterar. Ca hälften av detta utgörs av eftersläpningen som är allmänt känd, och resten är överdödligheten som syns i SCB data.
Ja det var de preliminära datana. Jag fick precis ta del av materialet ochbdet visar sig då att det var falsklarm. I själva verket är det ett felaktigt antal rapporterade dödsfall med covid-19. Den korrekta siffran är lägre än den officiella. Rapporten visar -25%.
Citera
2020-04-18, 00:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Sverige har inte stängt gränserna för EU medborgare
Tack, men hur blir det när dom ska till baka? Är det ok att köra från Sverige till Tyskland?
Citera
2020-04-18, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan du utveckla?

Jag tror han syftar på att dödligheten ligger på lite över 250, säg 280 och fhm visar 70 döda. Sen antar att alla dör i Corona.
Citera
2020-04-18, 00:26
Medlem
Citat:
Tack, men hur blir det när dom ska till baka? Är det ok att köra från Sverige till Tyskland?

Är väl karantän i 2 veckor som för norrmännen och finnarna
Citera
2020-04-18, 00:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Vi måste invänta denna data över veckorna framöver.
Det är en eftersläpning på ca 2 veckor, men du kan se i min länk nedan i min profil.

Jag såg bilden, men den är (för mig iaf) lite svårläst. Har du rådatan?
Citera
2020-04-18, 00:28
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kanske inte, men jämför gärna med valfri stad av samma storlek i Grekland eller Italien så ser du nog skillnaden. Svenska städer är oerhört glest bebyggda.

Även städer i t.ex. England är utspridda då folk bor i glest placerade radhus. Ryska förorter har ofta massor med grönområden mellan sig. USAs städer består till stor del av småhusområden. Helsingfors är nästan bara flera småstäder bredvid varandra. O.s.v.
Citera
2020-04-18, 00:28
Medlem
Citat:
Jajamän, de tar väl emot deras medborgare eller om de bor där.
Annars är ju hela EU stängt för oss svenskar nu. EU visar sitt rätta ansikte i denna tid!
Citera
2020-04-18, 00:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Från fladdermus..till vad? Måste finnas mellanvärd (större än fladdermusen)för att ta sig till människa.
Själv tror jag "kotten"

Inte i en laboratoriemiljö. han man odlat och forskat på viruset så kan den nämnda forskaren blivit infekterad. Det är skillnad på att äta en fladdermus på marknaden och att hantera själva viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in