2020-04-18, 00:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Tyskar är ju mycket förtjusta att vara i svensk glesbygd/skog. Det är ju dumt att vi ska få hela den vågen nu. Det är ju vid den här årstiden de brukar börja komma, körande och stannar till vid många olika platser.
Sverige tigger om det!
Citera
2020-04-18, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Öppnar Danmark igen för svenskar ska jag inte spendera mycket där. Bara gå runt och vara dryg.

Danskarna kommer nog undvika dig om dom hör att du kommer från nordens pest metropol Sverige 😷
Citera
2020-04-18, 00:50
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Tror ej de skulle må så bra. Men hypotetiskt? Ja i fall medicin/vaccin kommer fram snart så kan vi snart vända kapitel. Ett annat scenario är att viruset är säsongsbetonat och dör ut vid sommaren som vanlig influensa? Hur som tror jag på GILEAD Scienses ink och Remdesivir. Helt klart det. 😁😁😁🍺🍺🍺

Kineserna har redan kopierat Remdesivir och tillverkar miljontals doser. Företaget BrightGene för att vara exakt.
Citera
2020-04-18, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Vilka påstår att kurvan har planat?
Överallt förutom Sverige...
Åk till Nordkorea, stanna där och kom aldrig tillbaka era svin. Ni passar bättre in i den miljön.

https://imgur.com/a/WG2O02F

Jo, Nordkorea har väl stängda gränser, utegångsförbud och förbud mot folksamlingar för jämnan. Så dit kan de med virusfobi med fördel resa, och bli kvar där. Om de nu kommer in..!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Folks rörelsemönster är det avgörande! Det är genom rörelse smitta sprids! Du måste ju begripa att smittan sprids på något sätt och inte magiskt dyker upp på äldreboenden från ingenstans! Exempelvis smittkedjor involverande pendlare, hur kan det vara svårt att förstå?

Brussel är ett nav i Belgien, du kan omöjligen tro att resor mellan exempelvis Namur och Bryssel, eller Brussel och Antwerpen är ovanliga!

Sedan är väl både Västmanland och Uppsala topp 5 hårdast drabbade.
Hur smittan kom in på äldreboenden i framförallt Flens kommun är inte belagt. Förmodligen på samma vis som i Stockholm, personalen. Nej, jag tror inte pendlare från Åkersberga hoppar in som timanställda på äldreboenden i Malmköping. Men det får framtiden ev. utvisa.

Uppsala, Sveriges fjärde stad, är ändå relativt förskonad. Hade Sveriges tidigaste fall ändå.

Skåne som är Sveriges tätast befolkaste landskap (Stockholm ett län) har ju ändå klarat sig någorlunda. 1 miljon invånare.

Grejen om just Belgien var, belgare talar två olika språk och bryr sig, eller vill inte lära sig, landets andra officiella språk. Källa: Belgare i Sverige så ingen länk till detta nu. En fransktalande elektriker i Bryssel lär inte resa till Antwerpen och inte förstå ett jota. En Universitetslektor i genusmetod kanske. Korta avstånd i ett svenskt perspektiv är inte detsamma på kontinenten. Möjligen inpendling till London etc. Sydeuropa ingen aning. Sen tillåter bilköer på kontinenten inte en norrbottnisk medelhastighet till jobbet.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kollade upp det precis. Våra gränser är bara stängda för icke EU länder! Så hela Europa kan komma till oss, medan vi är bannlysta av dem, Snacka om rasism. Gör mig rasande.

- Så blir det när Sveriges myndigheter välkomnar epidemin att frodas bland Sveriges befolkning. Vad annat kan man förvänta sig?

I egenskap av infektionshärd, så har Sverige har inte behov att stänga någon ute från Sverige. Men andra länder har all anledning att hålla svenskar borta.
Citera
2020-04-18, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är också försiktigt positiv till den, även om mycket fortfarande är oklart.
Vet någon hur många exemplar som finns av den idag, och hur lång tid det skulle ta att ev. massproducera?
Sedan ska man väl inte dra säkra slutsatser av en studie, kan vara tillfälligheter. De som behandlats kan även få biverkningar längre fram. Men trots allt, än så länge är detta det mest lovande i läkemedelsväg som kommit fram mot Coroona.
Jag tror inte att det kan vara tillfälligheter om 125 patienter behandlas och går friska efter behandlingen. Börja massproducera nu detta så vi förhoppningsvis kan gå mot det normala livet igen...
Citera
2020-04-18, 00:53
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag tror inte att det kan vara tillfälligheter om 125 patienter behandlas och går friska efter behandlingen. Börja massproducera nu detta så vi förhoppningsvis kan gå mot det normala livet igen...

Masstillverkas redan och är redo att släppas ut. Bara företaget släpper på patentet så.
Citera
2020-04-18, 00:53
Medlem
Citat:
Tror ej de skulle må så bra. Men hypotetiskt? Ja i fall medicin/vaccin kommer fram snart så kan vi snart vända kapitel. Ett annat scenario är att viruset är säsongsbetonat och dör ut vid sommaren som vanlig influensa? Hur som tror jag på GILEAD Scienses ink och Remdesivir. Helt klart det. 😁😁😁🍺🍺🍺

Det med att viruset inte alls skulle tåla värme verkar inte stämma, enligt vad jag läst i alla fall vad forskarna verkar tro och vad som tagits upp i tråden. Det har ju förekommit spridning i varmare länder såsom Ecuador och Brasilien osv. Sedan kanske det är möjligt att viruset har bättre spridning när det är kallare det säger jag inget om.

Ja den medicinen är kanske hoppfull, men att det skall gå fort med massproduktion är jag inte lika hoppfull om, det verkar inte gå så fort, de håller på med studier först osv. Om nån här har vetskap om hur det kan se ut med hoppet om massproduktion så är det intressant info.
Citera
2020-04-18, 00:58
Medlem
Vart kan jag se en daglig uppdatering av dödsfall i Sverige? kan någon länka?
Citera
2020-04-18, 01:00
Medlem
Citat:
Jag är mycket positiv. De flesta kunde helt enkelt bli utskrivna från sjukhuset efter behandlingen. Jag menar.......!!!!!!!!!

Visst är det positivt så långt, men om det bara är dessa 120 doser som finns i världen, och det tar fem år att tillverka nya, samt att alla som tog emot behandlingen får hjärtinfarkt som biverkning inom någon månad så är det inte lika bra.
Nu överdriver jag givetvis, det vet jag, men ändå, det behövs mer info innan man kan säga något säkert. Men jämfört med annat som provats så verkar detta vara det mest lovande.
Citera
2020-04-18, 01:01
Medlem
Theforeigners avatar
USA
I New York

Döda i NY I sista dygnet +1,025
Smittade i NY sista dygnet +7,753

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera