2020-04-17, 23:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vi ligger på 41:a plats av 44 i Europa.

Möjligt men Europa är inte världen.
Åtminstone Ryssland, Norge, Finland och Island borde vara mer glesbefolkade länder än Sverige. I Europa då alltså. Finns betydligt fler i världen.
Citera
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det Gambia ni pratar om?

Yes, it's Gambia man!

/Provokatör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När det sas hade visst Italien typ tre fall, det var resenärer från Kina som isolerats. Det är viktigt kolla datum för uttalandet och de aktuella förhållandena just då. I Europa trodde man då rent allmänt att man skulle kunna identifiera och isolera inflygande smittade och därmed stoppa smittan.

Som epidemiolog som nyligen (då) sagt att viruset kommer stanna i Kina, så borde man ju verkligen haja till om man ser att det börjar komma fall i ett EU-land! Alla varningsklockor borde ringa. Man kan åtminstone uttrycka sig väldigt försiktigt, anser jag. Men det stora felet var ju att man inte ens agerade när turisterna kom hem sedan.

Finns sådana gigantiska mängder av felbedömningar i detta ända från start men det får tas upp i efterhand, nu är det ju inte mkt man kan göra förutom att hoppas man inte blir smittad och beklaga de 1400 som dött och de ytterligare som kommer att dö närmsta veckorna.
Citera
2020-04-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Hur har du fått fram siffrorna? Jag tycker det är helt hopplöst för en lekman att hitta siffror på euromomo. Bara en massa diagram som knappt går att läsa.

Siffrorna har jag manuellt uppskattat från de små graferna (är ju z-score, dvs (dödlighet-genomstnittsdödlighet)/standardavvikelsen)) för att få en gradering högst till lägst.
Citera
2020-04-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ett annat sätt är att följa SCBs data. Om man ska jämföra vårvintersäsongerna med varandra (halvårsvis) så får man vänta till juni. Överdödlighet varierar mellan år beroende på influensaaktivitet, där 2019 och 2020 båda var låga år, 2018 var ett högt år.

1 jan-31 mars:
medel 2015-2019:24668
2018: 25939 (+1271)
2019: 23038 (-1630)
2020: 23437 (-1231)
Men vad har januari med saken att göra? Kolla Stockholm i slutet av mars:

Citat:
För Stockholm rapporterades totalt 584 dödsfall för vecka 14 2020, vilket är betydligt högre än genomsnittet för 2015-2019 som var 313 dödsfall
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/

Nästan dubbelt så många döda som normalt.
Citera
2020-04-17, 23:28
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Ja denna strategi kommer med stor sannolikhet innebära en katastrof för ekonomin. Baserat på mätnigar tog det en månad att uppnå 2,5% personer i Stockholm som hade varit smittade och vi kan inte öka takten utan att överbelasta sjukvården så det ger att det kommer att ta ytterligare 9 månader innan vi når att 50% av befolkningen har haft sjukdomen med nuvarande begränsningar vilket kommer att slå hårt på ekonomin och ej att förglömma dödligheten på 1-2% av de smittade...För mig är detta en dålig strategi som borde försöka undvikas om möjligt...

Håller med helt. Sista meningen särskilt.
Citera
2020-04-17, 23:28
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Hur kan du vara hyfsat säkert på Tegnells linje? Vad har övertygat dig?

Därför att jag följt detta jävla virus noggrant sedan 14e mars då jag hamnade i karantän i en båt i Bulgarien. Hur alla länder stänger ner och jag knappt kan flyga hem. Men vem dör? Hur farligt är det egentligen? Föga. Men ändå stänger Bulgarien exempelvis ner. Då börjar man kika på ålder, sjukdom osv i respektive länder och det finns ju ingen orsak till panik. Tack vare Tagnell kunde jag landa på Arlanda. Det är exakt som Tegnell vetat från ruta ett, ett virus dödligt för de väldigt äldre osv. Men Adam Alsing dååå???? Jaa den tjockisen hade diabetes och vem vet. Finns alltid undantag, hursom Adam Alsing är knappelunda värd en triljon i värde av en lockdown eller vad tycker du?
Citera
2020-04-17, 23:29
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Siffrorna har jag manuellt uppskattat från de små graferna (är ju z-score, dvs (dödlighet-genomstnittsdödlighet)/standardavvikelsen)) för att få en gradering högst till lägst.
ok tack. Jag tycker de är för plottriga för att kunna läsa av dem och jag har för dålig koll på vad de olika graferna visar. Jag nöjer mig med deras bulletin och översiktskarta.
Citera
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
C19.se har nu höjt till 82 döda för dagen. Var får de sina siffror?

Det står på deras sida:
Citat:
Vi aggregerar automatiskt data från bland annat SVT, Folkhälsomyndigheten och de olika regionernas presstjänster. Automatiken ser till så att minst 2 källor ser likadana ut gällande antal fall m.m. innan datan publiceras.

Länkar till källor m.m. läggs sedan till manuellt. De finns att se här.

Data för antal patienter som behandlats med intensivvård hämtas från Svenska Intensivvårdsregistret - SIR.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Jag påstår inte att jag är någonting, du däremot har uppenbarligen noll koll och det är viktigt att det åskådliggörs så inte andra med noll koll tror att du faktiskt har lite koll.

Experterna på FHM med åratal av erfarenhet har (antagligen) rätt. Misslyckade Uffe-Roffe som snyltar på morsans Office365-prenumeration och har sett en regressionstutorial på youtube (du), har fel.

FHM kan jag lova har inte haft någon koll på läget avseende COVID-19 när man tittar på deras uttalanden.
Citera
2020-04-17, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Ja men precis som de sa skulle sjukvården blivit ännu mer underbemannad om en massa sjukvårdspersonal hade behövt hålla sig hemma för att ta hand om sina barn som annars skulle varit på skola och dagis. För att inte tala om äldreomsorgen som verkar gå runt på att ringa in timvikarier på kort varsel. Med de förutsättningar vi har med underbemanning i sjukvården hade det kanske blivit ännu värre med lockdown. Jag har inte svaret på detta. Jag önskar däremot att de som har svaren och kunskapen hade varit mer transparenta med hur de tagit beslut och på vilka grunder.

Man hade kunnat göra som Norge, hade/har dagis/skola enbart för dom som jobbar inom sjukvården osv....
Man kan inte köra sverigemodellen med minst antal vårdplatser av alla OECD länderna, då ser siffrorna ut som dom gör....
Citera
2020-04-17, 23:30
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vi ligger på 41:a plats av 44 i Europa.
Skärp dig! Du kan ju fan inte komma dragandes med fakta, det här är ju Flashback för helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in