Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Indicierna mot SD är alldeles för många för att åtalet skall vara överblickbart, och lagmannen Björn Lindén kommer väl nu i domskälen att ta upp och resonera kring vad som har varit avgörande för tingsrättens avgörande i skuldfrågan. Lyssnar man på ljudupptagningen från rättegången så verkar följande tre frågeställningar ha varit de centrala:
1. Blod på tvättmaskinen.
Har åklagaren kunnat visa att det fanns blod på tvättmaskinen så är det ju troligt att LW:s DNA (som enligt NFC har konstateras på tvättmaskinen) kommer från detta blod. Detta blod skulle i så fall ha kunnat komma dit genom att SD t.ex. har tvättat blodiga kläder under mordnatten.
2. Falskt personnummer vid mötet med polisen.
Om åklagaren har kunnat visa att polisen faktiskt gjorde en slagning på ett personnummer som SD uppgav, och att det här personnumret då visade sig tillhöra en helt annan person, så talar detta för att SD kan ha varit ute i onda avsikter natten mellan den 11-12/5 2018. Han kan då som åklagaren menar ha varit ute för att mörda LW, eller för att ha planerat inför att mörda henne den 14/5.
3. Googlandet på hur man dödar spädbarn.
Om åklagaren faktiskt kan visa att SD har googlat på hur man dödar spädbarn så visar det att han inte är främmande för tanken på att döda. Detta ger i så fall stöd åt åklagarens teori om att SD är gärningsmannen.
Om åklagaren kan visa på objektivt stöd för att någon eller några av de här omständigheterna faktiskt föreligger så bör det alltså finnas möjligheter att efter ett överklagande få en fällande dom i hovrätten.
Ja det är dessa tre punkter som fått mig väldigt fundersam också.
Punkt 3 är oerhört graverande!
Punkt 2 kan möjligtvis förklaras med allmän olust att bli registrerad mitt i soppan
med LW, att de då kan igenkänna honom som anmäld av LW tidigare. Rädsla att bli felaktigt misstänkt?!! (Försöker tänka som att det varit jag som varit ute helt oskyldigt den där natten 11-12 maj. Men osmart i vilket fall att lämna falsk identitet!
Punkt 3. Kan betyda något annat än mordblod på hans tröja, även om det känns mycket sannolikt.