2020-04-17, 23:21
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ööh, Sverige har givetvis gjort rätt, helt jävla rätt! Hur tappad är du på en skala när du uttalar dig på det sättet?
Kan du utveckla det där?
Alltså det där om att Sverige har gjort ”helt jävla rätt”.
Och du, här inne tappar man inte humöret på det där sättet. Imorron blir ditt lördagsgodis indraget!
Citera
2020-04-17, 23:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Det är att göra det enkelt för sig att säga att Tegnell hade fel och att Danmark+Norge+Finland hade rätt. Kanske var vi chanslösa från början oavsett vad Tegnell hade beslutat. Med kronisk underbemanning i äldreomsorgen, massa timvikarier på osäkra anställningar, språkförbistring pga många invandrare bland personalen, otillräcklig tillgång till skyddsutrustning mm så kanske inte eventuella hypotetiska beslut som Tegnell och FHM hade tagit skulle ha gjort så stor skillnad. Det är väldigt svårt att säga exakt vad det beror på eftersom inga ordentliga utredningar och jämförelser gjorts.

Jag säger inte att Tegnell hade rätt eller att han gjorde rätt. Att sätta alla som kom hem från Alperna i karantän och att sätta alla familjer i karantän där en familjemedlem blivit sjuk hade nog gjort en viss skillnad. Men det kanske ändå bara hade fördröjt katastrofen i äldreomsorgen nån vecka eller två. Det är jättelätt att på ett forum som Flashback slå fast att det är Tegnells fel. Jag skulle vilja påstå att det behövs mycket mer information för att kunna säga det. Helt klart är iaf att Sverige som land har gjort fel. Men om det är på grund av tidigare dåliga beslut det går dåligt nu eller om det är pga beslut under pandemin har jag lite svårt att säga.

Tegnell förstod aldrig ens att COVID-19 skulle bli en pandemi och därför tog inte Sverige några skyddsåtgärder.
Som det visar sig nu hade vi inte ens skyddsutrustning för att klara av en vecka med pandemin.
Detta kommer man att komma ihåg i historieboken.
Citera
2020-04-17, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kanske denna måste skickas in till alla MSM? Behövde skriva detta, för att visa hur blinda media verkar vara: reporterns ord på AT födelsedag:

"När coronasmittan sköljt över oss har statsepidemiolog Anders Tegnell blivit en trygg famn för mängder av svenskar."

I artikeln är det ngn forskare eller dylikt som även skämtar om att ATs födelsedag borde bli flaggdag...

Är detta på riktigt? Känner mig lite som Alice i underlandet, allt är upp och ned... Hur kan det blir hyllningar, tror inte de 1400 döda i Corona i Sverige eller deras anhöriga, anser att AT är en lugn trygg famn...

🤢

Edit lägger in länk: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk24X/anders-tegnell-fyller-ar-mitt-i-pandemin
Men vad är det för idoter som kläcker ur sig sånt?!
Citera
2020-04-17, 23:23
Medlem
Vad är fel i huvudet på invånarna i Stockholm?
Tydligt är ju att övriga 8 miljoner behöver skydda sig mot dem...
Citera
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag har sett folk på Facebook fnissa om hur de ”ser fram emot resan till Thailand om 2 veckor”. Antingen ljuger de om sin oro eller så är de bara puckade hjon som inte förstår bättre. Hur ska man kunna njuta av sin semester när det rasar en epidemi bakom husknuten?

så hur gick det för dom som åkte till thailand i februari ? Alla dog ? Rasade epidemin för fullt i thailand
för 2 månader sedan? Vi har ju facit i dag.

Alla dina inlägg visar att du har en svår psykisk skada. Du borde lämna in ditt körkort till transportstyrelsen och satsa på jobb som cykelbud i stället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Det är att göra det enkelt för sig att säga att Tegnell hade fel och att Danmark+Norge+Finland hade rätt. Kanske var vi chanslösa från början oavsett vad Tegnell hade beslutat. Med kronisk underbemanning i äldreomsorgen, massa timvikarier på osäkra anställningar, språkförbistring pga många invandrare bland personalen, otillräcklig tillgång till skyddsutrustning mm så kanske inte eventuella hypotetiska beslut som Tegnell och FHM hade tagit skulle ha gjort så stor skillnad. Det är väldigt svårt att säga exakt vad det beror på eftersom inga ordentliga utredningar och jämförelser gjorts.

Jag säger inte att Tegnell hade rätt eller att han gjorde rätt. Att sätta alla som kom hem från Alperna i karantän och att sätta alla familjer i karantän där en familjemedlem blivit sjuk hade nog gjort en viss skillnad. Men det kanske ändå bara hade fördröjt katastrofen i äldreomsorgen nån vecka eller två. Det är jättelätt att på ett forum som Flashback slå fast att det är Tegnells fel. Jag skulle vilja påstå att det behövs mycket mer information för att kunna säga det. Helt klart är iaf att Sverige som land har gjort fel. Men om det är på grund av tidigare dåliga beslut det går dåligt nu eller om det är pga beslut under pandemin har jag lite svårt att säga.

Äldreboenden är en exceptionellt utsatt boendeform när det kommer till smittspridning. Många som vistas under samma tak och väldigt många moment som kräver närkontakt. Det rimliga utgångsläget är att 100% boende blir sjuka och alla som förblir friska är en seger.

Vill man undvika smitta i äldrevården måste man få ner smittspridningen i samhället.
"Skydda våra äldre" är inte fel, men man ska inte tro att man kommer nära noll, då bedrar man sig själv.

Dessvärre inbillar sig nog många just att en realistisk siffra är nära nolll smittade på äldreboenden - 50% är snarare ett väldigt postivt utfall när vi väl nått "flockimmunitet".
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-17 kl. 23:29.
Citera
2020-04-17, 23:24
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Det är ju exakt därför man borde ha kört med försiktighetsprincipen, FHM och politikerna visste mycket väl att sveriges sjukvård var underbemannad och dåligt utrustad.
Ja men precis som de sa skulle sjukvården blivit ännu mer underbemannad om en massa sjukvårdspersonal hade behövt hålla sig hemma för att ta hand om sina barn som annars skulle varit på skola och dagis. För att inte tala om äldreomsorgen som verkar gå runt på att ringa in timvikarier på kort varsel. Med de förutsättningar vi har med underbemanning i sjukvården hade det kanske blivit ännu värre med lockdown. Jag har inte svaret på detta. Jag önskar däremot att de som har svaren och kunskapen hade varit mer transparenta med hur de tagit beslut och på vilka grunder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De som har samma överdödlighet kan sorteras efter antal covid-19, så blir det tydligare:

Spanien: >16 (413)
Belgien: ≈16 (419)
Italien: ≈16 (367)
Frankrike: ≈16 (275)
UK ≈16 (202)
Nederländerna ≈16 (193)
Schweiz: ≈10 (148)
Sverige: ≈8 (132)
Portugal: ≈4 (62)
Luxemburg: ≈2 (110)
Danmark: ≈2 (55)
Norge: ≈ 0 (28)
Estland: ≈0 (27)
Finland: ≈0 (14)
Grekland: ≈0 (10)
Ungern: ≈-1 (16)
Irland: ≈-2 (98)

Kanske lite underrapportering i Portugal och överrapportering (?) i Irland, annars verkar det korrelera så starkt som en statistiker kan önska.

Ett annat sätt är att följa SCBs data. Om man ska jämföra vårvintersäsongerna med varandra (halvårsvis) så får man vänta till juni. Överdödlighet varierar mellan år beroende på influensaaktivitet, där 2019 och 2020 båda var låga år, 2018 var ett högt år.

1 jan-31 mars:
medel 2015-2019:24668
2018: 25939 (+1271)
2019: 23038 (-1630)
2020: 23437 (-1231)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag hoppas verkligen att UD och kriminalvården samordnar dessa udda skattefinansierade flygningar.

/Provokatör
Är det Gambia ni pratar om?
Citera
2020-04-17, 23:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det är lätt taget! Ok men vadet då? 5000 sek eller mer? Hur gör vi, via pm?

Jag har inga problem att sätta in pengar mycket mer än du tror, men jag tycker att heder är mycket mer värt än "5000 sek". Om du har Swan65 som din avatar borde heder vara mycket mer värt än en sådan futtsumma som räcker till en halv plotter eller vindroder eller vindex eller vad du vill.

Min deal är att vi avregistrerar våra konton om vi har fel.
Citera
Medlem
Lyft ur sthml ur statistiken så fattar ni vad jag menar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
så hur gick det för dom som åkte till thailand i februari ? Alla dog ? Rasade epidemin för fullt i thailand
för 2 månader sedan? Vi har ju facit i dag.

Alla dina inlägg visar att du har en svår psykisk skada. Du borde lämna in ditt körkort till transportstyrelsen och satsa på jobb som cykelbud i stället.
De fastnade väl där pga stängda gränser.. men okej, en enkel till Thailand, varför inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in