2020-04-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Efter att ha bott i Stockholms innerstad i ett antal år, så märkte jag hur tätbefolkat Sverige är.

Så du lärde dig att alla större städer befinner sig 5-10 mil från Stockholm och landet inte har mycket geografiskt spridning?

Du har helt missat att exemelvis västkusten ligger 40 mil bort?
Citera
2020-04-17, 23:01
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Såg precis ett klipp från Expressen där amerikanerna nu försöker utröna om viruset kom från labbet i Wuhan och inte fiskmarknaden och att det kanske är människoskapat 😭 Jag vill inte vara någon domedagsprofet men är det så så är ju läget väldigt illa om det skulle vara någon form av biologiskt stridsmedel. Hoppas att man kommer fram till att så inte är fallet men sådana där videos och rapporter skrämmer mig 😭

Det är på sätt och vis oroväckande att när Ryssland skickade nödhjälp till New York efter presidenternas samtal så bland det första de skickar är flyg lastat med utrustning och militär personal experter på biologisk krigföring.

Håller med om att mycket runt det här viruset skrämmer.
Citera
2020-04-17, 23:02
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det kommer inte att fortsätta.

https://www.friatider.se/forskarens-losning-pa-krisen-finns-bara-ett-satt-avsatt-regeringen

Det här är Sverige vi talar om nu alltså. Regeringen kommer ALDRIG att avsättas, inte ens ifall folk håller på att svälta ihjäl. De flesta svenskar kommer bara att prisa Löfven och resten av regeringen in i det sista, till sista andetaget.

Vad Sverige behöver är en kompetent psykolog!
Citera
2020-04-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
EuroMOMO har släppt en ny karta över överdödlighet i Europa under vecka 14 nu. Kartan för vecka 15 anses ha alltför osäkra data än pga påsken. Sverige ligger på "Very high" överdödlighet, samma som Italien, Spanien, UK, Nederländerna mfl länder. Våra grannländer har ingen överdödlighet alls för den veckan. Det går verkligen inte bra nu.
https://www.euromomo.eu/
https://www.euromomo.eu/slices/Maps-2020/MAP-2020-14.png

Japp, där kom det:

Svaret på frågan om de nordiska ländernas olika strategier. Tegnell hade fel, Danmark+Norge+Finland hade rätt.

Game over.
Citera
2020-04-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Så hur ligger det till idag för sverige?

på nyheterna så hör man hur Danmark tänker öppna upp landet, medan i Sverige så hör man att siffrorna börjar stagnera, men ser man på corona statistiken så märker man att man har att göra med stora eftersläpningar när det gäller antalet döda.

alltså är vi inte ens i närheten av slutet, utan vi har precis bara börjat.

när kommer vi ha 300-400 döda per dag i sverige ?

Så många lär vi aldrig få per dag.
Citera
2020-04-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Japp, där kom det:

Svaret på frågan om de nordiska ländernas olika strategier. Tegnell hade fel, Danmark+Norge+Finland hade rätt.

Game over.

Har publicerat siffrorna tidigare, från högst till lägst (dödlighet i Covid per capita i parantes):

Spanien: >16 (413)
Frankrike: ≈16 (275)
Belgien: ≈16 (419)
Nederländerna ≈16 (193)
UK ≈16 (202)
Italien: ≈16 (367)
Schweiz: ≈10 (148)
Sverige: ≈8 (132)
Portugal: ≈4 (62)
Luxemburg: ≈2 (110)
Danmark: ≈2 (55)
Norge: ≈ 0 (28)
Finland: ≈0 (14)
Estland: ≈0 (27)
Grekland: ≈0 (10)
Ungern: ≈-1 (16)
Irland: ≈-2 (98)
Citera
2020-04-17, 23:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Å du din sjuka jävel borde ju Säpo tystat för länge sen. Du kör fortfarande på 700 döda per dag? Allt du skriver är skitsnack och har så varit sedan ruta ett. Varför? Jo därför att du är en patetisk ensam prepper som va övertygad om jordens undergång. Dra du åt helvete med ditt bullshit en gång för alla

Du verkar arg, jag använder sällan så starka ord som du gör nu. Oklart varför Säpo skulle ha "tystat ner mig", då allt jag har sagt hittills verkar gå ungefär åt det hållet jag har sagt från början. Eller därför?

Låt oss alla se vilken dödlighet vi får i nådens år 2020, siffrorna som vi har hittills sett från SCB förskräcker iallafall.
Citera
2020-04-17, 23:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Antar ni pratar om AT. Någon har gjort en sammanställning av allt han sagt som varit felaktigt på tegnellcitat.se

Hittade ett som handlade om skidresor, kanske finns mer, vet ej. Han sa så här enligt det:

8:e februari 2020, Norrbottenskuriren/TT

Om sportlovsresor i Alperna:
– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudlaget.

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx
När det sas hade visst Italien typ tre fall, det var resenärer från Kina som isolerats. Det är viktigt kolla datum för uttalandet och de aktuella förhållandena just då. I Europa trodde man då rent allmänt att man skulle kunna identifiera och isolera inflygande smittade och därmed stoppa smittan.
Citera
2020-04-17, 23:07
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
men så kommer det fram att Karolinska har börjat med olaglig triagering.

Har du länk till den informationen? Hade velat läsa...
Citera
2020-04-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Ok.
Väldigt tidigt att mäta mellan länder i nuläget.
Då det sannolikt är en väldigt liten del av varje land som hittills har blivit smittade.

Enklare i nuläget att kika på respektive epicenter och jämföra mot sig själv i nuläge och mot tidigare år/veckor/dagar.

Sen så behöver inte det betyda att detta virus ger en väldigt stor överdödlighet om man slår ut det under en längre period när fler i varje land har blivit smittade.

Jag förstår. Menade bara att om man vill jmf länder sinsemellan så är det bättre att se på överdödligheten istället för att jämföra inrapporterade covid 19 dödsfall eftersom definitionerna samt sättet att rapportera in skiljer sig åt mellan länder. Men visst det är för tidigt att dra några slutsatser men man skulle ändå kunna få en ögonblicksbild.
Citera
2020-04-17, 23:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När det sas hade visst Italien typ tre fall, det var resenärer från Kina som isolerats. Det är viktigt kolla datum för uttalandet och de aktuella förhållandena just då. I Europa trodde man då rent allmänt att man skulle kunna identifiera och isolera inflygande smittade och därmed stoppa smittan.

Hur man då skulle kunna göra det utan kontroller.
Citera
2020-04-17, 23:10
Medlem
jollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Japp, där kom det:

Game over.
Det är att göra det enkelt för sig att säga att Tegnell hade fel och att Danmark+Norge+Finland hade rätt. Kanske var vi chanslösa från början oavsett vad Tegnell hade beslutat. Med kronisk underbemanning i äldreomsorgen, massa timvikarier på osäkra anställningar, språkförbistring pga många invandrare bland personalen, otillräcklig tillgång till skyddsutrustning mm så kanske inte eventuella hypotetiska beslut som Tegnell och FHM hade tagit skulle ha gjort så stor skillnad. Det är väldigt svårt att säga exakt vad det beror på eftersom inga ordentliga utredningar och jämförelser gjorts.

Jag säger inte att Tegnell hade rätt eller att han gjorde rätt. Att sätta alla som kom hem från Alperna i karantän och att sätta alla familjer i karantän där en familjemedlem blivit sjuk hade nog gjort en viss skillnad. Men det kanske ändå bara hade fördröjt katastrofen i äldreomsorgen nån vecka eller två. Det är jättelätt att på ett forum som Flashback slå fast att det är Tegnells fel. Jag skulle vilja påstå att det behövs mycket mer information för att kunna säga det. Helt klart är iaf att Sverige som land har gjort fel. Men om det är på grund av tidigare dåliga beslut det går dåligt nu eller om det är pga beslut under pandemin har jag lite svårt att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in