Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Japp, där kom det:
https://www.euromomo.eu/slices/Maps-2020/MAP-2020-14.png
Svaret på frågan om de nordiska ländernas olika strategier. Tegnell hade fel, Danmark+Norge+Finland hade rätt.
Game over.
Det är att göra det enkelt för sig att säga att Tegnell hade fel och att Danmark+Norge+Finland hade rätt. Kanske var vi chanslösa från början oavsett vad Tegnell hade beslutat. Med kronisk underbemanning i äldreomsorgen, massa timvikarier på osäkra anställningar, språkförbistring pga många invandrare bland personalen, otillräcklig tillgång till skyddsutrustning mm så kanske inte eventuella hypotetiska beslut som Tegnell och FHM hade tagit skulle ha gjort så stor skillnad. Det är väldigt svårt att säga exakt vad det beror på eftersom inga ordentliga utredningar och jämförelser gjorts.
Jag säger inte att Tegnell hade rätt eller att han gjorde rätt. Att sätta alla som kom hem från Alperna i karantän och att sätta alla familjer i karantän där en familjemedlem blivit sjuk hade nog gjort en viss skillnad. Men det kanske ändå bara hade fördröjt katastrofen i äldreomsorgen nån vecka eller två. Det är jättelätt att på ett forum som Flashback slå fast att det är Tegnells fel. Jag skulle vilja påstå att det behövs mycket mer information för att kunna säga det. Helt klart är iaf att Sverige som land har gjort fel. Men om det är på grund av tidigare dåliga beslut det går dåligt nu eller om det är pga beslut under pandemin har jag lite svårt att säga.