2020-04-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag håller med dig, samma befolkningsgrupper drabbas, unga arbetsföra män för spanska sjukan, äldre, multisjuka för coronaviruset, din känsla för saklighet slår nya höjder.

Japp, och jämförelsen med en influensa är lika sjuk, oavsett vad du försöker antyda. Detta är ingen influensa. Punkt slut. Inte ens samma familj virus.
Vanlig influensa är en jävla walk in the park jämfört med detta.
Men att den är en ny spanskan , som plötsligt muterar och dödar en ny generation är ju bara en önskedröm för nekrofiler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Fast det är lite som att spotta alla som får lungcancer utan att någonsin ha rökt (jag känner en) i ansiktet. Och lite som att säga att de som fått covid de senaste veckorna har slarvat med att se till att de inte blir smittade, alltså ofta självförvållat med samma logik?

Visa får såklart lungcancer ändå, men nu snackar vi inte mer än några procent.
Lyft dom stora frågorna om viruset så slipper vi detta småtjafs.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Konstigt. Ryktet om Wuhan startades av israel i alla fall:

Just det ja. Jag kommer ihåg det nu.

Men amerikanerna verkar vara rejält på krigsstigen nu. Att en amerikansk senator säger att Kina medvetet låtit viruset sprida sig över världen för att om Kina skulle lida så skulle alla andra göra det också i synnerhet USA det är mycket skarpt.
Citera
2020-04-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Låter det här verkligen som ett vanligt virus?

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8230337/Coronavirus-survive-exposure-high-temperatures-long-periods-study-shows.html

Värme kan ta död på Ebola men inte på Covid 19.

"Vanligt virus", jo tjena Det här kommer garanterat från ett labb.

Fast det finns ju flera virus som överlever värme. Är ingen expert på virus men tror detta har tagits upp tidigare, exempel bl.a. zikavirus, dengue ,(om jag minns rätt nu, reserverar mig lite där).
Citera
2020-04-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Sverige är glesbefolkat jämfört med många andra länder.

Vare sig du är omringad av villor eller inte.

Det intressanta är ju inte hur många det bor per km2.
Det intressanta är ju hur invånarna är fördelade i ett land, hur tätt de bor där det är befolkat.
Annars skulle ju island ha helt andra förutsättningar, men nu bor ju typ 99% i Reykjavik. Helt ointressant hur många km2 stort landet är.
Citera
2020-04-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Just det ja. Jag kommer ihåg det nu.

Men amerikanerna verkar vara rejält på krigsstigen nu. Att en amerikansk senator säger att Kina medvetet låtit viruset sprida sig över världen för att om Kina skulle lida så skulle alla andra göra det också i synnerhet USA det är mycket skarpt.

Jo men den senatorn är lite speciell.

https://www.timesofisrael.com/gop-senators-pitch-resolution-to-recognize-israeli-sovereignty-of-golan-heights/
Citera
2020-04-17, 22:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Det är genom strejker, upprop och protester demokrati utövas.

Tror du val gör någon skillnad när alla partier har samma politik och vi har förlorat självbestämmande till eu-lobbyister och byråkrater?

Precis.
Det lilla självbestämmande vi har kvar är inte mycket värt när hela riksdagen är ett och samma. Vilket syns tydligt under denna epidemi.
Citera
2020-04-17, 22:32
Medlem
Såg precis ett klipp från Expressen där amerikanerna nu försöker utröna om viruset kom från labbet i Wuhan och inte fiskmarknaden och att det kanske är människoskapat 😭 Jag vill inte vara någon domedagsprofet men är det så så är ju läget väldigt illa om det skulle vara någon form av biologiskt stridsmedel. Hoppas att man kommer fram till att så inte är fallet men sådana där videos och rapporter skrämmer mig 😭
Citera
2020-04-17, 22:33
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 504umMadLad
Flera utländska tidningar har skrivit om den svenska hybrisen. Det är ju enkelt att jämföra mellan Sverige, Norge och Danmark då vi är så lika på många sätt och vis. Vi svenskar skiljer ju oss på det sättet att här har vi valt extremfeminism, massinvandring och nu ett passivt agerande i förhållande till coronaviruset.

Svennebanan har dragit till fjällen, svennebanan går till äldreboenden utan skyddsutrustning och utan några som helst försiktighetsåtgärder, svennebanan går på restaurang. Allt är som förr även om svennebanan trycker upp uppmaningar om att tvätta händerna på många olika språk.

Så här går det i ett land som styrs av idioter och värre lär det bli i takt med att vi svenskar får mindre att säga till om i vårt eget land.

Svenska regimjournalister påstår att kruvan flackar och att vi har den bästa taktiken. Ingenstans i världen finns det här auran av servilitet gentemot makten, ett folk som utgörs av lydhjon.

"Sweden grapples with high death toll after controversially refusing to lock down"

"Sweden’s controversial decision to refuse coronavirus lockdown measures is taking its toll — with the number of deaths up to 17 times higher than its Nordic neighbors, according to reports.

Fatalities in the Scandinavian nation topped 1,300 on Thursday — far worse than Denmark, Norway and Finland, which all implemented containment measures, according to the latest figures from Johns Hopkins University.

By comparison, Denmark has reported 321 COVID-19 deaths, Norway has reported 150 deaths and Finland has reported just 75, the data shows.

As the pathogen spread, Denmark and Norway reacted quickly to close borders and shut schools, while Finland closed most schools and contained its main urban region."

https://nypost.com/2020/04/16/sweden-grapples-with-high-death-toll-after-controversially-refusing-to-lockdown/

Sverige börjar bli ett skräckexempel ute i omvärlden och det med all rätt. Vi är ett jävla skitland.

Ja, nu får vi se hur det går när de öppnar upp. De höll ut i en månad och viruset är inte borta.
Vi som sitter i "skräckexemplet" iakttar med darrande ben.
Citera
Medlem
Citat:
Det är genom strejker, upprop och protester demokrati utövas.

Tror du val gör någon skillnad när alla partier har samma politik och vi har förlorat självbestämmande till eu-lobbyister och byråkrater?

Jag vände mig mot att det var några moderatkärringars fel. Samma skit, vilken region du än kollar på.
Det var vad jag ville ha sagt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag håller med dig, samma befolkningsgrupper drabbas, unga arbetsföra män för spanska sjukan, äldre, multisjuka för coronaviruset, din känsla för saklighet slår nya höjder.

The first wave of the Spanish flu took the weak and elderly. The second took the young working men by means of cytokine storms — which has been seen in this virus as well. Another factor is the unknown immunity time, estimated by Germans to be 6-12 months, potentially allowing a second wave to strike without immunity in the population.
Citera
2020-04-17, 22:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Har inte träffat någon på 6 veckor.

Ingen alls. Känns som Jag sitter i fängelse. Så idag kommer en tjej från Jönköping till mig och imorgon en trjej från Göteborg. Bör jag oroa mig? Om nu uppskattningsvis "10%" av Sverige är smittade och det kommer 2 olika.

Är det 20% risk att jag får skiten? Eller kan man inte tänka så?

Skulle du inte ha sex häromdagen? Varför chansa, du har väl en arm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in