2020-04-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Var skidturisterna verkligen bekymrade? Undrar det jag. Tyckte då och skrev det också att själv skulle jag aldrig ha åkt om jag så hade förlorat en hel del pengar. Oroade mig, så därför. Menar att fler kunde ha tänkt till lite och så var det nog också men de som åkte iväg på sina semestrar till alperna (och andra ställen) uppfattade inte jag som särskilt bekymrade. Tvärtom.

Skulle väldigt gärna se exakt när och hur "den myndighetsrepresentant" du talar om uppmuntrade människor att åka iväg utomlands på sina bokade semestrar. Uppmuntrade. Kanske. Tyvärr ligger presskonferenserna bara kvar sju dagar på SVT-play så det går kanske att säga vad som helst om vad som sagts om man är lagd åt det hållet. Har för mig att han ("myndighetsrepresentanten") inte direkt uppmuntrade men inte heller direkt avrådde. Ska kolla YT och se om det ligger kvar där kanske.

Antar ni pratar om AT. Någon har gjort en sammanställning av allt han sagt som varit felaktigt på tegnellcitat.se

Hittade ett som handlade om skidresor, kanske finns mer, vet ej. Han sa så här enligt det:

8:e februari 2020, Norrbottenskuriren/TT

Om sportlovsresor i Alperna:
– När det gäller den här typen av resor finns det absolut ingen anledning att bekymra sig för Coronaviruset. I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudlaget.

https://www.kuriren.nu/nyheter/viruset-stoppar-inte-sportlovsresandet-nm5297550.aspx
Senast redigerad av Maharaja79 2020-04-17 kl. 22:53.
Citera
2020-04-17, 22:52
Medlem
Så hur ligger det till idag för sverige?

på nyheterna så hör man hur Danmark tänker öppna upp landet, medan i Sverige så hör man att siffrorna börjar stagnera, men ser man på corona statistiken så märker man att man har att göra med stora eftersläpningar när det gäller antalet döda.

alltså är vi inte ens i närheten av slutet, utan vi har precis bara börjat.

när kommer vi ha 300-400 döda per dag i sverige ?
Citera
2020-04-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det intressanta är ju inte hur många det bor per km2.
Det intressanta är ju hur invånarna är fördelade i ett land, hur tätt de bor där det är befolkat.
Annars skulle ju island ha helt andra förutsättningar, men nu bor ju typ 99% i Reykjavik. Helt ointressant hur många km2 stort landet är.
Ursäkta att jag nördar vidare på temat, men på den här sidan finns en intressant tabell där man räknat ut den verkliga folktätheten för varje land i Europa, om man bortser från de delar av varje land som är obebodda. Lite överraskande visar det sig då att Spanien egentligen är mer tätbefolkat än Holland. Varför? Jo, mycket stora delar av den spanska högplatån är praktiskt taget obebodda, medan befolkningen bor tätt sammanpackad i kluster runt Madrid, Barcelona och längs kusterna.

Enligt tabellen är det bara ungefär 13% av landytan i Spanien som är bebodd, mot 82% i Holland, och då packas alltså 47 miljoner spanjorer in på en yta som bara är ungefär dubbelt så stor som Holland (som har 14 miljoner invånare).

Här visar det sig också att Rumänien är ungefär lika tätbefolkat som Belgien. Det blir ju inte så mycket yta kvar när man plockat bort större delen av Transsylvanien, med höga berg och vildmark.

Ditt exempel Island hoppar visserligen upp en bra bit, och visar sig i praktiken vara lika tätbefolkat som Danmark, men de ligger ändå i nedre delen av tabellen. Sverige ligger långt ned och allra sist kommer faktiskt Finland. Jag trodde de skulle gå upp rätt mycket pga stor befolkningskoncentration runt Helsingfors, men så blev det tydligen inte.

Och, för att återknyta till trådens ämne, så kan man undra hur fasiken Sverige, som är 4:e mest glesbefolkat i Europa, kan ligga lika högt i antal covid-19-döda som Schweiz och Luxemburg, som även i den här justerade listan är ungefär fyra gånger så tätbefolkade som Sverige.

https://theconversation.com/think-your-country-is-crowded-these-maps-reveal-the-truth-about-population-density-across-europe-903 45

Direktlänk till tabellen:

https://images.theconversation.com/files/202439/original/file-20180118-158516-tnqwih.png?ixlib=rb-1.1.0&q=45&auto=format&w=1000&fit=clip
Citera
2020-04-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du verkar judefientlig, kanske därför du blev kallad för brunskjorta?

"Verkar"? Är det något du "känner" eller baserar du detta på något?
Citera
2020-04-17, 22:55
Medlem
jollos avatar
EuroMOMO har släppt en ny karta över överdödlighet i Europa under vecka 14 nu. Kartan för vecka 15 anses ha alltför osäkra data än pga påsken. Sverige ligger på "Very high" överdödlighet, samma som Italien, Spanien, UK, Nederländerna mfl länder. Våra grannländer har ingen överdödlighet alls för den veckan. Det går verkligen inte bra nu.
https://www.euromomo.eu/
https://www.euromomo.eu/slices/Maps-2020/MAP-2020-14.png
Citera
2020-04-17, 22:56
Medlem
Är det ansiktsmask, munskydd eller andningsskydd som man ska ha? Har hört något om ffp2 eller ffp3. Vad gäller? Vilken är den rätta? Och vad heter den?!!
Citera
2020-04-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Vi har inte vunnit ett skit, inte ett endast land har vunnit eller kommer vinna ett skit.
Att folk är glada är väl snarare att man efter veckor kan ialf ana lite ljus i tunneln. Det borde ni också vara glada över, förutsatt att ni inte helt saknar empati.

Ja inte fan är det jag som hävdat att vi vunnit något.
Herregud.
De vi syftar på har vart glada rakt igenom denna kris.
Citera
2020-04-17, 22:57
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Efter att ha bott i Stockholms innerstad i ett antal år, så märkte jag hur tätbefolkat Sverige är.
Det beror ju på vad man jämför med.. Stockholm känns som en spökstad när man kommer hem efter att ha besökt någon asiatisk storstad.
Citera
2020-04-17, 22:58
Medlem
Provokatörs avatar
Genomför vi en utvisning eller hämtar vi bärplockare?

https://www.flightradar24.com/SAS7030/245f1e81

/Provokatör
Citera
2020-04-17, 22:59
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Och alla andra virus sedan spanskan dvs över 100 års influensasäsonger muterade INTE tillbaka i en hyperaggressiv variant på hösten, så varför skulle detta göra det?

Pandemier under 1900-talet
Under 1900-talet drabbades världen av tre stora pandemier, Spanska sjukan 1918 orsakad av influensa A(H1N1), Asiaten 1957 A(H2N2) och Hongkong-influensan 1968 A(H3N2).
Källa: FHM
Citera
2020-04-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Är det ansiktsmask, munskydd eller andningsskydd som man ska ha? Har hört något om ffp2 eller ffp3. Vad gäller? Vilken är den rätta? Och vad heter den?!!

FFP3V
Citera
2020-04-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men jag tror inte det är sant, troligare är att överföringen från fladdermus till människa skedde på ett laboratorium och det var därför de försöket mörka och tona ned utbrottets allvar. Det i sin tur ledde till att viruset spridde sig över världen.

Men idag tog Expressen upp det så anden är ute ur flaskan och går inte att stoppa tillbaka igen. Oavsett vad som är sant kommer detta befläcka den kinesiska regimen för årtionden framåt.
Från fladdermus..till vad? Måste finnas mellanvärd (större än fladdermusen)för att ta sig till människa.
Själv tror jag "kotten"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in