Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
+5,8% är ju ingen stor nedgång iaf. Större än så lär det väl bli framöver.
Fast om vi passerat peak om ett par veckor så blir det kanske ingen nämnvärd nedgång. Inte ens motsvarande dippen i BNP.
Nu vet jag att jag svarar ett troll på sitt trettioelfte konto, men med risk för att du uppriktigt missade det:
Stockholm BR är (enligt just Valueguard) redan -
6% senaste månaden, d.v.s. från mitten av Mars. Stockholm BR är nere på bottennoteringarna från 2018. Finns väl exakt 0 anledningar att tro att det inte bryter igenom. Vi kan ha en massa mirakeltur med tidiga mediciner osv som gör att vi slipper lock down, men effekterna kommer oavsett inte försvinna på en gång.
Jag kan nog rent av garantera att många av positionerna där folk just avskedats eller permitterats aldrig någonsin kommer tillbaka. Många marknader kastades snabbt in i en pivot som annars skulle tagit många år, och som innan gått speciellt långsamt i Sverige då vi hamnat på efterkälken inom digitalisering.
Så oavsett mirakel pratar vi månader och eventuellt år snarare än veckor vad gäller att kreti och pleti ska känna privatekonomiskt rally och klappa sina bostadsbankomater. Om det nu alls ens blir så igen i närtid.