2020-04-17, 21:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
HTML-kod:
Marknad	        Index	1 månad	3 månader	12 månader
HOX® Sverige	244,40	-0,5%	+3,7%	+5,8%
BR Sverige	301,42	-1,0%	+2,2%	+5,6%
Stockholm	287,20	-1,7%	+1,9%	+6,5%

Som du ser -0,5% på 1 månad och +3,7% på 3 månader för Sverige totalt.
Om du struntar i topic för tråden och fokuserar på BR Stockholm så är det -1,7% på en månad och +1,9% på 3 månader eller +6,5% på 12 månader.

Det är nog ingen annan än du som gråter över detta. Om du har så svaga nerver behöver du nog terapi. De flesta är nog rätt nöjda med detta samtidigt som man varje månad bor bra med låga månadskostnader.
+5,8% är ju ingen stor nedgång iaf. Större än så lär det väl bli framöver.

Fast om vi passerat peak om ett par veckor så blir det kanske ingen nämnvärd nedgång. Inte ens motsvarande dippen i BNP.
2020-04-17, 21:33
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Ändå ältar folk frasen ”lån är lån och ska betalas tillbaka”
Hur stora är kreditförlusterna för bostadslån?
2020-04-17, 21:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImNegan
Svenska befolkningen har högbelåningsgrad och vid hyperinflation stiger räntor kraftigt. Då har många svenskar inte råd att bo kvar i sina fastigheter och många tvingas sälja vilket leder till att utbudet kraftigt överstiger efterfrågan och då faller priser snabbt. Vill du skydda dig mot inflation vill du äga till exempel guld eller aktier. Företag kan höja priser för sina varor och tjänster för att möta inflationen och guld är inte en lika belånad tillgång som fastigheter. På lång sikt är fastigheter dock i teorin en inflationsskyddad tillgång.
Varför skulle utbudet öka mer än efterfrågan?

Att ha en fast tillgång i stället för finansiella besparingar är en bra ide i det läget.
Lär leda till en rusning till fast egendom. Eller hur?

Sedan kan man ju fråga sig om detta har någon betydelse ifall vi skulle åka på hyperinflation. Då skulle produktionen havererat rejält och omsatt M1 köpa de stackars varor som finns. Vilket leder till stor prisökning.

Och har produktionen havererat så då lär det vara andra problem som är mycket större.
2020-04-17, 22:26
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle utbudet öka mer än efterfrågan?
Efterfrågan kommer sjunka eftersom folk blir fattigare.

För samma eller ökande utbud så kommer priserna sjunka.
Senast redigerad av estetik 2020-04-17 kl. 22:28.
2020-04-17, 22:33
Medlem
estetiks avatar
Citat:
HTML-kod:
Marknad	        Index	1 månad	3 månader	12 månader
HOX® Sverige	244,40	-0,5%	+3,7%	+5,8%
BR Sverige	301,42	-1,0%	+2,2%	+5,6%
Stockholm	287,20	-1,7%	+1,9%	+6,5%

Som du ser -0,5% på 1 månad och +3,7% på 3 månader för Sverige totalt.
Om du struntar i topic för tråden och fokuserar på BR Stockholm så är det -1,7% på en månad och +1,9% på 3 månader eller +6,5% på 12 månader.

Det är nog ingen annan än du som gråter över detta. Om du har så svaga nerver behöver du nog terapi. De flesta är nog rätt nöjda med detta samtidigt som man varje månad bor bra med låga månadskostnader.
Den ekonomiska chocken är Corona.

Jag förstår inte varför du försöker sminka grisen genom att kolla senaste 12-månader. Det är ju nu kraschen sker.
2020-04-17, 22:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Efterfrågan kommer sjunka eftersom folk blir fattigare.

För samma eller ökande utbud så kommer priserna sjunka.
Och så kan man väl inte förtränga att det lär dyka upp fler dödsbon som vill sälja snabbt, vilket såklart sänker priserna.
2020-04-17, 22:40
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Haha du är rolig du, är det medvetet eller oavsiktligt?

Om du varje gång priserna faller 0,5% räknar det som en månadshyra men inte räknar varje gång det stiger som en månadsintäkt blir det förstås lite lustigt. Men det är ju fredag så det är trevligt att du återupplivar roliga timmen, bara att ta fram popcornen också så det blir fredagsmys.
Självklart är det medvetet, däremot är det ett faktum att alla som äger en bostadsrätt i Stockholm sedan 2017 har betalat oerhört mycket för detta de senaste tre åren. Olagliga hyror i andrahand kommer inte ens nära. Om man inte begriper detta är man rätt bakom flötet. Om om inte begriper detta trots att man själv äger en bostadsrätt bör man snarast omyndigförklara sig själv och överlåta kapitalförvaltning åt en vuxen.

Det betyder inte att det är bra eller dåligt att äga bostadsrätter i Stockholm, det är bara ett konstaterat faktum över hur marknaden sett ut sedan dess.
2020-04-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Självklart är det medvetet, däremot är det ett faktum att alla som äger en bostadsrätt i Stockholm sedan 2017 har betalat oerhört mycket för detta de senaste tre åren.

Nej det stämmer inte, HOX Sverige säger att priserna är högre nu än 2017 och dessutom är det väldigt få som köpte just de dagarna 2017 då den toppen nåddes, de allra flesta har köpt på betydligt lägre nivåer och har tjänat massor. Jag beklagar att du missade det.
2020-04-17, 22:46
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
+5,8% är ju ingen stor nedgång iaf. Större än så lär det väl bli framöver.

Fast om vi passerat peak om ett par veckor så blir det kanske ingen nämnvärd nedgång. Inte ens motsvarande dippen i BNP.
Nu vet jag att jag svarar ett troll på sitt trettioelfte konto, men med risk för att du uppriktigt missade det:
Stockholm BR är (enligt just Valueguard) redan -6% senaste månaden, d.v.s. från mitten av Mars. Stockholm BR är nere på bottennoteringarna från 2018. Finns väl exakt 0 anledningar att tro att det inte bryter igenom. Vi kan ha en massa mirakeltur med tidiga mediciner osv som gör att vi slipper lock down, men effekterna kommer oavsett inte försvinna på en gång.

Jag kan nog rent av garantera att många av positionerna där folk just avskedats eller permitterats aldrig någonsin kommer tillbaka. Många marknader kastades snabbt in i en pivot som annars skulle tagit många år, och som innan gått speciellt långsamt i Sverige då vi hamnat på efterkälken inom digitalisering.

Så oavsett mirakel pratar vi månader och eventuellt år snarare än veckor vad gäller att kreti och pleti ska känna privatekonomiskt rally och klappa sina bostadsbankomater. Om det nu alls ens blir så igen i närtid.
2020-04-17, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Den ekonomiska chocken är Corona.

Jag förstår inte varför du försöker sminka grisen genom att kolla senaste 12-månader. Det är ju nu kraschen sker.

Och ändå har vi inte ens nått under nivån för 12 månader sedan, inte ens nivån för tre månader sedan. Hade det varit en krasch skulle vi förstås gjort det.

Att du sedan kan hoppas det kommer ske det är en annan sak och det har folk hoppats på i alla tider. Håll inte andan medans du väntar är mitt råd.
2020-04-17, 22:49
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Nej det stämmer inte, HOX Sverige säger att priserna är högre nu än 2017 och dessutom är det väldigt få som köpte just de dagarna 2017 då den toppen nåddes, de allra flesta har köpt på betydligt lägre nivåer och har tjänat massor. Jag beklagar att du missade det.
Magiskt. Du trollar alltså inte ens utan är bara trög? Jag har på olika sätt givit dig citat i flera inlägg nu, en gång direkt: "I Stockholm var priserna den första halvan av mars på i princip samma nivå som i februari. Under den andra halvan av mars sjönk priserna med 4 procent för att sedan sjunka ytterligare 2 procent den första halvan av april."

Detta är alltså ett CITAT från dagens valuguard.
https://valueguard.se/indexes

Eftersom du är "ny" i tråden och fortsätter tjata om det kan vi få bort det än gång för alla: en oehört liten procent i världen har min lyckosamma procentuella avkastning de senaste 10 åren. Du är inte nära att vara en av dem. Sluta tjaffsa om irrelevant privatekonomi.
Senast redigerad av Trillske 2020-04-17 kl. 22:52.
2020-04-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nu vet jag att jag svarar ett troll på sitt trettioelfte konto, men med risk för att du uppriktigt missade det:
Stockholm BR är (enligt just Valueguard) redan -6% senaste månaden

Varför ljuger du, det stämmer inte alls. Tror du inte folk kollar dina påståenden som finns bara ett klick bort:

https://www.valueguard.se/indexes

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in